Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:38

Gefeliciteerd. Toch nog ergens goed voor geweest het solicitatiegesprek

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:32

Gefeliciteerd !!!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:15

Gefeliciteerd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:25

Wat fijn! Gefeliciteerd.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:33

Gefeliciteerd! Jullie geduld wordt beloond!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:44

Ja dat gevoel hebben we ook. Echt zo fijn. Nu kunnen we serieuze plannen gaan maken. Niet meer eindeloos zoeken en teleurstellingen enzo. Even buffelen voor de financiering en dan genieten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:03

Gefeliciteerd! Super leuk dat jullie het zijn geworden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:28

Hutcherson schreef:
Dankjulliewel. Ondanks dat gekke gesprek zijn we toch blijkbaar goed overgekomen en is dit unaniem besloten. Toch wel heel blij :):)
We gaan vanavond lekker uiteten en ons na de pasen zorgen maken over de rest van het verloop. Hopelijk gaat dat inderdaad wat beter dan het voorgaande proces!

Gefeliciteerd!!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:00

Hutcherson schreef:
Ons bod is geaccepteerd! *\o/*

Gefeliciteerd! *\o/*

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:12

Dankjulliewel *\%/*
Nogsteeds heel blij. Net onze gegevens ingevuld voor opstellen koopcontract. Gister lekker uiteten geweest met heerlijke cocktails. Ondanks de berg aan dingen die we nog moeten doen voor alles rond is probeer ik wel te genieten. Steeds fotos kijken van 'ons' huis :wow:

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:28

Gefeliciteerd!! Super fijn! Ook ik hoop dat het verder soepel loopt!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:33

Gefeliciteerd!
Nu snel de gekke periode van bieden en het gesprek vergeten :)

Hoe denken jullie over de berichten over de dalende prijzen van huizen enzo?
Zal het dit keer doorzetten?
Hoop er eigenlijk wel op. Rente wel omhoog, maar eigen geld deel heeft wel meer toevoeging nu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:49

Ja, ik denk dat t wel door blijft zetten.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:06

Wij zien het in een stad waar we eerder keken wel echt dalen. In onze huidige woonplaats daar 60 km vandaag gaat het wat langzamer. Daar zien we ze met name langer te koop staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:59

kosseh schreef:
Gefeliciteerd!
Nu snel de gekke periode van bieden en het gesprek vergeten :)

Hoe denken jullie over de berichten over de dalende prijzen van huizen enzo?
Zal het dit keer doorzetten?
Hoop er eigenlijk wel op. Rente wel omhoog, maar eigen geld deel heeft wel meer toevoeging nu.

Voor starters wel nog vervelender denk ik? Al zie ik niet precies de gevolgen op grote schaal in, maar intuïtief zou ik zeggen dat meer aflossen met minder rente altijd beter is.

Inbreng van eigen geld wordt wel waardevoller ja. En minder overbiedingen (= ook eigen geld voor starters meestal) maakt het ook weer makkelijker.

Vind het moeilijk inschatten wat het precies doet voor de crisis…

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 21:31

Ik denk dat de huizenmarkt in bepaalde sectoren inderdaad zakt. Voorbeeld: mijn nicht had een keurige gezinswoning, twee onder 1 kapper met uitbouw en 4 kamers. Speeltuin voor de deur, basisschool erachter.
Die stond voor 380.000 maar daar kwam niemand op af. Toen hebben ze na enkele weken de prijs gewijzigd naar 350.000 euro en nu issie verkocht onder voorbehoud.
Woning bij mij om de hoek (rijtjeshuis met achterstallig onderhoud, basic keuken en ouderwetse badkamer) 265.000 euro. Binnen 1,5 week bord in de tuin met verkocht. Echter een hoekwoning met idem onderhoudsstatus wel met grotere tuin en beter uitzicht, 300.000 euro. Die staat al 6 weken te koop.

Wij zochten een vrijstaande woning met minimaal halve hectare grond en liefst n schuur erop. In een straal van 50-60 km rond onze huidige woning was er niet eens iets te koop voor onder de 450.000. We zijn dus verder van huis gaan zoeken en dan ga je bij huizen kijken rond 4-4,5 ton. Dat zijn werkelijk echt bouwvallen soms.
De hele bovenverdieping moet er eigenlijk uit, bouwkundige problemen, te weinig land, kl*te ligging naast voetbalclub of bouwbedrijf.
We hebben 18 huizen bezichtigd de afgelopen 3 maanden en 5x een bod uitgebracht en 4x werden we met 50.000 euro minimaal overboden (en waren er tientallen mensen die in massabezichtigingen komen kijken) terwijl ons bod al bij de vraagprijs zat.
Kortom, ik merk bij 'gewone' tussenwoningen en woningen in wijken dat er wel een prijsvermindering is. Ik weet niet hoe de interesse dan is want dat was simpelweg niet ons segment.
Maar met vrijstaande woningen met een lekker stukje land is het nogsteeds dringen.

Ik vraag me wel af... We hebben een chronisch woning tekort, de jongeren willen graag een eigen huisje (huur of koop) en er is nogsteeds een probleem met huisvesting van vluchtelingen etc. Kan niemand nu dan nog een hypotheek krijgen? Het woningnoodprobleem lijkt door die prijswijzigingen ineens minder aanwezig ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 21:40

Ja ik denk dat de goedkope vrijstaande woningen met een stukje land het altijd goed zullen doen. Dat soort huizen trekken ook en masse volk aan uit andere duurdere regio’s omdat die daar júíst niet zijn (laat staan voor die prijs) En het lijkt toch wel de droom van velen (inclusief mij :D ).

Wat dat betreft onwijs gefeliciteerd met de acceptatie van je bod :D !

Instapklaar doet het hier ook nog fantastisch goed, trouwens. Daar zit echt een heel groot verschil in, zelfs als je er verhoudingsgewijs veel voor betaalt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-23 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 22:09

4,5 ton voor zo'n huis en met zoveel grond is wel weinig. Wij hebben 9 jaar geleden voor dat budget een huis gekocht met 900 m2 grond. Met zoveel grond erbij kon je toen al 6,5 ton aftikken.

Las vandaag een artikel dat in mijn regio de huizenprijzen niet omlaag zijn gegaan, zelfs nog zijn gestegen. Maar dat ligt aan ASML. Wel zullen landelijk gezien de huizenprijzen gaan dalen en zullen veel huizen onder water komen te staan. Toen ik dat een hele tijd geleden zei werd ik voor gek verklaard nog in dit topic. :=

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 23:20

Contrast met rente is vooral groot. Hier zou het geloof ik 600/800 euro bruto minimaal schelen met dezelfde vraagprijs door rente verandering. Echt absurd. Was voor ons verschil tussen wel of niet kopen. Dus als dan de vraag minder wordt snap ik dat mensen in de knoei zitten. Woon je ook regio Eindhoven? Hier maak ik ik me niet zo'n zorgen met dat we ver onder water komen. Wonen in mierlo en inderdaad veel vraag in regio met ASML enzo overal. Dus dat is fijn zolang we niet weg hoeven. Voor mijn zoontje van 3 ben ik benieuwd als hij gaat studeren ooit :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 00:46

Ik woon 7 km van ASML af, wel de andere kant op als de Eindhoven kant, dus best wel in die regio. Maar werk zelf ook bij ASML. :)) Wel een echte lokale, ben opgegroeid in Valkenswaard.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:23

Gefeliciteerd Hutcherson! Wat super fijn na al die moeite.
Nu idd nog even knallen om de financiering rond te krijgen.

Wij hadden gehoopt die al rond te krijgen na heel lang gedoe met werkgeversverklaring van vriendin.
Eindelijk rond maar willen ze extra verklaring dus hopen dat werkgever fatsoenlijk mee werkt en dan volgende week weer opnieuw wachten op goedkeuring van de bank.
Ik vind het maar eens stressvol traject.
Maar hopelijk straks allemaal waard.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:21

Steenbok12 schreef:
Contrast met rente is vooral groot. Hier zou het geloof ik 600/800 euro bruto minimaal schelen met dezelfde vraagprijs door rente verandering. Echt absurd. Was voor ons verschil tussen wel of niet kopen. Dus als dan de vraag minder wordt snap ik dat mensen in de knoei zitten. Woon je ook regio Eindhoven? Hier maak ik ik me niet zo'n zorgen met dat we ver onder water komen. Wonen in mierlo en inderdaad veel vraag in regio met ASML enzo overal. Dus dat is fijn zolang we niet weg hoeven. Voor mijn zoontje van 3 ben ik benieuwd als hij gaat studeren ooit :')

Ja. Die stijging door de rente klopt idd. Wij zijn nu echt in een lagere prijsklasse aan het kijken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:02

Ja, ik ben ook echt blij dat ik nog voor 1,8 % voor 30 jaar heb af kunnen sluiten. Anders waren mijn maandlasten nog meer dan verdubbeld. Nu kan ik daar een paard voor houden. Het heeft zo zijn voordelen om standvastig te zijn. (Mensen die je een kortere lengte vd hypotheek adviseren).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:33

Onze financiering is paar weken terug berekend op 4,8% pffff.
Je betaald dubbel zoveel rente per maand als aflossing. Ik ben geneigd de rente niet heel lang vast te zetten. Maar eerst ff sparren met de bank voor de goedkoopste optie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:59

Hutcherson schreef:
Onze financiering is paar weken terug berekend op 4,8% pffff.
Je betaald dubbel zoveel rente per maand als aflossing. Ik ben geneigd de rente niet heel lang vast te zetten. Maar eerst ff sparren met de bank voor de goedkoopste optie.

Wij hebben tien jaar vastgezet. We verwachten dat de rente tegen die tijd weer gedaald is.