Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:58

Wij hebben nu een compleet bestraatte voortuin
Was al zo toen we het kochten
Maar dat word binnen nu en een dik jaar (iets Met een waslijst aan klussen ;) )
Terug gebracht naar een paadje naar de voordeur en een oprit
De rest word groen/tuin

Achter ook alleen een Terras Aan huis en een paadje naar de schuur
Verder gras, moestuin en borders , en een regenton aan de bijkeuken en de kennel
Dus water heeft bij ons ruimte genoeg om ook nog ergens anders heen te kunnen dan het riool
We denken er ook nog over om een grindbak achter tussen de kennel en de schuur in de grond te plaatsen als extra water buffer

4 jaar terug hier ook door regenval het halve dorp blank , waardoor de gemeente hier ook heel veel is gaan doen aan water buffers die extra kunnen opvangen om bij hevige regenval het riool te kunnen ondersteunen/ontlasten
Juist alles op het riool laten aan komen is niet handig
Daarom worden er in en om het dorp ook aardig wat Sloten verbreed en extra Wateropvang mogelijkheden gerealiseerd

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:58

Wij gaan niet de hele tuin bestraten, er komen twee terrassen een groot stuk gras en meerdere borders dus over afwatering maak ik mij geen zorgen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:21

Letizia schreef:
Nu zit er alleen steeds een kat in de kakken en ben bang dat als ik morgen naar buiten ga, m'n nieuwe plantjes omgeploegd zijn :\
Fijn he, andermans katren, die van mij zitten achter stroomdraad in m'n eigen tuin...
Hoe dan ook, zal ik er voor 'n paar weken gaas over spannen?

Koffiedik strooien.
Katten houden niet van het geurtje, en het is goede meststof voor de planten en verder onschadelijk voor de bodem.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:26

Ik drink geen koffie :')
Maar als ik er aan denk, zal ik eens op m'n werk verzamelen, ooit gedaan in de tuin voor m'n eigen katten, maar dat deed niks, maar mss bij andere katten wel!

De buurman zei al dat ik zo'n katten verjager moest neerzetten, maar denk dat m'n eigen katten dat niet zo fijn vinden en die zitten in de rest van de tuin en ik heb een kat waar ik stress zo veel mogelijk bij moet reduceren, dus geen optie 8-)

Thanks voor de tip!
Laatst bijgewerkt door Letizia op 22-05-18 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:27

Vind je zelf ook geen pretje als je nog een beetje gehoor hebt. De achterburen van mijn ouders hebben zo`n ding en ik wordt er knetter van...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:29

Zijn pokkedingen idd
Ooit toen ik nog voor postnl werkte had ik drie huizen in mijn wijk Met zo een ding
Koppijn gegarandeerd

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:37

M'n overbuuf had er een die was 2 jaar geleden ontspoort was en ik wist dus niet waar dat steeds hoog piepende geluid vandaan kwam, dacht serieus dat ik gek aan het worden was :oo
Weken later kwam ik er achter, hij stond ten eerst fout afgesteld, want sloeg aan op alle auto's die door de straat kwamen en was ook kapot. Nu wonen er heel veel ouderen bij mij in de straat, dus ik was de enigste die het hoorde. De zelfde dag dat ik het ontdekte even een praatje wezen maken met de buurvrouw, zij kon in eerst instantie niet geloven dat het dat ding was, want zij hoorde het inmmers niet, maar al de tijd dat ik daar stond te kletsen ging dat ding steeds af. Uiteindelijk begreep ze me en heeft ze er wat aan laten doen, ik heb de rest van de dag een piepend gekuid in m'n oor gehad :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:38

Net zoals een rattenverjager? Echt vreselijk!!!

Water... tsjah... dit heeft de vorige eigenaar gedaan en gezien het gebrek aan parkeerruimte vind ik het niet gek.
Achtertuin doe ik toch anders. Wil lekker op blote voeten door het gras. Stukje om de garage bestraat zodat ik daar ook achter kan zitten bij hele warme dagen. En stepping stones ofzo in het gras. Verder twee terrassen ivm tuindeuren in de schaduw.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:39

De tuin zoveel mogelijk laten begroeien en niet schoffelen/omwoelen .
En inderdaad koffiedik... ook nog eens goede plantenmest.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:53

Hier hebben we cacao doppen er tussen gelegd en toen bleven ze er uit (onze eigen katten).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:59

Leuk om te lezen wat iedereen doet. In de regio waar wij een huis willen gaan bouwen zijn hele strenge eisen gesteld aan het aanbrengen van waterberging. En je ziet ook wel steeds vaker dat er plekken blank staan heb ik het idee.

Wij zijn van plan om bij ons nieuwe huis sloten en een wadi te graven. En op het dak komt sedum beplanting.

Ik weet eigenlijk zo uit mijn hoofd niet hoe veel liter onze regenton is. Het is een kunstof ton met rotan vlechtwerk er om. Zoals deze:
https://i.pinimg.com/564x/b7/ac/55/b7ac ... 0dd7c5.jpg

En over het gebruik van azijn:
https://www.247green.nl/onkruid-bestrij ... ever-niet/

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:25

Neonlight schreef:
Oooo, je moet bestrating niet met de hogedruk afspuiten! Dan wordt het poreus en komt er alleen maar meer algengroei op.
Nu heb ik een man die ik dat ook niet aan zijn verstand kreeg, maar toen ze hier een deel kwamen bestraten en dat ook met nieuwe klinkers en terrastegels heeft de stratenboer hem dat gelukkig eindelijk duidelijk gemaakt. Toch heeft ie de oude bestrating daarna toch weer met de hogedruk gedaan, maar die waren toch al verpest.

Bedankt voor de tip, maar ergens spuit ik het liever met de hoge druk af dan dat ik allerlei chemische rommel de bodem in bonjour. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 06:45

Qua afwatering hebben wij een aantal afwateringsbuizen lopen die op het riool aangesloten zijn. Maar ook genoeg tuin, veel meer als wat er was toen wij het kochten.
Vandaag gaat er een begin gemaakt worden aan een terras waar een houten schuurtje heeft gestaan. In het voorjaar is daar lekker de zon, en in de zomer ook de hele dag dus dan kan daar mooi het zwembad op staan. Enig punt is dat onze tuin opgehoogd is door de vorige bewoner, maar de percelen ernaast niet. Wel is er een poortje naar de buren (waren broers van elkaar). Om het aan te laten sluiten loopt het daar dus allemaal af, en precies naast dat poortje willen wij dat terras leggen. Over een meter of 7 loopt het 10 cm af, terras wordt 3.60 dus dat zal een goede 6 cm af lopen. Dat is in de breedte, in de lengte van de tuin loopt het volgens mij nog meer af. Wordt dus een hel om dat mooi erin te leggen (waterpas) en dan ook nog het gras eromheen zien aan te sluiten.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:01

Onze buren hebben in de voor en achtertuin zo'n ding. Gaat op alles af en niemand hoort hem behalve ik. Mega irritant want ik lig-zit nu niet meer lekker in de tuin.

Buurman schuin tegenover wil hem nu ook.... Aarrggg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:21

Heb ook zo'n klere ding in mijn tuin. Dit omdat mijn tuin geen kattenbak is. Na 3 maanden geen kat meer in de tuin en de eigenaren mogen zelf de rommel uit hun tuin vissen. Wat betreft het piepen. Als je er een aanschaft puur voor katten dan zal het Herzen verhaal inderdaad lastig zijn. Die van mij piept maximaal 10 seconden en slaat dan af. Overigens heb ik de mijne uit Engeland over laten komen.

Wat betreft waterafvoer. Heb een tuin op een oude stadswal dus mijn tuin is aflopend. Straten is bijna geen doen, heb dus standaard een regenwater afvoer vriendelijke tuin. :D

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:25

Mijn kattenverjager is zeer effectief en maakt alleen veel geluid als er een kat wordt gesignaleerd. Nadeel: deze werkt alleen overdag...

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:36

swartbeessie schreef:
Letizia schreef:
Nu zit er alleen steeds een kat in de kakken en ben bang dat als ik morgen naar buiten ga, m'n nieuwe plantjes omgeploegd zijn :\
Fijn he, andermans katren, die van mij zitten achter stroomdraad in m'n eigen tuin...
Hoe dan ook, zal ik er voor 'n paar weken gaas over spannen?

Koffiedik strooien.
Katten houden niet van het geurtje, en het is goede meststof voor de planten en verder onschadelijk voor de bodem.

Wel oppassen want koffiedik is erg zuur, dus als je het bij planten strooit die meer kalkminnend zijn mik er ook kalk doorheen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:31

Afbeelding

Help... waarom gebeurt dit? Door de heftige wind vorige week woensdag al een deel afgebroken. De rest losjes bij elkaar gebonden omdat dat ook op het punt van afbreken stond.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:35

Ahh zonde, daar kon ie blijkbaar niet tegen, tegen die harde wind.

Ik heb hier het paadje naast de bloembak voor zover mogelijk af.
Er moet nog wat nieuw gras naast de hortensia's.
Nog 1 bloembak maken en wachten op de nieuwe tegels.

Afbeelding

Afbeelding

We hebben ook al een paar lampjes aangesloten.
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:45

Mooi geworden KayC!

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:46

Dat ziet er mooi uit Kayc

Hier ook wat kiekjes uit de tuin.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:49

Prachtig KayC!!! Wat voor boompjes staan er tussen de Hortensia's? En hoe houd je je witte hortensia's wit? Ik heb geleerd dat ze verkleuren afhankelijk van de zuurgraad van de grond?

Ik heb vanmiddag/vanavond ook nog even een beetje gedaan in de achtertuin. Helaas geen voor foto.
Aangezien het paadje helemaal vol mos ligt en dit niet handig is met de werklui heb ik hier maar even schoonmaakazijn op gespoten. Niet ideaal, ik weet het... Maar de veiligheid van mijn werklui staat voorop. Oké, werklui klinkt heel lelijk.

Afbeelding

Paadje moet nog vanaf het einde beton (waar de kruiwagen op staat) helemaal netjes.
Voor hoelang??? Geen idee... De border gaan we binnenkort helemaal leeg halen. Ik denk dat ik er daarna gras in maak, het ligt namelijk vrijwel altijd in de schaduw. Het paadje wil ik dan ook in de vorm van stepping stones in het midden.
Maar goed, voor nu is het in ieder geval netjes. De border zit stikvol met wortels, een crime om in te schoffelen.

Afbeelding
Plantjes waar ik het toch nog enigszins leuk probeer te maken :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:12

De witte Hortensia’s Heb ik nooit last van verkleuren mee gehad
Blauwe wel

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:14

Sonja_vR schreef:
De witte Hortensia’s Heb ik nooit last van verkleuren mee gehad
Blauwe wel

Dat vind ik mooi om te horen! Dan moet ik tzt ook maar aan de witte hortensia's in de achtertuin... Ze zijn echt prachtig!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:25

Wij hebben nu een deel tuin vlak waar een border komt (lag een bult grond van het uitgraven van de schuurfundering)
Daar ik ik ook witte hortensia’s in combi Met wat paars/zwart ander spul

De border langs het Terras moet ook hoog nodig gevuld (half Schaduw allebei)
Daar staan nu 3 vlinderstruiken in (moet er 1 naar de voortuin maar daar zijn we nog niet aan toe en 1 ook nog elders
Maar geen idee waar nog :+