Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:19

Het is echt niet normaal die prijzen. Ons voorschot voor het gas gaat maal 3 hier. Dat voel ik wel serieus en dat is echt zuur geld.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:23

Ik heb vorig jaar mijn energie voor 5 jaar vastgezet, normaal wissel ik ieder jaar, maar nu hebben we echt geluk. Scheelt zoveel geld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:45

Wat goed zeg, voor 5 jaar vastgezet!

Wij gebruiken de cv alleen nog voor warm water en douchen.
Gisteren was onze tuinkamer 's middags opgewarmd tot 23 graden in de zon. Dan hoeven we binnen helemaal niet meer te stoken, heerlijk is dat!

Eigenlijk zou ik wel graag een boiler of warmtepomp of wat dan ook laten installeren zodat we het douchen ook op stroom/zonnepanelen kunnen doen, maar dat vind ik dan weer zonde van het geld omdat we hier gehuurd zitten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:50

Wat fijn 8nnemiek. Qua gas verbruik doen wij het gelukkig aardig we komen altijd op gebruik minder dan 1 persoon op de een of andere manier :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:51

8nnemiek schreef:
Wat goed zeg, voor 5 jaar vastgezet!

Wij gebruiken de cv alleen nog voor warm water en douchen.
Gisteren was onze tuinkamer 's middags opgewarmd tot 23 graden in de zon. Dan hoeven we binnen helemaal niet meer te stoken, heerlijk is dat!

Eigenlijk zou ik wel graag een boiler of warmtepomp of wat dan ook laten installeren zodat we het douchen ook op stroom/zonnepanelen kunnen doen, maar dat vind ik dan weer zonde van het geld omdat we hier gehuurd zitten.

Dat doen we eigenlijk altijd, want als je na een jaar overstapt dan betaald de nieuwe energiemaatschappij gewoon je boete. Zo kun je ieder jaar overal van profiteren haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:02

Oh dat is ook slim zeg, ik wist niet dat ze die boete gewoon voor je betalen :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:06

8nnemiek schreef:
Oh dat is ook slim zeg, ik wist niet dat ze die boete gewoon voor je betalen :D

Wist ik ook niet, maar van Engie hebben we een adviseur aan de deur gehad en die vertelde dat toen we overstapte. Ideaal en sindsdien switchen we steeds naar de meest voordelige en het beste cadeau!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:55

moonsparkle schreef:
[ [url=m/lH3ERS.png]Afbeelding[/url] ]

-O- 86 procent hoger, hoe dan

Wij zijn van 200 per maand naar 330 gegaan geen 86% maar wel een forse stijging.

Wat betreft paarden houden, hier is een doe-het-zelf stal met 24/7 buiten in de meeste gevallen net zo duur als een paard op volpension met een binnenbak.
Voor mijn paard was het ook niets om altijd maar buiten te staan (voor mij ook niet overigens).
Heb 2 jaar een paard verzorgd die stond op een weiland met schuilstal zonder elektra of stromend water, dat vond ik wel afzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:41

Zou dat in BE ook zijn? Want dan is dat wel interessant om weten inderdaad! Thx voor de tip, gaan we uitzoeken.

Ik ga ons uurschema voor de cv dit weekend eens bekijken en herplannen. Vriend werkt vanaf maandag weer alle dagen op kantoor en dus staan we eerder op en zijn we beiden ook eerder weg van huis, en beiden later terug. Denk dat ik er dagelijks toch 2u ga kunnen afprutsen, op een werkweek is dat 10u minder aan cv die draait.
Mijn drinkfles met water vul ik nu op het werk :D scheelt een hoop aan waterverbruik thuis ook weer met 2 personen. Ook een 10L/week gemiddeld, want ipv aankopen of kraanwater is dat dus gratis.

Ze zouden generatoren voor energieopslag via zonnepanelen een stuk interessanter mogen maken. Zou ook een fikse slok op de borrel kunnen schelen voor veel mensen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:44

Wij hebben eigenlijk sinds de vorige winter de verwarming nog niet aan gehad. Woonkamer/keuken verwarmen we met de houtkachel en de rest van het huis niet.
Gas gebruiken we dus alleen voor douchen, koken op inductie. Gebruiken wel meer elektra met thuiswerken en elektrische auto.

Ik had ook de mazzel dat ik een langjarig contract had afgesloten 2,5 jaar geleden. In juni loopt dat af, benieuwd waar we dan op uitkomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:44

Zonnebloem92 schreef:
moonsparkle schreef:
[ [url=m/lH3ERS.png]Afbeelding[/url] ]

-O- 86 procent hoger, hoe dan

Wij zijn van 200 per maand naar 330 gegaan geen 86% maar wel een forse stijging.

Wat betreft paarden houden, hier is een doe-het-zelf stal met 24/7 buiten in de meeste gevallen net zo duur als een paard op volpension met een binnenbak.
Voor mijn paard was het ook niets om altijd maar buiten te staan (voor mij ook niet overigens).
Heb 2 jaar een paard verzorgd die stond op een weiland met schuilstal zonder elektra of stromend water, dat vond ik wel afzien.

Volgens mij was dat op jaarbasis

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:56

Prairy schreef:
Wij hebben eigenlijk sinds de vorige winter de verwarming nog niet aan gehad. Woonkamer/keuken verwarmen we met de houtkachel en de rest van het huis niet.
Gas gebruiken we dus alleen voor douchen, koken op inductie. Gebruiken wel meer elektra met thuiswerken en elektrische auto.

Ik had ook de mazzel dat ik een langjarig contract had afgesloten 2,5 jaar geleden. In juni loopt dat af, benieuwd waar we dan op uitkomen.

Wij krijgen een houtkachel met de verbouwing in april. Kan niet wachten op de volgende winter haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:00

Ik ben ook erg blij met onze houtkachel, al gebruik ik hem eigenlijk te weinig.
Die van ons heeft een oventje er boven, en dat is echt ideaal voor ovenschotels en pizza's enzo <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:06

Als ik nog een keer een nieuwe kachel koop dan wil ik dat ook, zo'n oven. Lijkt me echt leuk. Ik gebruik hem nu heel af en toe voor soep die lang moet of stoofvlees. En er staat een mooie grote ketel met water op :)

Ik vind het echt heerlijke warmte van de kachel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:11

Mijn man werkt bij een bedrijf welke haardkachels maakt. Ideaal

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:13

Oh dat is zeker handig :D
En inderdaad, de warmte van zo'n kachel is heerlijk!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:17

8nnemiek schreef:
Oh dat is zeker handig :D
En inderdaad, de warmte van zo'n kachel is heerlijk!

Krijgen er een met presolietbeton. Dit houdt de warme nog ongeveer 6 uur vast. Op dat moment zijn de stenen nog rond de 40 graden. Echt heerlijk. Hoef je in de ochtend je verwarming ook niet aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:29

Heerlijk! Wij hadden er vroeger een met speksteen, dat houdt de warmte ook lang vast, en dat is inderdaad echt heel fijn <3 Dat mis ik bij de huidige wel een beetje, die is heel snel afgekoeld.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:07

Werkt idd ongeveer hetzelfde!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 16:21

Ik mag geen houtkachel ... regel van de VVE. Ook geen openhaard. Dus...

Ben ff een beeeeetje over schreef gegaan, heerlijke bos bloemen gekocht, cadeautje voor vriendin en morgen uitgebreid uit eten met mijn zoon, buitenshuis eindelijk weer eens. Soms moet het gewoon kunnen :+ :Y)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:51

Ik ook niet in mijn nieuwe appartement.

Ik heb alvast wat investeringen gedaan voor mijn nieuwe appartement: kledingkast gekocht bij Goossens en balkontegels bij Ikea. Dus ook weinig besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:57

Wij twijfelen om toch een huisje te kopen wat gerenoveerd moet worden, maar dan wel in een lagere prijsklasse. Dan kunnen we blijven wonen waar we nu zitten tijdens de verbouwing. Ik wil dan ook heel graag een open haard of een houtkachel, al zou ik zelfs een Leuvense stoof nog durven overwegen. Kan je ook prima dingen op warm houden of klaarmaken, geeft sfeer en warmte etc. Al zouden we dus ook bekijken wat de opties zijn met zonnepanelen en een batterij en al wat erbij komt. Voor water een grote opvangput om regenwater te gebruiken etc

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:32

Varekaj schreef:
Zou dat in BE ook zijn? Want dan is dat wel interessant om weten inderdaad! Thx voor de tip, gaan we uitzoeken.

Ja hoor :). Wij zijn zo ook al een paar keer veranderd, is altijd zonder kosten. Check https://www.mijnenergie.be, daar staat het normaal wel wat op uitgelegd en kan je ook heel makkelijk vergelijken.

Wij hebben het geluk van een vast contract, wel op 'maar' op jaarbasis, maar het geluk dat we onze nieuwe prijzen nét voor de gigantische stijgingen gehad hebben (eind augustus ergens). Net onze afrekening van gas gekregen, en wij betaalden het afgelopen jaar zelfs maar 400€ aan gas _/-\o_ . Klein vrijstaand huisje (voor Belgische normen toch, 120m² - waarvan 90m² verwarmd), redelijk recent (15j oud) dus wel oké geïsoleerd, warm water is via een zonneboiler, én een pelletkachel die regelmatig eens wordt aangezet (Meer voor het leuke of tijdens heel koude winteravonden). Wel verwarming én koken op gas. Als ik ons verbruik nu ingeef, kom ik ook wel vlot aan 1400€/jaar, dat is meer dan x3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:55

Ik heb zonet de uren van onze cv aangepast naar onze nieuwe woon-werkuren. Heb er per dag toch telkens 1u kunnen afhalen en op weekbasis 6u.
Ipv 7-9 en 17u-22u is het nu 6u30-8u en 17u30-22u. Niet veel maar hopelijk wel iets.
Al springt de verwarming sowieso niet aan onder 19 graden. Op termijn gaan mijn werkuren nog wat meer aangepast worden en zal ik er wel nog wat extra vanaf kunnen halen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 19:15

Elk uurtje en elke graad scheelt best wel...en is feitelijk makkelijk verdiend...