Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:03

_San87_ schreef:
Het is ruim, maar niet echt geschikt voor dubbele bewoning?

Nee, en ook niet geschikt te maken. We hebben al getekend en gekleurd op plattegronden, maar komen er niet uit. Dus dat wordt 'm niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:05

chevax schreef:
_San87_ schreef:
Het is ruim, maar niet echt geschikt voor dubbele bewoning?

Nee, en ook niet geschikt te maken. We hebben al getekend en gekleurd op plattegronden, maar komen er niet uit. Dus dat wordt 'm niet.

Hoe groot is de kans dat het huis in Heikant toch gaat lukken?

Gedoe hoor. Jammer ook dat de gemeente zo lastig doet. En dan de verkoopster, bleh.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:57

Dat weet ik nog niet. Ik ben nu vanalles aan het uitzoeken over wat mantelzorgwoning precies inhoudt. Feitelijk is dat nu ook al de situatie, alleen doordat het onder hetzelfde dak is, hebben we niks met vergunningen te maken.
Ik heb bijv nog geen duidelijk antwoord of dit een bezwarende factor voor de taxatie en dus voor de hypotheek is. Ik heb maar een kleine hypotheek nodig, maar geen idee hoe de bank daarin staat. Vroeger kon je nog eens een accountmanager bij een bank bellen; hier in de regio hebben we zelfs al bepaalde banken niet meer.

pantarhei

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:11

En een lager bod doen Chevax? Ze staan blijkbaar niet in de rij voor dat huis

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:21

Ik meld me hier ook, wij zijn ook op zoek naar een nieuwe woning. Ik dacht dat de huizenmarkt inmiddels alweer wat bekoeld was, maar dat blijkt toch tegen te vallen. We zouden vandaag bij ons (denken we) droomhuis gaan kijken, maar ik werd vanochtend helaas gebeld dat het huis gisteravond verkocht is ;( Huis stond net een week te koop..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:32

IndianSu schreef:
Ik meld me hier ook, wij zijn ook op zoek naar een nieuwe woning. Ik dacht dat de huizenmarkt inmiddels alweer wat bekoeld was, maar dat blijkt toch tegen te vallen. We zouden vandaag bij ons (denken we) droomhuis gaan kijken, maar ik werd vanochtend helaas gebeld dat het huis gisteravond verkocht is ;( Huis stond net een week te koop..

Wij merken ook helemaal niets van het ‘afkoelen’ we zitten in een prijs categorie met veel concurrentie..

Toch maar een geldboompje planten.. :Y)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:47

Hier in de omgeving zie ik dat de huizen die af zijn nog steeds snel weg zijn.
Maar toch ook dat van veel huizen de prijs naar beneden wordt aangepast :j

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:50

Heb ook nog niet veel gemerkt van af koelen. Huis gevonden die we leuk vonden, maar na 2 weken al melding dat bezichtiging geannuleerd moest worden want huis is al verkocht onder voorbehoud.

Wel een leuk ander huis gevonden en inmiddels een tweede bezichtiging geboekt voor morgen. Gisteren eerste bezichtiging gehad en eigenlijk heeft hij alles dat we willen. Misschien alleen te veel werk om bijgebouw te verbouwen. Huis is af, maar bijgebouwen zijn nog oude stallen dus wel veel werk om te verbouwen. Morgen mijn ouders meenemen om te zien wat zij er van denken. Wel spannend!

Weet iemand of er nog steeds veel wordt geboden over de vraag prijs of ook wel onder vraagprijs?

IndianSu, wat jammer van jullie droomhuis. Hoop dat jullie toch snel iets vinden, een nieuw droom huis.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:02

De huizen die helemaal af zijn, een goed energie-label hebben, en op een fijne locatie staan gaan nog steeds snel van de hand heb ik het idee. Zeker tot een bepaalde prijsklasse.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:18

Ja de instapklare huizen gaan zo weg en nog steeds wel op of boven de vraagprijs. De huizen waar wat aan moet gebeuren gaan voor een meer schappelijke prijs weg. Maar dan nog steeds wel snel als de prijs er naar is.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 18:05

Wij hadden laatste 61 boven vraagprijs geboden en waar veruit niet de hoogste bieder.. die ging voor ruim 100 boven de vraagprijs weg…

Oh en was verre van instapklaar

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:16

Ja bepaalde sectoren huizen blijven echt gekkenhuis.
Vraag me af waarom die huizengekte ze daalt. Hebben al die mensen die een huis nodig hadden nu een huis? Of leggen jongeren zich erbij neer om bij ouders te blijven wonen?

Wij hebben de koopovereenkomst binnen. Staat niet veel gekkigheid in alleen waarborgsom die ik graag omgezet wil hebben in een bankgarantie.

Wat vinden jullie handig qua sleuteloverdacht en nog je oude huis aanhouden (dubbele kosten dus).

Ik wil niet voor 20-6 verhuizen ivm belangrijk examen.
De weken ervoor focus ik echt op dat examen en ga ik dus weinig doen qua voorbereiding. We hebben veel te verhuizen. Zowel huis als stalspullen. We hebben een huurhuis dat moet worden opgeleverd. Muren moeten weer wit denk ik en vloer eruit.

Is het dan slim om vanaf 1 juli nieuwe huis te betrekken en nog n maand oude huis aan te houden. Of bv 15 juli de sleutel zodat we 2 weken overlap hebben? En iets minder dubbele lasten.
Pff wat n gepuzzel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:03

Wij hebben 2 maanden overlap met mijn huis om het (hopelijk) op ons gemak te doen

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:27

Hutcherson, zelf heb ik het grotendeels opgegeven en geaccepteerd dat ik nog wel een tijd bij m'n ouders woon.
Kan evt wel voor m'n maximale hypotheek en groot deel eigengeld wel een klein (40-50m2) appartement kopen, maar dan zit ik daar ook 30 jaar vast. Zeker als de markt wel daalt.

Zolang ik geen ruzie heb met m'n ouders accepteer is dus maar dat ik bij hun woon.
Wie weet gaan zij wel eerder het huis uit dan ik, haha. Een senioren woning kunnen ze bijna in :P

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:52

Hutcherson ik zou zelf denk ik ook liefst een maand ruimte hebben om te verhuizen. Zelf al wel paar keer verhuist tussen huur woningen en dan zijn twee weken toch snel voorbij, helemaal als je nog even wil schilderen, schoonmaken, andere huis opruimen, dat soort dingen.

Toch wisselend dus qua huizen. Ongelovelijk dat je zoveel nog hebt overboden en nog niet de hoogste was MaritB. Toch maf! Huis waar wij dus een oog op hebben, is instapklaar, energielabel gisteren binnen gekregen van huis (was eerst F) maar nu A++ dus ook goed energie label. Zitten alleen dus mega schuren aan (3x zo groot als huis) die helemaal aangepakt moeten worden. Ramen rot, gaten in dak, ongeïsoleerd. Dus ene kant kun je er zo in, huis deel geheel geïsoleerd, maar andere kant veel werk om de schuren aan te pakken. Ben benieuwd! Eerst hypotheek adviseur spreken morgen, en dan huis weer bekijken. *\o/*

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:57

Het is gewoon zo demotiverend. Al een aantal keer klanten verzet voor een bezichtiging, maar dan is het bod te laag en krijg je geen tweede kans. Terwijl ik al overbood.

Het is gewoon lastig om steeds vrij te nemen voor de bezichtigingen. En inplannen op mijn vrije dag komt voor de makelaar vaak niet zo goed uit. Vaak is een woning dan ook al weg…

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:26

Succes Lottewessel!
Weten waar je aan toe bent met hypotheek adviseur is wel erg fijn.
Word je eventuele bieding ook serieuzer genomen als je alles al duidelijk uitgezocht hebt.
Wij zijn ook super blij met service van de aankoopmakelaar die gewoon alles voor ons heeft geregeld en mee ging naar bezichtigen, onderhandelen etc.
Blijft toch een spannende aangelegen.

Hier nu eindelijk de hypotheek officieel geaccepteerd *\o/*
Dolgelukkig mee.
Wij hebben 10 dagen om over te verhuizen naar hoeven maar 1 muurtje te schilderen verder allen meubels over te verhuizen dus tijd zat voor ons.
Huur is al opgezegd. (Eind juni nog huurhuis en 20 juni sleutel nieuwe huis).
Qua overbieden; wij hebben uiteindelijk 16 over geboden. Huis is wel echt af instap klaar.
Huizenmarkt koelt voor bepaalde prijsklasses idd maar weinig af.
Vervelend en frustrerend is dat Eileen! :(:)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:48

Lotte_Wessel schreef:
Hutcherson ik zou zelf denk ik ook liefst een maand ruimte hebben om te verhuizen. Zelf al wel paar keer verhuist tussen huur woningen en dan zijn twee weken toch snel voorbij, helemaal als je nog even wil schilderen, schoonmaken, andere huis opruimen, dat soort dingen.

Toch wisselend dus qua huizen. Ongelovelijk dat je zoveel nog hebt overboden en nog niet de hoogste was MaritB. Toch maf! Huis waar wij dus een oog op hebben, is instapklaar, energielabel gisteren binnen gekregen van huis (was eerst F) maar nu A++ dus ook goed energie label. Zitten alleen dus mega schuren aan (3x zo groot als huis) die helemaal aangepakt moeten worden. Ramen rot, gaten in dak, ongeïsoleerd. Dus ene kant kun je er zo in, huis deel geheel geïsoleerd, maar andere kant veel werk om de schuren aan te pakken. Ben benieuwd! Eerst hypotheek adviseur spreken morgen, en dan huis weer bekijken. *\o/*

spannend!

MelanieB schreef:
Succes Lottewessel!
Weten waar je aan toe bent met hypotheek adviseur is wel erg fijn.
Word je eventuele bieding ook serieuzer genomen als je alles al duidelijk uitgezocht hebt.
Wij zijn ook super blij met service van de aankoopmakelaar die gewoon alles voor ons heeft geregeld en mee ging naar bezichtigen, onderhandelen etc.
Blijft toch een spannende aangelegen.

Hier nu eindelijk de hypotheek officieel geaccepteerd *\o/*
Dolgelukkig mee.
Wij hebben 10 dagen om over te verhuizen naar hoeven maar 1 muurtje te schilderen verder allen meubels over te verhuizen dus tijd zat voor ons.
Huur is al opgezegd. (Eind juni nog huurhuis en 20 juni sleutel nieuwe huis).
Qua overbieden; wij hebben uiteindelijk 16 over geboden. Huis is wel echt af instap klaar.
Huizenmarkt koelt voor bepaalde prijsklasses idd maar weinig af.
Vervelend en frustrerend is dat Eileen! :(:)

Gefeliciteerd! Ben benieuwd wanneer wij wat horen

Wat ik hier hoor in mijn omgeving is dat mensen maar even wachten met het zoeken van een huis, ze kunnen nu 400-600 pm minder hypotheek krijgen ivm de rente, en dat zijn nog niet de prijzen waarmee de huizen zijn gedaald.

Dus je vist gewoon in een kleinere vijver nu...

Qua overdracht verhuis ik vanuit mijn huurstudio binnen 15 dagen, ook ivm de dubbele lasten. Mijn vriend verhuist vanuit zijn ouders. Nu kunnen al mijn spullen in één rit mee, en hoef ik maar 1 wandje te schilderen. Dus qua werk heb ik daar niet zoveel mee. Het huis waar we naartoe gaan, gaan we tijdelijk op de benedenverdieping wonen en boven klussen. Ik zou bij een groot huis toch wel huiveriger zijn voor een korte periode. Het woon-klaar maken van het toekomstige huis gaan ook nog wat dagen inzitten?

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:55

Wij zijn inmiddels ook weer gestopt met actief zoeken (zeggen we nu). Twee weken geleden een bod 16.500 boven de vraagprijs gedaan, maar er zaten maar liefst 4 partijen boven ons bod. Hebben de makelaar gevraagd of het huis bewust laag in de markt gezet was omdat we deze wijk niet goed kenden qua verkoopcijfers maar dit was een reëele prijs geweest.. Ging om Rijkerswoerd in Arnhem, vraagprijs 350.000. Het geeft teveel teleurstelling keer op keer en eigenlijk kunnen we nu goed sparen, dus richten we ons daar maar op.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:00

96Laura schreef:
Wij zijn inmiddels ook weer gestopt met actief zoeken (zeggen we nu). Twee weken geleden een bod 16.500 boven de vraagprijs gedaan, maar er zaten maar liefst 4 partijen boven ons bod. Hebben de makelaar gevraagd of het huis bewust laag in de markt gezet was omdat we deze wijk niet goed kenden qua verkoopcijfers maar dit was een reëele prijs geweest.. Ging om Rijkerswoerd in Arnhem, vraagprijs 350.000. Het geeft teveel teleurstelling keer op keer en eigenlijk kunnen we nu goed sparen, dus richten we ons daar maar op.

Goh, dat het nog zo hard gaat daar... Bij ons in de buurt (Heijenoord, ook Arnhem) staan ze echt wel langer te koop en gaan ze naar mijn idee ook niet voor de vraagprijs weg. Terwijl het toch een heel geliefde buurt is.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:07

We zijn wel uitsluitend op zoek naar een eengezinswoning en (nagenoeg) instapklaar, daar is natuurlijk wel veel vraag naar..

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:30

Inmiddels gisteren de tweede bezichtiging gehad en gelijk te horen gekregen dat ze nog een ander bod op de woning hadden. Gister avond hebben wij ook een bod geplaatst, maar wel met alle voorwaarden (bouwtechnisch rapport en financiering) dus vraag me af of ze er mee akkoord gaan, tevens omdat er onder de vraagprijs zijn gaan zitten. Schuren aan huis vast hebben asbest en rotte kozijnen en gaten in het dak. Vraagprijs 700k dus besloten er iets onder te gaan. Horen het als het goed is op dinsdag. Toch wel spannend, dit zou onze eerste koopwoning zijn! :):)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:59

Spannend Lotte

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:38

Ik ga voor je duimen, Lotte!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:40

@Hutchterson, volgens mij heb ik jou nog niet gefeliciteerd . Bij deze dan dus *\o/*