Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 05:17

Wel als het zo vriest na. Maar dat doet het over het algemeen niet de hele winter.
En ik heb nog een vast contract, minimaal boven het prijsplafond dus dar lijkt me geen oorzaak.

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 05:46

Nou is de verwarming op 19 de hele dag en snachts 17 ook vrij fors natuurlijk. Dus als je wil besparen in je kosten zou ik die gewoon wat lager zetten :)

Hier komt die niet hoger dan 18 savonds en voor de rest op 16 anders tikken wij ook wel de 10-12 kuub per dag aan ja.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 05:52

Ik zeg niet dat ik wil besparen. Alleen dat ik het gek vindt dat obv een paar koude dagen ze ineens mijn geschatte verbruik voor dit cobtractjaar (tm juli) met 600m3 verhogen.
Dat vind ik vrij onlogisch als ze als basis de afgelopen 3 jaar zouden gebruiken zoals ik hier las. Dan zou een fluctuatie van een paar koude dagen niet zo'n extreme verhoging moeten betekenen.

Ik kreeg tot vorige week steeds het advies mijn maandbedrag met 100e te verlagen (wat ik verder niet heb gedaan). En in 1 week is dat ineens dus weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 05:56

Maar het is hoger dan je normaal in december vebruikt als je de lijn doortrekt? Dan zou het kunnen kloppen. Hier het advies gekregen te verlagen omdat we in november en december een heel stuk minder verbruikt hebben dan de afgelopen 5 jaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 06:05

Ja hij is wel iets hoger. Maar je zou verwachten dat een verbruik gebaseerd op 3 jaar wel enigzins fluctuaties zou incalculeren, ipv zo'n verschuiving obv enkele dagen.
Als dat nou weken zou duren is het wat anders.

Ik heb het idee dat er gebeurt wat ook bij de inkoop gebeurt. Bij een piek naar boven spastisch meebewegen, maar andersom niet.
We zullen zien bij de eindafrekening in Juli

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 07:24

Telpeva schreef:
Huh maar is die 150m3 dan voor 1 week? Dat lijkt mij wel heel veel

Ja, dat is 1 week. We gebruikten voorgaande jaren 3000m3 per jaar. Nu let ik echter erg op het verbruik en het blijft hoog.
We hebben een groot huis (inhoud >1.000m3) en we hebben een inpandig appartement gebouwd waar onze dochter en haar vriend wonen. Plus dat ons kantoor ook in dit pand is, dus er zijn altijd mensen. Dat het verbruik hoger is dan gemiddeld, is dus goed te verklaren.
Maar dat het zo hoog blijft bij minder stoken, minder douchen etc, dat begrijp ik niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:00

secricible schreef:
Ja hij is wel iets hoger. Maar je zou verwachten dat een verbruik gebaseerd op 3 jaar wel enigzins fluctuaties zou incalculeren, ipv zo'n verschuiving obv enkele dagen.
Als dat nou weken zou duren is het wat anders.

Ik heb het idee dat er gebeurt wat ook bij de inkoop gebeurt. Bij een piek naar boven spastisch meebewegen, maar andersom niet.
We zullen zien bij de eindafrekening in Juli

Dat zou grof schandalig zijn, kun je dat in de gaten houden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:15

Ik kan gewoon zien per maand wat ik verbruikt heb, ook in euro's, dus het is verder geen halszaak ofzo. Maar het viel me wel op. Bij de eindafrekening zal dat weer recht moeten trekken uiteindelijk.

Ik ben structureel minder gaan gebruiken dan vorig jaar doordat we met 1 persoon minder zijn en ik zag over de maanden heen steeds 5 euro er af, 10 euro minder, hele kleine stapjes.
En nu dus 5 dagen er boven door de kou en meteen 100e er bovenop voor mijn adviesbedrag. Gewoon opvallend.
Als ik het afgelopen half jaar tel heb ik ook nog fors teveel betaald dus het is ook niet zo dat er iets gecompenseerd zou moeten worden, die buffer is er gewoon.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:44

Het is gewoon apart. Ik wissel continu tussen 500 euro bijbetalen, maar niks, naar 250 bijbetalen, naar 250 terug krijgen, weer bijbetalen en nu staat er weer dat ik terug krijg. :+ Elke maand of paar weken dus echt iets compleet anders. Dus voorgestelde termijnbedrag wisselt dus ook enorm.

Iemand hier heeft een keer geschreven dat zij dacht dat ze rekenen met wat ze verwachten dat je gaay verbruiken en dat niet bijstellen als je minder verbruikt. Dus als zij schatten Day je 1500m3 gaat verbruiken en je op de helft van het jaar nog maar op 500m3 zit rekenen zij met die 1000m3 dat je die nog gaat verbruiken. Weet niet of dat klopt, hoor. Maar zoals het toen uitgelegd werd klonk het wel logisch. Die besparing nemen ze niet mee, dan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:07

Ik heb in september bij Innova een raar maandbedrag doorgekregen in de maandrapportage. kWh en m3 prijs is ineens een stuk duurder terwijl de verhoging pas per oktober inging.
Ze begrepen het ook niet en gingen het voor me uitzoeken. Ik had ze telefonisch overigens mega snel aan de lijn.
Het is dus ook zeker de moeite om alles per maand in de gaten te houden qua tarief.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:29

Net de eindafrekening ontvangen. Wij krijgen op een voorschot van 120 per maand 570 euro terug, dus dat is lekker. Nieuwe advies is 173 euro, die wilde ik verlagen, maar dat lukt nog niet helaas. We hebben het afgelopen jaar al variabel gezeten. Uitgekomen op 460m³ gas en 580 kwh stroom, waarvoor we door de zonnepanelen geld toe kregen op het stroom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:00

Spenk schreef:
Juist wel. Omdat ze er dan vanuit gaan je veel meer verbruikt hebt nu dan normaal en de koudste maanden nog moeten komen. 12 per dag is enorm natuurlijk.

December en januari zijn statistisch de koudste maanden.

Dan heb je 10 maanden om te compenseren. Mij lijkt het ook heel gek.

Hier is het hogere verbruik ook echt ruimschoots ingecalculeerd in onze maandbedrag, dus ik vind de situatie van secricible wel apart….

Onze nieuwe termijnbedrag is 252 met prijsplafond. Nog steeds wel hoog vind ik := Maargoed, dank met de bejaarde oude bewoners. Ze kunnen het hopelijk nog wel tussentijds naar beneden bijstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:41

Je hebt geen tien maanden om te compeseren als je jaarrekening al snel volgt natuurlijk.

Je kunt je verbruik ook gewoon zelf berekenen he. Doen mensen hier dat dan niet? Wij rekenen het zelf uit en dat klopt altijd tot op de euro nauwkeurig ook met de afrekening. Dan heb je nooit een verrassing of het idee dat je teveel betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:51

Spenk schreef:
Je hebt geen tien maanden om te compeseren als je jaarrekening al snel volgt natuurlijk.

Je kunt je verbruik ook gewoon zelf berekenen he. Doen mensen hier dat dan niet? Wij rekenen het zelf uit en dat klopt altijd tot op de euro nauwkeurig ook met de afrekening. Dan heb je nooit een verrassing of het idee dat je teveel betaald.

Daar heb je wel een punt natuurlijk.

Je laatste opmerking snap ik niet helemaal. Wij hebben onze verbruik gewoon inzichtelijk. Maar wij mogen niet zelf een termijnbedrag (= gemiddelde ) bepalen. Kan ook precies zien hoe ver we afwijken van onze termijn bedrag, en wat we teveel betaald hebben (we verbruiken de helft ongeveer)… Maar we mogen onze termijnbedrag desondanks niet verder naar beneden bijstellen. En de manier waarop hij berekent wat het gemiddelde verbruik zou zijn over een jaar (met o.a. In ons geval het verbruik van de oude bewoners in achting genomen. Maar dat geldt natuurlijk ook als je bezuinigd, verduurzaamd hebt of als er iemand uitgevlogen of overleden is) is op zijn minst dubbelzinnig :=

Hij geeft ook halverwege de maand altijd een geschat verbruik van de maand aan, maar dat raakt helemaal kant noch wal :') . Of snap ik je verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:54

Als je je verbruik zelf berekend hebt dan weet je toch of het te hoog is of niet?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:58

Spenk schreef:

die volgt in Juli, dus ik zit precies op de helft. Daarom is het ook zo bijzonder.

En inderdaad, je kan het zelf berekenen en daarom is er ook geen halszaak, ik ben niet bang dat ik ineens te veel zal moeten betalen einde van het jaar.
Het ging me er puur om dat het maandbedrag ineens zo bijgesteld wordt obv een paar dagen hoger in verbruik. Dat maandbedrag kan ik niet ineens zomaar bijstellen naar beneden, ook al zie ik dat het te hoog is. Dat kon ik wel toen ze me aangaven dat ik 100e teveel per maand betaalde, maar nu ik na 5 dagen hoger verbruik ineens "goed" zit volgens de maatschappij mag ik het niet meer bijstellen.
Overigens zit ik nog wel onder het geschatte verbruik van December, dus snap ik überhaupt niet waar hun voorgestelde maandbedrag op gebaseerd is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:09

Spenk schreef:
Als je je verbruik zelf berekend hebt dan weet je toch of het te hoog is of niet?

Ja. Voor 1 maand. Maar dat zegt dus niets over je termijnbedrag omdat het per maand extreem fluctueert. Dus volgens mij gaat het erom dat die berekeningen vaak érrug willekeurig lijken. Wat vervelend is, als je daardoor per termijn structureel veels te veel (of weinig) moet betalen..

Een accurate berekeningswijze is dus wel fijn, ipv dat het dalijk duizenden euro’s afwijkt (wat een ding is met de huidige prijzen) door een willekeurige onnavolgbaar algoritme van een
leverancier die op hol slaat na een paar dagen hoger verbruik := Zelfs als je op het verschil in werkelijk verbruik en geschat verbruik kunt anticiperen is het gewoon vervelend om te veel te moeten betalen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:12

secricible schreef:
Overigens zit ik nog wel onder het geschatte verbruik van December, dus snap ik überhaupt niet waar hun voorgestelde maandbedrag op gebaseerd is :+

die grafieken van vandebron zijn sowieso vreemd. Als ik kijk nar het energieverbruik over maanden zit het hoogste punt bij oktober en daalt hij nu in december :?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:19

Winged schreef:
secricible schreef:

die grafieken van vandebron zijn sowieso vreemd. Als ik kijk nar het energieverbruik over maanden zit het hoogste punt bij oktober en daalt hij nu in december :?

Nou je het zegt :+
Zie dat de app ook aangepast is. Ter vergelijking: ik verbruikte in oktober 247% minder dan geschat. Je zou zeggen dat dat wel compenseert voor 5 dagen er boven zitten :+

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:15

Ik ben blij dat ik dat gedoe niet hem met dat de leverancier het bedrag bepaalt. Helemaal na onze failliete leverancier.
Kon bij Essent gelijk verlagen en daarmee inspelen op de zonnepanelen die komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:30

Winged schreef:
secricible schreef:

Verdomd. Je hebt gelijk :+

Afbeelding

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:56

Moderatoropmerking:
Het is toegestaan om van het topiconderwerp af te wijken, maar het is niet wenselijk dat er hele pagina's discussies worden gevoerd over onderwerpen waar ook topics over te vinden zijn op [NM] Nieuws en Maatschappij. Wie behoefte heeft om die discussies te voeren: dit kan verder in de discussietopics op [NM]. Dan kan dit topic weer kan gaan over tips wat betreft energie besparing en hoge energieprijzen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:06

Kunnen we overheid discussie ook in een apart topic bespreken?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:14

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:15

:') dank uuuu!