MyWishMax schreef:Ik krijg in februari mijn jaarafrekening, maar zit in januari altijd onder het plafond. Ipv de 221 die zij rekenen zit ik met stoken rond de 180m3. Februari juist rond de 130 ipv 189 en maart ergens tussen de 50 en 135 ipv 159. Die februari maart kan ik dan nog gebruiken in andere maanden, als ik het goed begrijp, maar ik kan dus niet die 40m3 van januari nog gebruiken. En dat was verbruik toen ik wel stookte, omdat dat te betalen was. Met lagere tarieven als die er nu aankomen. Ik weet niet waar ik februari bij moet rekenen eerlijk gezegd, of die nog dit contractjaar is of 2023. Maar in de zomer zit ik juist wel eens boven die bedragen die zij noemen. Met een hittegolf douche ik vaker en kom ik dus wel erg dicht daarbij of erboven. Bij 1200m3 per jaar zelf te verdelen zit ik er ruim onder. Ik kom in jaren dat ik wel de verwarming aanzit aan de 900m3. Nu dus veel lager, maar wel zomer wat hoger en winter lager als gemiddelde.
Behalve dat stoken alsnog wel duur is, zorgt deze manier er wel voor dat het plafond lager wordt terwijl je over het gehele jaar onder die 1200m3 blijft. En ja, dat is alsnog kiezen tussen verwarmen of eten. Ook in Nl.
Ik ben reuze blij dat er een maatregel is en geloof niet dat het door de overheid gedaan wordt om te pesten. Absoluut niet. Wel dat ze af en toe geen idee hebben hoe het voor sommige delen van de bevolking is.
Volgens mij wordt er na je jaarafrekening alleen nog naar het verbruik per maand en dus ook het prijsplafond per maand gekeken en kan je niet meer de restanten van de maanden ervoor gebruiken.
Dat is wat ik in mijn eerdere post ook bedoelde.