[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:14

Ahh, je woont in België.
In Nederland kunnen ze inderdaad geen voordeel bieden, maar is je rente afhankelijk van de rentevaste periode en je eigen inleg.

Wij kunnen -met hulp- precies 41% van ons huis inleggen en vallen daardoor bij de meeste verstrekkers in een lagere rentecategorie (want we hebben minder dan 60%hypotheek)

Gisteren getekend en gesproken met de hypotheekadviseur. Tekenen was leuk en voor de hypotheek lijkt alles prima! Aan het einde van de week krijgen we het adviesrapport :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:24

Dan zal dat wel het grote verschil zijn.
Het blijven natuurlijk toch twee verschillende landen :j

Celiien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:57

Mag ik hier vragen wat de ervaringen hier zijn met drukking op de hypotheek mbt studieschuld? Mag ook in pb hoor :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:08

Moeilijk te zeggen, ligt erg aan hoe hoog het bedrag is wat je maandelijks betaald.
Ik betaal elke maand 95 euro aan mijn schuld en wij zijn van een (maximale) hypotheek van 280.000 naar 230.000 gegaan daardoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:11

Van 132 naar 116. Daarbij rekenen ze een veel hoger maandbedrag dan ik zelf betaal.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:13

Ik betaal in principe nu nog niks. Maarja ik ben in m'n eentje. aflossing zou neerkomen op +- 130,- per maand volgens de tabel. Ben benieuwd naar wat de adviseur gaat zeggen vanavond :') :=

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:16

Maar ik moet wel zeggen dat ik nog onder het oude systeem val waarbij de studieschuld zwaarder wordt berekend dan mensen die in het nieuwe systeem vallen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:16

Ik val ook in het oude systeem :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:19

Heeft ook een voordeel hoor. Je weet dat je maandlasten eigenlijk hoger hadden gekund dus dat je iig nog geld aan het einde van de maand overhoud <<) _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:20

Dat is best veel, dat gaat van je max te lenen maandbedrag af... En max te lenen is bij benadering je maandloon x 12 x 1.08 x 4.5

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:22

:') <<)

Naja ik ben bang dat het zodanig gaat drukken, dat ik net een garagebox kan kopen. maarja, huren wordt hem voor mij niet, tenzij ik 800-1000,- per maand huur wil gaan ophoesten.. ik zit precies tussen wal en schip :')
Oh, en dat mag ik niet want ik verdien niet netto 3x de maandhuur _O-

@janine: was ik ook al bang voor.. terwijl de rente op mijn studielening nagenoeg nihil is :+ Maar soit. We gaan het wel zien en zolang ik geen NHG wil hoeft het niet opgegeven te worden..

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:29

Kijk, bijvoorbeeld studieschuld kennen wij hier niet.

Bank berekent hier ook inderdaad je "quotiteit", hoe de eigen inbreng is tov wat je wil ontlenen.
Hoe groter, hoe beter natuurlijk want dan zakt je rente ook.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:45

Celien ben je al afgestudeerd? Zo niet, dat kijken ze daar nog niet naar, omdat technisch gezien je nog geen schuld hebt. Je bent dan nog niet bkr geregistreerd. Ben je wel afgestudeerd, dan telt het wel mee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:05

Een schuld bij DUO staat sowieso niet bij het BKR :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:23

Sorry, ik was met meerdere dingen tegelijk bezig, dat klopt haha. Maar het principe blijft hetzelfde; als je nog niet bent afgestudeerd, heb je nog geen schuld. Zodra je het papiertje hebt, moeten ze die meenemen, ook als je pas over 2 jaar begint met af betalen.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:18

je hebt ook hypothekers die net doen alsof ze je niet gehoord hebben als je zegt dat je een (lage) studie schuld hebt O:)

Ik zit weer zonder opties.. het huis was misschien nog in de verkoop gaat komen komt pas over aanzienlijke tijd te koop en voorlopig dus nog niet :\
Maar we zoeken weer verder

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:21

Zit wel een enorm risico aan. Als je koopt met NHG en daar later om wat voor reden een beroep op moet doen en ze er dan achter komen dat je een schuld hebt verzwegen.. Dan kun je de hulp vergeten. Zelfde bij de bank. Banken kunnen heel coulant zijn met betalingsregelingen, maar als jij bij de aanvraag zaken verzwegen hebt.. nope.

Ik raad het mijn klanten in ieder geval niet aan :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:23

Mij is het wel aangeraden ivm lage schuld en lage woningprijs.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:25

Ik lees nog wel mee hoor! Maar hoop geregel hoop geverf! Phoeh en wijzer word ik er nog niet van Afbeelding
Igv alles is wit! Heb ook een super leuk badkamer kastje op de kop weten te tikken zag ze 120 euro waren enkelt kastje aangezien die voor verkoop vervangen moest worden nu had ik 1 voor 55 euro incl kraan en wastafel en kast

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:27

Oh dat is heel risicovol.fraude wat het in deogen van bank en nhg ook is wordt niet gewaardeerd en kan je de rest van je leven achtervolgen. Reden dat het bij mij zo moeizaam gaat is de eerlijkheid. Daardoor moet er zoveel worden dichtgetimmerd.

En dergelijk laks gedrag heeft onze vorige adviseur een veroordeling voor valsheid in geschrifte opgeleverd.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:28

Berdien schreef:
Zit wel een enorm risico aan. Als je koopt met NHG en daar later om wat voor reden een beroep op moet doen en ze er dan achter komen dat je een schuld hebt verzwegen.. Dan kun je de hulp vergeten. Zelfde bij de bank. Banken kunnen heel coulant zijn met betalingsregelingen, maar als jij bij de aanvraag zaken verzwegen hebt.. nope.

Ik raad het mijn klanten in ieder geval niet aan :)

Ik zou het ook niemand vlug aanraden, echter ik heb een lage schuld en wij kopen sowieso niet op of rond het maximale wat wij kunnen. er wordt dus indirect al rekening mee gehouden.

Dus bij de officiële bepaling toch maar mee laten nemen :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:50

Dat vind ik ook erg slecht idee van de adviseur :o

Wij gaan morgen tekenen, maar gister was het nog wel erg spannend :oo
Vriendlief en ik kregen een discussie om u tegen te zeggen :') _O-
Zal ook wel te maken hebben met alle spanning vanwege de koop etc, normaal hebben we zelden tot nooit discussies, maar met het huis en alles :n

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:03

Tja het hoort er misschien een beetje bij M_D_H? Stress he.
Wij hebben maar 1x echt ruzie gehad en dat was bij het opstellen van het samenlevingscontract en testament :+ Maar als wij uit elkaar gaan kan dat dankzij dat contract wel zonder ruzie haha.

Ik zou nooit fraude plegen! Je gaat echt voor gaas. Daarbij zou ik zelf ook niet kunnen slapen en vriend zonder werk komen te zitten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:06

Fijn gesprek gehad bij adviseur. Heeft me op van alles gewezen en kan meer dan ik dacht :j nu maar eens rustig aan gaan zoeken naar leuke huisjes :)) !

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:18

Ik heb geen ervaring met studieschuld en hypotheek helaas Celiien..

Wij hebben nu echt alles geregeld qua verzekeringen, gas, licht, water, internet, etc. Gisteravond zijn we naar de notaris geweest om dingen door te spreken qua samenlevingscontract en maandag is de officiele overdracht! Komt nu zo dichtbij, ons eerste huisje <3