Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:39

Met dit vriesweer lijkt ventileren ook minder nodig, zit nu binnen op 38% luchtvochtigheid, dus aan de lage kant. Ik ventileer nu alleen nog de slaapkamer met een klein kiertje. En mijn badkamer tijdens het douchen afzuiging aan en een bovenlicht open.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 16-12-22 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

hier is de luchtvochtigheid 50 dus precies goed

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

In mijn slaapkamer tocht het bij de ramen. Is enkel glas. :brr:

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:41

Spenk schreef:
Je denkt dat de overheid geld over heeft en bewust mensen niet steunt ofzo?

De overheid plukt alleen maar, om sinterklaas te spelen voor het buitenland.
En voor onzinnige doelen

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:42

Oh 3x per dag is vaak insun. Dat is vast heel gezond, waarom doe je dat als ik vragen mag?

Hier doe ik dat eigenlijk maar 1x per week. De deur gaat trouwens ook vaak genoeg open omdat de kat het leuk vind om in en uit te lopen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:44

Kennelijk wel als ze zomaar 200 miljoen!!! over hebben voor een slaverijverleden..dat is allemaal ONS geld. Mogen we dus ook best wat van vinden als er hier zoveel mensen in de problemen zitten door het wanbeleid van de overheid.

Ik ben ook geen schopper, nooit geweest ook maar het beleid maakt me woedend.[/quote]

Nou inderdaad aan zulke flauwekul, zijn nu wel andere prioriteiten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:46

Echt luchten 1x per 2 weken ongeveer, als ik ga dweilen. Dan gaat zoveel mogelijk alles tegelijk en tegenover elkaar open voor z'n 20 minuten. Op deze manier droogt de vloer snel en netjes op, ipv 30+ minuten met een natte vloer te zitten.

Voor de rest staat er in de keuken 1 ventilatie rooster open en verder niets.

Alle fleece knettert als een gek door droge lucht in huis, tis hier eerder te droog dan te vochtig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:54

Ik lucht elke dag de slaapkamers. Daar staan nu ook de ramen open. De deuren houd ik dan dicht. Beneden lucht ik niet met deze kou. Daar staat de verwarming aan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:59

Boven staat hier alles op een tochtkiertje in de winter. Beneden lucht ik niet bewust.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:07

Wij hebben het raam op zolder, de slaapkamer en de badkamer dagelijks open. En af en toe een klein raampje in de woonkamer. Maar echt luchten om het luchten doen we niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:50

Slaapkamer raam op kiertje, voor plm 30 minuten.
Laatste kamer met enkel glas, boven, 2 uitzetramen, wis ik elke ochtend het vocht af terwijl de ruiten open staan (water valt naar buiten).
Beneden lucht ik niet, maar ik heb 4 katten en die willen de hele dag om de beurt naar binnen en naar buiten dus de buitendeur gaat doorlopend open :=

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:04

Gitana schreef:
Oh 3x per dag is vaak insun. Dat is vast heel gezond, waarom doe je dat als ik vragen mag?

Hier doe ik dat eigenlijk maar 1x per week. De deur gaat trouwens ook vaak genoeg open omdat de kat het leuk vind om in en uit te lopen.

Omdat ik gelezen heb dat dat gezond is. :+
De luchtvochtigheid is huis loopt (vooral ‘s avonds) op naar ong 68-72% hier in huis. Na 10 minuten alles open daalt die naar 55% met deze lage luchtvochtigheid buiten. Overdag blijft het onder de 60%. Waarom het ‘s avonds zo hoog wordt weet ik eigenlijk niet.
Verder vervuilt de lucht in huis gedurende de dag, waardoor het ververst moet worden. En dat lukt alleen door echt te luchten (alles tegen mekaar open). 3x Daags 5 a 10 minuten zou dan het beste zijn.
In huis wordt niet gerookt trouwens, dus daarvoor doe ik het niet.
Het raam op onze slaapkamer staat altijd op kiep, de 2 andere slaapkamers worden ‘s morgens een uur gelucht en het badkamerraam gaat open na het douchen. Maar boven heb ik er geen problemen mee om te luchten. Daar staat de verwarming alleen op de badkamer aan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:36

Op zolder droogt onze was en hebben we geen kachel aan, wel een luchtontvochtiger die het op 60% houdt.

In de slaapkamers ‘s nachts het rooster dicht en overdag open, in de woonkamer overdag het rooster dicht en in de nacht open.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:59

ik heb eens even zitten rekenen wat het deze maand gaat kosten als het allemaal zo doorgaat qua temperatuur maar dan kom ik op ruim 550 euro uit. Pff daar schrok ik toch wel even van.
Airco werkt nog niet goed en monteur is niet bij me te krijgen..... GRRRR

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:07

Bij ons zijn vandaag de zonnepanelen ingemeten. Als alles op tijd geleverd wordt, worden ze 9 feb geplaatst. Ik merk dat dat vooruitzicht een beetje de druk er van afhaalt om elke dag weer zo idioot bewust met stroom en gas om te gaan. Met stroom zouden we wel boven het plafond uit komen, door de panelen niet meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:12

Ik heb de ventilatieroosters gewoon open, die blijven altijd open en het raam van de badkamer ook.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:17

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:29

Wat is een goede luchtvochtigheid meter?

Ik lucht niet, maar ik voel wind waaien dus ergens wordt er vanzelf gelucht :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:35

ik heb het weerstation van Action gekocht. Hier zitten ook nog 2 meters bij die je dan of buiten of in een andere kamer kunt neerzetten. Je hebt dus drie meetpunten.
Via een app kun je dan alles uitlezen

https://shop.action.com/nl-nl/p/5701390 ... UEQAvD_BwE

Ik paneel in de woonkamer hangen, 1 in de stal en 1 in de zadelkamer (waar ook toilet en keuken is dus in de gaten moet houden dat eea niet bevriest.

Nu was wel mijn waterleiding bevroren maar ik was even vergeten dat deze nog met een stuk van 2 meter boven de grond lag..... :o :D

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:17

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:52

Iemand iets gelezen over daltarief? Aangezien er niks over wordt gezegd ga ik er vanuit dat er straks geen daltarief geldt met het prijsplafond? Bedenk mij net als je erboven komt wat voor mij realistisch is dan wel?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:27

Ik heb een paar pagina's gemist, dus als het daar al besproken is, laat maar weten: dan scroll ik even terug naar de bewuste pagina. Maar ik begreep dat het plafond per maand gaat gelden? Of is dat een broodje aap verhaal? Ik kreeg een link doorgestuurd, heb 'm even vluchtig doorgenomen.

Ik weet trouwens wel dé manier van besparen! Naar Noord-Zweden gaan bij een vriendinnetje op bezoek waar de ketel kapot is en het buiten zo koud is dat de houtkachel het niet aan kan _O- _O-.

Het was daar -18 tot -21 toen ik er was en de houtkachel kon er niet tegenop werken. Dik ingepakt zaten we met 6 graden spelletjes te doen. Maarrr... Ik ben nu weer thuis, verwarming staat op 15 en serieus, ik heb het bloedverziekend heet 8)7 . Dus die kachel gaat nog even niet aan, want dan stik ik denk ik. Bizar eigenlijk hoe snel een lichaam zich aan kou aanpast. Dus... naar Noord-Zweden dames :)) :P .

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:30

Nee hoor Yv, geen broodje aap verhaal.
Je moet kijken wanneer jij je jaarafrekening krijgt en dan de tool invullen (wordt ook 1 of 2 pagina's terug gepost) en dan zie je precies hoe het verdeeld wordt

en naar Noord Zweden gaan, laat ik aan mij voorbij gaan, dank voor de tip :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:29

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:03

Pfff ik kom niet uit zo'n lap tekst. We krijgen per feb zonnepanelen en ons contact loopt tm 5 dec 2023.
Wat maakt het nu anders dat we zonnepanelen hebben?