Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:36

Veriye schreef:
Ik duim Yipee! Het is jullie zo gegund!

Wij hebben net de nota van de notaris ontvangen. Gelijk overgemaakt en er bleef zelfs nog iets op de spaarrekening over. Mooi meegenomen voor de verhuizing *\o/* komt nu echt erg dichtbij *\o/*

Leuk! Geld over is altijd positief. :) Wanneer ga je verhuizen?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:59

Yipee schreef:
Nymeria schreef:
Spannend Yipee! De markt is hier echt hysterisch. Wij zitten inmiddels in ons nieuwe huis (nadat we tijdens de verhuizing allebei corona hadden) maar hebben het gelukkig buiten Funda om kunnen kopen.
Vriendin van mij zoekt nu in Culemborg en als ik hoor wat er steeds geboden wordt... zij vissen ook steeds achter het net.

Woon je nu in Culemborg ook? En ja in Culemborg gaat het er tot nu toe ook echt hard aan toe. Vraagprijzen liggen wel net even wat lager dan in Nieuwegein bijvoorbeeld dus vandaar dat we Culemborg meenemen als zoekgebied. Komen er zelf niet vandaan.

Ben benieuwd of het geadviseerde bod genoeg is. Zou mij niks verbazen als dat niet zo is namelijk. Wij zijn (vind ik) echt wel flink over de vraagprijs heen gegaan. Als ik meer weet zal ik het laten weten.

Ja, wij wonen nog in Culemborg, hier eerst gekocht en toen verkocht.
Zal voor je duimen!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:43

Yipee schreef:
Leuk! Geld over is altijd positief. :) Wanneer ga je verhuizen?

19-12 gaan wij echt over. Van het weekend de zolder gepakt, vandaag halve hobbykamer gepakt. Ben zoblij dat wij eondelijk wat kunnen doen

little_birdy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:22

Heerlijk veriye!
Ik kan niet wachten tot ons huis straks verkocht is en we over kunnen

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:19

Hoi! Ik ga hier even binnenvallen, hoop dat het oké is & deze vraag hier thuishoort. :o

Heeft er hier iemand ervaring met het kopen van een huis terwijl jij (of partner) een BBL opleiding volgt en dus een BBL-contract heeft?

Kleine schets van onze situatie. Ik heb een BBL contract t/m augustus 2021, dan hoop ik mijn diploma te behalen, wel vaste uren gekregen. Werkgevers- of intentieverklaring is geen probleem en deze krijg ik gelukkig.
Mijn vriend heeft een vast contract. Wij hebben een vrijblijvend gesprek gehad in augustus, hier werd aangegeven dat wij niks kunnen ivm mijn contract (toen nog geen vaste uren), nu hebben we contact met een andere hypotheekadviseur. Die gaat ook voor ons kijken. Ik ben heel erg benieuwd of er hier toevallig mensen zitten met dezelfde situatie, of hebben gezeten, of iemand kennen?
Dan hoor ik het heel graag! Mag ook in PB :)

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:25

Ik denk dat je je eigen situatie erg lastig kan vergelijken met die van een ander.
Het ligt er natuurlijk aan wat je partner verdiend en hoeveel hypotheek die kan krijgen, eventueel een kleine hypotheek vanuit jou erbij ( maar dat zal idd niet veel zijn met een bbl contract die ook nog eens tijdelijk is, maar alles mooi meegenomen toch?) En je eigen geld.
Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:32

Hier een gesprek gehad tot nadenken. Als we nu een hypotheek afsluiten moeten we 2.1 % rente nemen i.p.v. 1.65. Vanwege de looptijd langer dan 6 maanden. Dat klinkt niet veel maar is 65 euro per maand x 30 jaar is bijna 25.000!
Nu was zijn voorstel om koop contract te tekenen en half april de hypotheek aan vraag te doen. Dan heb je geen recht op ontbindende factoren maar we werken allebei in de zorg en ik heb vast en mijn man heeft een jaar contract en ze zijn heel tevreden en deze loopt sowieso al tot mei en er is zo extreem veel werk. Dus zolang we niet arbeids ongeschikt worden dan kunnen we half april hypotheek aanvraag doen. Mocht er toch problemen zijn betaal je 10 % boete. Dus dat zou 30.000 euro zijn..Maargoed nu ben je sowieso 25.000 extra kwijt. Dus in dat opzicht zou je 5000 euro in totaal plaatje het risico lopen en anders dus 25.000 euro uitsparen.
Pfff. Andere optie is alsnog alles afketsen maar dan moet je dus de gekte van de markt weer in.

Mijn gevoel zegt het toch te doen nu gekeken naar onze situatie maar man. Wat een dilemma.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 01:02

ChantalSmook schreef:
Hier een gesprek gehad tot nadenken. Als we nu een hypotheek afsluiten moeten we 2.1 % rente nemen i.p.v. 1.65. Vanwege de looptijd langer dan 6 maanden..…

Is er geen andere hypotheek verstrekker die je een betere offerte kan geven? Er zijn ook hypotheek verstrekkers waar je voor een klein percentage per dag de offerte kunt verlengen tot de uitgestelde passeerdatum

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:00

Ik kan het me ook haast niet voorstellen.. Heb je een hypotheekadviseur die bij verschillende geldverstrekkers kan afsluiten of zit je bij één vaste bank?

Bij bijvoorbeeld een hypotheker zijn er vaak zo een stuk of 5 aanbieders met dezelfde lage rente en dan zit er altijd wel 1 of meer bij waarbij of de offerte 6 maanden geldig is, of waarbij je dit voor een paar honderd euro met een paar maanden kan verlengen.

Edit: Ik zie nu pas dat het langer dan 6 maanden moet zijn, maar dat zou toch ook gewoon mogelijk moeten zijn met een verlenging van de offerte?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:29

Ja hij heeft zeker vergelijkingen gedaan en kwam met 9 hypotheken in eerste instantie. Bij de meeste moet je dan en een boete betalen variërend tussen de 3 en zelfs 6000 euro en daarbij dus een iets hogere rente wat op de langere termijn net als dat reken voorbeeld dus toch best oploopt.

Zijn eerste keuze was daarnaast florius , kan tot maximaal een jaar verlengen , geen extra kosten , maar wel rente risico …..voorbeeld: de aangeboden rente van Florius met een looptijd van 30 jaar en een rentevast periode van 20 jaar ( jullie voorkeur ) is nu 1,46 %........in oktober is de rente gestegen met 0,2 % dan wordt de rente dus 1,66 % voor de komende 20 jaar….overigens zou ik hem liever voor 30 jaar vast zetten. En tuurlijk het is nog steeds een lage rente maar het is wel elke maand weer 65 euro extra i.v.g. een korte hypotheek aanvraag en dat x 30 jaar.

Maargoed in dat opzicht ook al zijn de voorspellingen goed, is oktober nog echt ver weg. Er kan van alles gebeuren.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:01

Ik lees nu het concept van de koop overeenkomst. Het betekenen dat we een bank garantie moeten hebben voor 31 januari en dus niet kunnen wachten met de hypotheek aanvraag. En anders zou je de waarborg som moeten storten bij notaris van dat bedrag. Nou nu is dat niet echt over ofzo per direct .
Ik heb die adviseur meteen maar bericht gestuurd en ga onze aankoop makelaar ook maar eens even bellen.
Mijn vriend gaat zo naar de keuring en denk dat we maar moeten beslissen of voor een iets hoger maand bedrag of/en de boete en zekerheid gaan of het afblazen want nalatig gesteld worden als je dan daarvoor tekent ga ik echt niet doen. Tenminste ik denk dat dit wettelijk ook wel verplicht zal zijn dan.
Eens even een bel rondje gaan doen met aankoop makelaar en financieel man. Pff teveel info op de vroege morgen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:44

Nou 35K overbieden was ook niet genoeg. Meer dan 50K overboden op het huis. En die persoon had 2 ton eigen geld om neer te leggen. -O-

Daar kunnen we wederom niet tegenop.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:51

Balen Yipee.. ik was er al bang voor. De laatste bedragen die ik hier hoorde was 80K over de vraagprijs heen, zo bizar.
Welk huis waren jullie wezen kijken als ik vragen mag? Mag ook via pb natuurlijk.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:16

Yipee schreef:
Nou 35K overbieden was ook niet genoeg. Meer dan 50K overboden op het huis. En die persoon had 2 ton eigen geld om neer te leggen. -O-

Ja bizar he ;(

Ik heb een bod gedaan op een woning, dus hier is het weer even duimen draaien, al is het bod niet absurd hoog boven de vraagprijs dus vrees ik dat ik er weer naast zit :o

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:36

Yipee schreef:

Wauw.. ik ben er gewoon sprakeloos van!!
Wil je delen om welk huis het gaat? Evt via pb?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:38

Yipee schreef:

Balen zeg. Waar was dat ergens? -O-

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:41

Huis staat Culemborg.

Vanmiddag weer een bezichtiging gepland. We gaan weer verder met kijken.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:51

Jeetje wat frustrerend zeg en wat een geld.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:27

Dat zijn flinke overbiedingen zeg.

Ik vond dat wij al zoveel overboden hadden (30k), maar zag dat het huis hoger getaxeerd is dan waar we t voor gekocht hebben, dus heb niet helemaal het gevoel dat we teveel betaald hebben :D

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:16

Wij hebben bijna 16k overboden op ons huis. We zijn inmiddels alles overeen gekomen met de verkopende partij en de makelaar stelt het voorlopig koopcontract op. Vrijdag hebben we een gesprek met de hypotheekadviseur om alles in gang te zetten.

En op funda staat het huis inmiddels “onder bod”, altijd fijn! Nu wachten op “verkocht”.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:25

Wat erg Yipee!

Kom gezellig bij ons in Eerbeek wonen :P hier staan de huizen gemiddeld wat langer te koop en zijn ook kwa prijs goed te doen :+

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:36

Ik kom ook even binnenvallen hier. Toch fijn (/triest) om zoveel medestanders hebben in deze situatie. Hier ook dramatisch. Wij wonen in het gooi en zijn op zoek naar een koophuis. Ring al uitgebreid naar +50 km, maar het is een kansloze missie :') verderweg is met oog op werk helaas niet te doen.

Hier hebben wij de hoop dus opgegeven, en gaan proberen 50 tot 60.000 euro te sparen. Spreek jullie over 8 jaar wel weer :+ :')

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:10

Jeetje bizar allemaal hoor, wat een geld! enne 8 jaar doorsparen ja... als je 50/60k. is dat echt een enorme opgave wilt hebben, hoe wonen jullie nu? Particulier of sociale huur of koop?

Hier besloten toch een hypotheekaanvraag te gaan doen van 12 maanden, dan maar iets meer kosten maar hebben we zekerheid i.p.v. het uitstellen van de hypotheek aanvraag tot half april met onze wensen en hij heeft aangegeven dat de aankoop makelaar de definitieve koop akte e.d. door mag gaan zetten. Hypotheek man gaat nu opnieuw nog door rekenen voor de laatste opties en dan kunnen we een keuze maken. Heb er de hele dag over gepiekerd en geeft nu al rust.

Ik moet ook zeggen dat ik van alle berichten hier en in mijn omgeving niet veel blijer ga worden met het idee op zoek te gaan naar een huis waar we een hypotheekaanvraag voor kunnen krijgen tussen de 3 en 6 maanden. Ik wil gewoon weg hier, een vooruitzicht en niet mee in die onzekere gekte en die mogelijkheid hebben we nu met al onze wensen (mooi huis, zon in de tuin, natuur op loop afstand, werk is nét fietsbaar met elektrische fiets).

Bouwkundige keuring is trouwens redelijk positief, hier en daar wel wat aanmerkingen maar geen drastische grote dringen. 2236 euro kosten direct en op korte termijn 2722 euro. Geloof door de CV ketel uit 2012. Maargoed zit ook schilder werk in aan de buitenkant wat we gewoon prima zelf kunnen met goede verf bijvoorbeeld. We gaan er natuurlijk pas volgende winter in, dus zou dan pas voorjaar 2022 worden. Ik denk dat we daar nog wel even wat mee moeten zodat het niet weg gaat rotten. Maargoed desnoods halen we er zelf even een likje verf over op de zwakke plekken en werken we dat t.z.t. goed weg weer. Maargoed dat moeten we met de aankoop makelaar maar even over leggen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:44

Ik ben echt in shock. Onze derde kijker heeft een prachtig bod uitgebracht en we zijn meteen akkoord gegaan , alleen wel bouwkundige keuring maar dat is hier zeker niet spannend . Dat zou betekenen dat ons huis verkocht is na 3 dagen te koop gestaan te hebben *\%/*

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:15

ChantalSmook schreef:
Jeetje bizar allemaal hoor, wat een geld! enne 8 jaar doorsparen ja... als je 50/60k. is dat echt een enorme opgave wilt hebben, hoe wonen jullie nu? Particulier of sociale huur of koop?

Hier besloten toch een hypotheekaanvraag te gaan doen van 12 maanden, dan maar iets meer kosten maar hebben we zekerheid i.p.v. het uitstellen van de hypotheek aanvraag tot half april met onze wensen en hij heeft aangegeven dat de aankoop makelaar de definitieve koop akte e.d. door mag gaan zetten. Hypotheek man gaat nu opnieuw nog door rekenen voor de laatste opties en dan kunnen we een keuze maken. Heb er de hele dag over gepiekerd en geeft nu al rust.

Ik moet ook zeggen dat ik van alle berichten hier en in mijn omgeving niet veel blijer ga worden met het idee op zoek te gaan naar een huis waar we een hypotheekaanvraag voor kunnen krijgen tussen de 3 en 6 maanden. Ik wil gewoon weg hier, een vooruitzicht en niet mee in die onzekere gekte en die mogelijkheid hebben we nu met al onze wensen (mooi huis, zon in de tuin, natuur op loop afstand, werk is nét fietsbaar met elektrische fiets).

Bouwkundige keuring is trouwens redelijk positief, hier en daar wel wat aanmerkingen maar geen drastische grote dringen. 2236 euro kosten direct en op korte termijn 2722 euro. Geloof door de CV ketel uit 2012. Maargoed zit ook schilder werk in aan de buitenkant wat we gewoon prima zelf kunnen met goede verf bijvoorbeeld. We gaan er natuurlijk pas volgende winter in, dus zou dan pas voorjaar 2022 worden. Ik denk dat we daar nog wel even wat mee moeten zodat het niet weg gaat rotten. Maargoed desnoods halen we er zelf even een likje verf over op de zwakke plekken en werken we dat t.z.t. goed weg weer. Maargoed dat moeten we met de aankoop makelaar maar even over leggen.

Jeetje voor jou ook een hoop gedoe. Maar goed dat je voor zekerheid hebt gekozen. Dat is toch wel zo prettig, vooral in deze tijd.

Hopen dat het allemaal snel en soepel voor jullie verloopt.

Hier is het een gigantische spaarmissie inderdaad. Wij wonen wel particulier, maar alles inclusief. Mijn huisbaas betaalt zelfs de belasting (water etc). Daaarnaast is het een topvent dus het huis is ook tiptop in orde. Er is voor ons dus geen haast meer in de zoektocht. Daardoor hebben wij ook besloten dat zodra we nu kopen, we direct een fijn huis voor de toekomst kopen, met een tuin. Wat meer spaargeld geeft dan een wat ruimere keuze.

Daarnaast is er veel ruimte om te sparen met 2 inkomens en de relatief goedkope huur. Dit bedrag is dus zeker haalbaar, maar dan moeten we het sparen natuurlijk wel volhouden.

Wellicht komt er onderweg nog een crisis of ineens een pareltje langs en dan zijn we in ieder geval voorbereid.