Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:33

Aangezien hier de meeste mensen zitten die recent bezig zijn geweest met een huis kopen.
Hoe is het stappenplan.
1. bod = geaccepteerd
2. koopovereenkomst wordt opgesteld vanuit verkopende partij...

En dan? Deze week ontvangen wij de concept koopovereenkomst. Hierin mogen we nog dingen wijzigen etc.
Wanneer ga je onderhandelen over de spullen die je wilt overnemen eventueel, doe je dat vanuit huis of ga je daarvoor nogmaals naar de woning.

Ik lees online dat als er verborgen gebreken zijn dat je de verkopende partij mag vragen die te verhelpen zodat je geen onvoorziene kosten hebt. Maar wij hebben de bouwkundig inspectie niet als ontbindende factor opgenomen omdat we anders heel zwak zouden staan tegen de andere bieders (die helemaal geen ontbindende factoren hadden)

Mag je alsnog een bouwkundige inspectie laten doen en verborgen gebreken door de verkopende partij laten fixen (denk aan CV werkt niet, betonrot etc) voor de overdracht? En moeten die dingen die je wilt laten fixen in de koopovereenkomst staan al of is dan een bijkomende addendum ofzo? Hoe werkt dit en wanneer ga je weer naar de woning.

Celiien

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:40

Wij hebben nadat de koopovereenkomst was ondertekent, gevraagd of we mochten langskomen voor wat maten etc. Toen gaf de verkopende partij aan ik heb nog wat dingen qua overnemen enzo, en dat toen zo besproken.
Zolang het geen waarde heeft van >10.000 zou ik dat niet in een koopovereenkomst opnemen, maar gewoon onderling regelen.

Over de bouwkundige keuring, dat ligt er helemaal aan. Ik vind het een risico, maarja, gedaan is gedaan. Bouwkundige keuring zegt overigens ook niet alles hoor, dat terzijde.
https://www.nrbi.nl/nieuws/kopen-zonder ... o-achteraf

geeft je misschien wat inzicht.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:02

Ik heb gewacht tot mijn financiering rond was (dat was een ontbindende voorwaarde) en toen heb ik direct contact opgenomen met de verkopers (telefoonnummers stonden natuurlijk in de koopovereenkomst). Daarvoor heb ik geen direct contact gehad, ook niet wat spullen ter overname of opmeten betreft. Maar jullie hebben de verkopers natuurlijk al ontmoet, dan zou ik het al wat anders vinden en misschien gewoon na tekenen al contact opnemen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:34

Maar je zet dus niet in het koopcontract van : cv moet werkend geleverd worden...? Want dat lijkt me wel netjes dat ze n functioneel huis opleveren. Het is al een tijdje leeg.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:51

Heb ik nog nooit gezien in een koopcontract zo specifiek en ik zie er best veel in mijn werk. Het enige wat er wel in kan staan is iets in de trant dat het geschikt voor normale bewoning is. In hoeverre iets wel of niet als bewoonbaar wordt geacht te zijn weet ik niet. Weet wel dat als huizen al een tijd leeg hebben gestaan en de verkoper is niet de laatste bewoner, dat er dan een clausule in staat over het niet bewoond zijn/geen bewoner zijn geweest en dat eventuele gebreken die wonen in de weg staan de verkoper niet aangerekend kunnen worden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:00

Moska schreef:
Weet wel dat als huizen al een tijd leeg hebben gestaan en de verkoper is niet de laatste bewoner, dat er dan een clausule in staat over het niet bewoond zijn/geen bewoner zijn geweest en dat eventuele gebreken die wonen in de weg staan de verkoper niet aangerekend kunnen worden.

Vaak dit idd. Wij hadden die ook in ons koopcontract. Het huis had een aantal jaar leeg gestaan. Aangezien jij ook te maken hebt met erfgenamen, kans dik dat dit erin komt te staan.

En nee zulke specifieke clausules, als in werkende cv, heb ik ook nog nooit gezien.

Wat ter overname is kan al bij tekenen besproken worden, of na ontbindende voorwaardes verlopen zijn. Als het goed is, ze hebben nog 1 dag, zou die van ons verkocht moeten zijn. Ik heb de kopers wel al gesproken, en het even gehad over wat ter overname was. Maar het precieze daarvan komt pas nadat het zeker is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:03

Hutcherson schreef:
Maar je zet dus niet in het koopcontract van : cv moet werkend geleverd worden...? Want dat lijkt me wel netjes dat ze n functioneel huis opleveren. Het is al een tijdje leeg.

Nope. Het kan zo zijn dat er zelfs een ouderdomsclausule op zit of een niet-bewoond/leegstand clausule.. Met betrekking tot de CV ketel:

DE ONDERZOEKSPLICHT
Heeft u onlangs een huis gekocht en gaat de cv ketel kapot? Dan zal ook worden nagegaan of u als kopende partij aan uw onderzoeksplicht heeft voldaan. Dit doet u door een aankoopmakelaar in de arm te nemen of een bouwkundige keuring door een deskundige, onafhankelijke partij te laten uitvoeren. Had u een defect al bij de bezichtiging of in de onderzoeksfase kunnen opmerken, dan is er direct geen sprake meer van een verborgen gebrek. Is dit wel het geval, dan kunt u de verkopende partij aansprakelijk stellen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:20

Ik volg en lees even mee. Mijn partner en ik zijn ook begonnen aan het kijken naar een eerste koop woning. Gaan morgen voor het eerst kijken bij een woning die we beide erg leuk vinden en ons erg aanspreekt. Huis is recentelijk (2016) gerenoveerd, warmte pomp, zonnepanelen, wel energie label F. Grote tuin (2500+) dus tikt veel af op onze lijst. Hebben afspraken met 3 verschillende banken de komende week - 2 weken waarvan de eerste aankomende zaterdag. Erg spannend allemaal! Probeer alleen te zien wat de stappen zijn - als we het huis leuk vinden na de bezichtiging morgen, doe je dan al gelijk een bod? Of ga je een tweede keer kijken? En doe je een bod nadat je hebt gesproken met een hypotheek adviseur? Met de online berekeningen komt eruit dat we het wel kunnen betalen, en financieel zou het geen probleem moeten zijn. Wel heel spannend en kijk erg uit naar de bezichtiging morgen! :)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:33

Hutcherson schreef:

Je kan dit wel aan de makelaar vragen of er nog informatie is die je als koper zou moeten weten qua onderhoud etc. Ook vaak in de vragenlijst wanneer voor laatst onderhouden. Vaak bij erfenis, niet zelfbewoning clausule en daarmee ook minder mogelijke verborgen verbreken ( die moeten zij dan ook kennen maar niet kenbaar maken)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:52

Als je al weet dat er betonrot inzit & de CV niet werkt is het ook geen verborgen gebrek meer. Dan ga je met de weet ervan akkoord (en heb je er als het goed is met je bod ook al rekening mee gehouden). Dat heeft de makelaar dan als het goed is tijdens de bezichtiging benoemd.

Bouwtechnische keuring kan, maar als je het als extra ontbindende voorwaarde op wil nemen zou ik daar als verkoper wel van terugdeinzen.

In ons contract stond een ouderdomsclausule van het huis & niet-bewoningsclausule. Daarnaast stond er wel in dat het huis geschikt was voor gebruik: om te bewonen. Maar met de eerder genoemde clausules neem je wel weet van dat de verkoper niet (goed) op de hoogte van gebreken kan zijn & de bouwkwaliteit niet kan voldoen aan de huidige maatstaven

Ik zou vragen naar een vragenlijst etc. Heb je nu niet meer veel aan in onderhandelingen, en met de bovengenoemde clausules kun je toch niet echt verborgen gebreken op ze verhalen (als die clausules in je contract staan), maar wat ze kúnnen weten, weet je dan in ieder geval.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:27

De vragenlijst krijg je toch altijd bij de brochure voor je een huis koopt? Daar staan al dat soort zaken in.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:30

We hebben tijdens bezichtiging alle installaties ed bekeken en dit werkte so far. We hebben niet de kraan aangezet om te kijken of t water warm werd. Dat vinden we toch wat onbeschoft tijdens een bezichtiging.
We zagen wel een kleine afbrokkeling bij een patio en willen dit graag laten onderzoeken. De makelaar heeft hier niets over genoemd. Die keek toe toen wij bij dat stuk zaten maar zei niets.
Dua we weten nu niet wat daar loos is.
Verder is het huis prima. Niks geen lekkages of wat gezien. Op de foeilelijke keuken na prima plekkie. Wel scheur in de schuur maar lijkt me niet problematisch voor bewoning.
Maar goed om jullie feedback te krijgen. Ik koop niet zovaak huizen :')

Qua info hebben we een asbest document gekregen (waar het zit, wat voor soort, etc) en een elektra verslag. Tevens over t energielabel. Geen lijst vanzaken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:37

Ik denk dat dat meer zaken zijn die je regelt voor het huis koopt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 18:35

Ja en dan twijfel ik dus.. Moeten we vragen of we een bouwkundige ernaar kunnen laten kijken zodat we weten waaraan we beginnen (dus voor tekenen koopovereenkomst) of is dat iets wat je voor de oplevering doet?
Ps. Bedacht me net: huis is geen erfenis. Eigenaresse leeft gewoon maar zit in een verpleeghuis. Kinderen voeren het woord voor haar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:06

Je kan nog een inspectie laten doen voor je bedenktijd afloopt. Maar dan moet je die wel snel kunnen regelen nog

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:14

MarjanB schreef:
Je kan nog een inspectie laten doen voor je bedenktijd afloopt. Maar dan moet je die wel snel kunnen regelen nog

Als verkoper zou ik daar niet mee instemmen, dan had dat als voorbehoud moeten worden opgenomen. Maar mocht het je als koper nog lukken, dan is dit inderdaad de beste optie.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:14

Je kunt het altijd proberen (binnen die drie dagen bedenktijd). Maar persoonlijk vind ik wel dat je dat had moeten melden bij het doen van het bod. Maar goed, de wereld van kopen en verkopen is soms wat schimmig...

Ik heb jaren terug een woning gekocht waar bij levering bleek dat alle electrische apparatuur (ja, dus echt ALLE) het niet meer deed / het nauwelijks deed. Ik was er ook vanuit gegaan dat dat gewoon werkt als je iets koopt of dat iemand het zegt als het stuk is.
Niet dus.
Kostenpost ruim 30.000 Euries. Dat ging van ons bouwbudget af. Zo jammer...
We hadden daarna wel alles nieuw :+
Het bleek onder onderzoeksplicht te vallen en er viel niet over te praten.
Doe ik dus nooit meer. Als ik een huis bezichtig / koop wil ik weten wat het wel en niet doet. Alleen al door het te vragen, voordat je dus een bod doet..., voldoe je aan je onderzoeksplicht, immers zij moeten melden wat het wel en niet doet als je het vraagt.

Maar goed, dat doe je dus ook een keer en dan nooit meer.

Dus kort gezegd: probeer of je het nog kunt doen, maar het lijkt me stug dat je dat voor elkaar krijgt binnen de drie dagen termijn. Overigens kun je er ook nog vanaf zien binnen die drie dagen termijn, gaat het gewoon naar de volgende bieder...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:27

Kun je die keuring met de taxatie combineren? Ik neem tenminste aan dat een taxatie vereist is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:51

En hoe zat het nou ook alweer met de bedenktijd ? Je kunt ook tijdens je bedenktijd een keuring uit laten voeren toch? Dat is best gebruikelijk volgens mij. Kun je zelf je bod intrekken als je denkt dat er iets niet in de haak is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 01:58

Wij kopen buiten NL. Hier geldt geen lijst van zaken of bedenktijd. Vandaar dat we dubbel bezichtigd hebben. Enige manier om er vanaf te komen is als de financiering niet doorgaat. Maar we willen absoluut niet van dit huis af. Ik wil graag enigszins voorbereid zijn maar merk nu dat hier wel een groot verschil in zit dan hoe het in NL gaat.
Ik pak deze vraag even op met de makelaar qua bouwkundige keuring (is geen ontbindende factor maar wil wel graag weten wat voor bedrag we rekening moeten houden ook met hoogte bouwdepot)en wat we kunnen overnemen. Overigens is dat niet zoveel.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:19

Ben ik hier nog welkom? Er werd me laatst verweten dat ik hier negatief aanwezig was (was me werkelijk van geen kwaad bewust), maar mis het gezellige kletsen hier wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:27

chevax schreef:
Ben ik hier nog welkom? Er werd me laatst verweten dat ik hier negatief aanwezig was (was me werkelijk van geen kwaad bewust), maar mis het gezellige kletsen hier wel.

Wat mij betreft wel. Is een openbaar forum en als iemand zich ergert dan kunnen ze temmen of op het kruisje drukken.
Heb je al een nieuw huis gevonden? En de verkoop van je eigen huis?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:44

wat mij betreft ook! Ik ben ook wel benieuwd naar de zoektocht!

en wbt negativiteit, achja dat werkt altijd twee kanten op :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:29

Fijn, bedankt. De verkoop is momenteel geen probleem, we hebben een bod wat nog wel iets te laag ligt, maar we zijn in onderhandeling. En dan is er nog een tweede geïnteresseerde partij.
Het vinden van een huis is nog wel lastig. We komen toch steeds terug op dat huis in Heikant dat echt top-geschikt voor ons is. Maar we krijgen het niet voor elkaar om het bestemmingsplan te wijzigen. Nu kunnen wij het wel kopen als mantelzorgwoning, maar dat is ook een beperking. Want die vergunning vervalt zodra de persoon die de mantelzorg nodigt heeft, verhuist of overlijdt. En dan kunnen we alsnog de boel grotendeels afbreken/ontmantelen. Maar we zijn nu wel die mogelijkheden aan het onderzoeken. Ik vind het alleen jammer dat de verkoper vasthoudt aan de prijs, want het is nu echt een pand met beperkingen geworden en een kleinere doelgroep:
- gebruik van de volwaardige woning in de schuur is niet meer toegestaan en wordt gecontroleerd
- mag alleen vergunning mantelzorg
- B&B mag, mits je een omgevingsvergunning krijgt (en daar zijn de eisen ook verhoogd)
- kantoor mag, zonder verdere vergunning (maar dan koop je wel een duur kantoor)

We zijn ook nog naar deze woning wezen kijken: https://www.zeelandnet.nl/prikbord/jare ... /a/4464368, maar die is bijna niet geschikt te maken voor dubbele bewoning. Heeft wel veel inhoud, maar in de hoogte, terwijl in de breedte juist stuk handiger zou zijn, snap je? Hier een tweede badkamer en keuken realiseren is bijna niet mogelijk op één verdieping.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:50

Het is ruim, maar niet echt geschikt voor dubbele bewoning?