Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:21

Wat een leuke plantjes weer <3

Mijn gelukshormoon heeft ook weer overuren mogen draaien <3
Eerst voor mn papegaai en honden op pad en daarna belandde ik in het tuincentrum :$
Mocht van mezelf 2 mini cactussen kopen, zodat de dode weg konden, maar je had er 3 voor een leuk prijsje, dus vooruit 1 extra :D
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens bedacht ik dat ik wat extra vleeseters wilde hebben, aangezien het vliegen seizoen alweer van start is helaas _-:(

Afbeelding
Afbeelding
De 2 nieuwe bij het achterraam

Afbeelding
En dit is dat het complete groepje bij het achtetraam

Afbeelding
Afbeelding
2 nieuwe op de eettafel.

Afbeelding
Het complete groepje op de eettafel

Afbeelding
Afbeelding
En de 4 bij het voorraam.

Nu staan door de hele benedenverdieping vleeseters, hopelijk helpt t tegen de vliegen.

Al met al weer leuk geslaagd *\%/*

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:43

Gaat nog steeds hard dit topic dus bescheiden bijleespost :D

tessyke wat leuk al die avocadoboompjes! Ik wil ze binnenkort ook eens zelf op proberen te kweken uit een pit. Hoe heb jij dat gedaan? Pitje half in water en met genoeg wortels kamerplant potgrond in?

Coconut zo leuk dat hoekje met het hobbelpaard!

Hele mooie verzameling idylle! Ik ben helemaal weg van die maranthe, echt een gave plant.

xIrlijn die tampons in de plant :') geweldig! Hopelijk helpt het.

black_kelpie wat interessant die knollen! Ben benieuwd wanneer ze gaan ‘bloeien’.

Chanen, hier nog iemand die zich een grote plantensufferd voelt :+ Langzamerhand begin ik steeds meer te herkennen en er een beetje feeling in te krijgen! En iedereen beleeft lekker z’n plantenhobby op z’n eigen manier toch, hoeven niet allemaal botanische geleerden te zijn :D

Hanafubuki zo’n bevochtiger lijkt me ideaal! Fijn dat ie goed bevalt.

Tanya, mooie inhoud van je kneusjesbox! Op jacht naar potten is nog wel een dingetje ja :D

ontherun leuk die stippenbegonia! Mooie hanger zit ie ook in :D

Jolien87, ben jij mij? Ook ik ging vandaag naar het TC voor alleen een hygrometer maar kwam thuis met een plant :') Mijn pinpas heeft het zelf een beetje zwaar dus die heeft het niet zo uit de hand laten lopen als bij jou. Leuke nieuwe aanwinsten, ik vind dat buddha potje echt fantastisch!

idylle dat vliegenetend kalkplantje vind ik echt heel tof!

Hier dus ook een hygrometer aangeschaft vandaag, ideaal ding. Net even een eerste controlerondje gedaan en voor nu nog even nagecheckt met m’n vinger maar het lijkt perfect te werken. Gelukkig was niks echt aan het verzuipen of verdorren maar m’n 2 kalanchoe’s stonden toch iets te vochtig, dus daar maar even rustig aan doen met het water.

Naast de meter ook thuisgekomen met een croton (codiaeum variegatum 'petra'). Volgens mij al eerder in dit topic voorbij zien komen en toen vond ik 'm al gaaf, zag een heel mooi exemplaar staan in het TC en toen kon ie niet blijven staan natuurlijk :+

Afbeelding

En de zielige thea orbi waar het ooit mee begon voor mij in dit topic :+ Het is nog steeds niet echt top maar doet het al oneindig beter dan eerst. Er komen ook geen nieuwe slechte plekken bij sinds ie is verhuist en verpot. Het was eerst echt een uitgezakte pudding maar ze 'hangt' naar mijn zin nog steeds iets te erg, dat zie ik eigenlijk nooit bij andere orbi's. Die stengels zijn ook zo lang en de bladeren zijn echt ook giga, lijkt haast wel of het allemaal een beetje te zwaar is. Grond laat ik altijd wel mooi vochtig staan en dat bevestigde m'n hygrometer vandaag gelukkig ook. En dan dus dat huidige slechte blad... ik heb de ergste 3 er al afgeknipt maar twijfel oa nog over het blad rechtsachter, afknippen of toch laten staan?
Constateerde ook al weer dat madame er 2 nieuwe bladeren op hoog tempo aan het uitpersen is dus iets zal toch wel goed gaan? Sinds ik 'm heb komt er eigenlijk echt continu wel nieuw blad uit. Ze is ook echt als een razende gegroeid.

Afbeelding

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:54

Ah Ydille, mooie verzameling zo <3 Bloeien de cactussen echt of zijn het nep bloemetjes?

Memories, dat was mijn croton volgensmij. Je hebt een mooi exemplaar gevonden! Hoe meer licht hoe kleurrijker ze worden. <3 Wordt er zo blij van. Dat blad rechtsachter ziet er niet echt uit alsof het zichzelf kan herstellen, ik denk dat ik hem er af zou halen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:16

Mooie aanwinsten allemaal <3!

Die orbi is inderdaad flink bijgetrokken, Memories :D.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:53

Bij welke tuincentra kopen jullie die hygrometers? Ik wil ook! (En ik wil ook per ongeluk plantjes meenemen)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:55

Fair schreef:
Ah Ydille, mooie verzameling zo <3 Bloeien de cactussen echt of zijn het nep bloemetjes?

Memories, dat was mijn croton volgensmij. Je hebt een mooi exemplaar gevonden! Hoe meer licht hoe kleurrijker ze worden. <3 Wordt er zo blij van. Dat blad rechtsachter ziet er niet echt uit alsof het zichzelf kan herstellen, ik denk dat ik hem er af zou halen.

Het zijn echte bloemetjes <3 <3 heel schattig

liekec schreef:
Bij welke tuincentra kopen jullie die hygrometers? Ik wil ook! (En ik wil ook per ongeluk plantjes meenemen)

Daar ben ik ook benieuwd naar en vooral hoe werkt het. Je steekt m in de grond en dan geeft ie de vochtigheidsgraad aan neem ik aan, maar hoe weet je dan of je plantje nat genoeg is, of misschien juist te nat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:56

Ik haal de hygro bij 'de Schouw' hier in het dorp. :)

Ik weet per plant (uit een notitie) of ze vochtig of droog moeten staan en dan meet ik het met de hygro.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:02

Zo'n hygrometer hebben ze denk ik overal wel, ik heb 'm bij een Groenrijk TC gekocht maar weet dat de Intratuin ze ook heeft. Mijne heeft 10 'eenheden' verdeeld over 'droog', 'vochtig', en 'nat'. Nat is dan eigenlijk gewoon altijd te nat en voor de rest is het een beetje opzoeken/uitzoeken per soort hoe ze het liefst staan qua vochtigheidsgraad. Mijn tropische planten wil ik vochtig hebben, cactussen en vetplanten juist droger.

Fair het was idd jouw croton die mij inspireerde zie ik nu :D Vind het echt een leuk apart plantje, jij hebt ook een mooie!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:07

liekec schreef:

Vooral dat laatste _O- Ik ga volgende week ook ergens maar even. Wil toch ook wel graag zo'n hygrometer.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:08

Waaaah Jolien wat een esthetische potjes, geweldig dat hoofd en die hangers, I love them! <3

Erg leuke cactussen en ook mooie potjes Idylle!

Prachtige croton Memories, ben echt gek van die planten! En wat een giga thea!

Mijn vleeseters hebben het trouwens niet overleefd, snik. De bekerplant was direct al overleden, de venus vliegenval werd blind, die bleef recht omhoog groeien :'). Binnenkort koop ik nieuwe en probeer ik het gewoon opnieuw dit jaar. Nóg beter opletten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:16

Mooie aanwinsten weer allemaal *\o/*

Mossel schreef:
Mijn eerste caladium knol is wakker[ [url=m/dJMugz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is gaaf zeg <3

Jolien87 schreef:
black_kelpie, wat bijzonder zeg! Daar had ik nog nooit van gehoord maar het ziet er heel gaaf uit. Koop je dat zo in het tuincentrum?
Ik zie het nog wel gebeuren dat het hele topic hier straks aan de knollen gaat.

Ik heb mezelf trouwens op een guilty pleasure betrapt: in het tuincentrum loop ik mezelf regelmatig te overhoren op de plantenafdeling. Dan noem ik in mijn hoofd (niet hardop want dan sta ik helemaal voor aap) hoe de plant heet en dan mag ik op het stickertje kijken of ik het goed had. Ben ik de enige die dat doet? O:)

Er zijn wel caudex planten te vinden bij het tuincentrum, af en toe, en misschien ook niet overal. Het zijn wel redelijke niche-plantjes laten we maar zeggen. Ik heb ze via een cactuskwekerij die ze importeert, op Marktplaats gevonden :j

Ik doe dat ook, planten namen overhoren, en ik weet er meer dan de gemiddelde werknemer daar :')

Ik moest potten/schalen hebben voor mijn caudexen, dus op naar de Intratuin. Mooie kleine buitenpotten bestaan niet echt, bonsai schalen hebben ze niet, maar ze moeten wel echt in een pot met goede afwatering. Dus thuis maar met de boormachine in de weer geweest :')

Bij het verpotten bleek de grond van de olifantspoot flink nat en dat mag dus echt niet. Ook het wortelstelsel was amper aanwezig, dus ik hoop dat het nog wat wordt en dat hij niet aan het rotten is :=

Afbeelding

Afbeelding

Verder een miniplantje meegenomen, Saxifraga stolonifera ofwel moederplant. Daar komen allemaal slierten aan met mini plantjes :D

Afbeelding

En 2 Begonia bladeren op de grond gevonden die ik ga proberen te stekken :Y)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:22

Die knollen :+:

Voor degenen die in de buurt van utrecht wonen: ik hou echt van de Schouw in Houten. Zeker als ook het café open is :+:

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:01

black_kelpie schreef:
Mooie aanwinsten weer allemaal *\o/*

Mossel schreef:
Mijn eerste caladium knol is wakker[ [url=m/dJMugz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is gaaf zeg <3

Jolien87 schreef:
black_kelpie, wat bijzonder zeg! Daar had ik nog nooit van gehoord maar het ziet er heel gaaf uit. Koop je dat zo in het tuincentrum?
Ik zie het nog wel gebeuren dat het hele topic hier straks aan de knollen gaat.

Ik heb mezelf trouwens op een guilty pleasure betrapt: in het tuincentrum loop ik mezelf regelmatig te overhoren op de plantenafdeling. Dan noem ik in mijn hoofd (niet hardop want dan sta ik helemaal voor aap) hoe de plant heet en dan mag ik op het stickertje kijken of ik het goed had. Ben ik de enige die dat doet? O:)

Er zijn wel caudex planten te vinden bij het tuincentrum, af en toe, en misschien ook niet overal. Het zijn wel redelijke niche-plantjes laten we maar zeggen. Ik heb ze via een cactuskwekerij die ze importeert, op Marktplaats gevonden :j

Ik doe dat ook, planten namen overhoren, en ik weet er meer dan de gemiddelde werknemer daar :')

Ik moest potten/schalen hebben voor mijn caudexen, dus op naar de Intratuin. Mooie kleine buitenpotten bestaan niet echt, bonsai schalen hebben ze niet, maar ze moeten wel echt in een pot met goede afwatering. Dus thuis maar met de boormachine in de weer geweest :')

Bij het verpotten bleek de grond van de olifantspoot flink nat en dat mag dus echt niet. Ook het wortelstelsel was amper aanwezig, dus ik hoop dat het nog wat wordt en dat hij niet aan het rotten is :=

[ [url=m/SlLtJs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rDzuhs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder een miniplantje meegenomen, Saxifraga stolonifera ofwel moederplant. Daar komen allemaal slierten aan met mini plantjes :D

[ [url=m/cCEiUi.jpg]Afbeelding[/url] ]

En 2 Begonia bladeren op de grond gevonden die ik ga proberen te stekken :Y)

[ [url=m/nVNMad.jpg]Afbeelding[/url] ]

:oo durf je gevallen bladeren zo mee te nemen :wow: Dat zou ik écht niet druven :n

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:04

idylle schreef:
:oo durf je gevallen bladeren zo mee te nemen :wow: Dat zou ik écht niet druven :n

Ik vraag het wel even hoor :D Vaak word ik raar aangekeken, soms een reactie in de trant van "je wil ze stekken zeker?" Het mag altijd wel, anders verdwijnt het toch in de kliko.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:34

black_kelpie schreef:
idylle schreef:

Ik vraag het wel even hoor :D Vaak word ik raar aangekeken, soms een reactie in de trant van "je wil ze stekken zeker?" Het mag altijd wel, anders verdwijnt het toch in de kliko.

Ik vind dit eigenlijk hartstikke slim! Zou het als brave burger ook even vragen voor mijn eigen gemoedsrust en wel ook een ander plantje/product kopen, maar leuk toch als je op die manier er nog wat mee kan doen.

Ik blijf die knollen zó gaaf vinden. Ik hoop dat ze het ondanks de matige voortekenen goed gaan doen!

En die thea orbi is stiekem mijn droomplant, vind die zó mooi. Al is die van jou wel een serieuze jongen qua formaat Memories := Hoe groot was hij toen je hem kreeg?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:28

xIrlijn, het is zeker ook 1 van mijn favoriete planten, nogal een eyecatcher in de woonkamer en krijg er vrijwel altijd complimentjes over van bezoek :D Ook al is die van mij nu nog een beetje sneu. Durft niet precies te zeggen hoe groot ie was bij aankoop. Hij is toen met gemak in zo'n bigshopper tas van de AH mee naar huis gegaan dus erg groot zal ie niet zijn geweest :+ Denk een cm of 50 max incl pot. Hij is nu 70 incl pot, nog niet eens zo'n bijzonder groot formaat. Maar hij toont HUGE door dat verdomd grote blad. De grootste bladeren zijn zo een cm of 30, 35 in doorsnee, nog even en ik kan ze als paraplu gebruiken :D

Hanafubuki, Houten is voor mij goed te doen dus wellicht dat ik daar eens een uitstapje heen ga maken ipv mijn vaste TC :D

Jammer van je vleeseters badeendje :(:) Hopelijk meer geluk met de nieuwe!

Je hebt wel mooie schalen gecreëerd uiteindelijk black_kelpie! Leuk ook die gevallen blaadjes die je hebt gestekt. Kan me idd niet voorstellen dat men moeilijk doet als je het netjes vraagt en ook gewoon spul koopt. Al zou ik er zelf een beetje moeite mee hebben :+

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:44

@Jolien87: Verschrikkelijk, een pinpas die voor jou beslist dat er extra planten mee moeten uit het tuincentrum. Ik zou het niet pikken! Zeker niet in een tijd als deze waar het geld toch al met bakken tegelijk de deur uitvliegt van alle etentjes en andere uitjes. :+
Je erwtjes zijn wel echt fantastisch. Hoewel ik het boedhahoofd stiekem toch wel het mooiste vind. Ja, planten zijn prachtig, maar een mooie pot doet toch ook een heleboel.

@idylle: Ik moet toegeven dat ik niet zo van de cactussen ben, maar je nieuwe aanwinsten zijn wel een plaatje! Je vleeseters zien er ook niet gek uit, trouwens.

@Memories: Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zich een noob voelt.

@black_kelpie: Ik blijf de knollen geweldig vinden, maar moet zeggen dat die moederplant ook erg mooi is. Is het zoiets als een kalanchoë?

Voor zover ik al overreding nodig had, ga ik na al die bemoedigingen mijn zusje nu toch echt maar laten weten dat ze die stek van de stippenbegonia voor mij moet bewaren. Ze wilde er wel een avocadoplantje voor terug. Waar bij mij alle pitten tot nu toe wortel schieten, wil het bij haar blijkbaar maar niet lukken.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:55

Oh ik had al even op de site gekeken van Intratuin maar daar stond het zo 123 niet op. Dan ga ik even kijken wanneer ik daar langs kan, thanks!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:43

Even een megapost hoor! Het leven met plantjes is ook zo spannend :=

Dinsdag was mn kneusjesbox binnen gekomen!

Afbeelding
- Monstera
- epipremnum
- 2x Kalanchoe soorten
- calathea
- radermachera sinica
- nephrolepis
- 2x graslelie
- Hypoestes

Afbeelding
Baby Epi zag er wel wat zielig uit vergeleken met mega epi. :=

Inmiddels heb ik de meeste verpot en een plekje gegeven. Een paar heb ik weggeven. Over het algemeen zagen ze er allemaal prima uit!

Op hun plekjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels mama pannekoekplant bestolen van haar baby’s en die zijn nu aan het wortelen. Eentje was al puber en heb ik in een eigen potje gedaan. Moeders lijkt het goed te doen zonder haar kinderen. :’) ze maakt ook alweer een nieuw blaadje. Alleen moet de puber pannekoek nog even in een grotere pot. Denk dat hij daar ook wel blij van wordt maar ik had zo snel even niets anders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In deze pot heb ik zaadjes geplant die ik had gekregen. Geen idee wat er uit komt!

Afbeelding

En tot slot mn Croton die goed haar best doet op haar nieuwe blaadjes. Groeien met de dag!

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:48

Chanen schreef:
@black_kelpie: Ik blijf de knollen geweldig vinden, maar moet zeggen dat die moederplant ook erg mooi is. Is het zoiets als een kalanchoë?

Nee, Kalanchoë zijn vetplanten, deze niet. Ik vind ze eigenlijk een beetje lijken op aardbeien, qua groeiwijze :')

Dit gaat ie doen als ie wat groter is, ik vind ze heel schattig :D

Afbeelding

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:00

Fair schreef:

Ja hé uh... het is en blijft wel een kneusjesbox! En die epipremnum is ook echt enorm. Ik wist niet dat ze zo groot konden worden.
In vergelijking met jouw kneusje is mijn stekje trouwens helemaal een kneus, met z'n twee blaadjes.

Je hebt je huis overigens wel erg leuk gestyled.

@black_kelpie: Val ik daar even door de mand qua kennis. Ik dacht dat de kalanchoë ook wel moederplant werd genoemd. Staan die niet bekend als mother of thousands? Vandaar de verwarring. Ik vind de babyplantjes van de moederplant wel über cute. Veel leuker nog dan die van de kalanchoë.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:03

Fair schreef:
Even een megapost hoor! Het leven met plantjes is ook zo spannend :=

Dinsdag was mn kneusjesbox binnen gekomen!

[ [url=m/5FpRlt.jpg]Afbeelding[/url] ]
- Monstera
- epipremnum
- 2x Kalanchoe soorten
- calathea
- radermachera sinica
- nephrolepis
- 2x graslelie
- Hypoestes

[ [url=m/ZJ04io.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels heb ik de meeste verpot en een plekje gegeven. Een paar heb ik weggeven. Over het algemeen zagen ze er allemaal prima uit!

Op hun plekjes:

[ [url=m/JccGnD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tMj6pi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/POqWlN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IkDe17.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3XUGtz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qATumF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels mama pannekoekplant bestolen van haar baby’s en die zijn nu aan het wortelen. Eentje was al puber en heb ik in een eigen potje gedaan. Moeders lijkt het goed te doen zonder haar kinderen. :’) ze maakt ook alweer een nieuw blaadje. Alleen moet de puber pannekoek nog even in een grotere pot. Denk dat hij daar ook wel blij van wordt maar ik had zo snel even niets anders.

[ [url=m/kzQmyC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/w3OYGE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RxOb5p.jpg]Afbeelding[/url] ]

In deze pot heb ik zaadjes geplant die ik had gekregen. Geen idee wat er uit komt!

[ [url=m/yKLc65.jpg]Afbeelding[/url] ]

En tot slot mn Croton die goed haar best doet op haar nieuwe blaadjes. Groeien met de dag!

[ [url=m/7s2N4F.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie aanwinsten :D!

black_kelpie schreef:
Chanen schreef:

Nee, Kalanchoë zijn vetplanten, deze niet. Ik vind ze eigenlijk een beetje lijken op aardbeien, qua groeiwijze :')

Dit gaat ie doen als ie wat groter is, ik vind ze heel schattig :D

[ [url=m/TvlRT1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een ontzéttend leuk plantje zo :D.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:05

Chanen schreef:
@black_kelpie: Val ik daar even door de mand qua kennis. Ik dacht dat de kalanchoë ook wel moederplant werd genoemd. Staan die niet bekend als mother of thousands? Vandaar de verwarring. Ik vind de babyplantjes van de moederplant wel über cute. Veel leuker nog dan die van de kalanchoë.

Klopt inderdaad :j Mother of Thousands/Millions afhankelijk van de soort. Maar de "moederplant" is deze. Daarom ben ik ook meer van de wetenschappelijke namen, dit is veel te ingewikkeld :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:55

De gewone-mensen-naam van mother of thousands/millions is dacht ik 'kindje in moeders schoot'?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:56

Eelmo schreef:
De gewone-mensen-naam van mother of thousands/millions is dacht ik 'kindje in moeders schoot'?

Nee dat is weer een andere plant