[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:13

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:38

Gek ook in NL, in België hangen die tarieven af van de waarde van je project en of het klein of groot beschrijf is.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:40

Gefeliciteerd MDH!

Het klopt dat je met samenlevingscontract geen erfgenaam bent, dat ben je met testament. Je kunt echter in een samenlevingscontract wel een verblijfs-artikel (of hoe de notaris dat ook noemt) zetten. Hiermee bepaal je dat je partner bij jouw overlijden, ongeacht wat je nabestaanden willen, voor een bepaalde tijd in het huis kan blijven wonen. Ik geloof een termijn van 5 jaar ofzo, en daarna zal de partner akkoord moeten gaan met verkoop. Voor ons is dat genoeg.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:03

Ik zou toch wel alles goed vastleggen hoor.....tuurlijk ga je ervan uit dat het jou niet gebeurt maar als je straks op straat staat omdat je niks geregeld hebt, ben je mooi te laat.

Wij hebben het voorlopig koopcontract getekend, weliswaar met een bepaling dat de kopers de hypotheek rondkrijgen, maar ze hebben maar voor de helft van het bedrag een hypotheek nodig :+ :+

De borg storten ze ook "gewoon" dus ik denk niet dat ik me erg druk hoef te maken dat dat nog af kan ketsen......leuke aardige mensen. Oplevering vooralsnog begin augustus maar zodra ze goedkeuring hebben voor hun hypotheek overleggen we even want zij willen er zo snel mogelijk in en ik er zo snel mogelijk uit!

Ik heb op 3 huizen gereageerd. Twee ervan is de termijn al verlopen en sta ik 2e dus ik heb nog hoop dat nummer 1 het niet doet. Eentje hebben nu 13 mensen gereageerd maar hij loopt nog een paar dagen en daar sta ik nog steeds 1e dus ik denk dat dat in de komende weken echt wel goed gaat komen!

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:05

Ik meld mij ook graag. Ik huur nu een woonruimte, maar nu ik een vast contract krijg wil ik mij toch graag gaan settelen en mijn eigen plekje creëeren, dichterbij mijn werk. Ik had steeds geen idee waar ik precies wilde gaan wonen, maar heb nu een woning gezien op funda wat wellicht wel iets kan zijn. Wel ergens waar ik niet bekend ben en waar ik alles opnieuw moet gaan opbouwen qua (sociale) contacten enz. Ik heb nog geen idee hoe veel ik kan lenen in mijn eentje, dus daar moet ik eerst maar eens achter zien te komen.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:27

Spannend joosien!! Zou idd eerst nagaan hoeveel je kunt lenen, dan kun je direct stappen ondernemen als je wat leuks ziet!

Zou in ieder geval ook al even in de buurt rondrijden/lopen/fietsen om te kijken of de buurt je aanspreekt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:28

Wij hebben zojuist het koopcontract doorgenomen.. is toch snel gegaan. :D Als het meezit van de week tekenen :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:38

Wij zijn in afwachting van het voorstel van de bank.
Die zal hetzelfde zijn als wat onze adviseur ons al voorgerekend heeft, maar het is de procedure.
Echter heeft de bank bij onze adviseur aangegeven dat die offerte al op vrijdag binnen zou zijn en hij is er nu nog niet.
Dat maakt mij erg nerveus :(

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:40

Wij hebben vanmorgen het koopcontract getekend. Wij behandelden het als iets heel zakelijks, deden het ook vlak voor mijn werk. Maar de makelaar vond het toch een feestje waard en was heel verbaast dat wij nuchter deden haha.
Toen we buiten stonden zeiden we ook:' Nou, dit was dus toch wel een dingetje'.

Ik merk dat ik de hypotheek nog wel erg spannend vind ondanks dat we eigenlijk alles op orde hebben. Ben heel bang dat het daarop toch stuk loopt ofzo..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:56

Jans gefeliciteerd. Mdh jullie ook spannend dus. Roos tsja ik herken het van voorlopig koopcontract. Voor mij was toen al zo van eerst alles rond dan pas ben ik blij.

Maar nog steeds niks duidelijk hier, nog een week maar vandaag met adviseur afgesproken dat eind deze week de knoop wordt doorgehakt. Werkelijk alles kan nog. Van helemaal geen hypotheek krijgen, tot wel maar te laat tot net op tijd. -O-

Ben nu wel zo ver dat wat het ook wordt het is ok. Wel deze deze niet maar een ander of niks. Moet toch enkel laten genezen. -O-

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:04

Wij hadden ook pas toen we de sleutel hadden van hėhė.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:06

Wij nadat bij de notaris alle handtekeningen ook echt waren gezet. En toen konden we het eigenlijk nog niet echt geloven. Inmiddels zijn we een jaar verder en nu echt het gevoel: ja, het is echt van ons :)

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:19

Jans Gefeliciteerd!!
Mdh, spannend joh!
Vervelend Karuna, hopelijk gaat de adviseur er nu achter aan.

Hier zit er ook schot in, ik ga zo de makelaar bellen om te zeggen dat we voor het huis gaan.
We hebben een flinke compromis moeten doen, we moeten ons huurhuis uit en er is niks te koop wat aan onze eisen voldoet. De woning waar wij nu voor gaan heeft koopgarant wat betekend dat het altijd direct terug gekocht wordt wanneer je eruit wil. Het idee is dat we deze woning dan dus ook gelijk kwijt zijn op het moment dat we iets anders hebben.

Dus we gaan nu het process van kopen in maar het voelt wel heel dubbel *\o/* -O-

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:28

Oh wat een gekke situatie Nina! Maar heb je een linkje van de woning?

Ik ben gister alweer druk geweest met opruimen. Avondje weggeefhoek dus weer heel wat spul opgehaald. Personalia van kopers doorgestuurd naar Makelaarsland. Hopelijk kunnen we volgende week al tekenen. :) Dan is dat ook maar weer klaar.

Verder nog niets te koop wat me echt aanspreekt. ja, 1 woning maar die is helaas echt wat te duur. Maar misschien dat we daar toch eens een kijkje gaan nemen, sowieso goed om een indruk op te doen van de buurt/ soort woning.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:17

Jans gefeliciteerd!
MDH, zou gewoon even bellen.
NiNa_14, voor vrienden van ons heeft die constructie prima uitgepakt. Ze waren het alleen niet eens over de verkoopprijs maar dat scheelde geen tienduizenden euro's.

Ons eerste huis kopen was typisch ons. Koopcontract tekenen bij de makelaar lukte niet, vriend was er niet dus heb ik het mee naar huis genomen en de volgende dag in de bus gegooid. Notaris was ook maar 3 seconden en er is geen enkel feestje gevierd hoor. Gewoon een zakelijke transactie :')

Ik heb inmiddels 4 panden gezien met alle faciliteiten voor de paarden waar je maar van kunt dromen. Helaas is het toch iedere keer niet ons pand. Vanavond weer nieuwe kansen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:58

Hoelang van te voren bespreken jullie de notaris? Ik weet namelijk nog niet welke.

Mijn eerste idee was om naar de notaris hier in het dorp te gaan, maar daar hebben mijn ouders vorig jaar de hypotheek overgesloten en die maakte er een regelrechte puinhoop van. Waar in de uiteindelijke akte nog dingen stonden die m'n ouders anders wilde hebben, waarvan de notaris zei dat het niet nodig was. Moeders is uiteraard niet akkoord gegaan en heeft het gekregen zoals ze wilde.
Dit was niet een hele goedkope notaris... Dus wat doet 'de goedkoopste', vraag ik mij dan af :+ Vandaar de vraag, hoe hebben jullie gekozen?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:33

Wij hebben de twee goedkoopste een offerte laten maken. De ene is wat verder weg en reageerde minder klantvriendelijk dan die dichtbij. Die dichtbij was wel wat duurder, maar de klantvriendelijkheid is voor ons belangrijker dan die paar 10tjes.

We hebben dus de duurste van de 2 gekozen. Verder van verschillende mensen gehoord dat ze heel tevreden waren over beide notarissen.

We hebben vandaag een afspraak gemaakt voor het samenlevingscontract en kunnen dat binnenkort wss ook voor de koopakte.
Bij deze notaris moet je 4 weken van tevoren je koopovereenkomst inleveren, dus dat moet wel vrij op tijd.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:50

De goedkoopste gekozen maar wij kennen een boel notarissen die niet goedkoop zijn die het voor ons nagekeken hebben haha. Maar als jij alleen een akte hebt voor het huis en niks voor jezelf zou ik mij niet zo druk maken hoor. Vrij standaard.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:58

Voor ons nieuwe huis zitten we aan de notaris van de bouwer vast (VON). Althans hij regelt de overdracht van grond en handelt alles voor de bouwer af. We mogen de hypotheek elders regelen maar moeten dan toch betalen een x bedrag aan deze notaris omdat hij anders 'dingen moet regelen' met een andere notaris. Dit bedrag hebben ze uiteraard op zo'n drempel gezet dat een andere notaris nooit meer goedkoper voor ons kan zijn.

De financiering van ons nieuwe huis is nog even een uitdaging maar er komt licht aan de horizon. Vandaag is ons huidige huis in de verkoop gegaan. Leuke is dat we de makelaar afgelopen december ook langs gehad hebben maar toen de verkoop even uitgesteld hebben. De verwachte verkoopprijs is inmiddels 10.000 euro hoger, als hij dat waar maakt best leuk verdiend, door op onze kont te zitten :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:20

Elize niet verkeerd toch? Notaris veel offertes gevraagd en daarna op gevoel gekozen.

Vandaag d day. Kan nog steeds alle kanten op. Wat er ook uitkomt het is ok. Tot die tijd wat kleuren en niet te hard nadenken. Pff

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:37

Ik ben niet zo van dat soort 'verplichtingen'. Het is bijvoorbeeld weer niet zo dat ze korting geven (of uberhaupt goedkoper zijn) als je het juist wél bij hen doet (gezien zij dus alles afhandelen voor de hele wijk zou Kwantum korting toch niet verkeerd zijn zou je denken).

Bij ons moet er vrij veel geregeld worden (deel hypotheek bij bank en deel bij familie, testament, huwelijkse voorwaarden aanpassen) en dat had ik liever allemaal in 1 bij een bevriende notaris uitbesteed.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:05

Janine1990 schreef:
Hoelang van te voren bespreken jullie de notaris? Ik weet namelijk nog niet welke.

Mijn eerste idee was om naar de notaris hier in het dorp te gaan, maar daar hebben mijn ouders vorig jaar de hypotheek overgesloten en die maakte er een regelrechte puinhoop van. Waar in de uiteindelijke akte nog dingen stonden die m'n ouders anders wilde hebben, waarvan de notaris zei dat het niet nodig was. Moeders is uiteraard niet akkoord gegaan en heeft het gekregen zoals ze wilde.
Dit was niet een hele goedkope notaris... Dus wat doet 'de goedkoopste', vraag ik mij dan af :+ Vandaar de vraag, hoe hebben jullie gekozen?

Wij hebben in overleg met de Adviseur een notaris gekozen, niet de goedkoopste maar vanwege onze adviseur kregen wij wel weer wat korting :j
Verder waren ze er vriendelijk aan de telefoon en reageerde ze snel per email op mijn vragen en hielden ze zich aan de afspraak die we telefonisch gemaakt hadden.
Hoe ze hun werk doen weet ik nog niet, maar tot nu toe ben ik er positief over.

Gister is onze offerte van de bank binnen gekomen dus maandag gaan we die bespreken.
Ondertussen zijn onze intentieverklaringen ook al binnen, dus ik vermoed dat we maandag alles rond kunnen maken :j

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:59

Hier ook spannende tijden.

Vrij onverwachts een huis gekocht. We waren wel rond aan het kijken maar nog niet om direct iets te kopen.

We hebben nu een vrijstaand huis gekocht, 700m2 grond / tuin erbij, kan dus niet meer wachten :D

Moet wel eea gebeuren, behangen overal, plafond witten, vloer in 1 kamer (rest van t huis ligt prachtige houten vloer <3 ), nieuwe cv ketel .. Nieuwe keuken wordt geplaatst als we de sleutel hebben ..

Hoeveel tijd nemen jullie overlap ? Dus in mijn geval opzeggen van huur in huidige woning ?

Verder druk bezig met hypotheek regelen. Doordat ik 100.000 nog aflossingsvrij mag lenen zijn de woonlasten beperkt. Buiten de lage rentes natuurlijk.

Wat kiezen jullie voor rentevaste periode ? Wij vonden t erg lastig maar toch voor 20 jaar gekozen.

Woning is nu getaxeerd, gelukkig hoger dan waar we voor hebben gekocht zodat 101% best goed uitkomt en we niet al teveel geld zelf bij hoeven leggen.

Eerste offerte nu getekend in ieder geval. Hoe lang duurde de aanvraag van overlijdensrisico verzekering bij jullie ? Dat is nu namelijk het enige nog wat we nodig hebben.

Overdracht bij ons is 3 juli al :D en hebben 2,5 week geleden pas gekocht :P

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:14

Gefeliciteerd Babsiej!

Hier is ook alles inmiddels in gang gezet, als het goed is is alles geregeld voordat wij ons huurhuis uit moeten en zouden we nog een paar dagen kunnen klussen en dan pas overhuizen.

Wij hebben gekozen voor 30 jaar vast, dit huis een opstap naar iets groters over een paar jaar en dan hebben we over dit stuk al een mooie lage rente die vast staat :)

De aanvragen bij ons liggen nu bij AEGON en de overlijdensrisico verzekering dus ben benieuwd hoe lang het allemaal gaat duren :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:23

Nina spannend hoop sneller dam bij mij.

Hier loopt woensdag avond de boel af. Weet ik al iets, nee :') sterker nog. Vandaag is er een nieuw hoofdstuk aan de soap toegevoegd. :+ er blijkt een polis te lopen onder onze hypotheek van een bedrijf waar we allebei nog nooit van gehoord hebben. :? Nu is ons dossier een hoofdpijn dossier. De adviseur destijds is ervoor veroordeeld wegens valsheid in geschrifte. En hij mag geen adviseur meer zijn, helaas is hij nog wel medeeigenaar van een makelaarskantoor. Tegen de accountmanager van de hypotheek maatschappij was helaas te weinig bewijs.

En nu duikt dit op. :+ Desbetreffende bv in financiele advisering en handel in licensies is opgericht in de periode dat wij met de hypptheek bezig waren. Moet dus grondig uitgezocht worden wat er gaande is. Kost weer tijd en zal mogelijk de nodige gevolgen hebben weer. Of het stuk is per vergissing in ons dossier terecht gekomen bij de zoveelste overhuizing van maatschappij naar maatschappij. Of er is daadwerkelijk opzet in het spel.

Werkelijk wie verzint zo n afhandeling even een huis kopen. :roll: :')