Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:07

Citaat:
recepten zijn idd leuk om van iemand te krijgen :j ik google ook wel eens wat, maar uiteindelijk geef ik er dan weer een draai aan :+ zelden dat ik een recept echt braaf volg...maar als iemand echt een lekker recept heeft (tried and tested zeg maar)

Jij snapt het Sonja-vr :j
Citaat:
dus ga maar eens iets verzinnen waar portsaus bij moet :P

Het schijnt dus lekker te zijn bij eend :D

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:10

Ik ga me zo storten op mijn eerste pan met erwtensoep en champ soep..............Ben benieuwd of ik het ook nog kan eten aan het einde van de dag _O-

Ik vind persoonlijke recepten ook veel leuker. Dus ik ga het erwtensoep van hier volgen, ben benieuwd!
Champ soep pak ik het recept van de AH. Wil het niet te ingewikkeld maken :+

Mocht iemand recept willen hebben voor Boueff Bourguignon dan geef maar een gil. Alleen het vlees en de fles rode wijn maken het duur, maar voor de rest vind ik het meevallen. Daarbij kan je er echt 2/3 dagen mee doen (invriezen dus)

Zo maak ik ook graag zelfgemaakte pesto. Is 6 weken houdbaar in de koelkast. Ideaal!

Ben me net alleen te buiten gegaan aan wat lekkere kaasjes á 11 euro......... :=

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:16

En dat allemaal om een portsausje ;)

Ik zelf heb ook gegoogled en heb tig recepten van ingewikkeld tot wat makkelijker bekeken, maar uiteindelijk eigen weg ingeslagen (ik hou het zelf graag makkelijk).

Rode port in pannetje, wat water toevoegen en inkoken maar. Voor de smaak heb ik er een klein scheutje aanmaaklimo ingedaan (zoet) en voor een volle smaak een kneep jus (had geen echte jus, juspoeder zou vast ook kunnen).

En dat inkoken, laatste moment dan nog wat maizena opgelost in koud water erdoor dat het een mooie volle saus wordt ipv waterige massa.

Heerlijk bij eend dus ja :D Past alleen niet helemaal bij 'bezuinigen', maar dat is eens als je het koopt helaas ook al niet :+

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:16

Postsaus is niet zo moeilijk. De basis is een wildfond (of ordinaire bouillon) met een flinke scheut port (dwz ongeveer gelijke delen) die je vervolgens laat inkoken. Tijdens dat inkoken kan je er voor de smaak wat kruiden aan toevoegen, zoals rozemarijn, thijm. Bij wild doen gekneusde jeneverbeskorrels en een paar gekneusde zwarte peperkorrels het ook goed.

Als het naar de gewenste dikte is ingekookt zeef je het (om de kruiden etc eruit te vissen).

Je gebraden filetjes uit de pan halen en op een bord onder zilverfolie even laten rusten. Het braadvet uit de pan door je saus roeren. Mocht je saus nog niet dik genoeg zijn kan je hem nog even op hoog vuur verder laten inkoken en/of er kleine blokjes ijskoude roomboter doorheen kloppen.

Als je even googelt kan je wel een recept met exacte hoeveelheden vinden.
En doe jezelf een plezier en koop een lékkere fles port. De rest neem je dan na het eten in een glaasje met wat lekkere sterke kaasjes erbij.

Mooi dat je wilde eend kreeg, beter bio-scharrelvlees kan je niet krijgen!

Bienotje, juspoeder?? >;) (dat is zonde van de port joh!! :+ )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:24

Kaatje schreef:
Citaat:

dus ga maar eens iets verzinnen waar portsaus bij moet :P

Het schijnt dus lekker te zijn bij eend :D

ja maar eend vind ik dus best wel viesch := de enige hier in huis die eend eet is de hond :+

Dimple schreef:
Mocht iemand recept willen hebben voor Boueff Bourguignon dan geef maar een gil. Alleen het vlees en de fles rode wijn maken het duur, maar voor de rest vind ik het meevallen. Daarbij kan je er echt 2/3 dagen mee doen (invriezen dus)

beouff is heerlijk :j heb het ooit eens voor 30 man gemaakt op het poppodium...dat zijn wel heul veul sjalotjes om te pellen :=

en equimotion heeft gelijk, gooi alleen drank in een saus als je de drank ook lekker vind in het glaasje, dus geen bocht er in omdat het een sausje is, dan is dat sausje namelijk ook maar bleh

Mri

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:42

ik heb net bij de AH een taart gehaald := combi van bonus korting en en 35% korting sticker :=
Nu was die ineens geen 5,49 (oorspronkelijke prijs) naar 2,60.
Ik had vriendje beloofd om voor wat lekkers bij de koffie te zorgen vanavond.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:50

'Hier, een prei. Lekker he?' :Y)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:51

Leuk he! Die 35 procent korting stickers! Scheelt vaak best een hoop geld nog! Maar 2,60 voor een taart is echt niks!

Boeuf Bourguignon vind ik ook heerlijk! En best makkelijk om te maken! Om het vlees extra zacht te maken, kan je een scheut azijn er door heen doen tijdens het koken. (Dus vlees braden, azijn erbij en dan de rest van de kruiden) De azijn verdampt uiteindelijk en proef je helemaal niet meer terug. Wel zorgt het ervoor dat het vlees extra mals word.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:06

ik laat het zo lang pruttelen dat de azijn niet nodig is :D

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:18

equimotion, ik had zo'n knijpflesje met jus zelf een klein kneepje van gebruikt. Ik ben een 'makkelijke kok' wat dat betreft en zo hoefde ik ook geen kruiden/ zout meer toe te voegen ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:23

Het is wel makkelijk :D
ik ben een beetje een kookpurist dus ik gruwel van dingen als juspoeder :o (en ik vind het oprecht zonde van de port!! :+ )

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:30

Juangi, de bouef gaat bij mij een dag voordat ik het maak in een schaal met een fles rode wijn erbij in de koelkast. Daar voeg ik bouquet garni (allerlei verse kruiden) aan toe met verse knoflook.
De dag erna maak ik het pas verder. Het kost me wel veel tijd. Totaal iets van 3 uur in de oven, maar het is zoooooooooooo lekker he! :Y)

Ik ga nu beginnen aan de soep. Wish me luck :')

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:35

Veel succes Dimple gaat je zeker lukken :)

Hier mag ik vandaag een keer koken en we eten aardappel anders met een bal gehakt en knollenraap en gekookte wortelen. Lekker makkelijk en lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:42

Pff ik snap weer waarom ik normaal niet op de terugweg vanaf de uni bij die GB boodschappen doe. Wat een frut kwaliteit groente zeg. Het is dat ik het vanavond al voor de lasagne gebruik, anders had ik het niet meegenomen. Alhoewel na een poos graven in de berg paprika's er wel wat fatsoenlijks te vinden was. En gelukkig stond er nog een extra kratje courgetten onder de andere die nog niet geplet waren. Had met dit weer alleen echt geen zin om via de andere GB te fietsen, als het droog was had ik het wel gedaan.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:16

Equimotion schreef:
Het is wel makkelijk :D
ik ben een beetje een kookpurist dus ik gruwel van dingen als juspoeder :o (en ik vind het oprecht zonde van de port!! :+ )

Misschien een stomme vraag he, maar hoe maak jij dan echt goede jus? Ik kan het niet anders dan op basis van een blokje..... :o

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:21

braadvocht van je vlees afblussen met water/bouillon/wijn/madeira/port/wodka/whatever en even op hoog vuur laten inkoken.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:22

Ik vind dat het dan altijd zo waterig blijft...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:26

Dan moet je het gewoon verder inkoken :D

Je kunt het ook binden met een klein beetje bloem, of er blokjes ijskoude roomboter doorheen slaan zoals je bij een saus zou doen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:43

Lang leve maizena O:) Zelfde effect als bloem. Beetje (koffie)room deed mijn moeder ook wel eens volgens mij of wat ketchup.

Nu ik denk kan ik het niet moeilijk doen tijdens koken wel eens van mijn moeder hebben meegekregen :=

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:46

Ik vind niet moeilijk doen een beetje een rare woordkeuze in dit verband. Het is gewoon niet lekker :? (en ook nog eens ongezond) En wat is er nou moeilijk aan braadvocht + wijn laten inkoken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:47

Equimotion schreef:
Ik vind niet moeilijk doen een beetje een rare woordkeuze in dit verband. Het is gewoon niet lekker :? (en ook nog eens ongezond) En wat is er nou moeilijk aan braadvocht + wijn laten inkoken :')

Dat jij het niet lekker vind, betekend niet meteen dat niemand het lekker vind...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:55

Erwtensoep pruttelt nog. Als de blokjes knol of wortel wat groot blijven, moet ik het dan pureren of gewoon zo laten?

Champ soepje smaakt ook lekker al ziet het er minder aantrekkelijk uit. Straks afkoelen en in de vriezer. Rest van knol is geblancheerd en ook in de vriezer. Goed bezig al zeg ik zelf :+

Nu alleen geen zin meer om lasagna voor vanavond te maken wat ik had beloofd.......... :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:19

Ik heb uiteindelijk de erwtensoep ook heel kort gepureerd ( maar een paar slagjes met de handblender) - dat maakt het toch wat dikker en lekker!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:31

Ik heb geen blender die ik er in kan hangen, zeg maar. Ben nog steeds op zoek naar een goed exemplaar.
Dus dat zou ik het in de keukenmachine moeten gooien. Ik hou het even in de gaten, bedankt!! :j

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:34

KOm ik voor het eerst in het nieuwe toppic. In het oude toppic tijdje lang actief geweest, wegens drukte weinig op bokt gezeten.
Maar nog wel aan het doorbezuinigen op de boodschappen dus kom zeker weer wat leren van al jullie tips ;)