[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:21

Bij ons is mijn studieschuld ook niet meegenomen. Heb nog 700 euro staan en op de spaarrekening staat meer dan genoeg om dat in 1 keer af te lossen. Maar heb het wel gemeld dus het is voor risico vd adviseur

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:38

Selka schreef:
Tja het hoort er misschien een beetje bij M_D_H? Stress he.
Wij hebben maar 1x echt ruzie gehad en dat was bij het opstellen van het samenlevingscontract en testament :+ Maar als wij uit elkaar gaan kan dat dankzij dat contract wel zonder ruzie haha.

Ik zou nooit fraude plegen! Je gaat echt voor gaas. Daarbij zou ik zelf ook niet kunnen slapen en vriend zonder werk komen te zitten.

Dat zal ook wel hoor :j
Denk dat we over het samenlevingscontract en de testament ook nog wel wat discussies kunnen verwachten :j
Ach, mijn vriend en ik zijn beide mensen met een hele sterke mening en doorgaans zijn we het met elkaar eens maar af en toe niet. En helaas verschil onze mening over uberhaubt een huis (dit huis was de enige waar we beide achter stonden) en de inrichting nog al :+
En aangezien we het beide mooi moeten vinden levert dat nog al discussies op :+

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:39

Wanneer je samen huis koopt is samenlevingscontract niet persee nodig toch?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:41

Een samenlevingscontract zorgt ervoor dat het huis van jullie samen is ook op papier (als je daarvoor kiest) zo kan als een van jullie overlijdt de familie van diegene nooit aanspraak maken op de helft van het huis omdat je partner dan automatisch het huis erft. Ook maak je afspraken over gezamenlijke rekeningen, bezittingen, etc. Het werd ons heel erg aangeraden en ik ben blij dat we het doen.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:49

Oke ja wij sluiten een verzekering af kwa overlijden van 1 van ons het huis voor ander niet meer betaald hoeft te worden of een deel igv. Samenlevenscontract komt wel ooit of trouwen haha.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:57

LinsxDot schreef:
Oke ja wij sluiten een verzekering af kwa overlijden van 1 van ons het huis voor ander niet meer betaald hoeft te worden of een deel igv. Samenlevenscontract komt wel ooit of trouwen haha.

Ik zou toch eens nagaan of je dan niet een soort van samenlevingscontract moet hebben?
Want als je zonder denk ik niet dat je gedekt bent en dat bij overlijden jou deel dan naar je familie gaat en dat je partner alsnog je familie uit zou moeten kopen.

Een samenlevingscontract (of GP en trouwen) zorgt er ook gewoon voor dat mocht je ooit uit elkaar gaan dat het duidelijk is hoe het zit met bezittingen, geld etc.

Als je overweegt een huis te kopen (wat een hele investering is) dan zou ik toch altijd wel iets afsluiten of het nu een samenlevingscontract is of gratis trouwen of een geregistreerd partnerschap. Die kosten wegen echt niet op tegen de kosten en problemen die je kan krijgen mocht er iets gebeuren(overlijden of uit elkaar gaan).

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:58

Hallo! Ik meld me weer eens hier. :) :D

Met mijn appartementje die waarschijnlijk verkocht is. *D
Nog even onder voorbehoud, morgen of volgende week hoor ik meer.

Dus de zoekactie kan beginnen, in Zwolle of directe omgeving.

Erg leuk maar grote kans dat ik tussendoor nog wel even wat moet overbruggen qua woonruimte, dus even zien hoe het allemaal gaat lopen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:09

LinsxDot, ik zou me er nog even goed in verdiepen.

Sue wat goed dat je appartement verkocht is! Ik hoop dat je snel iets anders leuks vindt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:13

amandananana schreef:
Een samenlevingscontract zorgt ervoor dat het huis van jullie samen is ook op papier (als je daarvoor kiest) zo kan als een van jullie overlijdt de familie van diegene nooit aanspraak maken op de helft van het huis omdat je partner dan automatisch het huis erft. Ook maak je afspraken over gezamenlijke rekeningen, bezittingen, etc. Het werd ons heel erg aangeraden en ik ben blij dat we het doen.

Niet helemaal.
Samenlevingscontract geeft aan hoe je alles gaat regelen que rekeningen etc.
Je testament zorgt er voor dat het huis straks van jou wordt als je partner komt te overlijden.

LinsxDot schreef:

Een overlijdensrisico verzekering is sowieso verplicht maar dit is NIET voldoende.
Als jou partner straks overlijd hebben zijn nabestaanden recht op de helft van het huis.
Die helft ben je dan gewoon kwijt en zal je dan terug moeten kopen van de erfgenamen (jij bent dus wettelijk geen erfgenaam) als de erfgenamen kwaad willen zal jij dus uit het huis moeten je hebt namelijk zonder testament geen poot om op te staan.
En dit geld voor alles wat jullie gezamenlijk aanschaffen, maar ook voor b.v. de helft van jullie gezamenlijke rekening

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:19

Nouja we zien het ooit wel! Wil het voorlopig igv niet. Krijg het benauwd van woord samenlevingscontract of trouwen. Komt wel komt niet op een half jaar aan.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:21

haha snap je wel Linsx!
Maar bij samen kopen zou ik wel even goed nagaan wat het verstandigste is. :)

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:23

Word ook wel gedaan hoor hihi! Zelfde als lins je bent al 26 tijd voor kinderen trouwen enz phoeh hou op krijg het benauwd :') we willen alles heus wel maar op een tempo van rustig aan niet omdat iedereen pusht :') dan weer ik me alleen maar harder af om niet te doen samenlevingscontract zal er heus wel tegen die tijd komen hoor maaar rustig aan ik ga nog niet dood hoop ik :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:30

LinsxDot schreef:
Word ook wel gedaan hoor hihi! Zelfde als lins je bent al 26 tijd voor kinderen trouwen enz phoeh hou op krijg het benauwd :') we willen alles heus wel maar op een tempo van rustig aan niet omdat iedereen pusht :') dan weer ik me alleen maar harder af om niet te doen samenlevingscontract zal er heus wel tegen die tijd komen hoor maaar rustig aan ik ga nog niet dood hoop ik :')

Samenlevingscontract moet je niet zien als trouwen of Geregistreerd Partnerschap.
Je moet het zien als een zakelijke overeenkomst waarin je aangeeft wat jou bezittingen zijn, wat zijn bezittingen zijn en wat jullie gezamenlijke bezittingen zijn.

Het is ook echt heel zakelijk. Alleen een testament komt wat gevoel bij kijken :)

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:32

LinsxDot schreef:
Nouja we zien het ooit wel! Wil het voorlopig igv niet. Krijg het benauwd van woord samenlevingscontract of trouwen. Komt wel komt niet op een half jaar aan.

Sorry maar je krijgt het niet benauwd van samen een huis kopen? :Y)

Zonder zijn de dingen gewoon eigenlijk niet geregeld. Wat heel veel problemen kan geven mocht je uit elkaar gaan zoals wie blijft er in het huis, wat gebeurt er met aangeschafte inboedel etc.

Ook bijvoorbeeld je legt eigen geld in bij de koop van jullie huis, en je partner doet dit niet. wat gebeurt daarmee als jullie uit elkaar gaan?

en een samenlevingscontract is in verhouding ECHT niet duur. en zolang er geen kinderen in het spel zijn is het contract ook zo weer ontbonden zonder veel moeilijkheden mocht je uit elkaar gaan.

Ik zou je wel echt aanraden om ALS jullie een huis gaan kopen wel iets te laten opstellen

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:37

Wij wonen al samen in een koophuis dus nee voor mij is het hetzelfde! Er veranderd niets we hebben ook gezamelijke rekening we gaan alleen groter wonen! Het klinkt nu net of ik het dood eng vind maar ik vind de namen altijd beetje tja benauwend dat is alles! We moeten er wel keer naar kijken maar ik heb er geen haast mee. We hebben ook geen kinderen enkelt huisdieren

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:39

dat vind ik heel eerlijk gezegd nogal naïef en dan ben je ook echt slecht voorgelicht.
Maarja ieder zijn eigen keuze.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:40

Mag je vinden ieder zijn ding ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:02

Tja, het punt is natuurlijk bij dat soort dingen dat het pas nodig is als het mis gaat. En er kan veel mis gaan, helaas.

Wat dat betreft snap ik degenen ook niet die een kleine studieschuld verzwijgen. Als je er geen last van wilt hebben met de koop van je huis, en het is maar een kleine schuld, dan los je die toch gewoon af?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:09

Ik ben wel blij dat 1 van ons het huis koopt en de ander erbij in trekt. Dan heb je (behalve delen van gezamenlijke kosten) geen samenlevingscontract nodig. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:27

Hier in de omgeving kopen veel stellen zonder verdere poespas hoor. Trouwen vaak een poosje later. Je bent niet de enige LinsxDot ;)

Ik heb een datum, 30 juni!

Nu eerst weer op zoek naar ander werk -.- opdracht eindigt eerder dan de bedoeling was, te hard gewerkt :') Nu eerst wel ff spannend met de hypotheekaanvraag!

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:16

Ik verwacht niet dat we binnen 2 jaar dood gaan :') ( weet je natuurlijk nooit ) maar klopt mijn moeder woont ook al 10 jaar samen en is dit jaar pas getrouwd alleen voor alle poespas dus ik maak me niet zo druk

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:01

Trouwen en een samenlevingscontract is totaal niet te vergelijken.
Als ik morgen volledig van mijn vriend weg wil dan kan ik dat ondanks het samenlevingscontract. Als ik getrouwd zou zijn moet ik scheiden en dat is pas rompslomp.
Tja LindsxDot een ongeluk zit in een klein hoekje... Je zal maar net morgen door de bus worden doodgereden of van je paard af vallen en niet meer wakker worden. Of wat nu als je samen in de auto zit en er allebei niet levend uitkomt?

Dat zijn dingen die ik te belangrijk vind om niet te regelen. Zie mijn arme beesten al op MP of in het asiel eindigen :(

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:35

Ik ben heel blij dat mijn ouders het destijds goed geregeld hadden :j
Mijn vader werd ziek en overleed op zijn 43e.
Daar stond mijn moeder dan, een nog relatief jonge vrouw met 2 puberdochters.
Omdat mijn ouders het goed geregeld hadden, hoefde ze niet weg uit het huis en zich ook geen zorgen te maken om geld.
Het kan iedereen zomaar ineens gebeuren.
Laatst ook, de vader van een collegaatje. Man was begin 50 en lag ineens dood in bed.

Wij vonden een samenlevingscontract en testament destijds te veel gedoe en te duur. Daarom zijn we voor een geregistreerd partnerschap gegaan. Is gratis en alles goed geregeld.
Maar ik kan me voorstellen dat je dat een stap te ver vindt als je nog niet zo lang bij elkaar bent.

Maar het zou je maar gebeuren. Je koopt een huis met je vriend, je vriend loopt voor een auto en overlijdt. En jij wordt door zijn familie uit je huis gezet...

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:26

Wij gaan ook voor dat samenlevingscontract, ik vind dat belangrijk, mijn vriend vind het wat om het even.
We willen graag een keer trouwen,dus dat nu op maandagmorgen doen vinden we niet tof. Maar idd de zekerheid dat je kunt blijven wonen mocht je partner plots overlijden of dat je duidelijk hebt wat van wie is als je uit elkaar gaat, vind ik prettig.

Ik heb een vraagje over de prijs: ik heb van 2 notarissen een offerte gehad voor leveringsakte, hypotheekakte en samenlevingscontract. Het valt behoorlijk duurder uit dan de hypotheekadviseur had ingeschat. We komen uit op zo'n 1300 euro.
Wie wil de kosten van zijn gekochte huis met mij delen? Ik ben benieuwd of het een beetje een normale prijs is wel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:00

Samenlevingscontract zegt niks over van wie het huis is bij overlijden hé, daar moet je een testament voor laten opstellen.

Wij zijn bij de notaris voor een hypotheekakte, leveringsakte, samenlevingscontract en testamenten 1450 kwijt.
Zonder de testamenten zitten we 200 euro lager :list:
Maar die testamenten zorgen er dus juist voor dat mijn vriend in het huis kan blijven wonen omdat ik hem erfgenaam maak.

Onze adviseur had ook minder begroot maar dat komt omdat hij alleen de hypotheekakte en leveringsakte had begroot en dan klopte het wel :j .

Wij hebben het koopcontract getekend <3