Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:43

We hebben nu nog geen laadpaal thuis, maar die komt er wel. Weet alleen nog niet welke. Twee straten verder staat er een in het dorp, dus tot nu toe gebruiken we die, en we zouden ook nog via een 220v stopcontact thuis kunnen laden.

Tesla heeft best veel range toch?
Wij zijn wel van die ouderwetse mensen die halverwege sowieso meestal stoppen voor een broodje of kop koffie, dus wat dat betreft verandert er niks voor ons als we even moeten laden haha. Afgelopen weekend zijn we gestopt bij een laadpaal naast de Jumbo, ideaal! Even boodschappen gedaan, wat we normaal in Zeeland doen als we aankomen, en als we dan terug komen kunnen we alweer 50km verder rijden.
We hadden eigenlijk de snellaad versie op het oog, maar uiteindelijk toch niet genomen omdat deze goedkoper was en we eigenlijk nooit zo’n lange afstanden rijden.
Hybride is dan wel fijn idd!
Al gaat die range echt snel omhoog bij nieuwere modellen.

Prairy, dat is inderdaad even behelpen als je zo’n stuk in een dag moet rijden.
Ik verwacht wel dat er steeds meer laadpalen bij komen, en het steeds makkelijker wordt om tijdens een visite je auto in de buurt snel weer vol te laden.

Ik vind vooral het Lightyear One concept zo gaaf. Niet zo zeer de auto, maar het idee van zonnepanelen in je auto verwerkt :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:52

moonsparkle schreef:
Ik zie best vaak dat het vol staat bij laadpalen, lijkt me zo'n gedoe als je dan niet kunt laden. Kan iedereen een laadpaal bij huis krijgen? En hoe zit het dan met de stroomkosten?

Edit https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... n-laadpaal

De paal in ons dorp is altijd vrij haha, volgens mij zijn wij hier de eerste :))
Als je een eigen oprit hebt dan kun je natuurlijk gewoon aan huis een lader ophangen, en ze hebben ook speciale stoeptegels waar je je kabel in kan leggen zodat je vanuit huis kan laden als je auto langs de weg staat.
Verder kun je bij de gemeente ook altijd een laadpaal in de buurt aanvragen.
Ik las laatst ergens dat ze uiteindelijk gewoon in elke straatlantaarn een laadpunt willen verwerken.
Wij betalen aan de laadpaal in het dorp nu €0,215 per kWh, dus vergelijkbaar met thuis laden als je geen zonnepanelen hebt. Het ligt aan de aanbieder, op publieke plaatsen betaal je vaak rond de 30 tot 40 cent.

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:57

Is het met een huuraccu wel rendabel om elektrisch te rijden? Het huren kost je toch vlot 100 euro per maand?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:13

Bart heeft er een hele berekening op losgelaten toen we op zoek waren :))
Incl afschrijving en alle bijkomende kosten..
We waren eerst dik €6000 per jaar kwijt aan de auto's :=
Nu wordt dat de helft, heerlijk :D
Afbeelding

Een koopaccu is op de lange termijn goedkoper dan huren inderdaad. Daarom gaan wij hem ook overkopen.
Het voordeel van huren is dat je wel gewoon een nieuwe accu krijgt als hij te slecht zou worden of stuk zou gaan. Maar dat blijkt in de praktijk nauwelijks voor te komen, dus het overkopen van de accu is geen groot risico.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-02-22 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:14

Citaat:
Faelynn, je moet er meestal snel bij zijn, zeker nu de subsidie weer uitgedeeld wordt, maar ze komen regelmatig voorbij rond die prijs:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/ren ... -btw-clima
Dat zijn dan de modellen met huuraccu, maar die accu kun je overnemen als je ooit die investering zou willen doen, en dan ben je ook van die maandelijkse kosten af. Wij hebben er ook een met huuraccu, die we willen overkopen als de prijs genoeg gezakt is.
Ik had gewoon overal een prijsalert ingesteld; bij marktplaats, autoscout24, gaspedaal.nl.. en dan krijg je elke keer een mail als er een auto te koop komt binnen je budget.

Ah, ja ik zie ze nu niet onder de 9.000 eigenlijk. En dat is voor mij helaas net te veel.
Maar vind het sowieso met huur accu toch niet zo rendabel, wist helemaal niet dat dat een ding was, dacht dat je een auto altijd "compleet" kocht haha. Ik rij voor +- 100 euro benzine per maand. Zo'n huur accu kost al snel 80 per maand, dus dan ben ik niet bepaald voordeliger uit, wel ietsjes, zeker gezien je dan ook geen wegenbelasting betaald, maar de auto moet ik dan flink voor bijleggen, dus voor ik die investering er uit heb schiet met die paar tientjes besparing per maand ook niet op. Wel zou ik wat meer auto kunnen gaan rijden, dat vind ik dan wel een voordeel, pak nu zo veel mogelijk de fiets ook naar werk om te besparen (10km enkele reis) maar ik vind fietsen echt heel erg oncomfortabel en het kost ook vervelend veel tijd wat ik niet altijd heb :+
Wie weet iets voor in de toekomst, zou dit wel een leuke optie vinden als je het makkelijk kan betalen, ook beter voor het milieu

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:26

De huuraccu's gaan er in de toekomst sowieso helemaal uit, men verwacht dat Renault binnen nu en een paar jaar alle huurcontracten eruit wil hebben, en als de auto's dan gewoon voor dezelfde prijs worden aangeboden dan heb je al helemaal een leuke auto voor zo'n prijs inderdaad.
Al blijft de fiets inderdaad de meest goedkope en gezonde keus :D Ik zou willen dat ik op de fiets naar mijn werk kon :))

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:27

8nnemiek schreef:
De huuraccu's gaan er in de toekomst sowieso helemaal uit, men verwacht dat Renault binnen nu en een paar jaar alle huurcontracten eruit wil hebben, en als de auto's dan gewoon voor dezelfde prijs worden aangeboden dan heb je al helemaal een leuke auto voor zo'n prijs inderdaad.
Al blijft de fiets inderdaad de meest goedkope en gezonde keus :D Ik zou willen dat ik op de fiets naar mijn werk kon :))

dat is goed om te weten, misschien tegen die tijd maar weer eens kijken dan :)
Ja fiets is wel lekker goedkoop. Maar naar werk toe kost fietsen 45 minuten enkele reis, auto 15 minuten. Mijn werk is fysiek al best zwaar, dus om dan al moe en bezweet aan de komen en dan nog aan een zware lange werkdag te beginnen is niet echt wat, en ben dan ook zo laat thuis. kost erg veel tijd en energie in ieder geval. Met een elektrische auto hoef ik me minder schuldig te voelen als ik dan toch de auto wil pakken haha :')

Nieuwe stal is zelfs ruim 30km enkele reis, dus daarvoor moet ik wel met de auto, mn paard staat er wel echt super fijn. Vandaag voor het eerst even de bak verkend en gelongeerd, en ondanks een stel blaffende honden, schreeuwende kalkoenen, ganzen en geitjes (omdat ze gevoerd werden), en aan de andere kant werkzaamheden aan de stoep met machines, liep ze ontspannen als nooit te voren :+ Geloof dat ze hier wel op haar plek is. En ik was met een uurtje klaar, geen klusjes meer, heerlijk. Denk dat het de €300 per maand meer dan waard gaat zijn. En t ligt op de route van werk, dus als ik een halve dag extra zou kunnen werken kan ik 's middags door rijden, scheelt weer een paar km.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 14:51

Oooooo wat veel leesvoer :list: :)) niet alles gelezen sorry :o

Ik zit er juist steeds meer aan te denken mijn auto te verkopen en een goede electrische fiets aan te schaffen :+

Beste vlees is geen vlees :Y) }:0

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:55

Nooit geweten dat elektrische auto's ook een huuraccu kunnen hebben :') Ik leer nieuwe dingen hier!

Mijn nieuwe auto is in bestelling... bijna 9 maanden levertijd -O- Verwachting is half/eind oktober als alles goed gaat.

Kreeg net wel een boete binnen.. Tot zo ver mijn poging tot besparen _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:58

Ik heb jaren geen boete gehad, nu al 2 en het jaar is nog maar net begonnen :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:09

Faelynn, wat fijn dat je zo'n mooie stal voor je paard hebt gevonden, dat is ook wat waard!

Een elektrische fiets is ook een geweldige uitvinding inderdaad, ik pik die van mijn moeder af en toe wel eens :))

Ahh zonde van de boetes!
Ik heb vorig jaar mijn eerste boete ooit mogen ontvangen -O- Heel gemeen, net bij de afrit van een autoweg, waar ik mijn auto gewoon liet uitrollen, en dat ding heb ik dus helemaal niet zien staan..

Wat een lange levertijd Ghostattack! Komt dat door het chip tekort?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:11

Ik kreeg mijn eerste en tot nu toe enige boete in Duitsland, die was het geld wel waard want ik kreeg een gave foto van mezelf achter het stuur opgestuurd. Ik denk dat die boete hun meer koste dan dat het heeft opgeleverd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:17

Haha :')
Mijn foto was 's nachts gemaakt, en van de achterkant. Niet heel spannend dus.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:04

Bij de AH is de Plenty extra long in de aanbieding met 5O%.

Bij tikkie staat hij ook bij de acties, voor 5O%, waardoor je dus niks betaald! :D

Mij is het vanmiddag gelukt op mijn account als die van mijn moeder, dus 2 pakken voor niks nada noppes! :D

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:22

Hoe werkt tikkie?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:53

8nnemiek schreef:
Faelynn, wat fijn dat je zo'n mooie stal voor je paard hebt gevonden, dat is ook wat waard!

Een elektrische fiets is ook een geweldige uitvinding inderdaad, ik pik die van mijn moeder af en toe wel eens :))

Ahh zonde van de boetes!
Ik heb vorig jaar mijn eerste boete ooit mogen ontvangen -O- Heel gemeen, net bij de afrit van een autoweg, waar ik mijn auto gewoon liet uitrollen, en dat ding heb ik dus helemaal niet zien staan..

Wat een lange levertijd Ghostattack! Komt dat door het chip tekort?

Ja en door corona volgens de dealer. Maar in principe komt het mooi uit want ik moet mijn huidige auto uiterlijk in november inleveren!

Boete was wel even zuur ja :+ Ach, eigen schuld he

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 19:06

Ik kreeg een brief van de belastingdienst. Ik moet aangifte doen. -O-
Overigens moet ik morgen even een telefoontje naar het uwv doen. Ik heb een verschil van bijna 900 euro op mijn jaarloon.
Vorig jaar heb ik schijnbaar minder verdiend dan het jaar ervoor.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:05

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:04

Klopt, de tests waren te makkelijk te halen waardoor ze die sinds kort hebben aangepast. De nieuwe Zoe heeft niet standaard een noodremsysteem ingebouwd (die dus automatisch op de noodrem gaat als ie een voetganger of andere auto voor zich ziet) en daardoor kreeg ie nul sterren.
Alle nieuwe auto’s komen prima door alle veiligheidseisen heen, het gaat puur om de moderne snufjes bij die sterren.
Bij de vorige test had het eerdere model Zoe gewoon 5 sterren gehaald meen ik haha.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:27

Dankje ik zal er beter induiken!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:59

Ik geloof niet dat elektrisch autorijden de toekomst is (en veel grote autobouwers ook niet ben ik van overtuigd) maar goed het is wel populair nu. Er zijn geen eenvoudige alternatieven. Ik blijf duimen voor waterstof maar dat is ook echt zo mega complex.

Hybride: ik ken niemand die met zijn hybride elektrisch rijdt. Je koopt ze voor het belastingvoordeel en de gratis parkeerplek bij de laadpaal :D

Ik ben benieuwd hoe het gaat evolueren. Tot nu is een bedrijfswagen in België spotgoedkoop…

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:09

Zo’n hybride bedoel ik niet. Ik bedoel een hybride die niet aan een laadpaal hoeft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:24

Hoe werkt dat?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 01:11

Bijv de peugeot 3008. Dat is een diesel hybride. Heeft een tank, maar wanneer je remt op de motor gaat die energie maar de accu’s. Vervolgens rijd je in de stad / woonerf electrisch. Heb er eentje gehad en vond ‘m erg confortabel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 08:02

Oja juist! Zelf nooit gereden zo eentje.