Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:53

Pffff ik krijg toch wel een klein beetje kriebels merk ik.
Nu heb ik tot september 2021 voordat ik eruit moet, maar bij elke woning ben ik (zelfs tot 75000,-) overboden en dan zat ik al boven de vraagprijs. (huis bleek verkocht aan kennissen van mij).
De markt is echt overspannen, het gemiddelde wat er op woningen afkomt is minimaal 20 man waarvan zeker de helft, zoniet 3 kwart een bod uitbrengt.
Echt niet te doen -O-

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:56

NoGo schreef:
Nu heb ik tot september 2021 voordat ik eruit moet, maar bij elke woning ben ik (zelfs tot 75000,-) overboden en dan zat ik al boven de vraagprijs. (huis bleek verkocht aan kennissen van mij).
De markt is echt overspannen, het gemiddelde wat er op woningen afkomt is minimaal 20 man waarvan zeker de helft, zoniet 3 kwart een bod uitbrengt.
Echt niet te doen -O-

Ik ben heel benieuwd waarom je eerst je eigen huis hebt verkocht? Of moet je eruit om een andere reden?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:15

ElSea schreef:
NoGo schreef:
Echt niet te doen -O-

Ik ben heel benieuwd waarom je eerst je eigen huis hebt verkocht? Of moet je eruit om een andere reden?

Verhuizen stond al langer in de planning en het werd te klein.

horsii

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:06

Om die reden hebben wij besloten eerst te kopen en dan pas te verkopen. Alleen wij hebben besloten regio Rotterdam te verlaten en richting Noord Brabant of de Veluwe te gaan. Dus nog even tot juli wachten en dan op huizenjacht. Juli diplomeer ik dus kan ik bij mijn huidige werkgever weg.
Huizen bij ons in de straat staan max twee weken te koop..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:59

Wow de kopers van ons huis hebben 3 weken eerder dan verwacht de financiering rond.
Ons huis is definitief verkocht.

Blij :D

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:06

Gefeliciteerd boemel! Ons huis is ook definitief verkocht, heerlijk gevoel! Nu wachten op onze nieuwe hypotheek. Had gehoopt al iets te horen maar volgens onze adviseur is het mega druk bij de geldverstrekker... nog even afwachten.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:08

Gefeliciteerd Boemel! Wij hadden onze financiering ook 3 weken voor de einddatum rond. Erg fijn voor zowel koper als verkoper als het zo vlot verloopt :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:34

Dank jullie wel en ook gefeliciteerd Liex.
Wij hadden zelf de financiering ook al na 4 weken rond, dus we hebben zelf iig niets gemerkt van drukte bij de geldverstrekker.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:06

Gefeliciteerd met de verkochte woningen!

Wij hebben vandaag weer een woning bezichtigd waar we ook een bod op hebben gedaan. Dus spannend hoe het af gaat lopen!
Verkopend makelaar was helaas niet erg vriendelijk en joeg ons door het huis heen. Als klap op de vuurpijl dropte ze ook nog even dat er al meerdere biedingen binnen waren na deze eerste dag en dat ze vanavond met de verkopers in gesprek ging en als er al een goed bod bij zat, dat ze de kijkers van morgen af ging bellen.
Vanochtend zijn wij afgebeld voor een woning die we morgenochtend zouden gaan bekijken, dus met dat in ons achterhoofd, toch ook maar meteen een bod geplaatst... Maar heb toch liever op inschrijving, dan heb je net wat langer om er over na te denken.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:35

Ik kan ook meteen een update geven: 39.000 boven de vraagprijs was niet genoeg...
Vraag me wel af hoe dit ooit gaat lukken in deze oververhitte markt. Er wordt zo bizar veel overboden.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:28

Fleur_Laura schreef:
Ik kan ook meteen een update geven: 39.000 boven de vraagprijs was niet genoeg...
Vraag me wel af hoe dit ooit gaat lukken in deze oververhitte markt. Er wordt zo bizar veel overboden.

Welke omgeving zoek je?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:41

Fleur_Laura schreef:

Balen zeg, met zo'n bod hoop je er toch wel een keertje te zijn -O-

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:44

Ben ook heel benieuwd welke regio je zoekt!

Wij hebben morgenochtend ook een bezichtiging. Eindelijk de woning in het echt bekijken!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:53

Balen Fleurlaura, echt een ramp op het moment.

Succes morgen met de bezichtiging ccccc

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 01:12

Fleur_Laura schreef:

Wordt steeds gekker! Alsof het niks is. Treur niet te lang, hoe moeilijk ook. 39K boven vraagprijs is eigenlijk al te bizar. Welk huis was het? Wij hebben al even niet meer bezichtigd.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 07:39

Nu alles wat meer rond is kan ik wel zeggen waardoor we dit keer wel de gelukkige waren . Wij hebben geboden zonder voorwaarden van financiering. Waren niet eens de hoogste bieder deze keer maar met dit bod waren we eindelijk d gelukkig

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:55

little_birdy schreef:
Nu alles wat meer rond is kan ik wel zeggen waardoor we dit keer wel de gelukkige waren . Wij hebben geboden zonder voorwaarden van financiering. Waren niet eens de hoogste bieder deze keer maar met dit bod waren we eindelijk d gelukkig

Dat is wel stoer. Lijkt me heel zenuwslopend ja. Fijn dat het rond is!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:08

Vd week een bungalow bezichtigd, gelukkig nog tot volgende week de tijd om een bod uit te brengen. Wil er nu graag nog een 2e keer heen met een aannemer om een offerte te laten maken wat de verbouwing in ons hoofd ongeveer zal kosten.
Hebben jullie ervaringen met een verbouwing mee te financieren? Is dat gemakkelijk? Kun je dat als voorwaarde opnemen? De makelaar gaf wel zoiets aan, maar dat ging dan meer over de offerte zelf (mochten we niet op tijd een offerte kunnen laten opstellen)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:10

Toevallig wel , alleen als je verbouw verdrag boven de 10 %waarde van het huis uitkomt kan het zijn dat de hypotheek verstrekker een bouwkundig rapport wilt hebben

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:51

boeflover schreef:
Vd week een bungalow bezichtigd, gelukkig nog tot volgende week de tijd om een bod uit te brengen. Wil er nu graag nog een 2e keer heen met een aannemer om een offerte te laten maken wat de verbouwing in ons hoofd ongeveer zal kosten.
Hebben jullie ervaringen met een verbouwing mee te financieren? Is dat gemakkelijk? Kun je dat als voorwaarde opnemen? De makelaar gaf wel zoiets aan, maar dat ging dan meer over de offerte zelf (mochten we niet op tijd een offerte kunnen laten opstellen)

Het is tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk om alles wat verbouwd moet worden in een hypotheek mee te pakken. Banken zijn daar blijkbaar terughoudender in omdat niet alles waarde vermeerderend is.

Je zult al naar gelang wat je allemaal wil doen toch eigen geld moeten meebrengen ook.

Wij hebben twee jaar geleden aan de hand van offertes nog een behoorlijk bouwdepot kunnen krijgen na het oversluiten van een hypotheek, maar waarschijnlijk omdat er al 15 jaar afbetaald was aan het huis, en er zo een overwaarde op zat.
Uiteindelijk hebben we de verbouwingen niet meer gedaan, maar het huis zo verkocht, omdat we anders toch maar tussen 60 en 70 procent van de investeringen terug zouden zien bij verkoop.
En de reistijd voor het woon/werk verkeer konden we toch ook niet oplossen met een verbouwing.
Hebben dus iets heel anders teruggekocht waar geen grote verbouwingen meer aan gedaan moesten worden, op nog geen 10 minuten van ons werk vandaan.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:57

boeflover schreef:

Wij hebben de verbouwing meegefinancierd en dit ook als voorwaarde opgenomen in ons financieringsvoorbehoud, dat werd dus financiering van de koopsom + kosten verbouwing.

Offertes hadden wij ook lang niet overal van, dus veel met stelposten gewerkt. Uiteindelijk erg netjes uitgekomen.

Of het gemakkelijk is ligt geheel aan wat je wilt doen. Als jij er bijvoorbeeld een superdeluxe keuken van 30K in gaat zetten kan het goed zijn dat de waardevermeerdering maar 10K is. Dan kun je alleen die 10K financieren en moet de rest uit eigen zak komen. Zo is het ons tenminste verteld anderhalf jaar geleden.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:08

Wij hebben bezichtigd en het huis is echt top! Vanmiddag even met een bevriend makelaar bellen om te checken wat hij een reëel bod vindt en daarna even met de hypotheekman om te kijken of we zonder voorbehoud van financiering kunnen bieden..

Verkopend makelaar gaf aan dat er vanmorgen al een bod was binnen gekomen.. Dus we moeten snel handelen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:33

Een verbouwing kan je gemiddeld voor ongeveer 70% financieren, de rest moet je zelf bijleggen. Hangt inderdaad wel van de verbouwing af, er wordt een schatting gedaan van de waarde na verbouwing. En een uitbouw levert vaak meer waardevermeerdering op dan bijv een ok-keuken vervangen door een nieuwe keuken.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:57

Ik vond het nog best eenvoudig gaan om een groot deel van de verbouwing mee te financieren. Ik had meer vragen erover verwacht. Wij hebben voor 350k verbouwd waarvan 200k gefinancieerd is door middel van een bouwdepot. Het scheelde wel dat we 105k onder de post ‘verduurzaming’ onder konden brengen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:24

Eef_Bam schreef:
Een verbouwing kan je gemiddeld voor ongeveer 70% financieren, de rest moet je zelf bijleggen. Hangt inderdaad wel van de verbouwing af, er wordt een schatting gedaan van de waarde na verbouwing. En een uitbouw levert vaak meer waardevermeerdering op dan bijv een ok-keuken vervangen door een nieuwe keuken.

Gemiddeld 70% en 30% uit eigen zak kregen wij ook te horen. :j