Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:32

Die ziet er al veel beter uit Jolien :j

Vandaag mochten er hier ook een paar van de zon genieten :+:

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:50

Ik lees hier verschillende berichten over het douchen van de planten. Zetten jullie ze dan letterlijk onder een zachte douchestraal?

Bij sommige planten worden de bladeren zo stoffig en ik vraag me af of ik daar ook wat aan kan doen, behalve afstoffen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:38

idylle schreef:
Mag ik me ook melden? Ik heb een aantal weken thuis gezeten omdat onze winkel dicht was ivm de corona en toen ben ik plantjes voor in huis gaan kopen. Eerder ging altijd alles dood,maar nu leeft het nog steeds! Ik denk dat ik mn verzameling nog wel ga uitbereidden.

Tuurlijk! :D

Jolien wat een leuke sfeer zo op je balkon, en ook in huis!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:28

Puera schreef:
Ik lees hier verschillende berichten over het douchen van de planten. Zetten jullie ze dan letterlijk onder een zachte douchestraal?

Bij sommige planten worden de bladeren zo stoffig en ik vraag me af of ik daar ook wat aan kan doen, behalve afstoffen.

Ik doe sommigen van mn plantjes 2 a 3 x per week even met de plantenspuit nat spuiten. Maar niet iedere plant kan fat waarderen, dus even kijken op google wat vooe jou plantjes het beste is.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:55

Oh wat mooi heb je het daar Jolien!

Ik doe ook 's ochtends een rondje en soms sproei ik overdag nog wat extra. De luchtvochtigheid is hier erg laag.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:04

Mooie planten hierboven!

Hier is de kneusjes box ook onderweg :) van manlief gekregen <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:35

Ik sproei dagelijks. Ons huis is heel droog, dus geen overbodige luxe.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 23:10

Hier inderdaad ook! :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 23:15

Sproeien doe ik ook, alleen m'n dracaena niet meer. Ik weet niet of het door het sproeien komt, of door een verplaatsing i.v.m. de kerstboom, maar hij heeft nog maar 1 blad :+ aan twee stammen in totaal.
Heb vanaf het begin ruzie met dat ding, zo jammer want ik vind hem heel mooi. En ik dacht dat 'ie makkelijk was, maar nee. Groeien gaat extreem traag, en ik heb hem ook al eens half verdronken. Het naar het raam (en de verwarming..) verplaatsen was kennelijk de doodsteek, want ook nu op z'n oude plek wordt het niet beter. Het is een hoop dor blad :(

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 23:41

Ik heb een beetje ruzie met mijn bananenboompje :( . Hij krijgt continu nieuwe bladeren, maar nu wordt het onderste blad geel. Iemand enig idee wat er mis is? Ik hou de grond altijd vochtig en te veel zonlicht kan niet echt geloof ik.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 23:55

Dat hoort erbij bij een bananen plant. Gewoon het onderste slechte blad weghalen.
(En persoonlijk haal ik ook de "baby's" weg zodra ik ze zie, zodat de plant daar geen energie in steekt.)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 01:16

xIrlijn schreef:
Maar even hè, Tutti_Frutti en Jolien en alle anderen met een heuse urban jungle: hoeveel uur zijn jullie per week wel niet kwijt aan water geven en plantjes controleren? :oo

Ik gok ongeveer 2-3 uur per week, buitenplanten niet meegerekend :')

Mooie collectie Jolien! Erg gezellig zo <3

idylle schreef:
Mag ik me ook melden? Ik heb een aantal weken thuis gezeten omdat onze winkel dicht was ivm de corona en toen ben ik plantjes voor in huis gaan kopen. Eerder ging altijd alles dood,maar nu leeft het nog steeds! Ik denk dat ik mn verzameling nog wel ga uitbereidden.

Welkom! :wave: Pas maar op, plantjes zijn verslavend :')

Puera schreef:

Onder de douche kan inderdaad prima (mijn badkamerplant gaat met mij mee douchen :+ ). Het liefst zet ik de planten die het kunnen waarderen zodra het qua temperatuur kan lekker in een regenbui, door kalk in leidingwater worden bladeren er vaak niet veel mooier op.

Hier is ook weer een bestelling onderweg. Oeps O:)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 07:12

Hahahhaa, oeps :')

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:58

Wat staat jouw varen ook mooi Jolien! Nog speciale tips daarvoor? Op een of andere manier kan ik er niet mee overweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:17

Ik ga een himidifier kopen voor mn planten en onszelf. Ons huis is ook te droog, heb er zelf ook last van :\

Welkom iedereen! :wave:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:28

Hanafubuki schreef:
Ik ga een himidifier kopen voor mn planten en onszelf. Ons huis is ook te droog, heb er zelf ook last van :

Welkom iedereen! :wave:

Is mijn plan ook zodra er wat meer financiele ruimte is :j.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:28

Ons huis valt qua droogte wel mee, ik spray dus niet heel vaak. Wel douche ik de planten af als ze heel stoffig worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:17

Puera schreef:

Ik douche mijn planten wel letterlijk ja, maar alleen planten die uit een tropische omgeving komen (en het dus gewend zijn om af en toe een flinke bui op hun dak te krijgen). Ik probeer zo min mogelijk water in de pot te laten lopen en douche sowieso alleen planten die in een binnenpot staan zodat het water nog gewoon weg kan lopen.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:36

Jullie gaan veel te hard om alles bij te lezen en van reactie te voorzien.
Welkom aan alle nieuwe planthousiastellingen! En wat een fantastische planten collecties komen er voorbij. Ik voel me dit topic nauwelijks waardig met mijn hooguit tien verschillende planten en beperkte kennis qua naamgeving en verzorging. Ik doe meestal maar wat. :o Gaat ook niet altijd goed. Zeker mijn slaapkamerplanten zijn tot nu toe ten dode opgeschreven. Wist ik veel dat een venushaarvaren blijkbaar extreme diva's zijn. Hoewel mijn zinkvaren ook niet heel gelukkig lijkt.

Volgens mij moet ik mijn planten straks ook douchen, om ze van hun inmiddels tot moddermaskers geworden laag diatomeeënaarde te ontdoen. :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:15

Gelukkig hoef je geen moeilijke namen uit je hoofd te kennen om van je planten te kunnen genieten :D
Als je er zelf maar blij van wordt, toch? :)

Venushaar zijn krengen, die komen er hier gewoon niet in :')

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:25

Gelukkig lag het niet aan mij! Althans, ben ik niet de enige die moeite heeft om een venushaarvaren in leven te houden.

En je hebt helemaal gelijk. Genieten doe ik hoe dan ook wel van mijn plantjes. Vind het soms alleen lastig dat ik niet weet wat ik moet veranderen als mijn planten het niet goed doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:26

Varens vind ik sowieso lastig. Moeilijker dan mn Thea's zelfs. Die zijn bijzonder vergeeflijk :j

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:24

Oh jee, moet ik al spijt hebben dat ik er een heb aangeschaft? Zo'n venushaarvaren (en dat er een andere in mijn kneusjesbox zat)? :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:51

Wederom bedankt voor al jullie leuke en lieve reacties op mijn stekje. :+:

ontherun, ja de Kalanchoë was echt heel zielig toen hij aan kwam maar hij begint nu weer mooi uit te vouwen.
Oh leuk om te testen, zowel je stekjes als je erwtjes. Dan kan je mooi zien wat het beste werkt.

Dankjewel San, voor dat idee ging ik ook. In Almere hadden we net een mooie, nieuwe tuin aangelegd en dat ging ik toch wel heel erg missen dus ik wilde inderdaad een minituintje. :j
En ik had mazzel dat de grasmat en de vlondertegels precies pasten.

idylle, welkom! :wave:

tessyke, ah wat lekker, al die plantjes in de zon.

Puera, mijn grote Monstera zet ik inderdaad onder de douche want met een plantenspuit is dat niet te doen.
Ik heb in mijn telefoon een lijstje gemaakt met planten die gesproeid willen worden zodat ik die kan langslopen. Het zijn er best veel dus dan is het wel fijn als ik er geen oversla.

Ik heb een thermometer met vochtigheidsmeter in de kamer staan en ik heb een kleine luchtbevochtiger maar die trekt het niet om de hele ruimte vochtig te maken.
Ik douche eigenlijk altijd met de badkamerdeur open, dat scheelt ook altijd wel.

Miepmiept, dankjewel. De krulvaren zat vorige week in de kneusjesbox dus daar heb ik zelf nog niet zo heel veel aan gedaan, behalve de kale stengels afknippen.

Ik had vannacht gedroomd dat de zorg-ctenanthe bij mijn vriend helemaal slap hing met de stengels over de rand heen. :(:) Voor de rest ben ik er totáál niet mee bezig hoor. :o Gelukkig stond hij vanmorgen gewoon nog fier overeind, alleen de bladeren hangen nog maar hij is er al beter aan toe dan een paar weken geleden.

Mijn vriend was hier gisteren even dus die heb ik voorgesteld aan alle plantjes en hij vond het waarachtig heel leuk om te zien. Hij was helemaal weg van de Dracaena en de Calathea Ornata.
En...ik heb nog een kale muur van zo'n 3 meter breed dus ik grapte tegen mijn vriend dat ik daar best nog wel wat plantjes kan ophangen maar dat ik me nu wel inhoud omdat ik het straks allemaal niet kwijt kan als ik bij hem ga wonen. Zei hij: "Ah joh, die kan je allemaal makkelijk kwijt in het huis".
Oftewel: ik ga één dezer dagen weer planten shoppen. **\O/**
Het gaat om deze muur:

Afbeelding

Ik ben er nog niet over uit wat ik precies wil, zowel qua plantjes als hoe ik het ga vormgeven. Aan de andere kant van de koof heb ik de Rhipsalis, Aloe vera en Ceropegia hangen.
In eerste instantie wilde ik hetzelfde idee van de holle kokosnoten maar misschien kan ik ook iets met planken doen.
Hebben jullie nog suggesties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:58

Miepmiept schreef:
Wat staat jouw varen ook mooi Jolien! Nog speciale tips daarvoor? Op een of andere manier kan ik er niet mee overweg.

Water water water..

Ik heb een varen in de badkamer. Staat smiddags in de zon. Krijgt elke week minstens 5 glazen water. Zodra het blad wat gaat hangen mik ik er 2 glazen water in. Wordt ie heel vrolijk van.