Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:19

MyWishMax schreef:
Ik krijg in februari mijn jaarafrekening, maar zit in januari altijd onder het plafond. Ipv de 221 die zij rekenen zit ik met stoken rond de 180m3. Februari juist rond de 130 ipv 189 en maart ergens tussen de 50 en 135 ipv 159. Die februari maart kan ik dan nog gebruiken in andere maanden, als ik het goed begrijp, maar ik kan dus niet die 40m3 van januari nog gebruiken. En dat was verbruik toen ik wel stookte, omdat dat te betalen was. Met lagere tarieven als die er nu aankomen. Ik weet niet waar ik februari bij moet rekenen eerlijk gezegd, of die nog dit contractjaar is of 2023. Maar in de zomer zit ik juist wel eens boven die bedragen die zij noemen. Met een hittegolf douche ik vaker en kom ik dus wel erg dicht daarbij of erboven. Bij 1200m3 per jaar zelf te verdelen zit ik er ruim onder. Ik kom in jaren dat ik wel de verwarming aanzit aan de 900m3. Nu dus veel lager, maar wel zomer wat hoger en winter lager als gemiddelde.

Behalve dat stoken alsnog wel duur is, zorgt deze manier er wel voor dat het plafond lager wordt terwijl je over het gehele jaar onder die 1200m3 blijft. En ja, dat is alsnog kiezen tussen verwarmen of eten. Ook in Nl.

Ik ben reuze blij dat er een maatregel is en geloof niet dat het door de overheid gedaan wordt om te pesten. Absoluut niet. Wel dat ze af en toe geen idee hebben hoe het voor sommige delen van de bevolking is.

Volgens mij wordt er na je jaarafrekening alleen nog naar het verbruik per maand en dus ook het prijsplafond per maand gekeken en kan je niet meer de restanten van de maanden ervoor gebruiken.
Dat is wat ik in mijn eerdere post ook bedoelde.

Sanet

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:20

Voor ons komt dat echt super super slecht uit. Ons contract loopt af eind april. En we krijgen april/mei onze warmtepomp.

Nou ja… wat ik nu wel gedaan heb is bij de P1 meter nu ook onze tarieven ingevuld. Dat maakt het wel nog ernstiger……

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:28

Sanet schreef:
Voor ons komt dat echt super super slecht uit. Ons contract loopt af eind april. En we krijgen april/mei onze warmtepomp.

Nou ja… wat ik nu wel gedaan heb is bij de P1 meter nu ook onze tarieven ingevuld. Dat maakt het wel nog ernstiger……

Heb jij geen zonnepanelen dan?

Wat ik me afvraag; is iedereen zich ervan bewust dat de voorschotten berekend worden naar de actuele prijzen? Door het prijsplafond zal je die kunnen verlagen, maar vanaf 2024 ga je weer de volle mep betalen. Voor ons de reden dat we zuinig blijven doen.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:29

EllyC schreef:
Maar jij hebt dan toch ook noot meer gebruik gas in het laatste kwartaal? Of jij doet veel gas gebruiken in de zomermaanden of blijft ruim onder plafond lijkt mij dan.

edit en dat blijkt ook wel uit je eerdere post, je zit op jaarverbruik van 650m3, waar zit dan de angst/boosheid over de 2e periode van het jaar?

ogidni schreef:
Ik krijg het wel benauwd als ik zie wat voor bedragen sommige als voorschot moeten betalen. Mijn voorschot heb ik minimaal opgehoogd van 130 naar 150. Vanaf januari zit ik met het prijsplafond goed met een gemiddeld jaar verbruik van rond de 650m3 (gerekend vanaf 2018, ik houd het zelf bij in een excelsheet). Door het excelsheet zie ik ook dat ik nu nog steeds 450 euro in de plus sta qua voorschotten. De 190 euro van deze en vorige maand gaan direct naar de spaarrekening maar ik verwacht ze aan het einde van de rit in april eigenlijk niet nodig te hebben.
Maar ik begrijp niet hoe mensen aan een voorschot van 3, 4 of 500 euro per maand komen. Dat is voor een normaal mens toch niet meer te betalen??

Ik heb geen angst of boosheid voor het 2e deel van het jaar omdat ik inderdaad in mijn bestand terug zie dat ik alle maanden onder de M3 gas van het prijsplafond zit.
Het gaat mij juist om de mensen die een hoger verbruik hebben dan het prijsplafond per maand en ook hun jaarafrekening vroeg in het jaar hebben. Als het dus zo is dat de energieleveranciers na de jaarafrekening per maand gaan kijken...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:30

insun schreef:
Wat ik me afvraag; is iedereen zich ervan bewust dat de voorschotten berekend worden naar de actuele prijzen? Door het prijsplafond zal je die kunnen verlagen, maar vanaf 2024 ga je weer de volle mep betalen. Voor ons de reden dat we zuinig blijven doen.

Ik woon hier sinds september vorig jaar. Het gemiddelde gaat over 3 jaren. En ik zat met mijn normale verbruik al ruim 300m3 aan gas onder het verbruik van de vorige eigenaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:41

insun schreef:
Sanet schreef:

Heb jij geen zonnepanelen dan?

Die komen tegelijk (hopelijk!) met de warmtepomp. Iets met leveringsproblemen van die omvormers.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:44

ogidni schreef:
MyWishMax schreef:
Ik krijg in februari mijn jaarafrekening, maar zit in januari altijd onder het plafond. Ipv de 221 die zij rekenen zit ik met stoken rond de 180m3. Februari juist rond de 130 ipv 189 en maart ergens tussen de 50 en 135 ipv 159. Die februari maart kan ik dan nog gebruiken in andere maanden, als ik het goed begrijp, maar ik kan dus niet die 40m3 van januari nog gebruiken. En dat was verbruik toen ik wel stookte, omdat dat te betalen was. Met lagere tarieven als die er nu aankomen. Ik weet niet waar ik februari bij moet rekenen eerlijk gezegd, of die nog dit contractjaar is of 2023. Maar in de zomer zit ik juist wel eens boven die bedragen die zij noemen. Met een hittegolf douche ik vaker en kom ik dus wel erg dicht daarbij of erboven. Bij 1200m3 per jaar zelf te verdelen zit ik er ruim onder. Ik kom in jaren dat ik wel de verwarming aanzit aan de 900m3. Nu dus veel lager, maar wel zomer wat hoger en winter lager als gemiddelde.

Behalve dat stoken alsnog wel duur is, zorgt deze manier er wel voor dat het plafond lager wordt terwijl je over het gehele jaar onder die 1200m3 blijft. En ja, dat is alsnog kiezen tussen verwarmen of eten. Ook in Nl.

Ik ben reuze blij dat er een maatregel is en geloof niet dat het door de overheid gedaan wordt om te pesten. Absoluut niet. Wel dat ze af en toe geen idee hebben hoe het voor sommige delen van de bevolking is.

Volgens mij wordt er na je jaarafrekening alleen nog naar het verbruik per maand en dus ook het prijsplafond per maand gekeken en kan je niet meer de restanten van de maanden ervoor gebruiken.

jawel, dat kan dus wel. Je kan alleen niet de restanten meenemen van de maanden bij het vorige contract. Dus wat MWM zegt klopt, ze kan januari niet meenemen, maar de maanden er na wel. Dus in dat opzicht zit je gunstig, MWM is maar 40m3 "kwijt" van de 1200m2.

Als jij een contract hebt tm de zomer en je in de eerste helft van het jaar (bijv door een vroege lente) een hoop over hebt gehouden, kun je die m3 niet meer meenemen naar de tweede helft van het jaar, bijvoorbeeld door een strenge winter. Dat is een stuk vervelender.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:45

Ik ga even weer terug naar het onderwerp van gister: het verschil in stoken wanneer de ketel op 60 of 80 graden staat.
Met 60 graden heeft hij 3 uur nodig om de woonkamer van 15 graden naar 18 graden te krijgen.
Op 80 graden heeft hij 1 uur nodig voor hetzelfde resultaat.
Nu weet ik nog niet of hij meer verbruikt om de ketel op 80 graden te houden want ik had vannacht een wasje gedraaid. Los van dat wasje lijkt er niet heel veel meer verbruikt vannacht.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:49

Winged schreef:
insun schreef:

Ik woon hier sinds september vorig jaar. Het gemiddelde gaat over 3 jaren. En ik zat met mijn normale verbruik al ruim 300m3 aan gas onder het verbruik van de vorige eigenaar.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat het voorschot met prijsplafond verlaagd wordt. Als ik nu 300 betaal, zal dat minder worden. Maar stel mijn jaarrekening komt 31 december. Ik heb 1170 m3 gas verbruikt. Dan wordt mijn nieuwe voorschot 1170 ( zal waarschijnlijk iets hoger aangerekend worden) x de actuele prijs van een m3 gas worden. Als die prijs op dat moment 3,50 is, ga je een aanzienlijk bedrag betalen per maand voor alleen gas… 1170 x 3,50 + 300 vaste kosten…

Slmt9: wassen kost electriciteit, geen gas.

Edit: aanvulling op post Slmt9 gegeven.
Laatst bijgewerkt door insun op 15-12-22 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:52

karrij schreef:
Omdat we hier besodemieterd worden waar we bij staan! Ronduit schandalig is het! En dan al die bedrijven die door deze ellende omvallen!

Inderdaad, het kabinet maar voor sinterklaas spelen naar het buitenland. Miljoenen naar Oekraïne, terwijl er op giro 555 meer dan 160 Miljoen is opgehaald. En nog maar meer heen pompen.
En weer 200 Miljoen voor die slavernij.
En bij de burgers maar plukken.
Dit is allemaal geen toeval.
Maar wie dat nu nog niet ziet leeft onder een steen.
En onder het mom van klimaat, nou laat maar snel opwarmen. Hoeven we geen verwarming meer aan.
Begrijp sowieso niet hoe dit poppenkast kabinet er nog zit.
Crisis na Crisis. Wissen van sms'jes.geen herinnering.
Maar alles is bepaald.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:59

ogidni schreef:
MyWishMax schreef:

Dan wordt het voor mij dus alleen maar slechter... Ik had nog hoop zoals vattenfall het uitlegde met het compensatie van ene maand naar andere maand, alleen niet van ene contractjaar naar andere.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:02

secricible schreef:
jawel, dat kan dus wel. Je kan alleen niet de restanten meenemen van de maanden bij het vorige contract. Dus wat MWM zegt klopt, ze kan januari niet meenemen, maar de maanden er na wel. Dus in dat opzicht zit je gunstig, MWM is maar 40m3 "kwijt" van de 1200m2.

Als jij een contract hebt tm de zomer en je in de eerste helft van het jaar (bijv door een vroege lente) een hoop over hebt gehouden, kun je die m3 niet meer meenemen naar de tweede helft van het jaar, bijvoorbeeld door een strenge winter. Dat is een stuk vervelender.

Oh gelukkig. Het wordt gewoon steeds lastiger om te begrijpen voor me. Dan ben je extreem zuinig en lijkt het ineens alsof je bijna gestraft wordt als je in de zomer meer verbruikt, terwijl je in de winter echt veel minder verbruikt. Maar zolang het zo blijft werken kan ik die zomer echt ruim opvangen

Qua energie zit ik ook het hele jaar veel constanter als die verbruikstabel. Dus in de zomer in vergelijking hoog, maar winter lager. Januari raak ik wel een groot gedeelte kwijt, maar de rest van het jaar zou ik gelijkmatiger zijn en dus kunnen compenseren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:03

Maar in de zomer verbruik je ook een stuk minder lijkt me? Dan hoeft de verwarming niet aan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:06

Ik heb het over de bedragen die er in die tabel staan. In de zomer zit ik daar op of boven zonder verwarming
Maar met elektriciteit, ik schreef energie, ben ik veel gelijkmatiger als die tabel. S zomers vrij hoog in vergelijking daarmee, 's winters een stuk lager. Mijn verbruik van elektriciteit schommelt niet zo extreem als dat het in die tabel gaat. Net als dat mijn laagste verbruik van beide niet zo laag is als de tabel, maar mijn hoogste ook een stuk lager als de hoogste daar.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:10

Gitana schreef:
Ik ben er echt zo moe van dat mensen zo skeptisch zijn tegenover de overheid. Alsjebelieft zeg denk je nou echt dat alle ambtenaren zich de hele week inzetten om het zo misselijk mogelijk voor iedereen te maken? Mensen gaan over het algemeen bij de overheid werken omdat ze zich graag willen inzetten voor de maatschappij en er energie van krijgen om hun land een betere plek te maken. Als men eens wist hoeveel er gestreden wordt binnen de overheid om het beter te maken voor inwoners...

Nouja als ze eens zouden beginnen met HUN land zou er al een boel verschil zijn ja.

Kom op he, ze maken fout na fout..er is een enorm wanbeleid en de eigen inwoners laten ze letterlijk in de kou staan.

Ookal zouden ze hun best doen, het hele systeem klopt van geen kant en het werkt niet.

Ik wordt daar pissig van, ik verbruik nauwelijks gas en stroom..en moet zoveel betalen dat ik letterlijk financieel in de problemen kom.

En dan gaat er 200 miljoen!!! (alsof het niets is!) naar excuses maken voor iets wat lang geleden gebeurd is...dat is allemaal belastingsgeld. Betalen wij, bovenop die achterlijke energieprijzen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:21

sabine1979 schreef:
Eef_Bam schreef:
[quote="sabine1979"
Ik was straks mijn verbruik aan het bekijken.
Veel te veel gasverbruik deze maand. Gister was ik werken, heeft de verwarming niet aangestaan, heb ik 7 kuub verbruikt, zit nu op dec al op 61 kuub, ik verbruik heel weinig, dus iets is er niet goed. Mijn oude ketel verbruikte nog minder. Monteur heb ik gebeld, die zei ook al, dat kan nooit. Heb wat opdrachten gekregen om te checken als ik vanavond thuis kom.
[/quote

Wat is "niet aan" bij jou? Bij mij staat de verwarming in de nacht en als ik weg ben op 15 graden, normaal gebeurt er dan niets maar met dit koude weer slaat hij toch regelmatig aan. Heb maandag en dinsdag de verwarming snachts maar op 14 gezet aangezien ik toch ook heel de dag niet thuis was. Alleen in de avond 3 uurtjes op 17 gezet. Daarmee 4m3 per dag verbruikt.

"Niet aan" is bij mij 16,5 graad. Ik heb vogels binnen zitten die niet tegen kou kunnen. Monteur zij dat de ketel goed stond.

Waar gaat dit heen, ze willen iedereen in de problemen helpen, met al die hoge prijzen. Sommige mensen kunnen het echt niet betalen -:(- 7

Maar dan staat je verwarming met dit koude weer dus wel aan, om de temperatuur op 16.5 te houden. Een verbruik van 5 m3 met een redelijk maar niet goed geïsoleerd huis is best normaal. Lijkt me niet dat er dan iets mis is met je ketel, het is gewoon retekoud. Bij mij staat hij op 15 en 3 uurtjes op 17 en zit ook al aan de 4 m3, met een jaren 80 woning met vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie (en oud dubbel glas waar de meeste kou doorheen komt nu).

Alsnog wel heel vervelend als je verbruik hoger is dan je financieel kan of wil hebben. Maar denk niet dat de monteur daar wat aan kan doen.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:44

Volgens mij als je maximaal wil kunnen profiteren van de ruimte om binnen het plafond te schuiven zou je per 1 januari naar een nieuwe energie leverancier moeten overstappen.
Dan krijg je een afrekening op 31-12 van je huidige en loop het nieuwe contract jaar van 01-01-2023 t/m 31-12-2023 bij de nieuwe energieleverancier.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:27

Er is toch nog helemaal niet bekend wat de prijzen zijn in 2024 ?

Citaat:
kun je die m3 niet meer meenemen naar de tweede helft van het jaar, bijvoorbeeld door een strenge winter. Dat is een stuk vervelender.

Bedoel je hier 'voor een strenge winter'.. ipv 'door' een strenge winter?
Je hebt t over de winter die dan nog moet komen toch?

Ik hoop dat de winter vanaf okt 2023 een beetje vergelijkbaar is met die van dit jaar, dan weet je ongeveer wat je gaat verbruiken, denk ik?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:35

Mijn moeder zei vandaag nog dat bij vergelijken van verbruik vorig jaar en gisteren er een verschil van bijna 11 graden was in temperatuur. Nu gemiddeld min 2 en toen 9 graden gemiddeld. := dus dag en nacht gemiddelde.

Maar nee, ik denk niet dat er wat mis is met ketel of cv als je nu 5m3 verbruikt om het 15 graden te houden, dat verbruik ik ook. Het is gewoon bij een slecht geïsoleerd huis keihard werken om die 15 graden te blijven. Zelfs bij de beter geïsoleerde huizen zoals mijn ouders hebben is het nu harder werken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:51

En dan moet je ook echt het geluk hebben dat je buren ook de kachel aanzetten. Dat is in veel gevallen niet meer zo waardoor het ook langer duurt eer je huis op temperatuur is

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:00

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:31

Cer schreef:
Er is toch nog helemaal niet bekend wat de prijzen zijn in 2024 ?

Citaat:
kun je die m3 niet meer meenemen naar de tweede helft van het jaar, bijvoorbeeld door een strenge winter. Dat is een stuk vervelender.

Bedoel je hier 'voor een strenge winter'.. ipv 'door' een strenge winter?
Je hebt t over de winter die dan nog moet komen toch?

Ik hoop dat de winter vanaf okt 2023 een beetje vergelijkbaar is met die van dit jaar, dan weet je ongeveer wat je gaat verbruiken, denk ik?

Meestal heb je in November en December al wel winterweer toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:16

De enige nov / dec die gelden voor dat plafond zijn nov / dec in 2023 toch?

Of snap ik het helemaal verkeerd? :') (dat kan zomaar!)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:30

purny schreef:
En dan moet je ook echt het geluk hebben dat je buren ook de kachel aanzetten. Dat is in veel gevallen niet meer zo waardoor het ook langer duurt eer je huis op temperatuur is

Mijn buren wonen 100meter verderop. Als ik hier warm van moet worden :D

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:16

Wat is "niet aan" bij jou? Bij mij staat de verwarming in de nacht en als ik weg ben op 15 graden, normaal gebeurt er dan niets maar met dit koude weer slaat hij toch regelmatig aan. Heb maandag en dinsdag de verwarming snachts maar op 14 gezet aangezien ik toch ook heel de dag niet thuis was. Alleen in de avond 3 uurtjes op 17 gezet. Daarmee 4m3 per dag verbruikt.
[/quote]

"Niet aan" is bij mij 16,5 graad. Ik heb vogels binnen zitten die niet tegen kou kunnen. Monteur zij dat de ketel goed stond.

Waar gaat dit heen, ze willen iedereen in de problemen helpen, met al die hoge prijzen. Sommige mensen kunnen het echt niet betalen -:(- 7[/quote]

Maar dan staat je verwarming met dit koude weer dus wel aan, om de temperatuur op 16.5 te houden. Een verbruik van 5 m3 met een redelijk maar niet goed geïsoleerd huis is best normaal. Lijkt me niet dat er dan iets mis is met je ketel, het is gewoon retekoud. Bij mij staat hij op 15 en 3 uurtjes op 17 en zit ook al aan de 4 m3, met een jaren 80 woning met vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie (en oud dubbel glas waar de meeste kou doorheen komt nu).

Alsnog wel heel vervelend als je verbruik hoger is dan je financieel kan of wil hebben. Maar denk niet dat de monteur daar wat aan kan doen.[/quote]

Natuurlijk staat die wel aan :j
Heb een electrische fleecedeken waar ik voldoende warmte mee krijg. Er was ook niks mis met de ketel gelukkig. Het is nog maar ff behelpen tot het weer aangenamer is buiten :o
Straks ook gelijk een bedrijf gemaild voir eventuele betere isolatie, alle beetjes helpen natuurlijk