Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 13:12

Hier aantal jaar terug alles flink om moeten gooien doordat ik na mijn scheiding een groot deel van mijn inkomsten kwijt raakte want ik / we hadden een B&B in ons huis. En dat stopte toen....

Vervolgens paard wel aangehouden, wilde niet dat dat ook nog weg zou gaan na alle ellende. En ik heb daar ook geen spijt van, maar daar door slonk mijn spaarrekening wel, want er kwam zo'n jaar of twee echt minder binnen dan dat eruit ging. Zo lang heeft het bij mij wel geduurd voordat ik alles, ook mezelf, weer enigszins in balans had :o

Ik kon toen wel weer wát sparen... maar mijn buffer was voor mijn gevoel te weinig. Werd er erg onrustig van. Dus helaas paard uiteindelijk weloverwogen wel verkocht en daarmee veel meer financiële vrijheid gekregen.

@Zonnebloem je ziet er nu in ieder geval vast prachtig uit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:15

Ik heb een weiland gekocht in 2011 en ging toen 2-3x/week met de trailer naar het clubterrein. Les is als lid gratis, gebruik terrein buiten de lesmomenten ook gratis en dan nog 1x/week privéles.
Dan weide dichter bij huis gehuurd en vandaar ging ik alsnog 1x/week naar clubles en/of privéles op dat terrein.
In de winter konden we als clublid gratis groepsles gaan rijden op een locatie met binnenbak. Maar de uren tijd die daarin kropen, de benzine, het gedoe...

Mede daarom sta ik nu met paard 1,5 jaar weer volpension. Ik was dolgelukkig om na bijna 10 jaar enkel (slechte) buitenbakken weer over een goede binnen- én buitenbak te beschikken, maar eerlijk is eerlijk, deze buitenbak is zo goed aangelegd en wordt zo fijn onderhouden dat ik amper binnen rij.

Tijd is inderdaad geld. Het scheelt wat er naar de spaar gaat, klopt. Alleen wordt ik hier wel heel erg gelukkig van en dat is het me zeker waard

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:48

Hier vliegt het geld de deur uit. Grotendeels aan investeringen, maar toch. We gaan huis het huis op Curaçao kopen, kunnen een stuk bosgrond aan ons perceel kopen en gisteren is een boom verzorger langs geweest, zal ook zo'n 750 euro zijn denk ik. Voordeel is wel dat we de stammen zelf kunnen zagen omdat we een mobiele zaag hebben gekocht, dus zelf bouw hout maken voor een carport, houtopslag overkapping, schuur renovatie en om de schuilstal af te maken.

Ik ben blij dat we een tankpas op de zaak hebben, met de diesel prijzen van nu ben ik zo'n 150-175€ kwijt voor een volle tank :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:24

Ik ben zonet door mijn 2e favo jeans gescheurd, het is wel puur slijtage. Dus maar even 2 nieuwe broeken besteld.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:29

PSvanLot schreef:
Ik heb mijn paard niet eens zo duur staan vind ik, maar kan het dier niet op een weide houden bijvoorbeeld. Wil gewoon een jaar rond kunnen trainen en dan is heb je een binnenhal en een stal nodig. Voor mij is tijd geld, dus ben blij dat ik weinig aan verzorging kwijt ben iedere dag.

Als je genoegen neemt met rijden wanneer het weer het toelaat, je een paard koopt wat jaarrond 24/7 buiten kan lopen, dan zul je met een goede 200 euro per maand wel uit kunnen denk ik.

Buiten de paarden hockey ik ook, dat is ook niet echt een goedkope sport.

Een echt goede buitenbak is ook zo goed als jaar rond berijdbaar maar idd af en toe enkele dagen niet bij vriesweer.

Maar een stal heb je echt niet nodig om haar rond te kunnen rijden. Je hebt wel een schuilstal nodig vind ik tegen zon, vliegen, dazen, en ja af en toe ook eens beschut kunnen liggen.

Helaas vind je dit soort accomodaties nauwelijks: droog continue buiten met schuilstal en goede bak…

Edit : ik heb altijd bijrijdpaarden en trek hiervoor 200-250 euro per maand uit. Bijdrage, les, materiaal: de verdeling ligt anders per paard maar veel goedkoper wordt het niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:23

Klopt, maar als je graag fanatiek sport wilt rijden vind ik dat niet eerlijk voor een dier wat 24/7 buiten staat.
Als ik zie hoe nat mijn paard is na een training dan is het bijzonder prettig dat hij op de box kan en geen dikke vacht heeft.

Zou ik geen sport rijden, dan zou 24/7 voor mij ook ideaal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:27

Dat geluk heb ik dan weer: de mijne maakt van nature geen ijsbeerversie aan qua wintervacht. Ik heb alles wat nodig was: weide met 24/7 uitloop, schuilhok waar ze minstens met 2 in kunnen, wandelpaden en op mijn eigen weiland kon ik op het gras een 20x60 uitmeten als ik dat wou. Maar voor springen of rijden bij regenweer moest ik me toch echt elke keer verplaatsen. Best balen als je daar dan aankomt en de bak is alsnog verzopen. Paard was zelfs met dekens geen plezier in najaar/winter, die klaarde enorm op als hij in die periode tijdens de nacht in een droge stal kon. Vandaar de overstap gemaakt.

In theorie kan hij van april tot september 24/7 buiten en dan 1-2x/week verplaatsen naar les. Helaas werk ik nu regelmatig tot 18u en heb ik normaal altijd les om 19u. Als ik eerst paard moet opladen ben ik daar nooit op tijd. Nu wel. En het is zoveel handiger ook qua vakantie, als je een dagje echt heel druk bent of ziek, voor wedstrijden etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:03

Prairy, mooie investeringen! Wat heerlijk dat jullie extra grond bij kunnen kopen.

Als je intensief rijdt dan kan ik me goed voorstellen dat 24/7 buiten niet ideaal is. Onze bak staat nu ook weer blank. Maar die van mij staat hier achter het huis lekker van zijn oude dag te genieten, en dan is dat ideaal. Ik ben zo'n 50 euro per maand kwijt aan mijn paard.

Ik had gisteren een mazzeltje; in de buurt gaat een kledingwinkel voor oude dames ermee stoppen, dus mijn moeder wilde daar even gaan kijken. Ik ben mee naar binnen gelopen, en kwam een nette broek tegen, van €95 voor €5 :Y)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:19

Ik kan er niks aan doen maar paard op wei houden met puur schuilstal vind ik voor mijn type paarden echt mishandeling

Al mijn paarden zouden dat echt niet accepteren….en die manier van paard houden past niet bij mij.

Hier vliegt geld er ook uit maar na deze verbouwing gaan we opnieuw sparen ondanks de rente zo laag staat en het makkelijk is om je hypotheek te verhogen ben ik blij dat wij het betalen van ons geld…pot is vrijwel leeg dadelijk okay genoeg buffer voor nieuw cv ketel zeg maar.

Maar mensen rekenen zichzelf rijk zeg heb er ff simpele berekening op los gelaten maar dan moesten we de komende 15 jaar toch 150 excl de rente aftikken voor zoiets stoms als zolder

Nu zo behang ophalen 80€ per rol := als ik het doe doe ik het goed zei tegen mijn kind hier ga je wel 10-15 jaar tegen aankijken

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:28

Mijn paard staat op een luxe pensionstal a €370 per maand :') En de ander is een dure grasmaaier helaas. Mijn bijrijder gaat stoppen, dus ik ben nu opzoek naar een nieuwe leaser/bijrijder. Lastig.

Ik probeer te besparen maar de katten moeten tijdelijk op RC anallergenic voer om uit te zoeken waar de kale plekken vandaan komen. Zo'n zak kost €32 per 2 kg en we hebben 3 katten -O-

Ik gebruik wel minder Klarna/Afterpay tegenwoordig! 8-) Dat was echt een grote valkuil van mij haha

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:34

Ik gebruik alleen afterpay oid als ik iets bestel waarvan ik ook wat terug ga sturen, verder gebruik ik het nooit.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:52

Afterpay was inderdaad ook mij valkuil. Gebruik het nu net als PSvanLot.

Mijn paard staat heel duur. Maar alles word voor me gedaan, zodat ik fulltime kan werken denk ik dan maar. Mijn bijrijder is ook gestopt maar vind het niet zo erg.
M’n dochter gaat een dagje extra en ik ook. Alleen nu is m’n dochter ziek en rijd ik 6 dagen dat is wel een beetje to much misschien.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:57

pfff zes dagen per week rijden, dat vind ik sowieso veel haha.
Rijd 3x in de week, soms 4.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:07

Hij staat nu niet zoveel buiten, dan wil ik m wel vaker rijden dan in de zomer. En normaal rijd m’n dochter 2x en ik 4. Bij haar werkt die niet zo hard ook.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:31

tita schreef:
Ik kan er niks aan doen maar paard op wei houden met puur schuilstal vind ik voor mijn type paarden echt mishandeling

Al mijn paarden zouden dat echt niet accepteren….en die manier van paard houden past niet bij mij.

Hier vliegt geld er ook uit maar na deze verbouwing gaan we opnieuw sparen ondanks de rente zo laag staat en het makkelijk is om je hypotheek te verhogen ben ik blij dat wij het betalen van ons geld…pot is vrijwel leeg dadelijk okay genoeg buffer voor nieuw cv ketel zeg maar.

Maar mensen rekenen zichzelf rijk zeg heb er ff simpele berekening op los gelaten maar dan moesten we de komende 15 jaar toch 150 excl de rente aftikken voor zoiets stoms als zolder

Nu zo behang ophalen 80€ per rol := als ik het doe doe ik het goed zei tegen mijn kind hier ga je wel 10-15 jaar tegen aankijken

Mwoah 24/7 buiten hangt heel hard af hoe je het geregeld hebt hoor.
De mijne staat 24/7 buiten met enkel een afdak. onder het afdak wel droge rubber matten (Afdak wil ik in het voorjaar echter nog deels dicht maken tegen de wind.)
Ernaast betonplateau met ruif en onbeperkt hooi.
Een stuk paddockpanelen, een stuk paddock met zand en na een padje met modder wel een droge ligplek in de weide.

Schuilstalletje in de weide met al drek is iets anders inderdaad...

Ik reed vroeger ook intensief met 24/7 buiten. Paard geschoren en goede ademende deken erop (bucas), kan je ze zo nat eronder zetten zonder problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:37

Ik zit met stalgeld net onder de €400/maand :')
Ik heb zelf 2x/week les, dan iemand die hem op woensdag wat licht aan het werk zet en dan tijdens het weekend buitenritten of wedstrijd. maandag en donderdag zijn de vaste rustdagen. Dit komt dus neer op 2x intensiever werk, 2 rustdagen en dan de overige 3 dagen ofwel actieve rust (stappen, licht longeerwerk, licht dressuurwerk, buitenritje) ofwel nog 1x een stevigere buitenrit of wedstrijd.

24/7 buiten is voor mijn paard zeker wel prima te doen in 3/4 van het jaar, enkel de winter en het natte najaar heeft hij liever 's nachts een warmere en droge plek. Ondanks een schuilstal van 4x/8 en droge bodem, onbeperkt hooi/gras en gezelschap is hij in die periode van het jaar gewoon een chagrijn, zelfs met dekens.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:02

Ik heb geen paarden meer, maar wat een geld -O-

In mijn paarden tijd had ik een grote droge schuilstal incl hooi, en groot stuk land voor mijn 2 Haflingers voor 150 euro per maand. Incl hele goede 20x60 buitenbak, stroom, water etc.

Sowieso alles is echt schreeuwend duur. En mijn salaris stijgt niet zo hard mee -O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:50

PSvanLot schreef:
pfff zes dagen per week rijden, dat vind ik sowieso veel haha.
Rijd 3x in de week, soms 4.

Mijn bijrijdpaard reed ik 4-5 keer. Stond altijd buiten zonder dekens. Ik had een bak zonder verlichting. Ik vond het heel goed te doen. Lastigste was het ontbreken van verlichting en naarmate we verder kwamen was de kwaliteit van de bak ook niet meer voldoende. Maar het buitenstaan gaf geen enkele problemen. Ik kan me echt wel inbeelden dat er paarden zijn die de nacht op stal wel ok vinden alleen zijn die stallen hier echt niet te vinden. ‘Enkel s nachts binnen’ is in de praktijk tussen 9 en 11 naar buiten en tussen 15 en 20 naar binnen. Nogal een verschil.

Gent is sowieso erg duur qua stalling. 350 is hier echt instappprijs als je een bak wil met licht. Het gaat veel vaker richting de 450-500. Bizar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:17

Ik wil de paarden iedere dag buiten, maar ook het comfort van de nachten op stal.

Sta nu op een super fijne plek, mis enkel de binnenbaan, maar die is er op 7 min lopen. Heel goed te doen. €320 pm vind ik mooi geld.

Het kan veel duurder, maar dan is er zeker niet altijd meer comfort voor het paard.

Maar moet zeggen dat als ik straks ongeveer 500pm extra kan sparen dat ook wel lekker voelt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 08:41

Afbeelding

-O- 86 procent hoger, hoe dan

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:26

Precies… hoe dan?
Waar wordt er een fout gemaakt in inkopen of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:28

Het is toch van de zotte.. nu maakt het voor ons niet zo uit. Leuk is anders, maar dat bedrag leggen we zo neer. Maar zat mensen die erdoor in de problemen komen. Boodschappen zijn ook al flink duurder. Benzine slaat nergens meer op. En salarissen stijgen absoluut niet mee.

Qua energie gaat er denk vanalles mis. Het netwerk die weinig aankan qua zonnepanelen.. opslaan van die energie belachelijk duur..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:45

Benzine, energie, verzekeringen, boodschappen, gemeentelijke lasten ik ga er echte enorm op achteruit. Ik probeer de auto zo min mogelijk te nemen maar op grote afstanden is benzine dan weer goedkoper dan de trein en ben ik 2 x zo snel

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:11

idinn schreef:
Het is toch van de zotte.. nu maakt het voor ons niet zo uit. Leuk is anders, maar dat bedrag leggen we zo neer. Maar zat mensen die erdoor in de problemen komen. Boodschappen zijn ook al flink duurder. Benzine slaat nergens meer op. En salarissen stijgen absoluut niet mee.

Qua energie gaat er denk vanalles mis. Het netwerk die weinig aankan qua zonnepanelen.. opslaan van die energie belachelijk duur..

Mijn salaris is.. Jawel.. 1% gestegen dit jaar :Y) Dat is wel 0,11 hele cent bruto. En dan moet ik daar eigenlijk nog een kleine toevoeging op doen, ik werk oa bij het grootste post/pakket bedrijf van Nederland die overtoeren heeft gedraaid door de corona crisis met een winst waar je u tegen zegt

Ik heb inmiddels een extra bijbaan voor 1 ochtend in de week, en nog aangevraagd of ik wat extra kan werken bij een van mijn huidige werkgevers, dat kan waarschijnlijk vanaf april ongeveer, hoop dat ik het dan weer ga redden.

Tentamens afgerond met een 7,6 dus daar ben ik echt heel erg blij mee, hoop dat ik met extra werken nog voldoende tijd over houd voor de studie, maar we gaan t zien.

Ik moet nu echt meer de auto pakken, daar baal ik wel van, maar stal met ruim 30km enkele reis ga ik echt niet fietsen. Kan daar in tegen wel tanken over de grens
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 18-02-22 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:26

Wij hebben de gemeentelijke lasten nog niet binnen, maar ik houd mijn hart vast :( Vorig jaar vond ik het al veel

Ik krijg wel per 1 april promotie en het salaris gingen we nog over praten, dus hopelijk ga ik er iets op vooruit. Maar nooit genoeg denk ik :+