Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:47

_CS_, wat ben jij wekelijks kwijt aan boodschappen?

Wij drinken overigens heel veel sappen en frisdrank thuis.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:51

Onder de €50,- minstens.
Van de week was ik met nog geen €30,- klaar voor hele week (7 dagen) eten.
Verschilt wel of ik extra dingen moet halen zoals cola een keer, of wasmiddel, of dat er aanbiedingen zijn (dan neem ik wat extra).

Frisdrank drinken we hier amper, sap ook.

Hier is het ranja, koffie of thee.
Enkele keer warme chocomelk of cola (cola is ook de enige frisdrank die hier op voorraad staat).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:55

Ik vind dat wel knap hoor :j
Mijn vriend zit sinds kort zonder werk, dus we proberen ook te bezuinigen op boodschappen.
De brokken van de honden en katten zijn tijdelijk op de schop gegaan (sorry jongens), niet dat ze geen ( :D ) of minder krijgen, maar ze krijgen goedkopere brokken (en dus mindere kwaliteit mag ik aannemen).
Afgelopen weekend heb ik boodschappen gedaan voor 28 euro, we hadden nog groente van de week ervoor, dus moest alleen wat dingen hebben zoals brood, beleg, melk, vla, boter, etc. en heb daarbij vooral de € 1,- aanbiedingen bij C1000 gepakt. Het is niet dat we heel nodig moeten bezuinigen, maar minder inkomen betekent toch dat je het érgens op moet vangen en dan denken wij het eerst aan de boodschappen.
Wij hebben maandelijks een potje van € 500,- voor boodschappen, dierenvoeding en benzine en eigenlijk gingen we daar ruim € 100,- per maand overheen. Vorige maand is het ons zowaar gelukt om € 90,- over te houden :)

Waar doe jij boodschappen _CM_? En eet je elke dag vlees en verse groente?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:56

Weggooien is idd zonde ! Maar als ik voor 2 dagen moet koken is niet te doen. :+ vriendlief is hovenier en eet meer dan een gemiddelde mens. Als ik japanse noodles maak van de honig dan gaat dat helemaal op. Eten we met zijn 2en van en op het pak staat voor 4 personen. :o aardappels kook ik wel altijd een grote hoeveelheid van zodat we de dag eens gebakken aardappeltjes hebben. Zondag hadden we broodjes gezond, en de dag eens was nog veel sla, tomaat enz over dat we nog een salade hebben gemaakt voor erbij. En macaroni maak ik altijd een grote portie van, zodat vriend er 2 dagen van kan eten, aangezien ik nu tijdens.mijn zwangerschap geen macaroni meer binnen krijg gehouden. :7

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:57

Op dieet gaan werkt ook bezuinigend. :j
Geen chips, geen koekjes, geen snoep, dat is ook allemaal duur. :D

Wij moeten echt bezuinigen, maar we weten niet zo goed waar we moeten beginnen..
Tweepersoonshuishouden zonder dieren en we zijn toch wel gauw 300 euro in de maand kwijt. :\

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:58

Oh die pakken eten wij ook altijd met z'n 2en....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:00

de maaltijd gerechten gaan bij ons ook echt met zn 2en :=
En dan alleen maar omdat ik nu "oplet" op de hoeveelheid die ik eet... anders was het 1,5 pak per keer :=

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:01

30% echt niet, en denk al dat ik vrij hoog zit, iets van 450 per maand.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:02

Bij ons ook. Net zoals als je een schaal lasagne maakt met zo'n pak 'Knorr Wereldgerechten'. Staat erop dat het voor 4 personen is, nou eh... ik gooi er altijd al extra een zak roerbakmix (400gr) doorheen, maar er blijft alleen een 'hapje voor tussendoor' over voor vriendlief.
Mijn vriend eet meestal 2x per dag warm, want we koken meer en dat eet hij dan 's avonds laat of de volgende dag 's middags. Of we geven het aan de honden, maar weggooien doen we nooit.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:02

Ranja (zelfs suikervrije) met melk vind ik echt mierzoet. Vroeger maakte mijn oma altijd ranja met karnemelk. Dat kan ik eigenlijk wel weer invoeren :9

Met die pakken kan ik 3x toe en eigenlijk wel 4x. Ik gooi er eigenlijk altijd veel meer groente doorheen als op het pak staat. Zoals kip tandoori zit helemaal geen groente bij :? Na het koken maak ik dan porties voor in de vriezer. Super handig!

Ik ben druk bezig met afvallen en mag van mijzelf helemaal niets meer uit pak... Nu maak ik mijn sausjes gewoon zelf (of zonder saus, eigenlijk net zo lekker).

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:03

@Quellian, kijk wel uit met goedkopere brokken. Dat zou wel eens duurkoop kunnen zijn op de langere termijn.
Ik hou als graadmeter hoe vol de kattenbak wordt. Als er meer rommel in de bak ligt, betekent dat dat het voer minder verteerbare tot onverteerbare dingen bevat. En dan gaan je katten meer eten om toch genoeg binnen te krijgen, en kan je weleens duurder uitzijn dan met je wat duurdere merken.
Daarom beschouw ik mijn katten ook als een vaste last. Maandelijks wordt er een bedrag opzijgezet voor ze, zodat als er weer een zak voer gekocht moet worden het niet gelijk een gat in de begroting is :j

Netjes trouwens om geld over te houden, daar doe je het toch voor uiteindelijk :)

Edit: er is niet doorheen te komen nu :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:05

Katten en hondenvoer is wel duurdere merken (ben pietlut wat dat betreft).
Dat bestel ik altijd in grotere zakken, dat is voordeliger (zakken van 15 kilo).
Goed opslaan en ik heb voor een half jaar te eten voor ze.

Dat bedrag is echt alleen de boodschappen, dus excl het dierenvoer (omdat ik dat minimaal insla) en zonder benzine of wat ook.

Wij eten doordeweeks ma t/m vrij elke dag groente vlees en aardappels.
Aardappels is afhankelijk van de grootte (nu hebben we echte joekels, dus 1 aardappel per persoon), groenten is ene keer klein potje of blik, andere keer wat uit de vriezer(houdt altijd ruim 2 grote opscheplepels per persoon aan, en vlees is 1 stukje vlees per persoon. (vlees koop ik in grotere verpakking en vries ik in, tenzij de kleinere verpakking in kiloprijs goedkoper is).

In het weekend eten we wat gevarieerder, ene keer ben ik hierdoor duurder uit bij de kassa, andere keer niet.

Ik doe mijn wekelijkse boodschappen hoofdzakelijk bij de dirk van de broek.
Brood, cola en schoonmaakmiddelen bij de lidl (soms ook weleens wat anders, net hoe het me uitkomt), en de oploskoffie en kaas bij de aldi (en soms nog wat andere dingen, ook weer net wat me uitkomt.

Die maaltijdpakken, die maken het juist vaak zo duur :P
Omdat je allerlei extra dingen eraan moet toevoegen.

Over het algemeen genomen komen we niet boven de €50,- uit.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:06

Dus het valt nog mee. :+ nu eet ik wel eendere van dat pak en vriendlief tweederde, terwijl ik degene ben.die voor 2 hoort te eten. :P

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:08

wij zijn hier ook aan het bezuinigen op boodschappen, wij sparen namelijk voor een nieuw huis ( verbouwen en inrichten).
schoonmaakmiddel, badspullen,en tandpasta enzo kopen wij bij de action, dit scheelt al gauw 2 euro per product en heb je gewoon merk spullen.
eten en drinken kopen wij bij lidl
overige spullen die action of lidl niet heeft bij c1000 of ah net waar het in de reclame is..

katten krijgen wel gewoon goed eten, kregen eerst wishkas en heel veel poepen en plassen ( en stinken) nu krijgen ze op aanraden van dierenspeciaalzaak casa fera en ruiken we niks, normale ontlasting en zitten ze veel beter in hun vel...

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:13

Sheran schreef:
Ik probeer 'naar omstandigheden lekker' te koken en vind dat een leuke uitdaging. Ik ga dus niet speciaal iets lekkers halen maar probeer iets moois te maken met de dingen die we toch al hebben :)
Soms krijg je dan hele creatieve combinaties en soms zijn die nog extreem lekker ook!

Dat doe ik dus ook soms.
Gewoon kijken wat er in huis is en combineren maar.
Kunnen lekkere dingen uitkomen :j

Wat betreft drinken;
ik haal ranja bij de aldi en mak die aan,geen idee hoelang we met zo'n fles doen wel lang iig.
Ga vrijdag weer nieuwe halen en dan heb ik nog een fles staan thuis en het is al dik een maand geleden dat ik ben gegaan.
Heb toen 4 flessen gehaald en de derde is nu nog niet leeg.
In het weekend 1x cola en 1x sapje.
Mijn man heeft nog 2 pakken yogi voor op z'n werk + nog ongeveer 5 pakken melk doordeweeks.

Eten weg gooien doe ik niet aan=doodzonde.
Ik maak meestal toch voor 3 personen eten klaar en dan vries ik 1 portie in.
Dat gaat elke dag zo tot de vriezer vol zit en dan kun je een week op diepcries maaltijden eten :')
Ben je die week wel lekker goedkoop met de boodschappen :P

Straks zal de onze kleine ook een klein beetje meeeten,maar dan hou ik nog genoeg over voor portie :')

Wij doen elke week boodschappen bij de c1000,nemen het goedkoopste elke keer mee.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:14

voer van de papegaai blijft hier ook buiten het boodschappen budget :=
Das toch zo'n 20-25 euro per maand schat ik :=
Nu scheelt het al wel dat we zakken van 8 kilo kopen (a 74.51 euro per zak :+ )
Voer van mijn vogeltje hou ik eigenlijk geen rekening mee.
Dat is 13,50 voor 1,13 kilo, maar daar doe ik een half jaar mee.... en de aanvullende zaadjes neem ik mee bij mn schoonouders.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:18

Met 1 grote aardappel en 2 opscheplepels groente zouden we het hier niet redden per persoon... Ik zou er wel genoeg aan hebben, maar vriendlief niet. Wij schillen met gemak een kilo per dag. Een grote zak van 5kg gaat er in een week wel doorheen.

De katten kregen Carocat en Royal Canin en we zaten op ruim 75 euro per maand (incl. verse tussendoortjes) voor alleen de katten (9 katten), dus vandaar dat we even over zijn op wat goedkopers. Heb overigens wel goed gelet op ruwe as, eiwitten en zouten, ben daar een enorme pieperd in. Ze zitten dus niet aan de C1000 eigen merk hoor, maar op de middenweg :)
En ze krijgen uiteraard nog wel vers bijgevoerd als lekkers (kippenpoot/kippeningewanden/smuldier/etc.).

Als ik producten over heb, dan google ik 'recept en producten die ik nog heb', kunnen heel verrassende en lekkere dingen uit komen!

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:29

Ik lees hier 2-persoons huishoudens die voor 30-40 euro per week boodschappen kunnen doen, ik ben dan wel heel benieuwd wat er zoal per dag gegeten en gedronken wordt. Ik zit rond de 100 per week (wel veel verse groentes), dat zou een mooie besparing opleveren. Alleen onze ene hond eet al voor 100,- per maand aan vers vlees.

restjes heb ik eigenlijk ook nooit. Moet wel eerlijk bekennen dat ik me wel eens schuldig maak aan het weggooien van producten einde vd week.

En doen de meesten hier dagelijk boodschappen of 1x per week?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:36

Wij zitten normaal op 80-100 euro per week met 3 personen (excl. dieren), wij doen eens per week boodschappen en alle open verpakkingen van de week ervoor gaan dan de vuilnisbak in.
Wij zijn dus ook benieuwd of het voor ons gaat werken hoor :D

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:42

Wij doen 1x in de week boodschappen voor rond de 50 euro.
Kat (grit+voer) en hond (voer) zit hierbij in.
We zijn met 2 personen.
Voor onze dochter hebben we kinderbijslag en haar eten+luiers gaan daar vanaf.
En zoals het nu lijkt hou ik daar ook nog geld van over (veel aanbiedingen gehaald)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:52

Wat is daar de gedachte achter, Quellian, alle open verpakkingen (ongeacht of iets nog goed is) weggooien?
Gewoon puur interesse, niet als aanval bedoelt ofzo?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:56

Marije, ik ben pánisch voor open verpakkingen, ben heel bang dat ik ziek word :o Zal ook nooit bij een ander iets eten/drinken als ik niet weet wanneer het open is gegaan.
Als ik een versproduct (vleeswaren of zuivel) open maak, dan wil ik het de dag erna nog wel eten, maar de dag dáárna niet meer.
Mijn vriend zegt altijd dat ik me niet zo moet aanstellen, dus hij eet het merendeel wel op, maar met bv slagroomvla maak ik hem niet gelukkig en het heeft ook weinig zin om het pak in de koelkast te laten staan tot het zelf kan lopen. En een liter krijg ik niet zo snel op.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:02

Dat lijkt me lastig, Quellian.

Als je nu eens op alle verpakkingen de datum schrijft waarop het is open gegaan?
En dan op internet houdbaarheidsdata van geopende verpakkingen erbij zoekt? Dan heb je een helder beeld wellicht en kun je sommuge producten misschien toch nog een dag langer bewaren, ofzo?
Ik denk dat voor jou besparen dan wellicht vooral lukt, door kleinere hoeveelheden te kopen zodat je minder hoeft weg te gooien?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:09

Veel dingen komen wel op, want mijn vriend en zoontje eten het wel.
Maar als er een open pak sap in de koelkast ligt, dan weet mijn vriend niet wanneer het open is gegaan, maar 'een paar dagen geleden, die is nog wel goed hoor!', ja... dat vind ik eng :+
Dingen zoals slagroomvla koop ik niet meer, want zoonlief en ik krijgen het niet samen op en vriendlief eet het niet, dan koop ik liever een vla die hij ook eet, waardoor het pak met 2 dagen leeg is.
Met vleeswaren zorg ik er ook voor dat het pakje na 2x leeg is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:12

Quellian, je kan van die HACCP stickertjes kopen (geen idee waar alleen) daar staat de dag op en je kan de datum in vullen. Heel makkelijk :)
En je hebt ook van die mini pakjes vla bijvoorbeeld, daar zit voor 3-4 porties in, is dat niks voor jullie? Dat krijg je met zo'n bio bak als vriend toch wel op :=
Maar eh, voor zuivel en sap en vlees volgens mij ook geldt dat de houdbaarheidsdatum onafhankelijk is vna of het pak open is geweest of niet.
Plakjes vleeswaar an je trouwens makkelijk invriezen of niet?

Mijn koelkast is weer zo goed als leeg.. := Kan me niet echt herinneren wanneer ik voor het laatst in een supermarkt stond!
Ik heb nu de auto dus ga morgen maar weer eens een grote berg boodschappen doen (zware dingen zoals pakken sap, melk eieren enzo vind ik toch fijner gaan met de auto. Op de fiets werkt dat echt niet, zeker niet in de binnenstad van Delft :n )