[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:39

Hmmm, dan over een paar weken maar eens wat afspraken met makelaars maken. Het is natuurlijk wel handig dat je er zelf minder omkijken naar hebt en je staat dan ook op funda, daar kijken mensen toch als eerste op als ze een huis willen kopen.

dammie: ben benieuwd naar je pb!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:08

Liselot wij hebben het eerst 2 maanden zelf geprobeerd te verkopen, met briefjes in de supermarkt, een Facebookpagina en een bord op het raam. Heeft niets opgeleverd. Het staat nu dik een week op funda via een makelaar en dus al 5 bezichtigingen in totaal. Dus Funda is sowieso een must.

Maar als je wel zelf de rondleidingen zou kunnen doen, zou je eens kunnen informeren bij Makelaarsland. Daar maak je zelf de foto's en de tekst, doe je de rondleidingen maar verzorgen zij het onderhandelen en contact met de kopers. Betaal je een vast bedrag voor ipv een courtage (percentage van de verkoopprijs). Hebben wij ook overwogen maar zelf de rondleidingen doen leek ons niks. Had uiteindelijk best gekund want de dagen waarop de rondleidingen nu zijn, ben ik steeds thuis tot nu toe :+ En we zijn tot nog toe niet superenthousiast over onze makelaar, heeft al behoorlijk wat steken laten vallen in onze ogen. En daar betaal je dan dik geld voor...

Dus zeker het overwegen waard wat je wilt. Sowieso op Funda, maar daar zijn ook allerlei omweggetjes in mogelijk via andere sites. Betaal je wel voor, maar altijd nog minder dan via een makelaar

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:18

Hahaha die site _O-

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:30

_helga_ schreef:
Leuk zeg!

Wij hadden als eerste bank een mp bank omdat we een nieuwe niet konden bekostigen :P

Bij Seats en sofa's heb je ook goeie en goedkope banken

Hoor en lees ik op bokt erg veel wisselende verhalen over.

Wendy schreef:
Ik vind Ikea juist prima kwaliteit voor het geld en absoluut niet te vergelijken met Leenbakker, Kwantum e.d. :n Onze banken zijn nog steeds heel netjes, op het moment dat dat niet meer zo is, kopen we er gewoon nieuwe hoezen voor, ideaal :j
Mijn zus heeft dezelfde banken, al een jaar of 10 inmiddels en die zijn ook nog steeds hartstikke goed. Dus ik herken me absoluut niet in het beeld van ikea meubels wat een aantal hier schetst :n

Ik denk dat het ook afhankelijk is van of je huisdieren/kinderen/intensief gebruikt. Dit hebben we allemaal, alleen mijn kindje zit nog erg weinig op de bank maar dat doet het zeker niet goed. De andere meubelen die we hebben (zo'n beetje alles van de Ikea) is hier gewoon helemaal op en dat was al erg snel, dus nee voor ons geen Ikea meubelen meer :n

Funda is inderdaad een erg goede site om je huis op te hebben staan naar wat ik om me heen hoor. Ik kijk er ook standaard elke dag even op om het aanbod te bekijken. Dan heb je nog jaap.nl maar die vind ik zelf niet prettig in gebruik. De zoekfunctie laat elke keer steken vallen wat best vervelend zoeken is wanneer je precies weet wat je zoekt maar je plat gegooid wordt met alle andere mogelijke woningen die je dan zelf weg moet filteren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:38

Liselot: van die kleine klussen die het een stuk aantrekkelijker maken die zijn best de moeite waard om te doen denk ik :j

En als je geen haast hebt kan je natuurlijk altijd eerst een maand of 3 proberen om het zelf te verkopen, zeker als je de prijs wellicht scherp in kan zetten heb je de kans dat er net iemand zit te wachten op zijn woning...? Nadeel is wel dat als je nu iets van Makelaarsland doet ofzo, je dan later alsnog de kosten voor een complete makelaar maakt als je het toch uit handen wilt geven.

Heb je het wel naar je zin nu verder in jouw huis, geen gedoe meer met de buren? :P

Sonja, ben je inmiddels al wat zekerder over het "rare" huis? Het klinkt wel leuk verder, en veel ruimte is op zich wel fijn natuurlijk. Kamertje als kantoortje, kamertje voor de planten-rommel, kamertje voor de was, enz. +:)+

Alleen omdat jullie vooral veel buitenruimte willen, vind ik het al met al toch wel een beetje klinken alsof je misschien toch neigt naar "ik wil een huis" en dat dit niet hèt huis is maar dat je misschien gewoon weg wilt :o

Inderdaad is een huis met ruimte voor een gezin toch wel een grote pré als je het tzt. weer wilt verkopen :j Zie mijn huis met 2 slaapkamers...pffft.

Hier heeft de huurder die minstens een jaar zou gaan huren tegen een vrij lage prijs, inmiddels opgezegd per 31 maart vanwege bezuinigingen binnen het bedrijf...mooi balen want ik heb kort geleden toen hij er net in zat, 2 andere (veel beter betalende) geïnteresseerden afgezegd...sta je dan met je goede gedrag -O-

Inmiddels besloten dat we in de eerste week van april even flink door het huis heen gaan om de puntjes op de i te zetten, en dan 5 april mee doen aan de Open Huizen Dag van de NVM. Hopelijk levert dat een geïnteresseerde op en anders kunnen we in ieder geval mooiere foto's maken hoop ik :)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:40

Carola: denk dat je overal wel goede en slechte verhalen hebt.
En het is maar net hoeveel je er op zit en wat je er van verwacht.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:41

Nou, inmiddels hier offertes van notarissen aan het opvragen en afspraken proberen te maken met hypotheekverstrekkers. Die notarisprijzen schelen nogal....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:49

_helga_ schreef:
Carola: denk dat je overal wel goede en slechte verhalen hebt.
En het is maar net hoeveel je er op zit en wat je er van verwacht.

Klopt helemaal :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:51

Funda heb ik toen zelf ook flink op gekeken toen ik mijn huis kocht, dus lijkt me inderdaad wel handig om hem daar sowieso op te krijgen. We gaan denk ik maar gewoon eens met een aantal makelaars kletsen en dan kijken of we bij eentje een goed gevoel hebben.
De makelaar via waar ik mijn huis heb gekocht wordt het sowieso niet, dat was echt een drama!

Pmarena: Met de buren gaat het inmiddels behoorlijk goed. Stuur nu een whatsappje als ik wil gaan slapen en dan gaat de muziek doorgaans ook wel zachter. Eigenlijk van de zotte dat ik bijna elke week moet appen, ze hebben zelf ook ogen en een klok, maar goed...
Ontzettend balen van die huurster, nu maar hopen dat je er snel iemand anders voor hebt, of nog beter het gewoon verkoopt!

het vergelijken van notarissen loont inderdaad flink! De notaris die mijn hypotheekadviseur aanraadde was 500 euro duurder dan de notaris die ik zelf had uitgezocht

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:04

Nouja als het met en appje werkt is toch al fijner dan dat je steeds ruzie moet zoeken :)

Zo dat scheelt nog behoorlijk inderdaad :=

Ik vind het sowieso wel wat >;) dat het allemaal zoveel geld moet kosten in het huizen-wereldje, qua notarissen en makelaars enzo.... ik ben ook nog geen echt goede makelaar tegengekomen, het lijkt wel alsof ze er allemaal zo weinig mogelijk voor willen doen -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:05

pmarena schreef:
Sonja, ben je inmiddels al wat zekerder over het "rare" huis? Het klinkt wel leuk verder, en veel ruimte is op zich wel fijn natuurlijk. Kamertje als kantoortje, kamertje voor de planten-rommel, kamertje voor de was, enz. +:)+

Alleen omdat jullie vooral veel buitenruimte willen, vind ik het al met al toch wel een beetje klinken alsof je misschien toch neigt naar "ik wil een huis" en dat dit niet hèt huis is maar dat je misschien gewoon weg wilt :o

geen idee nog, ik vind het een ontzettend leuk huis, maar tot nog toe keken we vooral naar huizen met minstens 100 meter grond meer dan dit dat is een vraagteken dus en veul kamers,
1 kamer zou wel ideaal zijn voor de bak herrie die vriend en kornuiten maakt, die is boven de aanbouw gesitueerd , groter te maken en prima te isoleren. het stukje wat overblijft op dat niveau zou een kantoor hoekje worden
ik zou dan een kamer puur voor de hobby hebben (teken en schilder materiaal etc)
en dan hebben we nog dik deen verdieping over, alles voor tuin zou buiten kunnen blijven, 1 berging weg, , kas tegen de garage aan en klaar plexat ;)
alleen moestuin gedeelte zou beperkt blijven.

maar goed, dan komt er nog wle ene dak bij wat opnieuw in de dakpannen mag (heel wat scheef en een aantal stuk + bijbehorend vocht op een paar plekken )
een gevel die is gevoegd alsof een stel kleuters met play doh uit hun dakje zijn gegaan en nog een paar originele kozijnen die slecht zijn
en natuurlijk de fundering checken, want sja, tis 125 jaar oud.
en alles is door de voorlaatste eigenaar grotendeels zelf gedaan in huis, maar wij vermoeden verkeerde soort gipsplaten op sommige plekken, heel veel dingen net niet af etc , tegeltje los hier en daar
en met de laatste eigenaar heeft het onderhoud stilgestaan
dat is dus ook direct achteruitgang... en de bank vond het een puik plan om de CV maar gewoon uit te zetten toen de laatste bewoners zijn vertrokken , heeft de makelaar snel terug gedraaid toen hij het huis in verkoop kreeg. das ook nooit handig voor een huis in de winter , zeker niet een winter als dit ...
maar de keuken is echt heul gaaf en de rest van het huis heerlijk los en speels qua indeling...
argh.,..maybe i am overthinking this house ;) )

maar wat ontzettend balen van die huurder joh, okay, geeft wel ene kansje om even wat punten op de i te zetten en idd misschien die open huizen dag mee te pakken, hier fingers crossed dat het nu eens raak is voor je joh...

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:10

Liselot schreef:
Funda heb ik toen zelf ook flink op gekeken toen ik mijn huis kocht, dus lijkt me inderdaad wel handig om hem daar sowieso op te krijgen. We gaan denk ik maar gewoon eens met een aantal makelaars kletsen en dan kijken of we bij eentje een goed gevoel hebben.
De makelaar via waar ik mijn huis heb gekocht wordt het sowieso niet, dat was echt een drama!

Pmarena: Met de buren gaat het inmiddels behoorlijk goed. Stuur nu een whatsappje als ik wil gaan slapen en dan gaat de muziek doorgaans ook wel zachter. Eigenlijk van de zotte dat ik bijna elke week moet appen, ze hebben zelf ook ogen en een klok, maar goed...
Ontzettend balen van die huurster, nu maar hopen dat je er snel iemand anders voor hebt, of nog beter het gewoon verkoopt!

het vergelijken van notarissen loont inderdaad flink! De notaris die mijn hypotheekadviseur aanraadde was 500 euro duurder dan de notaris die ik zelf had uitgezocht

Had ik misschien ook beter zelf kunnen zoeken.
Wij hebben er een op advies van de makelaar..

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:23

Liselot fijn dat het met een appje werkt, jammer dat het nodig is maar goed, als het het beoogde resultaat heeft is dat toch het belangrijkste :)

Helga daar zitten natuurlijk ook voor- en nadelen aan... Makelaar adviseert niet iemand waarvan ie weet dat ie prutwerk levert. Maar das toch weer anders voor een notaris dan voor een makelaar... Heb idd nog nooit echt positieve verhalen gehoord over welke verkopende makelaar dan ook.

Maar de kosten die in die huizenwereld omgaan zijn idd niet grappig... Je moet tegenwoordig steeds meer eigen geld meebrengen maar als je al leuk gespaard hebt, ben je alweer een groot gedeelte kwijt aan de randkosten -O- Schiet je er in het huis nog niks mee op...

Sonja misschien eerst eens uit laten zoeken wat er precies mis is aan het huis, kijken wat het kost om dat te laten doen en dan opnieuw overwegen? Als het meer is dan jullie kunnen betalen/ervoor over hebben, wordt de keus misschien al voor je gemaakt :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:24

Grappig zeg! Bij ons scheelde het allemaal net niks. De een €100 duurder dan de ander, niks schokkends. Uiteindelijk in zee gegaan met de enige die even belde :) Maar bij ons is het wel een totaalpakket, alle aktes, samenlevingscontract en 2 testamenten :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:39

Tamara,ik denk dat we een vrij goed beeld hebben van wat er moet gebeuren en wat de kosten daar van zouden zijn en op zich zou dat allemaal geen probleem zijn... ons probleem is echt of het na dat werk, echt Het! huis is ,
zolang ik niet weet of het echt het! huis is voor de komende jaren , wil ik de bouwkundige er niet bij halen , misschien eind van de week nog eens kijken om te zien wat we er dan van denken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:53

Oja als je het zo zegt dan zijn het toch nog wel veel onzekerheden en klinkt het als een potentieel toch nog behoorlijk klushuis in de categorie "als je eenmaal begint...."
Voor je het weet ben je dan alsnog alles aan het strippen :=

Ja dank je, ik hoop het ook....

We gaan vooral de bovenverdieping aanpakken.
Beneden is het echt een schitterend huis, lekker ruim en alles keurig, en als je dan boven komt is het in verhouding wel een beetje armoedig.

In de kamer aangrenzend aan de badkamer kun je geeneens een fatsoenlijke kast kwijt door de locatie van deuren / raam en het schuine dak:

Afbeelding

Afbeelding

Achter de knieschotten onder de schuine dakrand is nog wel een metertje ruimte.
Ik wil zodra de huurder er uit is die knieschotten weghalen en op die plek over de hele breedte van de kamer ladenkasten inbouwen.
Dat is het meest praktisch denk ik, want schuifdeuren met daarachter planken is nog steeds een beetje kneuterig vind ik...

Als zo naast het bed een wandje van opberglades komt is dat best netjes denk ik, en ben je in principe van het bergruimte-probleem af :)

Dat kleine houten prutkastje en donkerbruine tafeltje in de hoek dat er door een vorige huurder neer is gezet, wil ik er dan ook uithalen, weg met die rommel :)

Het prullerige vensterbank-plankje boven de verwarming wil ik er ook af hebben, en daar dan een nette radiator-ombouw met vensterbank omheen maken, beetje deze stijl:
Afbeelding

En dan onder de wastafel in de badkamer ook meteen een onderkastje in een soortgelijke witte-planken-stijl lijkt me wel netjes?
Afbeelding

Dan is daar ook meteen wat bergruimte. Ik twijfel dan nog of we naast de douchecabine misschien de bijpassende hoge kast moeten plaatsen, of zou dat weer te vol / rommelig worden...?

Omdat er in de 1e slaapkamer geen kastruimte is/was hebben we in de andere slaapkamer 2 grote kasten staan:

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil van die beuken kast af, dan wordt die slaapkamer weer wat ruimtelijker.
Die gaat er dus uit en ook onder die dakrand komen dan kamerbreed ladenkasten. De zwarte hangkast blijft wel gewoon staan, die staat lekker uit de weg en is een superfijn ding waar heel veel in kan +:)+

Het bureautje en bed dat er nu in staan wil ik ook weghalen, en in plaats daarvan dan een bed en bureau plaatsen dat ook weer leuk in de witte-plankjes-stijl past, zodat het allemaal wat meer 1 geheel wordt en duidelijk wordt dat het hele fatsoenlijke kamertjes zijn boven met genoeg ruimte :)

Al met al dus wat rommel weghalen en wat neutraler / netter afwerken.

Zit wel te twijfelen over het plafond en de balken of ik daar nog iets mee moet doen van verven / witten ofzo.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:57

Dat is lastig Sonja, zou zonde zijn als je al dat werk verzet en het voelt dan nog niet als HET huis voor jullie. Ik zou dan persoonlijk rustig aan verder kijken om te zien of er wat anders op je pad komt

Dan heb je nog genoeg te doen Pmarena :D Wel mooi wat je wil gaan doen, denk zeker dat het daardoor een rustigere uitstraling krijgt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:02

Schoot me net even wat te binnen, weten jullie hoe het zit met de hypotheek op beide namen zetten? Neem aan dat we dan weer naar de hypotheekadviseur moeten, moeten ze dan alles weer opnieuw doorrekenen of is het een "formaliteit" en wat zijn de kosten zo'n beetje? En moet je dan ook weer naar de notaris met de nieuwe akte's?

Of zouden jullie het eerste jaar de hypotheek gewoon nog op mijn naam laten staan en eerst maar eens zien of het allemaal goed loopt tussen ons?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:06

Als ik jou was zou ik het lekker even zo houden, en als zijn woning verkocht is en je toch daarvoor naar de notaris moet, direct dit meenemen als je er toch al zit.

Scheelt allicht weer in de kosten en dan heb je ook pas zekerheid dat jullie echt samen in jouw huis verder gaan.

En dan heb je natuurlijk ook even "echt" kunnen samenwonen al, is ook best wat waard ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:07

Wat is volgens jou het nut van de hypotheek op twee namen zetten?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:11

Ik heb zelf ooit samengewoond en toen stond er niets op papier wat het huis betrof. Toen hij en ik uit elkaar gingen werd ik door hem gewoon op straat gegooid en ik had geen poot om op te staan.
Ik wil niet dat het tussen mijn vriend en mij ook zo gaat eindigen, dus dat als wij uit elkaar zouden gaan hij nergens aanspraak op zou maken terwijl hij wel gewoon netjes meebetaald

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:18

De reden dat ik het vraag, is omdat onze hypotheek op dit moment ook nog steeds op naam van alleen mijn man staat. Dat hebben we zo gedaan, omdat we anders extra kosten moesten maken voor een medische keuring voor mij, terwijl hij voldoende inkomen had om alleen de hypotheek te kunnen dragen. Tegelijkertijd hebben we een geregistreerd partnerschap geregeld en waren we van toen af aan in feite in gemeenschap van goederen getrouwd. Het huis staat wel vanaf begin af aan op onze beide namen.

Hoe dan ook moet je je in een dergelijke situatie goed laten voorlichten; er zijn meerdere mogelijkheden, maar je vriend heeft weinig aan een hypotheek (= een schuld) op zijn naam, terwijl het huis bijvoorbeeld van jou is. Ik zou denk ik een notaris in de arm nemen om je eens goed voor te laten lichten, wil je zomaar de helft van je huis aan hem "over doen"? Want vaak bereik je daarmee in het geval van een einde van de relatie juist alleen maar meer gedoe.
Dus ik zou eens met een notaris gaan praten, die kan je haarfijn uitleggen wat mogelijke keuzes zijn in jullie situatie.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:37

En misschien is het ook goed om eerst een tijdje te kijken hoe het gaat met samenwonen. In ons geval ben ik bij mijn man ingetrokken en wij hadden niks op papier staan. Vond ik aan de ene kant wel lastig, want ik betaalde wel mee, maar aan de andere kant had ik die kosten ook gehad als ik ergens zelf gehuurd had. We hebben de kosten ook nooit sec gescheiden, zo van hij de hypotheek, ik de rest van de vaste lasten o.i.d. Dat zou je wel kunnen doen en zo op papier zetten.

Toen we de hypotheek moesten oversluiten omdat hij maar een looptijd had van 6 jaar, hebben we dat nog steeds bewust op 1 naam gedaan. Maar wel met een clausule erin dat, mocht hij komen te overlijden, het huis naar mij zou gaan. Dat ik niet direct op straat zou staan. Maar als ik binnen een maand daarna zou komen te overlijden, zou het huis naar zijn ouders gaan. Omdat hij er veel eigen geld ingestoken heeft, deels ook een lening van zijn ouders, zou het raar zijn als het vervolgens naar mijn ouders zou gaan.

Nu we getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, 'heb' ik ook wel een huis maar staat niet bij de hypotheek aangegeven. Ook omdat we al het plan hadden om het huidige te verkopen en iets nieuws te kopen wat wel op beide namen staat.

pmarena ik zou er, naast de andere klussen die al goed klinken, misschien ook voor kiezen om het behang van de slaapkamers af te stomen en/of de boel wit te stucen/verven. Dan lijkt het alweer ruimer & lichter. De badkamer vind ik qua tegels al best druk, dus weet niet hoe vol het overkomt als je er nog een kast bij zet. Als het niet nodig is, zou ik het niet snel doen. Ik heb nu voor de bezichtiging ook onze grote wasmanden, waar prima plek voor is in de badkamer, er even uitgehaald zodat ie nog groter lijkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:43

Daar heb ik idd. ook over nagedacht, maar dat zou toch een te grote klus worden om dat netjes te doen gezien de muur een deel betimmering is en verschillende materialen natuurlijk gaan werken t.o.v. elkaar en je dan snel scheuren krijgt, dat ziet er ook niet uit.

En voor stucen moet je weer iemand inhuren, zit je hele huis onder het gips.... dat gaat hem niet worden in die paar dagen die we maar hebben :)

Op de muur achter het bed na is de rest al wit en de ladenkasten worden licht gewit eiken kleur, de vloer is ook al licht van kleur dus al met al is het geen donkere kamer :)

Ik denk inderdaad ook dat het te druk wordt met nog een hoge kast erbij in de badkamer.

Twijfel zelfs al over dat onderkastje maarja iets met een deurtje is toch ook wel fijn in de badkamer denk ik, hoewel we zelf altijd gewoon handdoeken in de koof boven het bad legden :j

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:53

Ja het geeft wel een hoop gedoe, dat ben ik met je eens :) Doelde ook voornamelijk op de kamer waar nu de kasten staan. Maar wat je zegt, als je die ene kast eruit haalt en daar een lichter bed en een lichter bureau voor in de plaats zet, oogt het alweer anders. En over dat behang heen verven kost je wel meer dan een enkele laag vrees ik..

En dat kastje onder de wastafel, tsja als het daarna weer in de verhuur gaat is het wel handig als een huurder alle kleine rommeltjes daar in kwijt kan. Is ook weer gunstig als er kijkers komen. Of komen er geen kijkers zolang het is verhuurd?