[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:31

Lolleke schreef:
Foto's heb ik wel maar dat zijn alleen de foto's online op funda maar geloof niet dat er iemand hier in de buurt in de zelfde prijsklasse / buurt zoekt dus http://www.funda.nl/koop/eindhoven/huis ... nslaan-58/
En tzja, we hopen dus dat het binnen de prijsklasse valt, maar we kunnen er bijna geen pijl op trekken.

Mocht iemand trouwens nog tips hebben over wat wel / niet te zeggen of te vragen, ze zijn meer dan welkom :=

En het is wel fijn dat het je eigen huisje is, maakt het ook makkelijk je andere huis achter te laten. Maarja daar doe je het uiteindelijk ook wel voor.

Tip: http://www.jaap.nl/te-koop/noord+braban ... ingwaarde/
Ik weet niet of de link werkt, maar de woning staat dus 16 maanden in de verkoop ipv 4. En dat is toch goed om te weten.

Verder is de eerste bezichtiging vooral om te kijken of het huis en de buurt je aanspreken. Als dat zo is kan je je kritische vragen bij de tweede bezichtiging stellen, en beter gaan kijken naar de staat van het huis en het onderhoud en dergelijke.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:10

Lolleke schreef:
Foto's heb ik wel maar dat zijn alleen de foto's online op funda maar geloof niet dat er iemand hier in de buurt in de zelfde prijsklasse / buurt zoekt dus http://www.funda.nl/koop/eindhoven/huis ... nslaan-58/
En tzja, we hopen dus dat het binnen de prijsklasse valt, maar we kunnen er bijna geen pijl op trekken.

Mocht iemand trouwens nog tips hebben over wat wel / niet te zeggen of te vragen, ze zijn meer dan welkom :=

En het is wel fijn dat het je eigen huisje is, maakt het ook makkelijk je andere huis achter te laten. Maarja daar doe je het uiteindelijk ook wel voor.

Mooi huisje hoor! Ook mooi ruim volgens mij!
Probeer niet te enthousiast over te komen en stel vooraf vragen op die je wilt stellen. Vraag naar gebreken, kijk goed in hoekjes, bij kozijnen etc.

Is dat laatste van je bericht op mij gericht trouwens?
Want dat te koop bord waar nu 'verkocht' op staat is van ons aankomende huis hoor, waarvan ewe de sleutel 1 juni krijgen :+ . Mijn vriend en ik wonen allebei nog thuis, ik ben pas net 22 :P

manzano

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:20

Dat "niet enthousiast overkomen" vind ik altijd zo'n onzin :o

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:32

Leuk huisje Lolleke! Hou er alleen wel rekening mee dat delen van de Bennekel onder de noemer achterstands-/probleemwijk vallen :)

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:03

Dioxide schreef:
Leuk huisje Lolleke! Hou er alleen wel rekening mee dat delen van de Bennekel onder de noemer achterstands-/probleemwijk vallen :)

Wat je zegt zijn we ons inderdaad van bewust, maar op dit moment zitten we in een stuk van de wijk waar we ons goed voelen (we zitten midden in bennekel aan de bennekelstraat :p ) en hebben echt goed contact met buren / mensen in de wijk en we wonen hier nu nog geen maand.

Bedankt voor alle reacties! Altijd fijn dat er veteranen zijn die het allemaal al gedaan hebben en dus wat info kunnen geven..zelf is het toch altijd maar gokken (ookal ben ik redelijk technisch aangelegd en kan ik best wel wat zien/vinden)
Goede kans ook dat dit huisje het misschien toch niet word en we voor wat anders gaan, maar tot nu toe staat deze bovenaan.

@destino, dat was inderdaad op jou gericht..niet bij nagedacht :o

Mag ik trouwens vragen hoe mensen hier gekozen hebben voor het financieren van de hypotheek? 2 lonen, 1 loon of misschien 1.5 in het kader van de groei o.i.d.?
(zit met nog 300.000 vragen in mijn hoofd maar ik blijf klein :') )

manzano schreef:

Mag ik vragen waarom? :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:06

Hoe je wil financieren hangt af van je toekomstplannen. Blijven jullie beide werken, willen jullie kinderen, gaat er dan iemand minder werken etc.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:37

@ Manzano, er staat 'probeer niet te enthousiast over te komen' en dat vind ik juist helemaal geen onzin. Wil ook weleens weten waarom dat onzin is volgens jou? Jij typt namelijk 'niet enthousiast overkomen', maar dat is niet wat ik gezegd heb. Je mag best een beetje enthousiast zijn, maar niet té!
Als je juist heel erg enthousiast gaat doen en heel duidelijk laat merken dat je huis graag zou willen hebben, dan weet de makelaar dat heus ook wel en zullen ze moeilijker doen met zakken qua prijs. Als je enthousiast bent, hap je immers toch wel!

@ Lolleke, Woon je nu sinds een maand in een huurhuis of iets dan?
Wij hebben het laten financieren op 2 lonen. Ik werk nu tegen minimumloon van 22jarige ivm studiecontract (ik betaal dus maandelijks een deel loon aan studiekosten, in totaal 12 maanden een laag loon maar wel een diploma erbij :+ ) en ga in november heel flink omhoog. Wij kunnen het nu al makkelijk betalen, dus als ik later minder wil werken (en dus weer op een laag loon uitkom) kunnen we het makkelijker betalen :j .

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:57

nogo moet er nog veel gebeuren dan?

Destino fijn gezicht/ gevoel hé als er verkocht op het bord staat

moniqeu kan me voorstellen dat het even slikken is, je laat al het oude vertroude achter je en wat je zegt je hebt er zo ontzettend veel meegemaakt

owens-mama volgens mij sta je heel sterk, maar dat zegt tegenwoordig niks meer. hoop voor je dat er toch nog iets positiefs uit voord komt

steffy fijn zulke schoonouders!

lolleke mooi huisje inderdaad lekker ruim zo te zien, al weet ik dat verkoop foto's heel erg verteken
wij hebben tot nu toe 2 huizen gekocht en allebei op 1 loon gebasseerd. dit om onze financiele vrijheid te houden en omdat we al 2 kleintjes hebben zitten wij liever op safe.
wat wij standaard vroegen bij het kijken van huizen (wij stelden veel meer hoor, maar doordat we nu in Duitsland gekocht hebben zijn sommige vragen toch wat anders)
of de woning geissoleerd is (dak, muren, vloer enzo) hoe oud de elecktriciteit is en de keuken/ badkamer (voor het geval het blijft zitten als je het koopt) en heel belangrijk de vaste lasten (gas, water en licht) voor ons is de laatste een deal breker geweest omdat die lasten zo hoog waren door het slecht geissoleerd zijn.

Destino voel mij toch wel deels aangesproken door de ego posts, probeer er wel altijd rekening mee te houden, maar door het klussen heb ik geen tijd om bij te lezen en echt overal op te reageren. meestal lees ik wel alles, maar doordat ik meestal op mijn telefoon even bokt check en het typen daarop niet zo snel gaat en het dan wel erg veel tijd met zich meebrengt om overal op te gaan reageren.
Dus dames sorry als ik niet altijd even netjes bijlees en reageer.

Bij ons begint het nu echt wat te worden boven althans. de plafond platen zitten erin en zijn geschilderd. straks kan ik de vloerbedekking voor boven ophalen en dan gaan we dat leggen. dan is het voor boven enkel nog de trap schilderen en de hal zelf, maar er moet nog wat aangestuckt worden en daarna kan de rest van de glasvezel erop.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:23

Pahon het was eigenlijk totaal niet op jou gericht :)
Jij bent al bezig met klussen, dan is het logisch dat je even minder tijd hebt!!
Voordat je de sleutel kreeg was je juist altijd heel betrokken en geinteresseerd :D .
Maak je snel weer nieuwe foto's? Volgens mij vordert het namelijk wel heel goed!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:55

Ja en die redenering vind ik dus onzin destino. Als je een bod doet wil je het huis graag hebben. Je doet niet voor niets een bod. Dat doe je niet als je niet enthousiast bent en het niet graag wilt hebben.

Ik heb daarnaast ook meegemaakt dat verkopers het juist meer gunde aan enthousiaste mensen en daardoor makkelijker werden in het onderhandelen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:07

Dat is dan jouw ervaring en mening.

Wat ik van vrienden en kennissen gehoord heb en zelf ondervonden heb is dat je een bod uitbrengt op een huis wat je wilt hebben.
Maar een bod uitbrengen en het huis perse willen hebben daar zit nogal een verschil tussen.
Was bij ons huis ook. Wij vonden het een huis met veel mogelijkheden maar we wilden het niet perse hebben.
Alleen als ze open stonden behoorlijk wat van de prijs af te doen. In eerste instantie was die ruimte er niet. En als wij hadden laten merken dat we het graag wilden was die ruimte er ook nooit geweest.
Door juist eerlijk te zijn over het feit dat we dan wel verder zouden zoeken zijn zij toch gezakt.

Dus zo zie je maar dat je daar hele andere ervaringen in kunt hebben.
Ik heb trouwens ook nog nooit zo'n verhaal als bij jou gehoord.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:15

Maar ook als je heel enthousiast bent kun je toch standvastig zijn in je onderhandelingen. Daar ben je zelf bij en dat merkt een makelaar ook meteen. Dat zie ik echt los van elkaar.
Onderhandelen is puur zakelijk en als je dat niet bent of kan moet je een aankoopmakelaar nemen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:24

En in jouw geval was je dus ook niet super enthousiast........ dus hoefde je ook niet zo te doen.
Maar als je het wel was geweest weet je niet of het nou echt wat had uit gemaakt.
Jij hebt je prijs, zij hebben hun prijs en als dat elkaar matcht dan heb je een deal, anders niet.

Het is niet zo dat als kopers hier súper enthousiast over de vloer komen onze minimumprijs opeens omhoog gaat.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:31

Hier ook weinig tijd :o :o :o

@Steffi: super van je schoonouders!

@Monique: dat is idd heel moeilijk, dat herken ik maar al te goed, maar merk bij ons tot mijn grote verbazing dat na een tijdje het afstand nemen veel gemakkelijker gaat dan gedacht en we zijn hier zó blij met onze boerderij.
Sterkte en heel veel geluk in het mooie Spanje, zal heerlijk zijn dat je man zich nu zoveel beter voelt!

@Pashon: flink aan de klus.

Tja, in ons geval, niet enthousiast over mijn huis, dan gun ik het je ook echt niet, hoor.
Maar goed, ligt er natuurlijk ook aan hoe graag je wilt/moet verkopen.
Wij leken de kopers voor het uitzoeken te hebben :o

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:22

@ Pashon, wij waren wel enthousiast hoor, maar zagen ook veel dingen die moesten gebeuren, een hoop tijd, geld en energie die erin gestoken moest worden. Dus dat hebben we ook erg naar voren gehaald.
Ik denk dat je het sowieso anders bekijkt als koper, dan als verkoper.
Maargoed onze meningen verschillen gewoon en dat kan, niet iedereen is hetzelfde :) .

Ik weet niet of het heel goed te zien is (telefoonfoto) Afbeelding
Ons huisje, met bord *D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:13

manzano schreef:

Ja, waar! Wij gaven bij makelaars altijd ons budget aan. Een paar waren zo idioot om ons huizen te laten zien, die we bij voorbaat al niet konden betalen. Maar dan hoopten ze dat we zo verliefd werden enz. Eén keer hebben we nog lang zitten kletsen met de huiseigenaar en ook meteen eerlijk verteld hoe of het zat. We vonden het natuurlijk zonde van zijn tijd. Maar wat begon als een huisbezichtiging eindigde in een ongelooflijk gezellig dagje bij iemand aan de keukentafel. _O- Ik kon zo hard roepen wat ons budget was. Die makelaars bleven aan de gang. Ik vond dat wel een slechte zaak. Makelaars wilden duidelijk meer zakken dan de huiseigenaren. :')

En dan waren we ook echt wel gewoon enthousiast hoor, maar ja, als je het niet kan betalen, dan kan je het niet betalen. Als je geld gaat bieden, dan weet de verkoper toch wel dat je interesse hebt.

Lolleke, ga voor de grap eens met een paar adviseurs praten. Dan wordt je altijd wijzer. De situatie van elk mens is anders en vanuit de toekomstwensen bouw je een plan van hypotheek op. Om maar een situatie te schetsen: 2 lonen waren ze bijvoorbeeld vroeger bij de Rabo niet happig op. Vrouwen gaan vaak minder werken als er kinderen komen. Dan moet de hypotheek op te brengen blijven.

Destino: Leuke foto! Hier kon dat niet. De verkoper had het bord al uit de tuin gehaald. Die kreeg teveel telefoontjes van mensen die er Polen in wilden stoppen. :+

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:10

@destino, toffe foto :D

Over dat wel of niet enthousiast vraag ik me inderdaad ook altijd af.
Wat avaluna bijvoorbeeld zegt, over mijn huis niet enthousiast? krijg je het ook niet!
En aan de andere kant zijn er mensen die er zo veel mogelijk uit willen slaan zoals destino beschreef.

Denk dat je daar gewoon een goede middenmoot in moet vinden. Dat je best mag laten zien dat je een huis echt tof vind, maar ik ben dan ook iemand die zo reel is dat ik maar tot een bepaalde prijs ik kan gaan, en niet meer. Vind je dat niet goed genoeg nouja dan jammer, er zwemmen meer vissen in de zee die ik ook wel lekker vind. En nu niet mijn droomhuis dan over een paar jaar wel.

Zowiezo gaan we met een paar adviseurs praten en doen we het het liefst op 1 loon natuurlijk. Ik kan straks wel fulltime gaan werken maar heb een vorm van reuma, kans is dat ik misschien toch voor mezelf maar eens over parttime moet gaan denken, en inderdaad als je kinderen krijgt wat je dan doet is ook nog de vraag.
En tzja, als ze aankomen met een huis dat goed boven ons budget ligt dan kunnen ze 'm steken waar de zon niet schijnt, heb dan ook weinig behoefte om er te gaan kijken. Doe ik over 10 jaar wel als ik het wel kan betalen :+

@veerledec, nog bedankt voor je link. 16 maanden en 4 maanden is toch wel een wezenlijk verschil.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:39

Ja op Funda kun je huizen "opnieuw" plaatsen. Dan lijkt het alsof ze kort te koop staan, maar JAAP trapt er niet in :') (meestal althans).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:03

Ik denk dat je dat heel goed beschrijft Lolleke :j

Ik was zelf direct verliefd op mijn huis, en toen stonden we nog maar in de gang :') Wel kritisch gebleven en mijn vader heeft keihard onderhandeld. Het is ook een win-win-situatie. Zij konden hun huis na drie weken (!) verkopen en ik had een geweldig huis. Uiteindelijk heb je elkaar beiden nodig. Als koper heb je een verkoper nodig die bereid is tot onderhandelen en als verkoper heb je een... koper :D :)) nodig. Dus of je nou heel enthousiast bent of koel en gereserveerd bent in je bewoordingen over het huis tegenover de makelaar, zodra je een bod uitbrengt laat je weten dat je serieus geïnteresseerd bent in het huis.

Wat betreft 1, 2 of 1.5 loon, ga inderdaad eens praten met verschillende adviseurs. Zij hebben de rekentools om het een en ander direct voor je voor te rekenen. Kunnen jullie zelf bepalen waar jullie voor gaan.

Over adviseurs gesproken.. op 10 mei heb ik het examen voor mijn erkend hypotheekadviseurschap. Spannend := :=

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:23

Ik kom hier ook even binnenvallen!

De eerste stap is gezet! 27 mei hebben mijn vriend en ik een afspraak met de hypotheekadviseur! :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:32

@Destino: wat leuk, die foto! Hier kon het helaas ook niet.

@Berdien: succes, alvast!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:13

Leuke foto, Destino! :D Ik denk dat wij het 'verkocht' bordje ook gaan vastleggen! Komende donderdag tekenen we het koopcontract. En woensdag hebben we een bespreking met onze hypotheekadviseur om de laatste details door te nemen. We twijfelden over 10 of 15.000 euro bouwdepot. Het scheelt 12 euro per maand. Klinkt niet als heel veel, maar als je het uitsmeert over de hele looptijd van je hypotheek is het best een bedrag. Van 10.000 kunnen we de dingen die echt moeten in ieder geval doen. Voor de rest kunnen we dan sparen.

Het bedrag dat wij maximaal mogen lenen is gebaseerd op twee lonen, maar we gaan er ver onder zitten met de uiteindelijke hypotheek. We wilden de maandlasten vergelijkbaar houden met onze huidige lasten. Natuurlijk gaat het wel iets omhoog, maar dat kan financieel ook wel.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:57

:D Ik zag net op jaap.nl dat ons huis daar al als 'verkocht' staat. Op funda nog niet. Vanavond even langsrijden, kijken of er al een verkochtbordje op zit!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:04

Is financieringsvoorbehoud vervallen?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:35

Bij ons? Nee. En ook het voorbehoud van de bouwtechnische keuring hebben we nog. Staat allemaal keurig in het voorlopig koopcontract. Op het huis zelf zit nog geen verkochtbordje zag ik vanavond.