Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:37

lifaya schreef:
Slechte media aandacht willen ze niet ;) dit gaat niet om een klein foutje en dat weten ze zelf ook :)

Vindt dit niet helemaal kloppend bedacht. Het meest logische is dat het door een kapotte meter komt. Daar kan oxxio hoe vervelend ook niets aan doen. Het is fijn dat ze behulpzaam willen zijn zo hoort het ook want enige logica zit er niet in dit gebruik. Maar om de fout hu bij hun te leggen nee dat klopt niet helemaal.
Maar ik zou er wel boven op blijven zitten en hun blijven bellen wat de stand van zaken is.
En heb je al contact met de politie gehad? Mij advies is nog steeds ook met hun contact op te nemen.

Rennie89

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 21:39

Ik leg de fout niet bij hun. Alleen wel het feit dat ze mij niet gecontacteerd hebben over of het wel klopt die meterstanden want het is gewoon absurd. Ook dat ik niet eerst een factuur heb gehad maar ze het automatisch van mijn rekening proberen te halen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:44

Was het automatische incasso?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:07

lifaya schreef:
Slechte media aandacht willen ze niet ;) dit gaat niet om een klein foutje en dat weten ze zelf ook :)

dan doen ze exact hetzelfde als nu..

of ik nu hier vragen zit te beantwoorden (toen zat ik alleen nog niet op bokt), of ik deed dat op het forum van kassa of radar (nadat ik het in mijn vrije tijd deed en mijn teamleidster kwam daarachter werd ik op het matje geroepen bij de locatiemanager.. ik zocht namelijk via datum en bedrag de klant uit de betaalstapel en nam contact op om het uit te zoeken.. maar men was juist enthousiast, dus het werd onderdeel van mijn takenpakket.. later overgenomen door een dedicated team). of ik was onderdeel van het team dat het ook dat nog dossier afhandelde. we deden ons werk voor de onbekende klant net zo hard als voor de klant die via de media binnenkwam.

sterker nog.. bij klanten die dreigden met de media kreeg ik altijd sterk de neiging om ze onderop de stapel te mikken en te zeggen: dan zie ik u daar wel.. bij wijze van spreken.. als klant begin je dan al met een achterstand door te insinueren dat je dus via andere wegen meer aandacht zou krijgen. dan was ik van mijn kant al veel minder bereid om de klant tegemoet te gaan komen weer.

ook al is je intentie om iedere klant dezelfde aandacht te geven en met hetzelfde respect te behandelen, maar in hoeverre je dat lukt is mede afhankelijk van het type klant dat je tegenover je hebt..

het zou toch te raar zijn als je anders behandeld wordt als je via andere kanalen binnenkomt? of ben ik nu die enige gek die mensen gewoon op dezelfde manier hielp.

wel hebben we het ook dat nog dossier gebruikt (maar dat waren dus in totaal 98 klanten) om een geheel nieuwe procedure omtrent klachtafhandeling op te zetten.. omdat het schip op dat gebied gewoon te log voer.

persoonlijk liep ik uiteindelijk toch harder voor het vrouwtje wat er maar niet uitkwam en toch steeds 'de moed erin hield'. dan de klant die gelijk hoog van de toren begon te blazen en met media dreigde..

Een energieleverancier doet niets anders dan de meterstanden in rekening brengen die via de netbeheerder binnen komen.. zij kunnen dus zelf niets doen aan het wel of niet hebben van een foute meter.. de meter komt van de netbeheerder (of beter nog het meetbedrijf).
----

gewoon er bovenop blijven zitten en zorgen dat het een en ander gedaan wordt..

politie nogmaals, doet helemaal niets tenzij je kunt aanwijzen waar er dan volgens jou wordt afgetapt..
dan zal er dus eerst een monteur een aftap moeten vinden..

politie gaat geen monteurswerk doen natuurlijk. die doen iets met een aanklacht en gaan dan onderzoeken of er een dader bij te vinden is (waarschijnlijk ook al door de monteur bepaald).. en met die aangifte van diefstal kun je dan kijken wat de energiemaatschappij eventueel wil doen..

want diefstal vind plaats na de meter.. Je gaat ook niet bij de garage je verhaal halen als je net gekochte auto gejat wordt? immers dat is jouw eigendom, garage heeft niets te maken met wat er na de overdracht met de auto gebeurd.

idem met electriciteit.. de verkoper van de energie is je leverancier, je netbeheerder levert het bij je af tot de meter.. wat 'jij' na de meter met die electra doet, is niet aan de leverancier noch aan de netbeheerder om iets mee te doen natuurlijk.. ook niet als het gestolen is.. het product electra is verkocht aan jou en afgeleverd.. dat het daarna uit je garage gestolen wordt bij wijze van spreken.. daar heeft een Oxxio helaas niets mee te schaften..

aangifte doen in verband met een hoge energienota heeft daardoor ook weinig tot geen nut..de nota blijft namelijk evenhoog.. hooguit kun je hopen op wat goodwil in de vorm van een handreiking van de leverancier als er diefstal heeft plaatsgevonden.. maar dat is coulance, het is niet een recht dat je dan hebt en je kunt er ook beter niet vooraf vanuit gaan..

dat even als aanvulling op genja, voor het geval dat je je periode van uitstel gaat benutten om af te wachten wat de politie doet.. zelfs met resultaat zou je daar niets mee opschieten en zou je nog steeds de rekening verschuldigd zijn als het uitstel verloopt. vind het daarom geen goed advies om je op te concentreren.. hooguit kun je dat erbij doen, als de monteur iets vind dat verdacht is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 22:23

Het was een automatisch incasso.

Even voor duidelijkheid, met media bedoel ik gewoon Facebook op hun eigen pagina of bokt ofzo haha, niet dat ik naar Kassa zou gaan als niet alles helemaal tot de bodem uitgezocht is. Ik ben erg blij dat oxxio mij serieus neemt en ben daar dus alleen maar positief over.

Ik ga je bericht nu even aandachtig doorlezen :p

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 22:28

Ik denk persoonlijk dat de meter gewoon stuk is, maar dan had alsnog de meter nu hogere verbruiken laten zien.

Zondag om 6 uur was het 41kWh, nu is het 86kWh. Dus het is wel enorm gestegen maar bij lange na niet genoeg om dit verbruik te verklaren... En dan heb ik in totaal 4 uur tv gekeken in die dagen en paar uurtjes op de pc. Verder niks langdurigs.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:44

Elena ik bedoel helemaal niet dat ts zich moet concentreren op de politie maar ik zou wel een melding bij hun doen. (Hoeveel tijd kost dit nu?) Dit vooral omdat er dus al eens een wiet kwekerij op dit adres heeft gezeten en in de buurt deze week een kwekerij is opgeruimd. Dan lijkt het mij best nuttig om een melding te maken bij de politie van een zeer hoog gasverbruik.
De politie kan dan kijken of ze er iets mee doen of niet.
Ik zou zelf gewoon alle mogelijkheden die je maar kan bedenken benutten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:55

genja schreef:
Elena ik bedoel helemaal niet dat ts zich moet concentreren op de politie maar ik zou wel een melding bij hun doen. (Hoeveel tijd kost dit nu?) Dit vooral omdat er dus al eens een wiet kwekerij op dit adres heeft gezeten en in de buurt deze week een kwekerij is opgeruimd. Dan lijkt het mij best nuttig om een melding te maken bij de politie van een zeer hoog gasverbruik.
De politie kan dan kijken of ze er iets mee doen of niet.
Ik zou zelf gewoon alle mogelijkheden die je maar kan bedenken benutten.

maar waar wil je dan melding van maken genja?

ik denk dat er diefstal gepleegd wordt?

wat verwacht je dan dat de politie gaat doen? de binnenhuisinstalatie nalopen of er ergens een draadje loopt? dat kunnen ze helemaal niet, ze zijn geen electriciën.

politie doet er helemaal niets mee, tenzij je aangifte wilt doen van diefstal, maar dan moet je ook aantonen dat het uit je huis ontvreemd is.. anders heeft aangifte geen nut..

je kunt moeilijk zeggen.. Er is volgens mij electra ontvreemd van mij.. 'oh, door wie is de diefstal dan gepleegd? 'dat weet ik niet'.. 'hoe wordt de diefstal dan gepleegd?' 'dat weet ik ook niet, maar mijn verbruik is te hoog'. 'maar u geeft aan dat er afgetapt wordt, of u vermoed dat er afgetapt wordt, ziet u dan ergens snoeren/leidingen die er niet horen?' 'dat niet' ..

Wat je dus dan meld is: meneer de agent, ik heb een erg hoog verbruik dat niet te verklaren is en dat wilde ik u even laten weten? daar doen ze niets mee.. tenzij je ook nog aan zou geven dat er een onverklaarbare wietlucht in de schuur van de buren hangt en er verlengsnoeren over je schutting hangen bij wijze van spreken'..

Een wietplantage in het verleden.. is dus een wietplantage die al ontmanteld is, waarbij de meters netjes afgesloten werden en de meterstanden genoteerd.. dat is juist al door de politie afgehandeld.. een wietplantage in het verleden zou geen hoog verbruik in het heden verklaren.

dat duidt er hooguit op dat de meterstand van het afsluiten van de meters niet correct is genoteerd.
TS zou daarvoor de inhuisstanden kunnen overleggen als ze die nog heeft..

waarschijnlijker is dat de meter niet correct functioneert als de meterstanden altijd correct zijn geweest.. en die informatie kun je opvragen bij de netbeheerder..

kunt u mij aangeven wat voor meterstanden de laatste 5 jaar zijn opgenomen in uw administratie en welke meterstanden geschat zijn, welke door de klant zijn doorgegeven (beiden tellen namelijk niet in een geschil), en welke meterstanden daadwerkelijk zijn opgenomen door een meteropnemer..

als de meterstanden na de plantage werkelijk zijn opgenomen.. dan is het hoge verbruik later geregistreerd en kun je er gevoegelijk van uit gaan, dat deze meter niet deugd en vermoedelijk al jarnen niet deugd.. dat staat in zijn geheel los van de wietplantage.. als daar ook 13.000 verbruikt werd.. en nu ook echt 13.000 verbruikt is, dan is de electra voor de plantage niet via die meter gegaan, maar gestolen.. en dat gaat meestal voor de meter langs of is al beboet/opgelost..

die wietplantage staat feitelijk los van de huidige situatie.. en wietplantage in het verleden laat een meter nu natuurlijk niet harder draaien ;)
--

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 08:26

Wilde gesteravond eigenlijk hetzelfde epistel neerzetten.
Heb m gewist omdat ie redelijk fel was. Een aantal mensen heeft in stukken en beetjes hetzelfde neergeschreven.

Ga inderdaad als de raphazen met de netwerkbeheerder aan de slag.
Oxxio staat hier helemaal buiten, het enige wat zij kunnen en doen is de statussen van de afgelopen jaren overleggen en daarna vrolijk een aanmaantraject opstarten met alle gevolgen van dien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:43

elenaMM77 schreef:
of ik was onderdeel van het team dat het ook dat nog dossier afhandelde. we deden ons werk voor de onbekende klant net zo hard als voor de klant die via de media binnenkwam.

Verschilt echt heel erg per bedrijf. Er zijn ook bedrijven zat waar de telefonische helpdesk wordt bevolkt met een blik mensen die echt niet goed zijn opgeleid en die een systeem voor zich hebben dat exact voorschrijft wat er mogelijk is (niks, over het algemeen.)
Via webcare of de tweede lijn krijg je dan soms wel iemand die buiten dat ene schermpje van het systeem wat kan doen. Misschien dat dat bij jullie bedrijf niet zo was - bij veel bedrijven is het wel zo, dat heb ik gehoord van zowel medewerkers als van mensen die het is overkomen (bellen -> niks, nogmaals bellen -> nog steeds niks, derde keer bellen -> nope, dingetje op twitter -> presto, opgelost.)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 13:22

Morganlefay schreef:
Heb m gewist omdat ie redelijk fel was. Een aantal mensen heeft in stukken en beetjes hetzelfde neergeschreven.

Oxxio staat hier helemaal buiten, het enige wat zij kunnen en doen is de statussen van de afgelopen jaren overleggen en daarna vrolijk een aanmaantraject opstarten met alle gevolgen van dien.

Netwerkbeheer neemt het niet serieus. Zij zei dat ik dan een apparaat moet hebben dat slurpt want de meter doet het gewoon (omdat die stopt op het moment dat ik alle stekkers eruit heb). Ze zei dat er wel geijkt kon worden maar dat de kisten voor mij zijn als die gewoon goed functioneerd en daar was zij erg zeker van :j

Ik had ook gevraagd of zij konden zien wanneer de pieken in mijn verbruik zitten, want leek mij dat als stroom leverancier je wel kan zien hoeveel stroom je waar leverd, maar nee, dat kon zij niet zien, daarvoor moest ik bij oxxio zijn. Oftewel ik kan alleen maar iets fout hebben gedaan :J

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:29

Ik zou gewoon nog een keer netwerkbeheer bellen... hopen dat je een wat vriendelijkere en meewerkende telefoniste aan de telefoon krijgt die wat meer bereidt is naar je verhaal te luisteren.
Het is te idioot veel gebruik voor jou situatie al zou je een stukke koelkast hebben.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:38

Wat een vervelende situatie zeg, pfoeh wat een rekening, dat kan gewoon niet kloppen.

Ik heb geen idee of het al geopperd is, maar je hebt ook van die verbruiksmeters. Die doe je in het stopcontact bij bijvoorbeeld je tv en daar doe je dan de stekker van de tv in. Dat ding meet dan hoeveel je verbruikt.

Zoiets: http://www.kijkshop.nl/product/140250/e ... uiksmeter/

Misschien goed om een idee te krijgen tussen t daadwerkelijke verbruik en het verbruik op je meter.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 14:56

MiccaMaaike, ja die is al geopperd maar zoals ik het nu gemonitord hebt, is er geen enkel apparaat wat schokkend veel stroom verbruikt, ookal zijn de verbruiken alsnog hoog, het is nog steeds niet te vergelijken met wat ik zou moeten verbruiken om zo'n jaar afrekening te krijgen.

Ik zit inmiddels op 91, geen TV aangehad gisteren en vandaag, PC maar 2 uurtjes gisteren en toen uit en dat was het. Verder enkel laptop gebruikt. Thats it...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:59

Ik denk toch echt dat je er zelf keihard achteraan moet Renee, hier posten hoeveel het weer omhoog is is leuk maar wij kunnen je verder ook echt niet helpen (en uiteindelijk moet je het zelf allemaal echt gaan betalen helaas). Bedrijven horen zoveel van dat soort verhalen dagelijks ..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 15:15

Ik ga er al zelf uiteraard gewoon achteraan, maar ik moet de oxxio ook een kans geven om het uit te zoeken. Zij hebben voor mij de rekening iig on hold gezet dus als ik het zou moeten betalen dan hoef dat niet nu. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ik dat moet betalen want ik heb gewoonweg niet zoveel stroom verbruikt. Die meter is stuk of er is afgetapt, het is 1 van die twee. Het is onmogelijk om in mijn situatie zoveel stroom te verbruiken zonder een wasmachine, droger, vaatwasser etc. En dan ook nog eens 1,5 maanden in totaal niet in het huis gewoond (beginstand was 6 maart, ik ging 26 maart in het huis wonen. Verder dus 3 weken naar Amerika gegaan. Het is onmogelijk om dan zoveel verbruik te hebben.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:22

En als je dan (voor de nacht bijvoorbeeld, of als je een paar uur weg bent) alles uit de stroom haalt? Ook de ijskast en de wekkerradio, de oplader van de telefoon enzo? Dan kijken of je nog steeds iets verbruikt, wellicht kun je het zo ontdekken!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 15:25

Ik had iig de ijskast uit de stroom gehaald voor ca 6 uurtjes. Dit was niet de oorzaak.
Nogmaals, zelfs met het hoge verbruik wat ik nu monitor is het nog steeds onmogelijk om zo'n hoog jaar verbruik te hebben, dan zou ik 32kWh gemiddeld per dag moeten gebruiken! Nu zit ik op ca 8kWh op een dag, nog steeds veel te hoog en onverklaarbaar omdat ik vrijwel niks doe, maar bij lange na niet zo hoog als het zou "moeten" zijn om zo'n jaarverbruik te krijgen

Het enige wat ik snachts in de stekker heb zitten dat aan staat is : mijn mob en ipad oplader, mijn internet en ijskast. Thats it

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:28

Dat is duidelijk, dit verbruik kan niet bij wat jij er aan hebt hangen! Maar de vraag is: loopt de meter als je er helemaal geen stroom gebruikt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:32

Dit verbruik zou je allicht krijgen wanneer je een gigantische windturbine in je tuin had staan, maar die moet juist stroom opleveren en dat lijkt me dus ook niet het geval :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 15:47

Ik heb alle stekkers er uit gehad en toen stopte de meter. Dat is dus het gekke.
Van wat ik nu allemaal heb gezien, verbruik ik sowieso op dagelijkse basis meer dan een gemiddelde eenpersoonswoning ondanks dat ik weinig apparaten heb. Maar als ik nu de laatste dagen telkens volgens de meterstand rond de 8kWh per dag gebruikt, en dat als gemiddelde neem voor een jaar (365 dagen, of ik nou thuis ben of niet) dan zou ik 2920kWh verbruiken op jaarbasis. Waar is die rest van de 9767kWh dan heen gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:20

Er is een mogelijkheid dat er in het verleden is gerotzooid met de meter dmv hele zware magneten. Die remmen de meter dan af. Maar dit heeft vaak wel tot gevolg dat wanneer de magneten weer verwijderd worden de meter van slag af is en juist sneller gaat lopen. Met een ijking is dit te achterhalen.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:49

zou het niet zo kunnen zijn dat het cijfer wat in het Rode vak staat, het cijfer achter de comma is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:51

lifaya schreef:
Morganlefay schreef:

Netwerkbeheer neemt het niet serieus. Zij zei dat ik dan een apparaat moet hebben dat slurpt want de meter doet het gewoon (omdat die stopt op het moment dat ik alle stekkers eruit heb). Ze zei dat er wel geijkt kon worden maar dat de kisten voor mij zijn als die gewoon goed functioneerd en daar was zij erg zeker van :j

Ik had ook gevraagd of zij konden zien wanneer de pieken in mijn verbruik zitten, want leek mij dat als stroom leverancier je wel kan zien hoeveel stroom je waar leverd, maar nee, dat kon zij niet zien, daarvoor moest ik bij oxxio zijn. Oftewel ik kan alleen maar iets fout hebben gedaan :J

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... pagina/30/

En lezen graag.
Als je zoekterm als netwerkbeheerder en telwerk elektriciteitsmeter intikt rolt er nog veel meer info uit.
Netwerkbeheer transporteert en pieken krijg je alleen als iedereen tegelijkertijd onder de douche gaat of de kachel smorgens een zetje geeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-15 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:02

Ik zal straks alles lezen, heb nu enkel het eerste bericht van het onderwerp gelezen :)
Dit betreft een gezin van 4 personen als ik het goed heb met evenveel verbruik als wat ik zou hebben dit jaar.

Thnx, ik kom er op terug als ik alle reacties in dat topic heb gelezen!