Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:34

Cer schreef:
De enige nov / dec die gelden voor dat plafond zijn nov / dec in 2023 toch?

Of snap ik het helemaal verkeerd? :') (dat kan zomaar!)

Nee je snapt hem goed maar we begrijpen elkaar denk ik verkeerd :+

Wat ik bedoel: stel de eerste maanden van 2023 zijn heel zacht waardoor ik veel overhoud. Dan kan ik die dus niet meenemen om eventuele koude maanden in november en december 2023 mee te compenseren als mijn afrekening in Juli zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:35

Slmt9 schreef:
Nu weet ik nog niet of hij meer verbruikt om de ketel op 80 graden te houden want ik had vannacht een wasje gedraaid. Los van dat wasje lijkt er niet heel veel meer verbruikt vannacht.

In dit geval warmt je wasmachine het water toch op?
Niet de ketel?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:36

Ohhhhhh!!
Ja we bedoelen inderdaad t zelfde :j
Sorry hoor, t is mn leeftijd denk :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:00

Slmt9 schreef:
Ik ga even weer terug naar het onderwerp van gister: het verschil in stoken wanneer de ketel op 60 of 80 graden staat.
Met 60 graden heeft hij 3 uur nodig om de woonkamer van 15 graden naar 18 graden te krijgen.
Op 80 graden heeft hij 1 uur nodig voor hetzelfde resultaat.

Mijn verbruik van vandaag is 0.1 kuub hoger dan gister, terwijl de buitentemperatuur een paar graden warmer was dan gister. In deze eerste test is de uitkomst dus dan op 80 graden houden meer kuub kost dan het huis langer opwarmen net 60 graden.

Hier gaat de ketel dus weer terug naar 60 graden. Door onze radiatorventilatoren voelt het ook met 60 graden al vrij snel warm in huis, ondanks dat er meer tijd nodig is om het hele huis op te warmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:15

60 graden is eigenlijk vooral voor vloerverwarming etc. Hoog rendement verwarming zoals radiatoren zijn daar met koud weer veel minder geschikt voor.

zeker als je huis niet goed geïsoleerd is dan is er een kans de cv het met die lage temperatuur helemaal niet goed warm krijgt en uuuren staat te branden voor die temperatuur.

Hier was het overigens vandaag warmer maar meer wind. Het verbruik was hier gelijk aan gisteren ongeveer.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:30

Sadie schreef:
Volgens mij als je maximaal wil kunnen profiteren van de ruimte om binnen het plafond te schuiven zou je per 1 januari naar een nieuwe energie leverancier moeten overstappen.
Dan krijg je een afrekening op 31-12 van je huidige en loop het nieuwe contract jaar van 01-01-2023 t/m 31-12-2023 bij de nieuwe energieleverancier.

Ja dat is ook waar ik over twijfel, contact loopt tot oktober. zit nu nog bij oxxio met behoorlijke prijzen en overstappen zou wel lonen qua prijzen alhoewel wij in principe verwachten niet boven plafond uit te komen…

purny

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:32

Misschien is deze vraag al voorbij gekomen, anders excuus.
Maar ik heb een zogenoemde 'domme' meter. Hoe gaat men dan controleren of ik wel goed met mijn verbruik zit?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:38

Spenk schreef:
60 graden is eigenlijk vooral voor vloerverwarming etc. Hoog rendement verwarming zoals radiatoren zijn daar met koud weer veel minder geschikt voor.

zeker als je huis niet goed geïsoleerd is dan is er een kans de cv het met die lage temperatuur helemaal niet goed warm krijgt en uuuren staat te branden voor die temperatuur.

Hier was het overigens vandaag warmer maar meer wind. Het verbruik was hier gelijk aan gisteren ongeveer.

Ik volg je even niet. Bij een redelijk goed geïsoleerd huis kan je hem net zo goed op 60 laten staan zoals in ons geval?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:40

purny schreef:
Maar ik heb een zogenoemde 'domme' meter. Hoe gaat men dan controleren of ik wel goed met mijn verbruik zit?

Ik denk dat je je stand op 1 januari moet doorgeven en dan is het daarna gewoon je verbruik tot het eind van je contractduur. Die maanden kunnen ze gewoon bij elkaar optellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:42

Slmt9 schreef:
Spenk schreef:

Ik volg je even niet. Bij een redelijk goed geïsoleerd huis kan je hem net zo goed op 60 laten staan zoals in ons geval?

Als je vloerverwarming hebt wel. Zonder dan moet je echt een heel goed geïsoleerd huis hebben anders had dat volgens onze monteur echt totaal geen zin. Verspil je alleen maar gas mee omdat die bij jou dus uren aan staat. Hier gaat die half uurtje aan en en dan weer uit dan heeft die het huis op 18 graden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:44

purny schreef:

Je moet je meterstand doorgeven bij je jaarafrekening en die wordt vergeleken met het plafond tm die maand.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:46

[quote="Spenk”]
Als je vloerverwarming hebt wel. Zonder dan moet je echt een goed geïsoleerd huis hebben anders had dat volgens onze monteur echt totaal geen zin. Verspil je alleen maar gas mee omdat die bij jou dus uren aan staat. Hier gaat die half uurtje aan en en dan weer uit dan heeft die het huis op 18 graden.[/quote]

Oh wacht, ik keek verkeerd in mn p1 grafieken. Keek naar kwh ipv m3 :+
Dan zitten we op 0.6m3 minder dan gister, maar is het ook warmer dan gister.

Edit: even nagerekend. Kom ik op 60 euro per maand extra als ik hem op 60 graden zet deze maand.

Vanaf welke buiten/binnentemperatuur is het dan weer nuttiger om de ketel op 60 graden te zetten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:19

purny schreef:

Als jouw energieleverancier er bij staat :
https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... ond-ingaat

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 07:54

Fitzroy schreef:
Dat vraag ik me ook af, Elly. Mensen zoeken ook echt redenen om te schoppen tegen de overheid. Alleen al de term Roverheid :n . De overheid zit er voor ons, niet tegen ons. In het stemhokje kun je wat veranderen. Posts op FB gaan je niet helpen.

Ik ben alles behalve een schopper, tegen helemaal niks! Maar ga jij maar eens uitleggen aan de mensen in Groningen hoe zij vinden hoe ze door onze overheid zijn behandeld! Ken ook iemand die finaal aan de grond zit door die hele toeslagen affaire! Die hele siewert mondkapjes deal, de man krijgt de schuld ( en terecht) maar ook door oa dhr de Jonge zijn daarin grove fouten gemaakt!
Vraag een aantal boeren hoe zij vinden hoe ze de laatste jaaaaaaren bejegend zijn door onze overheid! De hele zorg die geprivatiseerd of juist in handen van verzekeringsmaatschappijen is en helemaal naar de kloten gaat! Vervoer ook geprivatiseerd,gaat lekker op het spoor met de NS,en nu merken we allemaal hoe goed het geregeld is met enkele Nuts bedrijven,bij hen is het grote gegraai ook begonnen!En zo kan ik nog wel even doorgaan!

En ik ben zeker geen wilders aanhanger en al helemaal geen Baudet fan(verre van)

Ik ben opgegroeid in een rood sociaal nest en dat stem ik nog steeds, mij gaat het enorm aan het hart als ik oude mensen ,veel 80 plus in de kou zie zitten Deze mensen hebben al het 1 en ander meegemaakt vroeger in hun jeugd en dan nu de laatste jaren van hun leven corona(kan de overheid niks aan doen) en nu in de kou met veelal reumatische aandoeningen! En onze overheid ondersteund deze mensen niet extra hierin en dat vind ik vreselijk!

Amen ;-) moest het ff kwijt

Nu weer ontopic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:03

Je denkt dat de overheid geld over heeft en bewust mensen niet steunt ofzo?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:13

Nou ja de overheid is nou ook niet perse helemaal schandaal vrij ofzo natuurlijk .. we hebben het hier nog best goed maar we mogen / moeten wel kritisch blijven denk

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:16

Dat gaat met het nieuwe pensioenstelsel nog erger worden. Daar heeft de kamer nu mee ingestemd. Dag pensioenpotje.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:47

Spenk schreef:

Ze hebben mijnsinziens wel de schijn tegen!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:09

Het verschil is denk ik dat de 'schoppers' opzet vermoeden en de kritische denkers vallen over incompetentie en/of nalatigheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:42

Spenk schreef:

Kennelijk wel als ze zomaar 200 miljoen!!! over hebben voor een slaverijverleden..dat is allemaal ONS geld. Mogen we dus ook best wat van vinden als er hier zoveel mensen in de problemen zitten door het wanbeleid van de overheid.

Ik ben ook geen schopper, nooit geweest ook maar het beleid maakt me woedend.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:00

tamary schreef:
purny schreef:

Als jouw energieleverancier er bij staat :
https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... ond-ingaat

Zit bij essent en die gaan niet actief vragen naar de standen. Dus ik schiet er volgens mij niks mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:26

Ik ga er vanuit ze dan gaan schatten aan de hand van wat je vorige 3 jaren in die maanden verbuikt hebt.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:41

mysa schreef:
Het verschil is denk ik dat de 'schoppers' opzet vermoeden en de kritische denkers vallen over incompetentie en/of nalatigheid.

Mooi verwoord mysa!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:57

Hoe ventileren/luchten jullie je huis?
Uiteraard staan bij ons ventilatieroosters heel de dag open. Normaal lucht ik dan nog 3x per dag door de woonkamerraam, keukenraam en keukendeur open te maken voor ong 10 minuten. Maar ik merk nu dat ik me met pijn en moeite tot 1x kan aanzetten. Voordat ik naar bed ga, gooi ik alles open. De luchtvochtigheid zie je dan ook echt dalen. Maar de temperatuur ook. |( Tijdens het koken gaat de keukenraam dan wel op kiep.
Het voelt gewoon zo krom; heel de dag en avond doe je alles om de warmte binnen te houden en dan opeens alles open met 7 graden vorst. :brr:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:36

Ik zet niks open. :+
Komt dan echt teveel kou binnen.