Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 08:24

Fitzroy schreef:
Zo’n hybride bedoel ik niet. Ik bedoel een hybride die niet aan een laadpaal hoeft.

Jij bedoelt een e-hybride (of plug-in hybride) Poes. Die moet je laden. Een gewone hybride niet. De accu wordt door de benzine motor opgeladen.

Mijn ouders rijden een hybride. Als je gewoon netjes rijdt (niet te stoer) dan rijdt hij tot 50 kmpu elektrisch. Als ik hem meeneem lukt me dat bijna altijd. Als je wel stoer optrekt etc dan loopt hij op benzine. De elektrische aandrijving helpt mee de benzine/dieselmotor zodat het verbruik veel minder is. Wij rijden rond de 800km met een tank waarmee de benzine uitvoering rond de 500 zou zitten.

Het e-hybride model van onze auto rijd standaard tot 80km per uur volledig elektrisch en schakelt daarna over op de benzine of diesel.

Ik vind het ook heel comfortabel rijden!

Dat er niemand die je kent elektrisch rijd met een hybride auto, dat lijkt me sterk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 08:35

paars schreef:
Dankje ik zal er beter induiken!

Hier staat het wat duidelijker uitgelegd: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -onveilig/

Hybrides zijn er inderdaad in veel varianten. Maar ik vind het nog steeds best gek dat fabrikanten hybrides maken die je niet via de laadpaal kan opladen.. je zou zeggen, dat kan toch niet zo'n grote aanpassing zijn in het ontwerp.. de elektromotor en accu heeft ie al.. en dan hoef je je stroom niet op te wekken via de diesel/benzine die je verstookt (want dat rendement is nog steeds enorm laag), maar kun je gewoon zonne-energie tanken als je panelen op je dak hebt. Ideaal als je je dagelijkse werk/booschappenrondje volledig elektrisch kan rijden zonder dat de motor hoeft te starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:06

Je mag toch enkel bij een laadpaal parkeren als je daadwerkelijk gaat laden? Of iig aankoppeld alsof je gaat laden :+

Wij hebben gewoon geen auto. Met deze benzineprijs helemaal een flinke besparing.

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:09

Ja klopt Idinn. Maar niet iedereen respecteert dat. En dat is best vervelend als je al een paar palen hebt gehad en niet kunt laden omdat er een niet-elektrische auto staat :x

En geen auto is inderdaad de beste besparing :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:22

Je mag er alleen staan als je daadwerkelijk aan het laden bent inderdaad :j
Ik wil ook nog zo'n kaartje halen waarop je kan aangeven hoe laat je klaar bent met laden, zodat anderen daar rekening mee kunnen houden.

Heerlijk dat je het zonder auto redt, idinn! Dat zou hier wat lastig worden, met mijn apparatuur op de fiets naar een huwelijk, of met een zeil van 30 kilo in de trein naar Zeeland :') Het wordt hier af en toe al even goed plannen nu we van twee naar een auto gaan. Als ik moet werken doordeweeks dan moet Bart verplicht thuis werken :))

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:24

Mijn nieuwe auto wordt ook een hybride. De hele regeling hier is aangepast waardoor we enkel nog hybrid, plug in hybrid en elektrisch mogen rijden. De laatste twee vallen af voor mij omdat het geen doen is met laadpaal en ik heb een trekhaak nodig.

Ik rijd nu nog een gewone benzine, ben benieuwd hoe de hybride gaat bevallen :D

Geen auto.. Ik zou niet zonder kunnen. Maar ik woon dan ook in een dorp waar 1 bus gaat en die rijdt een hele toeristische route :+ Maar ik hoef ook geen benzine te betalen, dat doet mijn werkgever! Ook een manier van besparen toch? Haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:32

Ghostattack, een plug-in hybrid hóef je niet perse te laden he? Die laad net als een gewone hybrid ook bij via de motor en het remmen. Alleen kun je hem daarnaast ook laden als je eens langere stukjes elektrisch zou willen rijden. Volgens mij maakt het voor een aanhanger ook geen verschil.

Herkenbaar trouwens, in ons dorp rijdt sinds kort ook weer een dorpsbus, we wonen verder ook in the middle of nowhere :))

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:32

Wij hebben een Outlander phev met trekhaak (1500 geremd, 750 ongeremd). Daar ligt dus een benzinetank in maar ook een accu pack. We hebben zonnepanelen en laden de auto thuis gewoon aan het stopcontact buiten met speciale stekker. Ook onderweg kunnen we gebruik maken van de gewone laadpalen dmv een pasje. De maand daarna krijgen we dan de afrekening daarvan.
Wij rijden kleine afstanden volledig elektrisch, in de winter is dat ongeveer 35km. In de zomer ongeveer 50. Wanneer de moter erbij komt wordt het teveel aan energie (bij rustig rijden of afremmen) weer aan de accu afgegeven en zo rijden we ook de 'motorkilometers' zuiniger dan met een gewone moter.
Een grotere range zou fijner zijn, maar dit helpt ook al natuurlijk.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:51

8nnemiek schreef:
Ghostattack, een plug-in hybrid hóef je niet perse te laden he? Die laad net als een gewone hybrid ook bij via de motor en het remmen. Alleen kun je hem daarnaast ook laden als je eens langere stukjes elektrisch zou willen rijden. Volgens mij maakt het voor een aanhanger ook geen verschil.

Herkenbaar trouwens, in ons dorp rijdt sinds kort ook weer een dorpsbus, we wonen verder ook in the middle of nowhere :))

Zou best kunnen, maar de regeling van vergoeding van tanken/elektriciteit met een PHEV is niet zo leuk bij mijn werkgever. Dus die viel sowieso al af :D Nu krijg ik gewoon weer een Europese tankpas

Edit: We hebben ook een merkenbeleid dus groot deel van de fatsoenlijke auto's met trekhaak viel al af :')

Het is nu een Volkswagen Golf Variant eTSI R-Line geworden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:53

Wel echt ideaal dat je zelf je auto mag uitkiezen, heerlijk zeg!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:01

Ja heel fijn! Zolang je maar voldoet aan de eis dat de uitstoot max 130 gram is en een merk uit het merkenbeleid. Verder mag je gewoon helemaal samenstellen zoals je wil.

Met andere woorden.. Ik heb gekozen voor een R-line (sportwagen) met bijna alle luxe opties _O- Hij kost wel een godsvermogen in de lease, maar dat is het me wel waard.

Dit wordt hem, met trekhaak dan. Ook in deze kleur
Afbeelding

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:30

Gaaf zeg, Ghostattack.

Ik wil een tweedehands hybride Kia Niro, die mag nog 1300 trekken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:48

Fitzroy schreef:
Gaaf zeg, Ghostattack.

Ik wil een tweedehands hybride Kia Niro, die mag nog 1300 trekken.

Super fijne auto, ik rijd hier regelmatig in.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:11

O die is mooi!

Ik heb ooit als leenauto eens een hybride gehad. Ging ermee naar m’n ouders, 200km enkele reis, en dat kost me met een benzine auto normaal een volle tank bijna, heen en terug. Met deze had ik ongeveer de helft aan benzine verbruikt.

Ik heb nu een aygo. Heel tevreden over, maar zou graag een fietsendrager willen omdat ik regelmatig de kinderen bij m’n ex moet halen nu ik verder woon. En de oudste is daar dan met de fiets, vind savonds naar huis fietsen dan niet zo’n goed idee.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:06

Dus je moet kijken hoe laat je auto vol is en dan verplaatsen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:23

Fijne auto's hierboven :j
Voor mij zou zo'n auto wat groot zijn, maar ideaal natuurlijk als je regelmatig wat moet kunnen trekken.

Moonsparkle, dat wordt meestal zo gedaan inderdaad. Is niet altijd en overal mogelijk, niemand gaat midden in de nacht even zijn auto verplaatsen, maar het is wel gebruikelijk om een laadplek zo snel mogelijk weer vrij te maken voor een volgende auto, zeker op plekken waar veel geladen wordt.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:27

Ik had een TGTG pakket bij het stoepje bemachtigd. Net lopend even opgehaald, 2 tassen vol met brood, broodjes frikandel broodjes etc.
Al het brood zit al in de vriezer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:30

Dat lijkt me dus de drempel. Dat je rondjes rijdt op zoek naar een laadpaal die er dan misschien niet is. Als het regent bijvoorbeeld…
Maar goed, ik zit in hetzelfde schuitje als Ghostattack en mag kiezen. Vandaar dat ik overweeg voor werk zakelijk een opgetuigde electrische te gaan rijden. En dan voor prive iets kleiners. Met name ook omdat electrische zwaar zijn, de wegenbelasting hiervoor gaat ook veranderen in…2025. Dan nog 25% korting (en ze zijn zwaar) en daarna de volle mep. De regering heeft een bijzondere manier van stimuleren van aankoop van groene auto’s 8-)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:31

8nnemiek schreef:
Fijne auto's hierboven :j
Voor mij zou zo'n auto wat groot zijn, maar ideaal natuurlijk als je regelmatig wat moet kunnen trekken.

Hij is ook echt mega groot! Ik rijd nu een Cactus, dus het is echt een bizarre vooruitgang. De Cactus is qua rijcomfort erg fijn, maar verder een rot auto. Blij dat ik er straks vanaf ben. Nog wel even getwijfeld of ik hem over zou kopen van de leasemaatschappij voor mijn vader (hij gaat zijn trekauto eruit doen nu ik er zelf 1 krijg), maar ze vragen er nog zo €12.000 voor :wow:

Samantha, TGTG is super! Jammer dat wij dat hier in het dorp maar heel weinig hebben. Soms pik ik een pakketje mee als het op de route ligt. Maar het werkt een beetje verslavend voor mij :P

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:40

Hier is ook niks inderdaad.
In m’n vorige woonplaats de bakker, die doe ik nog wel eens. En hier dan het stoepje, maar dat is alleen op woensdag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:48

TGTG <3 Ik moet ook weer eens een pakket bestellen. De vorige viel wat tegen, van de Lidl; een zak appels, drie witlof stronkjes, zak mandarijnen en een bosje lente-uitjes :=

Onze ZOE is 200 kilo zwaarder dan onze BMW, dus ik hoop dat dat niet enórm veel zal schelen :Y) In ieder geval fijn om voorlopig nog even geen wegenbelasting te betalen :))

Ik ben ook wel benieuwd hoe het laadpaal-zoeken ons gaat bevallen haha. Nu komen we niet enorm vaak op nieuwe plekken, dus ik verwacht dat we redelijk snel weten waar de beste laadplekken zijn.

Haha Ghostattack, ik vind het wel stoer dat je zo'n grote auto durft te rijden, ik ben dan al gauw bang dat ik zo'n grote auto never nooit geparkeerd ga krijgen :') Sowieso al niet zo'n parkeertalent haha. Zo blij met mijn achteruitrijcamera <3

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:59

Er zitten alle sensoren op die je maar wil en automatisch fileparkeren :D _O-

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:37

Wij hebben ook een Toyota CRT tot onze beschikking geloof dat die 1200 mag trekken ook een hybride

Ik bewerk mijn man dat ie een EV6 moet gaan leasen zodat ik um kan overnemen

Maar ik denk ook niet dat elektrisch rijden de top zal zijn
Wel dat diesel eruit gaat maar wat terug komt geen idee

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 16:30

Ik heb er ook geen idee van mbt auto's.... en ik moet eerlijk zeggen dat het hele electrisch rijden qua uitstoot wel milieuvriendelijk is maar die accu's daar zijn behoorlijke discussies over... dus ik weet het nog ff niet.

Ik ga morgen kijken voor een verzorgpaardje maar kijk dan ook wel of het met het OV te doen is... stel dat... ooit :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:14

8nnemiek schreef:
TGTG <3 Ik moet ook weer eens een pakket bestellen. De vorige viel wat tegen, van de Lidl; een zak appels, drie witlof stronkjes, zak mandarijnen en een bosje lente-uitjes :=

Onze ZOE is 200 kilo zwaarder dan onze BMW, dus ik hoop dat dat niet enórm veel zal schelen :Y) In ieder geval fijn om voorlopig nog even geen wegenbelasting te betalen :))

Ik ben ook wel benieuwd hoe het laadpaal-zoeken ons gaat bevallen haha. Nu komen we niet enorm vaak op nieuwe plekken, dus ik verwacht dat we redelijk snel weten waar de beste laadplekken zijn.

Haha Ghostattack, ik vind het wel stoer dat je zo'n grote auto durft te rijden, ik ben dan al gauw bang dat ik zo'n grote auto never nooit geparkeerd ga krijgen :') Sowieso al niet zo'n parkeertalent haha. Zo blij met mijn achteruitrijcamera <3

Ik kon beter achteruit inparkeren met mijn Volvo S60 als daarna met mijn kleine Opel Adam :+
Met de Range is het ook wat lastiger omdat die wel piepjes heeft maar die reageert alleen op de aanhanger, lekker handig haha. En hij is ook zo lekker klein :P

In Google maps kun je ook laadpalen vinden kwam ik van de week achter, bovenin naar rechts > Meer > helemaal onderaan zie je dan iets van opladen staan. Die werkt best ok vind ik.

Ik heb ook Elec2go, die is wat traag maar daar kun je wel zien of de paal ook beschikbaar is en meestal ook wat de kWh kost en hoe snel hij laadt.