Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chanen

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:59

Heerlijk, de verwarring die ontstaat bij al die Nederlandse namen, terwijl jullie voor de Latijnse namen jullie hand niet lijken om te draaien. Geeft me ergens toch wel een goed gevoel. :+

Uiteindelijk ben ik trouwens gezwicht voor de verleiding en heb ik ook maar een kneusjesbox besteld. Spannend!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:25

Hahahaha Chanen _O- En wat leuk dat er weer een kneusjesbox onderweg is!!

Fair - Wat heb jij een leuke box en mooie plantenpotten! Ik vind het hoekje met de twee blauwe muren erg mooi :)

Ik had helaas geen tijd meer om plantenpotten te kopen. Dat wordt toch maar online bestellen denk ik. En ik heb even paniek: De nog niet uitgevouwen nieuwe bladeren van mijn bananenplant hebben zwarte puntjes -O- Komt dat door te veel zonlicht?
Afbeelding

En mijn verzopen monstera heeft nu allemaal kalkpuntjes in zijn bladeren -O- Pfff, het is nog niet makkelijk om planten te verzorgen :')

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:04

Oke omdat jullie nu dus zo hard gaan zal ik maar met 2 tabs werken om op iedereen te reageren _O- _O-

xIrlijn: die Tampons, raap me op _O- _O-

Chanen: miss verpotten?
Het lijkt me wel een grote plant in een klein potje :j

black_kelpie: Ik wil ook dorre knollen!!!!!
Wat zijn ze leuk, zeker die met dat schildpadpatroon!!!!! :+:

Hanafubuki: gaaf die bevochtiger! valt dat een beetje mee van prijs?

Mandarijn: Leuk die druivenplantjes!! :D
Zijn ze voor binnen of buiten?

Mossel: gaaf dat uitkomend knolletje!
Heb je die gewoon zo besteld?

ontherun: haha die pannenkoek en begonia had ik ook niet laten staan!! <3
Heel erg mooi hoor, die begonia met die hanger!!

Tanya: Leuke kneusjebox! Ik ben nog altijd aan het denken om eer 1 te bestellen.
Heeft er iemand ervaring met een kneusjesbox naar België te laten komen?

xIrlijn: Om de potjes eraf te halen doe ik hetzelfde als idylle, gewoon voorzichtig knijpen tot hij eruit komt :j

idylle: aw dat bloempje!!!! <3

Jolien87: haha Jolien, er is niet mis met je pinpas. Je hebt gewoon een (planten)gat in je hand zoals de meeste van ons _O- _O-
Mij hebben ze vanmorgen ook in toom gehouden of ik had weeral plantjes bij...
Het gaat hier nog niet in dat planten uit de supermarkt bij de boodschappen horen.... :roll:
Die erwtenplantjes zijn echt wel leuk, die vind je hier echt zo slecht.

xIrlijn: Is de action open bij jullie???? :):)
Bij ons is hij dicht....

idylle: Leuke catusjes en vleeseters!! :D

Memories
Citaat:
tessyke wat leuk al die avocadoboompjes! Ik wil ze binnenkort ook eens zelf op proberen te kweken uit een pit. Hoe heb jij dat gedaan? Pitje half in water en met genoeg wortels kamerplant potgrond in?

Eerst de pit in water leggen zodat je na een dag of 2 hem kan pellen.
Dan 2 prikkers erin en in een bekertje met de pit 3 kwart onder.
Cruciaal is dat je 2x of 3x per week het water ververst en dat ze veel licht hebben.
Ik verpot ze als de stam minstens 15cm is, dat werd zo aangeraden :j

Die Croton van je is wel leuk!!

liekec schreef:
Bij welke tuincentra kopen jullie die hygrometers? Ik wil ook! (En ik wil ook per ongeluk plantjes meenemen)

Dit _/-\o_ _O-

black_kelpie: ik hoop mee dat de knollen het nog goed doen, zou zonde zijn om er al 1 kwijt te spelen...
Mijn begoniabladeren zet ik trouwens op water, dat geeft meer zekerheid dan gewoon op grond :j

Fair: haha al die potgrond her en der _O-
Maar leuke aanwinsten hoor! :D

xIrlijn pfew van bananenbomen ken ik niets, enkel dat ik er ook heel graag 1 wil :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:04

Wat gaan jullie ongelooflijk hard, kan dat niet bij houden. :+

Maar ik heb tips nodig om mijn prachtige grote (1m hoog) lepel plant te helpen. Ze krijgt namelijk wat gelige bladeren, normaal is gele bladeren te veel water (waar ik wel goed in ben _O- ), maar dat zou bij deze niet moeten kunnen, toch? Dus even verder gezocht en als ze te licht staan zouden ze ook gele bladeren kunnen krijgen? Ze stond voor het raam op het noorden, met direct een bosrand ervoor. Dus nooit direct licht of zonlicht, maar nu even omgewisseld met mijn clusia die stond 2/3m van het raam op het noorden (die krijgt bijna geen nieuwe blaadjes, dus kan vast wat meer licht gebruiken denk ik).

Is het voldoende om haar donkerder te zetten? Of is er misschien iets anders aan de hand? Beestjes zie ik niet. Ze was zo prachtig, wil niet dat ze dood gaat. :+

Zo zien de gele blaadjes eruit, zijn er een stuk of 3/4 die geel worden:
Afbeelding
Afbeelding

Maar hij krijgt wel nieuwe bloemetjes:
Afbeelding

Afbeelding

Hier stond ze, waar de clusia nu staat (ja die heeft zich helemaal scheef getrokken, kwam een wortel uit de stam boven de grond en die zit nu in de grond waardoor hij steeds schever wordt, binnen kort maar even opnieuw in de grond zetten. :=
Afbeelding

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:13

Tessyke jouw post _/-\o_

Ervaring met de kneusjesbox in België heb ik niet, maar op de site staat dat ze ook in België en Luxemburg bezorgen. Ik heb gezien dat mijn plantenbox bij een distributiecentrum vlakbij mijn huis is gehaald, dus ik verwacht dat ze het dichtstbijzijnde centrum zullen kiezen en van daaruit de box bezorgen. Ik zou in elk geval niet bang zijn voor verlepte plantjes i.v.m. reistijd of iets :)

Je hebt trouwens helemaal gelijk. Ik kijk nu op internet en alle action filialen zijn dicht. Ben ik blij dat ik niet gegaan ben en nu weet dat dat ook niet meer hoeft!

Quir, wat gek.. Lijkt alsof het blad in z'n geheel geel wordt en niet vanaf de buitenkant? Enige ervaring die ik heb met zulke bladeren is dat ik ze te veel voeding had gegeven. Prachtige plant wel weer... Ik hoop dat iemand anders tips heeft om hem gezond te houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:32

Zo leuk al die kneusjesboxen :+:

Ik moest van mn dochter de stippenbegonia op de kleine tafel zetten. "Ja zn blaadjes hangen mama". (doen ze niet). Maar stiekem wil ze er gewoon bij zitten _O-

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:58

Hey! Door de drukte jullie een beetje vergeten. :o sorry Y;(
Dat zijn bijna 20 pagina’s gemist. -O-

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:14

Chanen schreef:
Fair schreef:
Baby Epi zag er wel wat zielig uit vergeleken met mega epi. :=

Ja hé uh... het is en blijft wel een kneusjesbox! En die epipremnum is ook echt enorm. Ik wist niet dat ze zo groot konden worden.
In vergelijking met jouw kneusje is mijn stekje trouwens helemaal een kneus, met z'n twee blaadjes.

Je hebt je huis overigens wel erg leuk gestyled.

Haha ja ik verwachte ook geen plant als de epi die ik nu heb hoor! Maar het contrast was wel grappig om te zien en hopen dat met goede verzorging de baby epi ook zo groot wordt! En dankjewel!

xIrlijn, Dankjewel! Phoe, ik weet niet wat die zwarte puntjes inhouden. En inderdaad, soms is het best wel een uitdaging om ze allemaal blij de houden.

Tessyke, pff ja die potgrond. :') Heb al 2x gestofzuigd en vind het nog overal := en apart dat blad, ik zou het ook niet weten! De bloemetjes daar in tegen zien er al wel leuk uit <3

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:20

xIrlijn: zouden de voedingstoffen niet uitgeput zijn?
Zo 1tje zou ik in een grote pot mikken waar hij de rest van zijn leven in kan :j
(die vaas met Bloemen is ook prachtig, zijn het echte? Het lijken echte! )

Haha xIrlijn, ik heb mijn best gedaan :')
Ik had idd wat bang voor verlepte plantjes maar dan zou het prima haalbaar zijn.
Ik zit ook boven in België, normaal is post van Nederland hier op 2 dagen maar in deze tijden in niets zeker :')

Hanafubuki: daar is maar 1 oplossing voor!
een 2de kopen! O:)

magda_90: begin dan maar al te lezen want je hebt wat gemist :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:21

Ja ik wil nog wel 10 stippen _O- ik vind ze zo leuk :+:

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:45

Dat blijkt. Ik lees wel maar een bij lees post krijgen jullie deze keer niet. :o

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:52

idylle, wat een leuke aankopen.

Memories, ik voelde me niet helemaal mijzelf in het TC dus wellicht dat we op dat moment 1 gedachte hebben gedeeld. :')
Je plant is echt prachtig, ik snap wel dat die op je verlanglijstje stond.

liekec, ik heb mijn hygrometer bij Intratuin gekocht.
Hij meet ook licht en PH-waarde maar daar doe ik niks mee.

black_kelpie, slim om er zelf een gat in te horen.
En wat een goed idee om die bladeren mee te vragen. :j
De moederplant op die foto ziet er prachtig uit, ik heb ze nog nooit zo gezien.

Badeendje, sterkte met het verlies. :(:) Hopelijk houden je nieuwe plantjes het langer vol.

Chanen, ja mijn pinpas zit zelden stil. Niet altijd handig. :=
Leuk dat jullie zo stekjes kunnen uitwisselen met elkaar.

Fair, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten, ze zien er inderdaad mooi uit.
Ik ben benieuwd hoe je stekjes het gaan doen. Je ziet inderdaad dat een moederplant echt weer opknapt als je haar ontdoet van haar kinders.

xIrlijn, wat een zorgen om je geliefde planten. Mijn kennis reikt helaas nog niet zover dat ik al weet wat dat kan betekenen.

Quir, is je lepelplant niet te groot voor zijn potje?
Ik heb geleerd dat als de wortels boven de grond uit groeien, dat je de plant dan in een grote pot moet zetten.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:01

@tessyke: Waarschijnlijk vertekent de hoek van waaruit ik de foto gemaakt heb de verhoudingen enigszins. Het is geen heel grote syngonium en ook niet een extreem kleine pot. Ik las bovendien dat het geen snelle groeiers zijn en verpotten niet zo vaak hoeft?

Ondertussen heb ik de plant toch maar eens uit de pot getild en de aarde lijkt natter dan ik in eerste instantie dacht. Voor de verandering lijk ik ook mijn anthurium weer eens te verzuipen. In de potten van beide planten heb ik op de bodem inmiddels een flinke laag diatomeeënaarde gegooid, aangezien dat spul water aan te lijkt te trekken als een magneet ijzer. Hopelijk onttrekt dat de overmaat aan water uit de grond en trekken de planten weer een beetje bij. Ik moet toch zuiniger worden met mijn gietbeurten.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:23

Ik heb mn hygrometer!! Ze hadden ook echt vet mooie alocasia zebrinas staan met allemaal nieuwe groei <3 maar ik heb me ingehouden. Het lijkt mij makkelijker om ze zometeen in een keer naar het nieuwe huis te verhuizen en ik heb eigenlijk ook geen ruimte meer hier.

Die hygrometer verschaft echt veel inzichten zeg!!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:43

@tessyke, ik heb inderdaad caladium knollen besteld, zijn nu niet meer te krijgen enkel in het vroege voorjaar, planten zijn wel te krijgen

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:55

tessyke schreef:
Mijn begoniabladeren zet ik trouwens op water, dat geeft meer zekerheid dan gewoon op grond :j

Kan ook inderdaad :j Ik doe ze meestal zo, ze willen als ze op water staan nog wel eens beginnen met groeien aan het deel wat onder water staat, dat is zo lastig om dan op te gaan potten. Op deze manier beginnen ze vaker bovenaan de steel/bij de aanzet van het blad te groeien en staat je stekje meteen goed. We gaan zien wat ze doen, het waren ook geen volwassen bladeren, dat geeft ook al wat mindere kansen.

magda_90 schreef:
Dat blijkt. Ik lees wel maar een bij lees post krijgen jullie deze keer niet. :o

Hoeft toch ook niet? Als iedereen op alles gaat reageren wordt het topic nog veel drukker :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:47

xIrlijn schreef:
Tessyke jouw post _/-\o_

Ervaring met de kneusjesbox in België heb ik niet, maar op de site staat dat ze ook in België en Luxemburg bezorgen. Ik heb gezien dat mijn plantenbox bij een distributiecentrum vlakbij mijn huis is gehaald, dus ik verwacht dat ze het dichtstbijzijnde centrum zullen kiezen en van daaruit de box bezorgen. Ik zou in elk geval niet bang zijn voor verlepte plantjes i.v.m. reistijd of iets :)

Je hebt trouwens helemaal gelijk. Ik kijk nu op internet en alle action filialen zijn dicht. Ben ik blij dat ik niet gegaan ben en nu weet dat dat ook niet meer hoeft!

Quir, wat gek.. Lijkt alsof het blad in z'n geheel geel wordt en niet vanaf de buitenkant? Enige ervaring die ik heb met zulke bladeren is dat ik ze te veel voeding had gegeven. Prachtige plant wel weer... Ik hoop dat iemand anders tips heeft om hem gezond te houden!

Oh voeding! Twee weken terug heeft ze zo'n staafje voeding in de grond gekregen. :=
Misschien dat dat het is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:39

Mijn box is er! Blijkbaar was het een woest ritje, want de nodige planten lagen op zijn kop en overal lag aarde.

De inhoud:
- 3x Kalanchoe
- Muehlenbeckia
- Callisia
- Calathea
- Chlorophytum

En verder 4 stuk zonder naam (links), waarvan ik gok een drakenbloedboom? Die met pit staat er al even.
Afbeelding

Afbeelding
Jullie kenners weten vast wel welke dit zijn
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 01-05-20 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:42

Links onderin lijkt me een dieffenbachia, die groene daarboven een epipremnum? Het rode/roze plantje kan ik niet goed zien.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:11

Roze/rode is dat geen fittonia? En die daarnaast op hetzelfde blaadje een philondendron (brasil?).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:22

Blaadjes verkreukelen blijft een leuke bezigheid. :')

#epipremnum #epipremnumshangrila

Afbeelding
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:23

_San87_ schreef:
Links onderin lijkt me een dieffenbachia, die groene daarboven een epipremnum? Het rode/roze plantje kan ik niet goed zien.

Zou dat een Kalanchoe kunnen zijn?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:25

Chanen: dan zal het idd vertekent zijn :j

black_kelpie: klopt, ik ben er nog volop mee aan het experimenteren :=

Leuke box capopjekop!! :D

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:27

Wie weet wat voor plant dit is? Ik haal hem maandag op van iemand die eraf wil, maar zoek nog wat hij nodig heeft om blij te worden. Een naam is dan handig :D. Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:30

Een heule grote, niet zo blije dieffenbachia.