Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:06

Wat leuk! 8nnemiek.
Onze boot is nog steeds niet klaar,de klusser is 2 maanden geleden begonnen,zou in 2 halve dagen klaar zijn.We trekken alleen maar prutsers aan blijkbaar.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:27

Gaaf zeg 8nnemiek... En alvast veel vaarplezier...
Wij hebben vandaag de cabriokap, die ik zelf gemaakt heb, er op gezet.. We hebben er nu een tuinkamer bij...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:21

En hoe is het inmiddels met jullie boot, gohya? Nog een goede klusser kunnen vinden?

Gaaf yavanna, zo'n kap, en nog zelfgemaakt ook? Heb je geen foto? Zoiets staat bij ons ook nog op het lijstje :j

Ik ben nu bezig met de kussens. De eerste is inmiddels af :D
Voor en na:
Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:39

Is mooi geworden dat kussen.
De klusser is nog steeds bezig om de lekkage's te maken.Het duurt alleen erg lang bij die man.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:13

(*stille meelezer)

Hoe gaat het met klussen bij iedereen?

Ik ben ook fanatiek zeiler. (Of beter gezegd een fanatieke boot-eigenaar. Meer klussen dan zeilen zoals gewoonlijk.) Wisten jullie dat veel (wereld)zeilende dames echte paardenmeisjes zijn/waren? Goed gevoel voor avontuur ofzo }>

Ik ben erg benieuwd wat jullie betalen om op de kant te kunnen om te schilderen. Wij liggen niet in een haven en moeten er eigenlijk wel uit aangezien de inboard motor alleen gerepareerd kan worden vanuit het staartstuk. In februari had ik al een rondje gebeld maar toen lagen alle kanten vol. Bovendien werd het meteen duidelijk dat niemand hier rond A'dam zit te wachten op iemand die niet standaard in de haven ligt. Dus misschien moeten we toch wat meer gaan zoeken naar een plaats buiten de stad.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:26

Misschien kokernoot? Zit op de sluispolderweg in zaandam

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:54

Grappig dat veel zeilers hebben paardgereden! Toch heel verschillend.

Kranen kost hier 60 euro, en dan dubbel omdat je er ook weer in moet, maar de prijzen per dag weet ik niet. Hier heb je gewoon bedrijven speciaal voor winterstalling, zonder haven :)

Vandaag voor het eerst dit jaar op de boot blijven slapen :D We zijn hier ook nog hard aan het klussen. Nu bezig met de kussens. Ik zal straks eens kijken voor de voor- en nafoto's. Er zat eerst echt zo'n lelijke bonte treinstof in, en nu donkerrood velours :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:46

Onze boot is nog steeds niet klaar.
Maar ik ben nu erg bang geworden voor de boot! mijn vriend is 2 weken terug in het water gevallen.Hij wilde vanaf de steiger op de boot klimmen,maar hij is gehandicapt en kan niet goed klimmen zeg maar.De boot ging schuiven en hij viel eerst op de rand v.d. boot en toen het water in.Ik was zelf in de boot om foto's te maken en schrok toen hij riep.
Hij kon er zelf niet uitkomen,hij is ook nog een zwaargewicht,dus ik kon hem er ook niet uit trekken.
Hij hield zich vast aan de steiger,en ik ging snel hulp halen.Veel mensen kwamen gelijk met me mee om te helpen.Dus toen we bij onze boot kwamen zag ik hem niet meer! mijn wereld stond even stil en ik was in shock,ik dacht echt dat hij verdronken was.Ik zag een beeld van hem onder water,verdronken.
Hoor ik ineens:ik zit hier,zat hij aan de andere kant v.d. steiger.Ik was ook erg boos op dat moment.
Nou we kregen hem er dus niet uit met mankracht,dus iemand ging een trap halen en zo kon hij eruit.
Pff ik was zó ongeloofelijk geschrokken,ik denk dat ik er een soort van trauma aan heb over gehouden.
Steeds zie ik beelden dat hij in het water valt,midden op het water,enz,enz.
Ik wil liever dat we de boot nu verkopen,ik durf echt niet meer.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:17

Gohja: wat ontzettend jammer! En dat terwijl je (dacht ik) juist wat plezier in het varen aan het krijgen was!
Misschien is het wel jammer je boot nu meteen weg te doen. De vraag is natuurlijk: ben je alleen bang voor het aan boord stappen, of ook voor het varen? Als je het varen nog wel leuk vindt, zijn er genoeg oplossingen te vinden!

Zo even een eerste (wilde) gedachte van mij: ik weet van mijn schoonfamilie dat die de honden aan boord zetten door een loopplankje neer te leggen (zit niet aan de boot vast, ligt ook "los" op dek). Het is niet een volledige garantie dat er niets mis gaat, maar het geeft wel meer gemak om over de reling te klimmen etc. Of als je echt een stukje omhoog moet een fijn opstapje maken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:32

gohya schreef:
Onze boot is nog steeds niet klaar.
Maar ik ben nu erg bang geworden voor de boot! mijn vriend is 2 weken terug in het water gevallen.Hij wilde vanaf de steiger op de boot klimmen,maar hij is gehandicapt en kan niet goed klimmen zeg maar.De boot ging schuiven en hij viel eerst op de rand v.d. boot en toen het water in.Ik was zelf in de boot om foto's te maken en schrok toen hij riep.
Hij kon er zelf niet uitkomen,hij is ook nog een zwaargewicht,dus ik kon hem er ook niet uit trekken.
Hij hield zich vast aan de steiger,en ik ging snel hulp halen.Veel mensen kwamen gelijk met me mee om te helpen.Dus toen we bij onze boot kwamen zag ik hem niet meer! mijn wereld stond even stil en ik was in shock,ik dacht echt dat hij verdronken was.Ik zag een beeld van hem onder water,verdronken.
Hoor ik ineens:ik zit hier,zat hij aan de andere kant v.d. steiger.Ik was ook erg boos op dat moment.
Nou we kregen hem er dus niet uit met mankracht,dus iemand ging een trap halen en zo kon hij eruit.
Pff ik was zó ongeloofelijk geschrokken,ik denk dat ik er een soort van trauma aan heb over gehouden.
Steeds zie ik beelden dat hij in het water valt,midden op het water,enz,enz.
Ik wil liever dat we de boot nu verkopen,ik durf echt niet meer.

Niet overhaasten. Geef het even tijd.
Natuurlijk is het best een schokkende ervaring maar zonder het te bagatelliseren, probeer het wel te relativeren. Dat kost even tijd, geeft niks.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:40

phoe dat is zeker wel schrikken ja. Ik kan me wel voorstellen dat je er geen vertrouwen meer in hebt. Het blijft een gevaarlijke hobby waarbij er geregeld ongelukjes gebeuren. Misschien kan het werken om samen bv. af te spreken altijd een reddingsvest te dragen in en om de boot en nooit alleen in of uit de boot te klimmen?

@8nnemiek: 60 is wel goed te doen. Ik heb er een gesproken die 150 vroeg voor een keer kranen. En ik heb maar een houten 22 voetertje! Andere deden moeilijk over het schuren en schilderen. Wanneer je met anti-fouling aan de slag wilde was je niet welkom.

Bij voorkeur willen we naast de motor hem ook direct schilderen en wat reparaties aan het teak doen. We hebben dan immers meteen stroom. Bij elkaar een redelijke kostenpost. Schilderen is nog geen noodzaak, de motor ook niet.
We hebben ook een outboard 2tact. Die zuipt alleen een hoop meer dan de inboard 4 tact. Dus is het de moeite waard wat te investeren in de inboard.
Zeer waarschijnlijk lekt er een afsluitring. De enige optie is deze vervangen, boot terug in het water en kijken of hij nog steeds lekt. De kans is aanwezig dat dit niet het (enige) probleem is en de boot er opnieuw uit moet om de motor weer volledig uit elkaar te halen. En laten wij nu net een abonnement hebben op dat soort pech.. :+

Maar ik wil toch echt half juni in Terschelling liggen. De vraag is dan: welk onderhoud doen we voor de reis, en wat er na.

Die mooie bont gekleurde kussens zijn erg herkenbaar, wij hebben van die prachtige turquoise/blauw/groen met palmboom motief. 8-) Hoe oud is jullie boot?

(Ik heb trouwens een stapper 650, een houten klassiekertje van 22 ft, Nederlandse bouw begin jaren 70. )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:45

Het is niet alleen het in en uit stappen waar ik nu bang voor ben.Ik ben ook bang dat er iets gebeurt op open water. Ik kan zelf goed zwemmen,dat is het pprobleem niet,maar als me vriend in het water valt,die kan vanwege een Heup prothese,andere heup versleten en versleten knieën niet zwemmen.Een zwemvest is een optie,weet niet of ze die ook in héle grote maten hebben? zou zeker maat 64 moeten zijn.
Maar dan nóg blijf ik bang,dan zie ik weer beelden dat hij in/bij de schroef terecht komt enz.Hele nare senario's.
Echt,voor mij hoeft een boot niet meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:05

He wat jammer gohya.. Bij paardrijden zeggen ze dat je direct weer in het zadel moet kruipen, ik denk dat dat bij boten ook geldt :) Lekker rustig gaan varen, goed reddingsvest kopen (zo eentje die zich opblaast bij contact met water, die zijn er vast ook in grote maten, en zitten aan boord niet in de weg) en goede afspraken maken dat hij geen gevaarlijke dingen gaat doen aan boord. Zou jammer zijn als je de boot zo snel alweer moet verkopen! Het is zo heerlijk, op het water! En aan boord kan er lang niet zo veel mis gaan als bij het opstappen.

Hoefijzer, het scheelt dat we hier vlak bij de belgische grens zitten. Wij zijn dus naar België gegaan voor de winterstalling. Stuk goedkoper, en daar mag haast alles :)) antifouling hebben we gewoon geschuurd, geen probleem, gewoon nieuwe erop, hoefde niet eens een zeil onder :+
Misschien kun je eens kijken of er een grote botengroep is op facebook. Daar kun je ook nog wel es goede tips vinden.

En wij zijn dus niet de enige met bonte stof :)) die palmboompjes klinken nog best grappig :P
Wij hebben een Fellowship 28, uit 1979 dacht ik.
Een 22-footer is ook een mooie maat toch? Heb je geen foto? Ben gek op houten klassiekers! Veel onderhoud, maar dat is het wel waard vind ik. We hebben ook redelijk wat hout, en dat hebben we pas opgeschuurd en geölied, en is weer als nieuw, die mooie, oranje teak kleur <3

En ons opgeknapte interieur:
Afbeelding
Nog niet af, er komen nog houten lijsten rondom de ramen en afwerklatjes boven en onder, en een led-strip onder het gangboord, en nieuwe lampjes.. Maar het verschil is nu al enorm :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:20

Ziet er erg mooi uit 8nnemiek, al echt een heel verschil.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:39

Mooi 8nnemiek... Tig keer beter :)
En Gohya, boot gaan schuiven, had je m niet goed vast liggen dan? Hier ligt de grote voor en achter op een looplijn ( naar voren toe vast aan de kant) en een steeklijn ( naar achteren toe vast aan de kant ) en nooit problemen dat de boot van de kant af gaat. En geloof me, ik loop met de meest gekke schoenen hier aan boord.
En gevaarlijke sport, dat is het niet, want jij bepaald wat er gebeurd.. Dus je moet wel op blijven letten.. Bij een dier ben je ook van de wil van het beestje afhankelijk, maar bij een boot niet.

Wij liggen weer met de hele vloot op de Loosdrechste plassen, lekker aan t genieten van de rust en de zon....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:13

Hij lag wel goed vast hoor,maar hij dreef ietsje van links naar rechts.Hij moet ietsje vrij liggen toch?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:34

Gaaf 8nnemiek! Ziet er inderdaad mooi uit zo. Kun je lekker van gaan genieten :)

Gohja: over welke afstand schuiven heb je het? In principe wil je je boot iets los hebben liggen, maar dat hangt er ook vanaf of je fenders gebruikt en hoe je ligt. Als je je fenders een beetje plet, lig je wat steviger. Moet je ze wel wat vaker vervangen, maar dat is net wat je prioriteit is.
Als je langszij aan een kade ligt, kun je 2 trossen (van je boot weg) en 2 springen (van de punt van je boot naar t midden) leggen. Als je die hebt liggen, zou je eigenlijk niet af moeten drijven.

Lig je met de punt of de kont naar de stijger in een box, is het anders natuurlijk. Daar heb ik niet zoveel ervaring mee. Mijn bootje ligt aan het einde van elke dag weer braaf op zijn trailertje ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:45

Onze boot ligt met de punt naar de steiger.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:34

Hier liggen we aan een vingersteiger met twee trossen, een spring en een paar fendersver tussen, redelijk stevig vast. Maar jullie moeten dus echt via de punt in de boot klimmen? Dat lijkt me inderdaad al wat lastiger. Is het niet mogelijk om achteruit in te parkeren zodat jullie via de zwemtrap aan boord kunnen stappen? Wij doen dat bijna altijd als er weinig wind staat, en dat is echt ideaal :)

En bedankt voor de complimentjes :D we zijn ook heel blij me de nieuwe kussens! Was een hoop werk, ik ben sowieso al niet heel goed met de naaimachine, maar uiteindelijk toch een mooi resultaat.
De vorige eigenaar vertelde dat er zelfs mensen de boot hadden laten liggen vanwege de kussens :+
Volgende week is ons nieuw grootzeil hopelijk klaar :D en dan de tweede en derde week van Juni lekker met de boot op vakantie! Hebben jullie nog tips voor leuke plekken? We twijfelen nog tussen biesbosch en mss scheveningen, of het ijsselmeer..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:08

Klopt,we moeten idd. via de punt in de boot klimmen.Ik zelf kan dat makkelijk,maar me vriend dus niet.
We hadden vorig jaar al gevraagd om een plekje aan de zijkant,maar al die plaatsen zijn al bezet.We moesten wachten tot er eentje vrij kwam.
Achteruit erin zetten lukt me vriend nog niet zo goed.Tis ook best een grote boot,hij moet eerst goed oefenen met achteruit varen.

De Biesbosch schijnt erg mooi te zijn.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:28

Mijn halfzus heeft een boot, alleen nog nooit gezien in rl...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:20

8nnemiek schreef:
Hier liggen we aan een vingersteiger met twee trossen, een spring en een paar fendersver tussen, redelijk stevig vast. Maar jullie moeten dus echt via de punt in de boot klimmen? Dat lijkt me inderdaad al wat lastiger. Is het niet mogelijk om achteruit in te parkeren zodat jullie via de zwemtrap aan boord kunnen stappen? Wij doen dat bijna altijd als er weinig wind staat, en dat is echt ideaal :)

En bedankt voor de complimentjes :D we zijn ook heel blij me de nieuwe kussens! Was een hoop werk, ik ben sowieso al niet heel goed met de naaimachine, maar uiteindelijk toch een mooi resultaat.
De vorige eigenaar vertelde dat er zelfs mensen de boot hadden laten liggen vanwege de kussens :+
Volgende week is ons nieuw grootzeil hopelijk klaar :D en dan de tweede en derde week van Juni lekker met de boot op vakantie! Hebben jullie nog tips voor leuke plekken? We twijfelen nog tussen biesbosch en mss scheveningen, of het ijsselmeer..

Er zijn ook mensen die een huis niet kopen omdat het interieur ze niet aanstaat. Was is dat voor volk dat niet door een inrichting heen kan kijken? Ik vind dat verbazend.

Ik snap overigens best dat je dat interieur aangepast hebt en het is best een klusje, maar het resultaat is er ook naar :j

Voor leuke ligplekken kan ik je helaas niet tippen.

gohya schreef:
Klopt,we moeten idd. via de punt in de boot klimmen.Ik zelf kan dat makkelijk,maar me vriend dus niet.
We hadden vorig jaar al gevraagd om een plekje aan de zijkant,maar al die plaatsen zijn al bezet.We moesten wachten tot er eentje vrij kwam.
Achteruit erin zetten lukt me vriend nog niet zo goed.Tis ook best een grote boot,hij moet eerst goed oefenen met achteruit varen.

De Biesbosch schijnt erg mooi te zijn.

Goed oefenen dus, al vind ik dat een beperking zoals jouw kerel die heeft wel een argument om voorrang te krijgen op een plek waar je minder moeite hebt met aan boord komen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:26

ikke dat zeiden meer mensen daar in de haven,zeker nadat hij in het water was gevallen,dat ze hem toch echt voorrang zouden moeten geven.Mja als ze het niet doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:24

gohya schreef:
ikke dat zeiden meer mensen daar in de haven,zeker nadat hij in het water was gevallen,dat ze hem toch echt voorrang zouden moeten geven.Mja als ze het niet doen?

Dat is het punt: iedereen kan wel vanalles vinden maar als de havenmeester er niet in mee gaat, dan ben je nergens. Bovendien is het niet zo simpel dat je de boel oppakt en naar een andere haven verkast.

Maar ik zou het wel (nog eens?) aangeven bij de havenmeester.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:32

De biesbos wil ik ook nog graag eens heen! Maar ik ben vooral groot fan van zo veel mogelijk water.

Wakker worden op anker met zo ver als je maar kijken kan water :+:
Afbeelding
Dit was vorig jaar in de vluchthaven onder Andijk aan het ijsselmeer met zonsopgang.

Ik heb ook nog een 5 meter open mini kajuitbootje. Daarmee ben ik vorig jaar met mijn vriend 400 km door Nl gevaren. Markermeer over, Ijsselmeer en vervolgens alle Friese meren langs en weer via IJsselmeer/markermeer terug naar Amsterdam.
Het open water vonden we fantastisch. Friesland waren we toch wel redelijk snel op uitgekeken. Misschien ook wel omdat we graag lange stukken zeilen. In friesland kan je wel heel gaaf op de marikriete plaatsen overnachten. Soms op een eilandje midden in het meer. Maar op een 5 meter boot zonder echte binnenruimte en stroom is het al snel erg koud, nat en donker.
In de havens hadden we het ook niet zo naar ons zin. Zeker aan het ruime water niet. Het werd ook niet zo gewaardeerd om al zeilend een 'kleine box (8meter)' in te kruisen waar je vervolgens in de breedte in moet liggen en uit moet kijken niet met de volledige boot onder de steiger te verdwijnen :=. En dan savonds op je primus pannenkoeken te bakken. Sommige havenmeesters vonden het fantastisch, "Al in geen jaren meet zo'n kleine boot aan zien komen!" andere waren ons liever kwijt dan rijk.

Het was heel gaaf zeilen, maar we ondervonden wel dat het lastig weer naar huis gaan is wanneer je op het ijsselmeer hoger dan windkracht 4 aan lagerwal ligt. En daarnaast is het ook wel pittig hele dagen te maken wanneer het water massaal over boord komt.
Dus vandaar dat we voor een appel en een ei onze 7 meter hebben gekocht. Ik heb helaas geen foto's, maar wanneer je stapper 650 googled kom je er wel wat tegen.

Dit jaar staat sowieso Terschelling op het programma in Juni. Verder in de zomer wellicht nogmaals het wad. Afhankelijk van wat ik kan regelen met mijn paard. Dat blijft erg lastig.

Volgend jaar hopen we aan de small ship race mee te doen (IJmuiden - Engeland). Lijkt me een mooie kans om een keer echt te zee-zeilen. Dit jaar kwam het net te vroeg, we voldoen nu niet aan de veiligheidseisen.
En daarna? Kanaaleilanden, Azoren en de Schotse kust hoop ik toch wel. Griekenland.. :7 En tegen die tijd hebbe we vast wel een keer een mooi project van 10 meter + gevonden om dan mooi een rondje om de wereld te kunnen doen. Dromen mag, toch?