Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:12

idylle schreef:
Wat gaaf die knollen! Hou je ons op de hoogte van de groei? Wanneer worden ze eigenlijk wakker? Is daar een soeciaal jaargetijde voor?

Wat ik heb begrepen verschilt het per soort en per plant. Vaak is de winter de rustperiode en worden ze in het voorjaar weer wakker, maar bijvoorbeeld de Dioscorea kan ook in de zomer besluiten om weer in een rustperiode te gaan. Het zijn gekke plantjes :D

Wanneer ze wat gaan doen komen er zeker foto's!

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:46

Hier nu eindelijk een bevochtiger :+:

Afbeelding

Duux Beam is het. filterloos model.

Ons huis is veel te droog, we merken het nu enorm nu we thuis zitten dus win win, voor de plantjes en voor ons :D

Hij verhuist straks naar de slaapkamer.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:34

black_kelpie schreef:
idylle schreef:
(...)
xIrlijn - Mijn monsters laat ik echt behoorlijk droog worden, maar als ze water krijgen dan is het ook echt veel. De kluit volledig verzadigen en dan weer langzaam laten drogen. Ik weet niet of je je plant structureel nat houdt, of dat dit eenmalig was? Anders gewoon even een tijdje geen water geven en dan komt het wel goed.

Dit stelt me gerust :D Ik heb hem pas een week, in die tijd is de kluit steeds lichtvochtig geweest. En gister dan ineens de volle plens. Ik zag later dat de wortels ook al uit de kweekpot groeien, dus ik denk dat ik hem inderdaad even laat uitdrogen, en als ik het niet vertrouw is verpotten sowieso goed voor hem.

Chanen, ik weet niet goed waar je plant last van heeft.. Ik heb gister gelezen dat te veel water ertoe kan leiden dat de punten van de plant afsterven tot langzaam het hele blad. Ik zou een poosje minder water geven, en als je het niet vertrouwt de wortels controleren op wortelrot. Maar ik weet het niet zeker hoor!

Hanafubuki, wat een mooie, strakke luchtbevochtiger. Wil je laten weten hoe hij bevalt? Ik zou zoiets in de winter wel willen hebben voor de planten én voor mijzelf :)

En potverdorie wat zijn die knollen gaaf!! Zijn het ook echt die twee plantjes die het worden black_kelpie? En hoeveel groeifase hebben ze in een jaar?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:59

Ik ben ook benieuwd hoe je luchtbevochtiger bevalt! Afgelopen winter had ik zo'n mega droge huid dat ik allemaal kleine schilfertjes had op mn voorhoofd,echt mega voor banketstaaf :o ben dus benieuwd of het helpt.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:10

xIrlijn schreef:
En potverdorie wat zijn die knollen gaaf!! Zijn het ook echt die twee plantjes die het worden black_kelpie? En hoeveel groeifase hebben ze in een jaar?

Ja, de foto's die erbij staan zijn de 2 soorten die ik besteld heb :j De Dioscorea gekozen om de gave grillige schildpadknol en de Stephania omdat ik het blad echt schitterend vind <3

Hoe het allemaal exact zit qua verzorging ben ik nog niet helemaal uit, het wordt vooral een gevalletje we zien wel :') Ik heb gelezen dat de Stephania in land van herkomst überhaupt geen rustfase zou hebben omdat ze in het tropisch regenwoud voorkomen, dus altijd vochtig en warm. Wellicht dat ze reageren op langere tijd minder licht, meer/minder water, ik heb geen idee. In de rustperiode krijgen ze helemaal geen water, anders is er kans op rot.

Fun fact; de knollen van de Stephania worden gebruikt in de Chinese geneeskunde omdat ze een medicinale werking schijnen te hebben.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:44

xIrlijn schreef:
Chanen, ik weet niet goed waar je plant last van heeft.. Ik heb gister gelezen dat te veel water ertoe kan leiden dat de punten van de plant afsterven tot langzaam het hele blad. Ik zou een poosje minder water geven, en als je het niet vertrouwt de wortels controleren op wortelrot. Maar ik weet het niet zeker hoor!

Zo nat is de grond niet, dacht ik. Wel wat vochtig tot onderin de pot, dus hij zal het vast nog wel even uitzingen zonder water. Het is het proberen waard. Dank je voor de tip!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:42

black_kelpie schreef:
xIrlijn schreef:

Ja, de foto's die erbij staan zijn de 2 soorten die ik besteld heb :j De Dioscorea gekozen om de gave grillige schildpadknol en de Stephania omdat ik het blad echt schitterend vind <3

Hoe het allemaal exact zit qua verzorging ben ik nog niet helemaal uit, het wordt vooral een gevalletje we zien wel :') Ik heb gelezen dat de Stephania in land van herkomst überhaupt geen rustfase zou hebben omdat ze in het tropisch regenwoud voorkomen, dus altijd vochtig en warm. Wellicht dat ze reageren op langere tijd minder licht, meer/minder water, ik heb geen idee. In de rustperiode krijgen ze helemaal geen water, anders is er kans op rot.

Fun fact; de knollen van de Stephania worden gebruikt in de Chinese geneeskunde omdat ze een medicinale werking schijnen te hebben.

Ik snap je keuze helemaal :j Ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen.

Chanen, misschien is er dan toch iets anders aan de hand.. Ik hoop dat anderen je kunnen helpen!

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:21

Ik houd jullie niet bij joh, gaat zo hard de laatste tijd. :')

Zag wel een gave verzameling en knollen voorbij komen. <3
En die tampons. _O-

Mijn druivenplantjes zijn vandaag binnen gekomen. :D
Afbeelding

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:46

Leuk druiven!!

Mijn eerste caladium knol is wakkerAfbeelding

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:12

O jee, ik liep langs de bloemen/plantenwinkel... Een begonia maculata voor €5 en een pannenkoek voor €3. En ze zijn niet klein =:)

Ik kreeg >;) >;) >;) te zien toen ik binnen kwam met planten _O- Had ik een pot gekocht bij de Hema voor monster, issie nog te klein :o Dus ik moet nog een plant kopen, want zeg nou eerlijk, een pot zonder plant kan toch niet... Toen kreeg ik nog meer >;) >;) >;) op me af

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik had via plantje.nl de groene kneuzen box besteld. Vandaag binnengekomen, 10 plantjes. Allemaal super leuk :D Nu morgen op jacht naar potten, haha.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:19

Foto’s!

Kijk nou toch <3
Afbeelding
Vanavond even nieuwe hanger knopen voor mijn ceropegia stek, die hing daar eerst, mag hij ernaast

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:59

Wat leuk die druivenplantjes! Ga je ze in de tuin zetten mandarijn? :)

Leuk die foto's van nieuwe bladeren en nieuwe plantjes allemaal <3 Prachtige kneusjesbox weer! En die stippenbegonia doet het goed zeg. Herkenbaar wel, die kweekpot die net boven de plantenpot uitsteekt :')

Ik zit nog altijd in mijn maag met mijn monstera. Vind het de mooiste plant van mijn kneusjesbox dus wil hem niet dood hebben. Nu zag ik gister al dat zijn wortels ook al de kweekpot uit vliegen. Zou dit heelhuids te verpotten zijn? Of trekken jullie in zo'n geval de wortels buiten de pot er gewoon uit?
Afbeelding

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:03

Leuke box weer! <3

Ik knip zelf altijd de kweekpot los en als je dat handig langs de gaten onderin doet vallen de wortels meestal wel te redden!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:06

Oh wat slim! Dat ga ik doen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:13

Mandarijn schreef:
Ik houd jullie niet bij joh, gaat zo hard de laatste tijd. :')

Zag wel een gave verzameling en knollen voorbij komen. <3
En die tampons. _O-

Mijn druivenplantjes zijn vandaag binnen gekomen. :D
[ [url=m/bvMbcp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat voor kleur druifjes worden het?
ontherun schreef:
O jee, ik liep langs de bloemen/plantenwinkel... Een begonia maculata voor €5 en een pannenkoek voor €3. En ze zijn niet klein =:)

Ik kreeg >;) >;) >;) te zien toen ik binnen kwam met planten _O- Had ik een pot gekocht bij de Hema voor monster, issie nog te klein :o Dus ik moet nog een plant kopen, want zeg nou eerlijk, een pot zonder plant kan toch niet... Toen kreeg ik nog meer >;) >;) >;) op me af

Haha, herkenbaar! _/-\o_
Maar nee, een lege bloempot kan echt absoluut niet, dus hup morgen nieiw plantje halen :D jij mazzel haha wel echt súper goedkoop zeg!! Ik zag hier bij het tuincentrum zon stippen plant voor 17 euro ofzo,nou ik wacht wel tot ik een keer een stekje kan overnemen van iemand ofzo hihi

Tanya schreef:
[ [url=m/4EiHwF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cirg31.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fh42EV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JY0E0i.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Y0oWuu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik had via plantje.nl de groene kneuzen box besteld. Vandaag binnengekomen, 10 plantjes. Allemaal super leuk :D Nu morgen op jacht naar potten, haha.

Super leuke pl
xIrlijn schreef:
Wat leuk die druivenplantjes! Ga je ze in de tuin zetten mandarijn? :)

Leuk die foto's van nieuwe bladeren en nieuwe plantjes allemaal <3 Prachtige kneusjesbox weer! En die stippenbegonia doet het goed zeg. Herkenbaar wel, die kweekpot die net boven de plantenpot uitsteekt :')

Ik zit nog altijd in mijn maag met mijn monstera. Vind het de mooiste plant van mijn kneusjesbox dus wil hem niet dood hebben. Nu zag ik gister al dat zijn wortels ook al de kweekpot uit vliegen. Zou dit heelhuids te verpotten zijn? Of trekken jullie in zo'n geval de wortels buiten de pot er gewoon uit?
[ [url=m/joNu23.jpg]Afbeelding[/url] ]

antjes!!

Wat ik doe is knijpen in en potje en dan het plantje voorzichtig los 'wrikken' terwijl ik steeds opnieuw in het potje knijp.

Me so happy *\o/*
Kijk nou wat schattig <3
Afbeelding

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:15

Die knollen zijn/worden altijd zo mooi, ik heb er alleen het geduld niet voor en ook mijn vriend waardeerd het niet. Die koopt liever een plant van 2 meter dan m zelf te laten groeien :?

En druivenplantjes zo leuk! Zo jammer dat toen ik ze had alles wat er aan kwam oneetbaar zuur bleef brr.. hopelijk heb jij meer geluk Manderijn

Die Opuntia Microdays palida weet iemand toevallig of die ook vijgen geeft of is dat een andere opuntia? En groeien ze ondanks de naam wel groot :')

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:39

Ja idyle hier zijn ze bij het tuincentrum ook zo duur. Nu zag ik ze eerst in pot met twee, wilde al vragen of ze ze niet los hadden tot ik om de tafel heen liep. En daar stonden ze <3 Pannenkoek was ook mega goedkoop, dat formaat in het tuincentrum kun je er ook wel een 1 voor zetten :=
Zo leuk dat bloemetje in de maranta <3

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:01

Wauw, die begonia is mooi! Toevallig liet mijn zusje van de week weten dat ze een stek van haar stippenbegonia heeft die ze wel aan mij wil afstaan. Zeker na het zien van deze foto ga ik daar absoluut op in!

En bij het zien van weer een kneusjesbox kom ik toch wel zwaar in de verleiding om er zelf ook een te bestellen.

Van mijn mostera heb ik de kweekpot inderdaad kapot geknipt toen ik 'm verpotte en daarbij heb ik 'm gelijk in een nieuwe kweekpot gezet, zodat ik de volgende keer dezelfde truc kan uithalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:53

ontherun schreef:
Foto’s!

Kijk nou toch <3
[ [url=m/jEXbLW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vanavond even nieuwe hanger knopen voor mijn ceropegia stek, die hing daar eerst, mag hij ernaast

Joh wat tof zo :D!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:39

Thanks San, begin blij te worden met dat hoekje :')

Doen Chanen als je een stekje kunt krijgen! Ze zijn soms zo belachelijk duur. Deze is twee keer zo groot als de kleinste bij plantje.nl maar was gewoon goedkoper. Soms moet je ff mazzel hebben met planten :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:33

Oh wauw, de tip met de tampons had ik nog niet eerder gehoord. :')

Hanafubuki, alsof ze allemaal op een rijtje naar buiten staan te kijken.
Hoe vaak doe je dat?
Gave bevochtiger, doet hij het goed? Ik heb zo'n klein tafeldingetje met een tuutje bovenop maar dit is toch wel het betere werk.

xIrlijn, hoe gaat het met je monstera?

Anke98. :') Ik moest erg lachen om je douche opmerking. :=

black_kelpie, wat bijzonder zeg! Daar had ik nog nooit van gehoord maar het ziet er heel gaaf uit. Koop je dat zo in het tuincentrum?
Ik zie het nog wel gebeuren dat het hele topic hier straks aan de knollen gaat.

Mandarijn, wat een leuke druifjes. Nog zo klein maar die dingen schijnen echt bizar hard te groeien.

ontherun, dat zijn de leukste aankopen. Die kan je toch ook niet laten staan?
Je stippenplant is zo mooi! Ik wil er ook nog eentje maar ik ben tot nu toe geen mooie tegen gekomen. Ik vind je hanger ook heel erg mooi.

Tanya, wat een leuke box, daar zitten ook prachtige planten tussen.

idylle, dat bloempje <3

Volgens mij is er iets mis met mijn pinpas. Ik wilde gisteren alleen een vochtigheidsmeter kopen en ineens ging mijn pinpas een eigen leven leiden en stond ik ook 4 erwtenplantjes, een bloempot en een pilea depressa af te rekenen.
Aangezien ik mijn pinpas graag te vriend houd, ben ik er maar niet tegenin gegaan.
Afbeelding

Deze bloempot zag ik staan en heb er ter plekke een passende hangplant bij gezocht. Het werd de pilea depressa.
Afbeelding

En mijn erwtenplantjes experiment. Ik zet ze nu op verschillende plekken neer en zie vanzelf wel, welke het 't beste doet. O:)
Normaal gesproken zou ik er na het oppotten direct een plens water overheen gooien maar nu ik weet dat erwtjes daar helemaal niet van houden, laat ik de grond eerst mooi opdrogen, aangezien de nieuwe potgrond al wel wat vochtig was van zichzelf. En het scheelt misschien ook wel dat ik ze nu in cactusgrond heb gezet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vochtigheidsmeter is ideaal en ik kom nu ook tot de conclusie dat ik mijn planten regelmatig zwemles heb gegeven. Ik had ze nu allang weer water gegeven maar volgens de meter waren ze allemaal nog mooi vochtig dus ik laat ze nu even met rust. Ik vind dat wel lastig hoor, want de bovenkant van de potgrond is bij sommigen al droog.
Stiekem vind ik het trouwens wel fijn dat we dit jaar niet op vakantie kunnen want inmiddels heb ik 61 planten en die laat ik niet zomaar over aan de zorg van iemand anders. :=

Ik heb mezelf trouwens op een guilty pleasure betrapt: in het tuincentrum loop ik mezelf regelmatig te overhoren op de plantenafdeling. Dan noem ik in mijn hoofd (niet hardop want dan sta ik helemaal voor aap) hoe de plant heet en dan mag ik op het stickertje kijken of ik het goed had. Ben ik de enige die dat doet? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:40

Kijk die erwtenplantjes nou hangen :+:

Ik zet ze twee keer per week massaal voor het raam met zn allen! Dan gaat ook de plantenspuit er even overheen bij een van de twee keer en krijgen ze goed water (waar nodig). De kleintjes gaan in de keuken en de Thea's en Monstera gaan voor de achterdeur. De Epi staat standaard bij het raam op het noorden boven.

Voor de thea's en de monstera komt de bevochter nu ook naar beneden eens per week.

De bevochtiger bevalt heel goed! Ik heb veel minder droge luchtwegen en ik zie mn planten er ook van genieten :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:07

Die erwtenplantjes <3 Mijn ervaring: 1x in de week een klein scheutje en ze zijn happy!

Hahaha Jolien, heerlijk guilty pleasure _O- Ik ga het eens proberen, moet ergens beginnen. Waar heb je trouwens dat staande glazen hangpotje vandaan? Vind 'm vreselijk leuk!

Zeker voor de stek van de stippenbegonia gaan Chanen! Ik heb er vorig jaar drie grootgebracht an een stekJesworkshop (jaja :')). Duurde wel lang voor ze wortelden in het water maar zijn heel mooi geworden :)

Anke98: vijgen aan een cactus?? Ik weet het niet, sorry.

En wat lief dat bloempje idylle <3

Ik ga vanmiddag naar de action voor goedkope plantenpotten. Hoop dat ik een paar leuke kan scoren :))

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:11

Ja, zei zijn echt nog zo klein maar wie weet dat ze wel willen groeien. Alleen degene in het mintgroene potje is een slag groter.

Hanafubuki, daar ben je dan wel druk mee. Ook zo mooi dat ze allemaal hun eigen plekje krijgen. :)
Fijn dat je nu al verschil merkt met de bevochtiger.

xIrlijn, die heb ik bij Intratuin gekocht, kostte maar €4,99. Ik heb hem in de slaapkamer gezet zodat daar ook wat groens staan.
Leuk! Ik ben benieuwd met wat voor leuks je thuiskomt.