[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:16

Jemig, goed nieuws allemaal!

Hier gister een gesprek gehad met iemand van de hypotheekshop.
Die wees erop dat NHG in mijn geval misschien helemaal niet gunstig is.
De woning wordt deels gefinancieerd uit eigen middelen, dus onderwaarde is er niet.
Ik koop de woning alleen, dus bijspringen in geval van scheiding is niet aan de orde.
Wanneer ik werkloos raak, moet eerst al het spaargeld etc opgemaakt worden, en de woning heeft overwaarde.....

Weer stof tot nadenken.
NHG geeft je wel een rentekorting, maar het brengt ook extra KK met zich mee (1% van het hypotheekbedrag).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:28

Nou goede ontwikkelingen zeg +:)+

Dat in 4 maanden klaar zou ik maar met een flinke korrel zout nemen.... zat praktijkgevallen waar je na zo'n opmerking blij moet zijn als er na anderhalf jaar een keer iets staat dat op een huis begint te lijken :=

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:38

Wat een goed nieuws hier!
Eens met pmarena, 4 maanden is in het gunstigste geval.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:43

Goede ontwikkelingen inderdaad!

lovemyhorse1, ik zou ook rekening houden met langer dan 4 maanden. Het is alweer zo'n 15 jaar geleden, maar toen mijn ouders gingen verhuizen naar een nieuwbouw huis, zou het ook met 6 maanden klaar zijn, en dat betekende dat de oplevering zo rond september zou zijn. We zouden daarom in totaal 3 maanden in een stacaravan gaan zitten met het gezin (ouders en 3 tieners), uiteindelijk werd dat ruim 10 maanden oid, het werd toen in april/mei pas opgeleverd. Zorg gewoon voor een degelijke tussenoplossing waar je mogelijk ook langer kan blijven!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:45

@LMH, 4 maanden is snel maar te doen. De straat tegenover mijn opa en oma is binnen 3 maanden opgeleverd. Zij hebben natuurlijk wel geluk gehad met een hele zachte winter! Zijn trouwens ook 2kappers met garage :)

@Liezel, wij hebben inderdaad vanwege de rentekorting NHG genomen. 1% woog niet op tegen 10 jaar 3,8% rente :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:10

Selka schreef:
@Liezel, wij hebben inderdaad vanwege de rentekorting NHG genomen. 1% woog niet op tegen 10 jaar 3,8% rente :)

Bij bij is het dus om het even.
Ofwel ik betaal het bedrag in 1x keer voor de KK extra, ofwel ik betaal een iets hoger maandbedrag en na 10 jaar zit ik op dat bedrag dat ik anders aan KK extra had gehad.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:10

@liezel: eigenlijk klinkt het alsof je gewoon een goed advies krijgt, wat bij jouw persoonlijke situatie past. Heel goed dat er niet automatisch gezegd wordt "doe maar NHG" terwijl dat voor jouw situatie dus helemaal niet zo gunstig uitpakt. Bij een goed hypotheekadvies wordt er naar meer gekeken dan alleen een lage rente, iets wat een aantal mensen maar niet lijkt te begrijpen.
@lovemyhorse: ook ik ken van dichtbij mensen waarbij het huis bij lange na niet binnen de afgesproken termijn is opgeleverd. Bij een vriend van ons zelfs met bijna 2 jaar vertraging; ze begonnen simpelweg niet met bouwen voordat driekwart van de huizen verkocht waren :+ Dat was hem van te voren dus niet verteld, gelukkig zat hij prima in zijn huurappartement. Dat soort zaken gebeurt vaker sinds de huizenmarkt is ingestort.

Nou, wij hebben gisteren eindelijk de contracten getekend, woensdag komt de fotograaf en hopelijk staat ons huis vrijdag online :)
Nu wordt het echt!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:16

Wendy schreef:
@liezel: eigenlijk klinkt het alsof je gewoon een goed advies krijgt, wat bij jouw persoonlijke situatie past. Heel goed dat er niet automatisch gezegd wordt "doe maar NHG" terwijl dat voor jouw situatie dus helemaal niet zo gunstig uitpakt. Bij een goed hypotheekadvies wordt er naar meer gekeken dan alleen een lage rente, iets wat een aantal mensen maar niet lijkt te begrijpen.

Idd!
Zo kwam hij er bijvoorbeeld ook mee dat als ik slechts € 1.000,- minder hypotheek zou nemen, de lening minder dan 80% van de marktwaarde zou zijn en ik geen OVR nodig heb.....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:25

klinkt idd als goed advies Liezel.
hier "geduldig" aan het wachten op mail van de bouwkundige ,
ondanks dat het huis meer verwarring zaaide dan duidelijkheid willen we gaan kijken wat er aan moet gaan gebeuren en kijken of we het voor het geld wat we uit willen geven kunnen kopen.
als het geen extremen behelst qua klussen (buiten het dak opnieuw in de pannen steken, het lood nalopen en de gevels voegen) die nu direct zouden moeten
en we komen er dan nog qua prijs uit zou het best een buitenkansje kunnen zijn denken we...
dus we gaan het zien

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:30

nuttig advies dus liezel, fijn hoor. zo verdient een adviseur zichzelf terug!

ik heb nog nooit een nieuwbouwhuis gekocht, maar lees wel het blad van VEH, en daar staan vaak problematische opleveringen in... nuttig om lid van die club te worden dus... ik heb het net opgezegd want ik heb geen eigen huis meer.

Ik ga zo de makelaar maar eens bellen om opdracht te geven voor de verkoop van het huis van mijn moeder. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen. de makelaar was (uiteraard) erg positief. maar goed, mijn ervaringen uit het verleden zijn misschien iets te somber, dus ik neem zijn mooie verhaal voorlopig nog met een kilo zout :) ... laat het hem maar waarmaken! dan geloof ik het :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:31

Juval, mijn broer is/was lid en heeft vorig jaar ene opleveringskeuring laten doen , die stelde dus echt niets voor en hij heeft er geen fluit aan gehad, dus of het nu echt een aanrader is?

puntjes die ik me zo even herinner, Kijk heel!! goed naar hoe bepaalde zaken opgeleverd horen te worden en alles, maar dan ook alles wat je bespreekt en afspreekt , op papier, handtekening van jullie en de uitvoerende partij/aannemer er onder anders heb je geen poot om op te staan als afspraken niet na worden gekomen.

voorbeeldje uit de praktijk : muren behangklaar, dan mogen er blijkbaar dus gewoon allerlei bellen en bubbels in zitten (er was echt niet overheen te behangen, maar volgens de meneer van VEH was het goed zo)

dus van alle zaken die je afspreekt, vraag ook na hoe dit er dan uit ziet
= behangklaar een gladde muur , of zitten hier nog bubbels en bellen in
ga ook gewoon echt in detail bij de stomste dingen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:19

de verkoopkeuring van veh viel mij ook zwaar tegen hoor, dus heel positief ben ik verder niet, maar ik lees in het blaadje dat ze voor sommige mensen met een nieuwbouwhuis toch wel flinke vergoedingen loskrijgen als bouwers te laat opleveren. dat bedoelde ik meer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:21

Een collega van mij liet vandaag terloops vallen dat ze vanaf de zomer een huurwoning zoekt in Den Haag, dus wij overwegen nu toch de boel in de verhuur te zetten met gunstige voorwaarden zodat het ondertussen wel in de verkoop kan blijven staan. Dan zouden we iig een bod uit kunnen brengen op die woning die ons zo aantrekt...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:23

Juval, das idd wel weer een goede, dat was 1 van de weinige dingen die wel redelijk volgens plan ging geloof ik :+

Sec, als je het onder de leegstandswet zou kunnen verhuren is het misschien wel een goeie optie

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:27

ja, volgens mij zouden we wel in aanmerking moeten komen voor een vergunning, maar onze intermediair heeft weinig kennis van verhuur e.d. dus we moeten even gaan zoeken en gaan informeren bij een bedrijf dat daar meer kennis over heeft. Ik verwacht toch wel dat we het huis binnen een jaar verkocht hebben nu die markt zo aantrekt. Misschien ook wel voor de zomer, maar als we zekerheid zouden hebben dat het huis iig verhuurd zou worden vanaf de zomer zouden we zelf serieus een bod kunnen gaan doen richting een huis waar we toch wel gek op zijn.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:52

Zou fijn zijn sec als dat zou kunnen dan kan je eindelijk een bod doen op jullie droom huisje

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:21

We hebben morgen een gesprek bij de makelaar die over de woningen gaat die ze nog moeten bouwen.
Heb meteen een optie genomen en dat is maar goed ook want het perceel wat we eigenlijk wilde hebben zat al een optie op en het perceel ernaast niet.
Evengrote percelen en het hetzelfde huis qua grootte enz.
Ben nu echt blij en maar hopen dat ze snel beginnen met de bouw van de huizen.
Ik ga zeker de dingen vragen die jullie hierboven hebben gezegd.
Thanks!!!!

Loop nu echt op een roze wolk en nu maar hopen dat ik er niet afgedonderd wordt!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:17

zo, Vrijdag met de bouwkundige door het mysterie huis heen , eens zien wat hij allemaal kan vinden (genoeg waarschijnlijk)
geloof niet dat dit huis 1,2,3 verkocht is, dus ook geen haast met de vervolgstappen, meer tijd om te bezinken etc is volgens mij helemaal niet erg
en mocht het opeens wel onder bod gaan oid, sja, dan was het sowieso niet voor ons denk ik

als ik dit nu zo lees denk ik "mmm, we lijken helemaal niet zo enthousiast "
maar we vinden het allebei een ontzettend leuk huis, tis alleen even net wat anders als we tot nu toe aan het bekijken zijn geweest en relatief veel groter als dat we in eerste instantie zochten kwa woonruimte en volgens mij voelen we beide nogal een voorbehoud ivm eventuele onvoorziene kosten die er wel eens om de bocht zouden kunnen komen kijken met de keuring , ik weet dat er wel wat onderhandelingsruimte is, maar aangezien de verkopende partij een bank is vermoed ik dat daar toch wel een vrij harde grens in zit :?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:50

Sonja, aan de andere kant: het huis wordt in deze staat niet zo snel verkocht als ik jouw verhaal zo mag geloven. Het kost de bank ook geld om dat huis aan te houden....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:02

dat is idd de keerzijde Liezel, de makelaar geeft ook alle uitkomsten van de bezichtigingen door aan de bank en dik 95 % van de kijkers haakt gewoon direct af bij het zien van de hobby van de buren, laat staan alle kleine klusjes die sowieso nog gedaan moeten worden en dat dak en de gevel die sowieso wat werk nodig gaan hebben.
dan ook nog de omschrijving etc van het huis, die doen het huis echt geen recht, maar ik begrijp de omschrijving dan wel weer heel goed nu ik het gezien heb,
het is geen klein huis (zoals omschreven) maar het is ook geen huis waar je met een gezin met 4 kinderen in zou trekken doordat de slaapkamers niet echt allemaal slaapkamers zijn (door 1 kamer om bij de volgende te komen)
voor ons allemaal geen probleem, we hebben geen kinderen maar huisdieren ,
tis echt een vaag huis kwa indeling en wij zullen ook echt nog wel wat aan de lay out willen doen uiteindelijk, maar op zich werkt het wel zoals het nu in elkaar steekt...
alleen de afwerking, materiaal is allemaal hoogwaardig, maar sommige dingen zijn wel erg hobby bob gedaan :P
we gaan het zien ...en ondanks dat we geen haast hebben , wil ik nu wel dat het vrijdag is :P het huis loopt echt niet weg, maar geduld met dit soort zaken heb ik sowieso niet ;)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:54

Sonja_vR schreef:
alleen de afwerking, materiaal is allemaal hoogwaardig, maar sommige dingen zijn wel erg hobby bob gedaan :P

Ik zou daar op afknappen. Ik heb een paar huizen bezichtigd en eentje was ook van zo'n klusser: de cv was met een soort hardboard vastgetimmerd en er hing een kluwen elektriciteitsdraden in de berging.
Dan weet je echt niet wat er verder voor ellende te vinden is. Kun je beter een huis hebben waar nog niets aan gedaan is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:56

Let je wel op dat als je er binnen een paar jaar weer weg zou willen, dat het dan lastig te verkopen zal zijn wellicht?

Ik zou als ik jou was zoiets als dit alleen kopen als je er echt langere tijd wil blijven en het helemaal naar je eigen zin kan maken :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:06

sja, dat is dus waarom we er met de bouwkundige door heen gaan , wij hebben een hoop net niet afgewerkte details gezien, en wat versloft onderhoud ,
naar wat wij kunnen zien , valt het mee, maar ja, je weet het gewoon niet
dus dan onze grote vriend er maar door heen , die man blijft gewoon rocken.
snel door verkopen zit sowieso niet in de planning, dat lukt je niet met fokkers als buren met een achtertuin vol honden ;)
daar knapt het gros van de mensen gewoon op af , maar goed, het huis is ook met die hobby van de buren al een keer heel netjes verkocht (gewoon nette realistische prijs voor die markt)
het grootste probleem is gewoon dat dak, is het idd alleen opnieuw leggen van pannen, of moet die hele kap er af ?
ik verwacht alleen de pannen , het dak is er redelijk recent (in de afgelopen 14 jaar ooit eens) een keer af geweest, nok is omhoog gebracht en uitgebouwd aan de achterzijde , dus toen is de kap ook aangepakt,...mocht die nu al vervangen moeten worden, dan is er meer loos vrees ik
niet dat het dak daar een symptoom van is, maar als het dak crappy is gedaan indertijd, dan is de rest vast ook om te janken ;)

elektra is op het zicht ook allemaal netjes weggewerkt, nergens rare knopen of kluwen, in de kelder kun je ook mooi zien hoe het onder de vloer is door gelegd etc , dat ziet er uit alsof het professioneel is gedaan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:16

Niet alleen de hobby van de buren, maar vooral ook de vele kamertjes terwijl het toch niet voor een gezin geschikt is zoals je zelf zegt. Dat al een lastige zijn om te verkopen :)

Zo heb ik ook spijt als haren op mijn hoofd dat ik dat huis in Oostvoorne destijds gekocht heb....ik vond het zo'n ontzettend gaaf huis en vond die slaapkamertjes geen probleem, maar nu krijg ik heel moeilijk verkocht daardoor.... dus best iets om rekening mee te houden :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:32

deel van de kamers zijn wel als aparte kamers te realiseren, min 1, dus nu 5, daar zijn we; 4 volwaardige kamers van te maken :j tis nu gewoon net niet handig ingedeeld zeg maar :)
het zijn ook echt geen kleine kamertjes ofzo :n maar gewoon echt niet helemaal goed over nagedacht qua indeling :P
maar we gaan er vrijdag gewoon nog eens goed doorheen met extra paar ogen , we gaan het gewoon wel zien , want voor hetzelfde geld is er meer loos als wij nu kunnen zien , we zijn geen nitwits, maar ook geen pro's

Edit : ik neem de op en aanmerkingen trouwens echt wel mee hoor, vrijdag gaan we het rondje nog eens doen en willen we ons er idd van verzekeren dat wat wij voor ogen hebben , mogelijk is en binnen bepaald budget , idd ook een eventuele herindeling , die moet wel goed te doen zijn (heb hem al wel in mijn hoofd zitten, hoe hij zou moeten zijn)
zijn ook een aantal dingen die wij niet direct zouden doen, maar in de loop der tijd...1 kamer zou al wel direct aangepast worden waardoor er op 1 niveau een kamer wegvalt, dat word dan hal de rest kan later.

een jaar of vijf zitten we er sowieso minimaal wel , planning is niet om er eeuwig te zitten, maar toch ook echt niet om er zomaar weg te zijn zeg maar .

maar even om aan te geven dat opmerkingen echt wel gewaardeerd en meegenomen worden , want idd, als je het huis hebt waar je jezelf oud en kreupel ziet worden is het wat minder ter zake doend, maar bij een huis waarvan je weet dat je er nog eens weg gaat ... dan zijn er toch wat extra dingen om aan te denken