Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:03

Wat voor water geven jullie trouwens aan de planten? Het kraanwater hier is relatief hard maar ik kan helaas geen regenton plaatsen.
Helpt het om water te koken en te laten afkoelen? Of kan bronwater of gedemineraliseerd water ook gebruikt worden?

Ik heb mijn binnenplanten allemaal nog eens geteld en het zijn er 49 en daarnaast nog een heleboel stekjes.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:06

Hier ook vrij hard water maar ik geef ze eerlijk gezegd gewoon kraanwater. Ik heb geen planten die me zo veel geld gekost hebben dat ik er echt een traan om zou laten als ze dood zouden gaan en ik denk tbh ook niet dat kraanwater/bronwater dat gaat veroorzaken. Maar het kan zeker.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:37

Venushaar wil een heeeeeele hoge luchtvochtigheid en veel water. In een terra schijnen ze het beter te doen, maar ik ga er gewoon nooit aan beginnen :Y)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:39

Water geven doe ik standaard met kraanwater, maar voor het besproeien heb ik wel gedemineraliseerd water gekocht, omdat ik ergens heb gelezen dat de porieëen in het blad verstopt kunnen raken van hard water.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:03

Ik doe nu ook nog met kraanwater, wij hebben geen mogelijkheid tot regenwater opvangen. We krijgen wel een waterontharder in het nieuwe huis ivm zwarte kranen in de badkamer, dus dan kan ik probleemloos kraanwater geven (toch?)!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:05

Hier water uit de regenton, eerder kocht ik voor bv. de vleeseters gewoon demiwater. Bij sommige planten kan je het zien dat ze kraanwater krijgen (bijv. een pilea peperomioides krijgt kalkafzettingen op het blad), bij sommige planten maakt het niet echt uit.

Water koken en laten afkoelen heeft trouwens geen enkel nut, het water wordt er alleen maar nóg harder van.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:21

Hier ook gewoon water uit de kraan :). Ik vind het idee van black_kelpie om de planten bij een warme regenbui buiten te zetten wel een goede.

Ik heb net al mijn planten beneveld, het voelt dan echt alsof ik ze een wellness behandeling geef _O- Onder de douche heb ik nog nooit gedaan.

Jolien: wat leuk dat je vriend enthousiast is en zelfs nog meer plantjes support. Doe mij zo'n vent!

Ik kijk nu al uit naar de foto's van alle nieuwe aanwinsten die besteld zijn of gaan worden!

Hier is de zielige dieffenbachia weer bijgetrokken na een goede slok en water op zijn blaadjes *\o/* Mijn monstera groeit alleen wel erg naar het licht toe (in 1 week tijd al). Hoe vaak draaien jullie die plant om? Of zal ik het gewoon laten gebeuren en er een stokje bij plaatsen om ze overeind te houden?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:25

Ik geef ook gewoon kraanwater.
Vanmiddag dit even in elkaar gezet voor de plantjes :) Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:12

Oh dat hobbelpaard :oo dat had ik als kind ook :D

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:50

Ik zie hier dat sommige mensen een echt stekjesrek hebben! Is dat makkelijk zelf te maken?
Hier nu telkens in de weer met glaasjes/vaasjes maar vind het eigenlijk wel leuk zo'n rek!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:18

Ik heb vanmiddag de planten gesproeid met water uit de waterkoker terwijl het nog een beetje warm was. Ik ben benieuwd of ze daar blijer van worden want ik heb ze nog nooit eerder gesproeid. :=
Ik zag wel meteen op de thermometer dat de luchtvochtigheid toenam, dat kon sowieso geen kwaad.
Hoe vaak sproeien jullie trouwens de planten?

Badeendje, hm gek. Ik lees overal dat het water juist minder hard wordt door het te koken.
Ik zie inderdaad ook aan mijn pannenkoekjes dat er kalk in het water zit, maar dat kan ik zo weer van de bladeren af vegen.

xIrlijn, deze vent houd ik liever zelf maar als ik er nog eens één tegenkom dan zal ik hem naar je doorsturen. ;)
Ik denk dat ik toch voor 1 of 2 brede planken ga zodat ik er ook wat andere spulletjes op kan zetten zoals foto's maar ik ga er nog een paar nachtjes over slapen en ondertussen zijn suggesties altijd welkom.
In principe is het nog maar voor 4 maanden dus het moet vooral niet teveel gedoe zijn.

Coconut, wat heb je dat leuk gedaan zeg! En dat hobbelpaardje, geweldig <3

Tutti_Frutti, mijn vriend heeft mijn stekjes rekje gemaakt. Hij is lasser van beroep en heeft deze in een handomdraai gemaakt maar ik waag me er niet aan. :=
Ik heb ook wel leuke ideeën gezien met klei of een boomstam waarin je reageerbuisjes kunt zetten.
Mijn aanbod voor de reageerbuisjes staat nog steeds. :j
En ik zag ook een foto van iemand die wc-rollen had opgevuld met potgrond en daarin de stekjes had gezet.

Ik kwam er net achter dat de Ctenanthe bij mijn vriend een Burle-Marxii is in plaats van een Setosa. Ze lijken ook allemaal zo op mekaar. :roll: Links is de plant van mijn vriend en rechts de mijne, dan zie je dat ze toch wel een ander patroon hebben.
Afbeelding

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:31

Ja, dat is een hardnekkig fabeltje, het kalk dat in het water zit verdampt niet dus het water wordt er helaas niet minder hard van. Ik sproei ze hier bijna elke dag met een spuitflesje! Niet alle planten, alleen de planten die het fijn vinden.

Dat hobbelpaard! Wat gaaf!

Ze zijn allebei supermooi Jolien <3

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:00

Ik geef mijn planten lauwkoud water, ooit gelezen dat koud water te heftig is voor de wortels :+

Ik sproei de planten die het willen 1x per week (en de bananenplant 2x, die krijgt een vip behandeling). Maar zo te lezen kan het dus nog vaker!

Wat betreft het water koken: ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat zit! Enerzijds kan ik me voorstellen dat water verdamp en kalk niet, waardoor er relatief meer kalk na het koken achterblijft. Tegelijkertijd: slaat kalk niet neer ofzo als het water kookt? Want dan blijft er weer relatief minder kalk achter in het water dat je giet. En even heel ouderwets: wij hadden vroeger een fluitketel met een ijzeren frotje erin (?) die het kalk wegving uit het water bij het koken. Is misschien ook iets voor in de waterkoker haha.

Jolien87 schreef:
xIrlijn, deze vent houd ik liever zelf maar als ik er nog eens één tegenkom dan zal ik hem naar je doorsturen. ;)
Ik denk dat ik toch voor 1 of 2 brede planken ga zodat ik er ook wat andere spulletjes op kan zetten zoals foto's maar ik ga er nog een paar nachtjes over slapen en ondertussen zijn suggesties altijd welkom.
In principe is het nog maar voor 4 maanden dus het moet vooral niet teveel gedoe zijn.

Haha deal! Wat ik zelf heel mooi vind is een wat bredere plank met een paar hang en paar sta plantjes en een fotolijstje/houten beeldje of iets anders klein. Niet te druk in elk geval :) Maar ik zou vooral Pinterest even afstruinen voor leuke ideeën :))

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:08

Dank jullie wel! Wat lief! :) Ik lees heel veel mee en geniet van al het planthousiasme :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:09

Het klinkt allebei aannemelijk. Mijn waterkoker heeft inderdaad ook een filtertje maar ik zal straks wel even kijken of er kalkaanslag van de druppels op de bladeren is blijven liggen.

Ik ga morgen denk ik een vochtigheidsmeter halen voor de potgrond.

Ja, dat laatste idee had ik ook qua indeling. Niet te druk en planten van verschillende grootte en hoogte.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:13

Coconut, ik vroeg me nog af op wat voor blokken de houten plaat staat? Heel leuk hoekje! :)

En precies Jolien, dat lijkt mij ook mooi!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:17

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:19

Héél mooi <3 Zo'n horizontaal plantenpotje is ook leuk!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:21

xIrlijn schreef:

Bedoel je een brede plantenbak?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:22

xIrlijn schreef:
Coconut, ik vroeg me nog af op wat voor blokken de houten plaat staat? Heel leuk hoekje! :)

Eigenlijk gewoon op zwarte bakstenen :+ . Wel viltjes onder de onderste laag geplakt, zodat het mijn nieuwe vloer niet beschadigd. Dit is namelijk in een van de slaapkamers boven.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:27

Tutti_Frutti schreef:
Ik zie hier dat sommige mensen een echt stekjesrek hebben! Is dat makkelijk zelf te maken?
Hier nu telkens in de weer met glaasjes/vaasjes maar vind het eigenlijk wel leuk zo'n rek!

Ik heb een houten kistje met wekflesjes er in :) Geen fancy rekje, maar het ziet er wel mooier uit dan een random verzameling flesjes/vaasjes haha.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:36

Jolien87 schreef:
xIrlijn schreef:

Bedoel je een brede plantenbak?

Nee, ik bedoel die hangende glazen potten waar de planten vanaf de zijkant in plaats van bovenkant eruit komen :) Ik heb dat vaker gezien, bijvoorbeeld bij een erwtenplantje, dan lijkt het dan net alsof het plantje eruit stroomt. Hier zie je een paar voorbeelden: https://www.onehandinmypocket.nl/2018/09/14/erwtenplant/ Ik vraag me wel af hoe je die plantjes in de glazen potjes van jouw foto water geeft haha.

Coconut schreef:
xIrlijn schreef:

Eigenlijk gewoon op zwarte bakstenen :+ . Wel viltjes onder de onderste laag geplakt, zodat het mijn nieuwe vloer niet beschadigd. Dit is namelijk in een van de slaapkamers boven.

Haha, praktische oplossing :)) Ik dacht even dat het oude boeken waren!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:52

Ah zo ja. Ik heb wel een paar van dat soort glazen bolletjes met een gat aan de zijkant die je kan ophangen, maar dat was toch niet ideaal omdat je maar een relatief dun laagje potgrond kan hebben voor het eruit valt. Voor tillandsia's zijn het wel heel leuke potjes maar ik ga toch liever voor hogere potjes uit praktische overwegingen.

Ik vind de holle kokosnoten als hangers ook erg leuk en die zouden wel passen bij mijn botanische woonsfeer.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:53

Dat zou ook nog tof geweest zijn! Maar dit zijn bakstenen, hihi. We hebben er nog heul beul over van de oprit :+

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:26

Oehh ik heb alle plantjes net op de foto gezet om ze aan jullie te showen *\o/*
Er zitten er 2 tussen die echt nagenoeg dood zijn (kaktussen, ja, zelfs die kon ik dood laten gaan :+ ) misschien hebben jullie nog tips om ze tot leven te wekken?

Hier volgt mn verzameling! *\%/*
Afbeelding
Afbeelding
Mijn setje bij het achterraam.

Afbeelding
Mn vleesetertje bij de achterdeur

Afbeelding
Mijn setje bij het voorraam

Afbeelding
De salontafel

Afbeelding
De eettafel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn de planten op de eettafel. Komen allemaal bij Jumbo vandaan en de laatste 3 heb ik vanavond gekocht.

Afbeelding
Mn planten bijzet tafeltje met de volgende planten waaronder een pannenkoekje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En tot slot een secretaire

Afbeelding
Met de volgende plantjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En bij de volgende die daar bijstaan gaat het fout
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit waren mijn plantjes. Ik hoop vanaf nu lekker mee te schrijven en te reageren enzo.