Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:46

3 en 4 mei heb ik met mijn ouders samen de laatste grote horde in mijn huis aangepakt: de schuur. Door het ontbreken van echte opbergmogelijkheden bleef het toch altijd een beetje een puinhoopje.

3 mei hebben we de schuur helemaal leeggehaald, uitgeveegd, schoongemaakt en in de voorstrijk gezet.
4 mei hebben we hem helemaal geschilderd (incl. plafond), de vloer met de karcher gedaan, nieuwe stellingkasten in elkaar gezet, wat opbergmogelijkheden voor mijn gardena spullen opgehangen, gereedschapshaken in de muur gezet en alles weer naar binnen gesleept. Het was een fikse klus, maar wel de moeite waard!

Afbeelding
Before & after

Afbeelding
Tijdens. Van de propvolle schuur in de rechterbovenhoek, naar een lege schuur in de linkerbovenhoek en het bewijs dat het écht nodig was om te schilderen onderin...

Afbeelding
Allemaal afters. vlnr
- Gereedschapshaken en ladekast voor de kleine rommeltjes. De ladekast had ik altijd voor mijn paardenspullen op stal, maar hier is hij zeker net zo nuttig.
- Gardena opbergers, zowel voor water als tuingereedschap
- Gloednieuwe stellingkasten
- De verzameling schroefjes, moertjes, boutjes en nog veel meer van mijn opa in de hakpotjes met de groene dekseltjes. Eindelijk niet meer opgeslagen in een doos <3
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 15-05-18 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:50

Ceetje_bokt schreef:
Lavameel hebben we al gebruikt, maar die etters komen ook tussen de stenen door en daar lukt het niet om lavameel in de grond te krijgen.

Dat hadden wij ook idd , een paar huizen verderop een tuin die al in geen tientallen jaren was bijgehouden en daar kwam oa Die rottigheid vandaan
Dol en fijn
maar bij heel stug volhouden met weghalen bleef het op den duur aardig weg , maar dat heeft echt wel even geduurt

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:43

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:49

Dat is een goed idee!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:58

Ziet er netjes uit Vjestagirl!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:22

Ik ga helemaal niets aanpassen aan de potjes. Ik snap dat het er instabiel uitziet, maar ik heb ze georven en ik wil er echt geen gaten in maken oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:07

@Conejo
Borders langs muren en hekken zitten in een rainshadow.
Wil zeggen dat je ze extra water en voeding moet geven omdat het hek of de muur de regen afvangen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:24

Vjestagirl echt supernetjes geworden! Waar heb je die stellingen vandaan en wat kosten ze? Mijn schuur is echt een chaos, dit zou een uitkomst zijn!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:57

Janine1990 schreef:
Vjestagirl echt supernetjes geworden! Waar heb je die stellingen vandaan en wat kosten ze? Mijn schuur is echt een chaos, dit zou een uitkomst zijn!

Wij hebben (dezelfde of die erop lijken) bij de Ikea vandaan!
https://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/00111994/
Maar zie ook dat de Praxis zulk soort houten stellingen verkoopt :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:25

Thanks! Ik ga evrn kijken of die van praxis gaan passen en dan haal ik er 2 op! Zijn net wat groter.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:45

Deze heten gorm, van de ikea. Ze zijn daar niet meer te krijgen, maar op marktplaats destemeer.
Albert van de ikea zou ik links laten liggen, die heb k in de kelder en vond k echt n ramp om in elkaar te zetten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:36

Vorig jaar rond deze tijd was mijn tuin nét helemaal af, dus toen had ik foto's op facebook gezet. Vandaag heb ik weer foto's gemaakt, en ik vond het wel leuk om ze onder elkaar te zetten. De foto's zijn 369 dagen na elkaar gemaakt.

Vooral de Esdoorn en de Wisteria lijken het bijzonder naar hun zin te hebben, maar eigenlijk is alles wel heel goed aangeslagen.

Afbeelding

Afbeelding

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:54

Neonlight schreef:
Naath86 schreef:
Neonlight wat staat er op je eerste foto zeg maar linksachter de hosta's, achter de iris (volgens mij). Dat soort struikje ofzo.. Wat is dat?

Ik denk dat ik nu weet welke plant je bedoelt. Is geen struik maar een boompje, is een japanse esdoorn (acer).

[ [url=m/D0Xyuc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh is dat wel een Japanse esdoorn! Idd die op deze foto in het midden staat.

Hier doet de blauwe regen het echt super mooi! Ondertussen is ie alweer wat groener.

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:58

Heel mooi, ik vind het prachtig die blauwe regen maar het is een beetje een woekeraar die nog sterk is ook, daarom komt ie er bij ons helaas niet in.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:16

@Naath86: Het is echt een schitterend plaatje zo. Hoe doe je dat nu met de uitvallende blaadjes en de vijver? Schep je die reglematig weg of heb je er geen vissen in. (De wisteria is namelijk giftig, zodoende mijn vraag)

Ik had ook een wisteria geplant 2 jaar geleden, maar die heb ik dit voorjaar weer uit de grond kunnen trekken. Niet aangeslagen. Echt nul wortel. Denk dat hij te hoog/droog heeft gestaan in mijn kuip..

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:12

Morganlefay schreef:
@Conejo
Borders langs muren en hekken zitten in een rainshadow.
Wil zeggen dat je ze extra water en voeding moet geven omdat het hek of de muur de regen afvangen.

Bedankt voor de tip. In het voorjaar en zomer geef ik regelmatig water. Winter en herfst is de grond altijd heel nat. Zo ie zo loopt het water af richting de schutting.
Planten staan er sinds vorig jaar in. En denk dat een aantal niet overleefd hebben de winter. Maar wacht het nog even af.

Border bij het huis doet het wel super goed.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:20

Iemand tips om een Japanse esdoorn te verplaatsen? Wij hebben er 1 in de tuin staan maar die moet een paar meter opschuiven.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 06:34

Ik denk dat je hem pas kan verplaatsen als hij in rust is, dus dit najaar. Ruim rondom afsteken, groot plantage maken wat goede grond erbij en dan hopen dat hij weer aanslaat.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:09

Ceetje_bokt schreef:
Ik denk dat je hem pas kan verplaatsen als hij in rust is, dus dit najaar. Ruim rondom afsteken, groot plantage maken wat goede grond erbij en dan hopen dat hij weer aanslaat.

Hij moet er helaas morgen uit omdat er een overkapping komt op de plek waar hij nu staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:56

Bismarck schreef:
Ceetje_bokt schreef:

Hij moet er helaas morgen uit omdat er een overkapping komt op de plek waar hij nu staat.

Dan op goed geluk!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:05

Met die specifieke boom niet, maar wel met een ander. Nu vast goed terugsnoeien, ruim uitsteken en na het verplaatsen veel water blijven geven en hem de 1e periode terug blijven snoeien zodat alle kracht en energie in de wortels gaat zitten ipv in de takken. Succes :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:08

Als het nu moet
Dan moet het nu
Zo Ruim mogelijk uitsteken qua kluit en op de nieuwe plek een goeie plens water en op hoop van zegen is mijn eerste gedachte er bij

EDIt
Even een google er aan gewaagd
Maar het is gewoon niet de handigste tijd om te gaan verplanten

Ideaal is in de herfst als het blad er af is de kluit rond steken , snoeien en verplaatsen
Of maart/April de kluit rond steken en in het na jaar verplaatsen

Maar als het nu gedaan word is het idd een Kwestie van de kluit zo groot mogelijk houden en proberen zo min mogelijk wortels te beschadigen
En op de nieuwe plek regelmatig water geven en wat bemesten en dit jaar idd niet veel verwachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:41

Dag allemaal.

Ik ben op zoek naar hortensia advies. We hebben dinsdag de sleutel van ons nieuwe huis gekregen en er staan ook hortensias in de tuin. Ze hebben echter vooral superveel blad en amper bloemen. Zo jammer. Kan ik dit nog rechtbreien?

Ik heb in onze huidige tuin ook hortensias met juist heel veel bloemen en ik wil ze mee verhuizen. Hoe kan ik dat het beste doen?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:44

Mijn hortensia's hebben op het moment ook vooral nog veel blad, bloemen duurt nog wel even volgens mij??

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:45

Klopt hoor, mijn hortensias bloeien ook nog niet :)