Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Christina

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:29

Ik heb ook een emmer buiten staan, maar dat zet (zeker nu) geen zoden aan de dijk. Een beetje raar misschien, maar ik vul mijn gietertje en plantenspuit met water uit de waterkoker :')

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:03

xIrlijn schreef:
Loeky01: lastig! Ik zou ook een emmer buitenzetten, maar vrees dat je daar de komende maanden niet genoeg mee gaat vangen.. Waar merk je eigenlijk aan dat het water te hard is?

Spikkels op mijn pannenkoekplant onderop het blad en wittige aanslag op een blad van mijn bananenplantje.. Ze groeien verder echt fantastisch, maar ik vind het zonde als ik signalen als deze negeer :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:13

_Christina schreef:
Ik heb ook een emmer buiten staan, maar dat zet (zeker nu) geen zoden aan de dijk. Een beetje raar misschien, maar ik vul mijn gietertje en plantenspuit met water uit de waterkoker :')

Nee, nu regent t ook niet :)). Ik heb me hier laten vertellen dat dat tegen kalk niet helpt.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:59

Ik had net een enorme bijlees post getikt en ververste per ongeluk de pagina... Handig!

Wat een mooie Dief Tessyke!

Lieve bloempjes San! De maranta is wel echt een favoriet he?
Die van mij doet het niet zo goed... Ken enige kneusje wat een beetje een kneusje blijft...

Afbeelding

De lepelplant trof ik vanmorgen zo aan :'( help! Nu even op een zonnigere plek gezet, hij stond misschien wat te donker denk ik.

Afbeelding

Blakc Kelpie, je hebt me aangestoken met de siernetels :+ Vind ze erg leuk en sinds vorige week dus deze hanger in de tuin!

Afbeelding

Geinspireerd door jullie om ook een lijst te maken van alle plantjes en wat hun licht en water voorkeuren zijn! Uiteraard zal ik hem delen voor feedback als hij af is!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:08

Je lepelplant wil vooral water.. die dingen zuipen heel veel! Bij mijn grote lepelplant gaat er minimaal een gieter per week in

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:20

_Christina schreef:

Haha, hetzelfde hier. En mijn opgeslagen voorraad in de kelder is inmiddels ook eng leeg :=

Ik ga denk ik maar een emmertje water halen uit oppervlaktewater ergens. Of een tank demiwater.

Tutti_Frutti schreef:
Blakc Kelpie, je hebt me aangestoken met de siernetels :+ Vind ze erg leuk en sinds vorige week dus deze hanger in de tuin!

[ [url=m/5PR947.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtige hanger! Leuk dat ik jullie wat meegeef van mijn siernetel-tic _O-

Mijn Hoya wil er vandoor :')

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:21

Blijf maar zitten, vanaf dinsdag de hele week regen :)).

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:25

_San87_ schreef:
_Christina schreef:

Nee, nu regent t ook niet :)). Ik heb me hier laten vertellen dat dat tegen kalk niet helpt.

Oh dat is spijtig, dat dat niet helpt -O-
Ik zou misschien met de onderbuurvrouw af kunnen spreken om in haar "voortuin" een regenton op de regenpijp aan te mogen sluiten. Mits dat mag van de verhuurder. Maar dan staat die ton wel de hele dag in de zon, ik weet niet of dat zo goed is...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:46

Ik ga geen bijleespost doen hoor, ik heb braaf alles wel bekeken maar teveel werk om op alles te reageren, gaat hier gewoon veel te snel :Y)

Lepelplantjes vinden zon niet zo fijn, kunnen de bladeren van verbranden. Als ze gaan hangen is het vooral een teken dat ze watee nodig hebben :)

De maranta hangt sowieso wel een beetje, hoe voelt de aarde?

Oooh die hoya! Ik wil ook een hoya. Ik wil nog meer planten :') mag niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:50

Tutti_Frutti schreef:
Ik had net een enorme bijlees post getikt en ververste per ongeluk de pagina... Handig!

Wat een mooie Dief Tessyke!

Lieve bloempjes San! De maranta is wel echt een favoriet he?
Die van mij doet het niet zo goed... Ken enige kneusje wat een beetje een kneusje blijft...

[ [url=m/jdoxQO.jpg]Afbeelding[/url] ]

De lepelplant trof ik vanmorgen zo aan :'( help! Nu even op een zonnigere plek gezet, hij stond misschien wat te donker denk ik.

[ [url=m/o1iuZP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5PR947.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geinspireerd door jullie om ook een lijst te maken van alle plantjes en wat hun licht en water voorkeuren zijn! Uiteraard zal ik hem delen voor feedback als hij af is!

Komt ze wel omhoog als het licht minder wordt? Of blijft ze dan ook slap? Je zou wat meer water en eventueel wat voeding kunnen proberen. En een wat donkerder plekje.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:26

Ik denk ook dat die lepelplant vooral grote dorst heeft! En ben benieuwd naar jouw plaats en water overzicht Tutti_Frutti :D

Die ontsnappende hoya :') <3

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:46

Ik heb hem inderdaad even goed water gegeven! Hij lijkt al iets op te knappen...
Heb er eerder al 1 vermoord dus we de klik is er niet helemaal tussen ons :')

Bij deze de lijst! Zijn dus alleen de binnenplanten.

Aechmea Primera - Bromelia - Lichte standplaats - Weinig water (in kelk)- Sproeien
Aeschynanthus - Lippenstift - Heel lichte standstandplaats - Vochtige bodem
Alocasia Amazonica - Skeletplant/Olifantsoor - Lichte standplaats - Vochtige grond - Sproeien
Aphelandra Squarrosa - Zebraplant - Lichte standplaats - Lichtvochtige grond
Aphelandra Squarrosa White Wash - Zebraplant - Lichte standplaats - Lichtvochtige grond
Asplenium scolopendrium - Tongvaren - Halfschaduw - Vochtige grond
Begonia maculata - Stippenbegonia - Lichte standplaats - vochtige grond - sproeien
Begonia Masoniana - halfschaduw- lichtvochtige grond
Calathea Warcewiczii - (half)schaduw - Veel water & Sproeien
Chamaedorea Elegans - Mexicaanse dwergpalm - Lichte standplaats - Vochtige grond - Sproeien
Chlorophytum comosum - Graslelie - Lichte standplaats - Lichtvochtige grond
Dieffenbachia Oerstedii - Lichte standplaats - Vochtige grond
Dracaena Lemon Lime - Halfschaduw - Weinig water
Dracaena White Jewel - Halfschaduw - Weinig water
Epipremnum Aureum (2x) - Lichte standplaats - Vochtige grond - Vaak sproeien
Epipremnum Lemon - Lichte standplaats - Vochtige grond - Vaak sproeien
Ficus Benjamina - Veel direct zonlicht - Vochtige grond & sproeien
Ficus Elastica Tineke - Veel direct zonlicht - Vochtige grond & sproeien
Hedera Helix 'Wonder'- Lichte standplaats - Gemiddeld water
Hedera helix 'White Ripple' - Lichte standplaats- Gemiddeld water
Kalanchoe Hildebrandtii - Lichte standplaats - Weinig water
Maranta - Halfschaduw - Regelmatig water, vochtig - Vaak sproeien
Nephrolepis Green Lady - Krulvaren - Halfschaduw - Vochtige grond
Peperomia Obtusifolia Variegata - Heel lichte standstandplaats - Weinig water
Philodendron Monstera - Gatenplant - (half)schaduw - Lichtvochtige grond
Sanserveria Zeylanica - Vrouwentong - (half)schaduw- Weinig water
Saxifraga Stolonifera Curtis - Moederplant -Heel lichte standstandplaats - Vochtige grond
Senecio rowleyanus - Erwtenplant - Heel lichte standstandplaats- Weinig water
Senecio cephalophorus - Heel lichte standstandplaats - Weinig water
Spathiphyllum Vivaldi - Lepelplant - Lichte standplaats - Vochtige grond - Sproeien
Strelitzia Nicolai - Paradijsvogel - Heel lichte standstandplaats en direct zonlicht - Veel water - Sproeien
Tradescantia Zebrina - Vaderplant - Lichte standplaats - Lichtvochtige bodem - Sproeien
Tradescantia Yellow Hill - Vaderplant - Lichte standplaats - Lichtvochtige bodem- Sproeien
Zamioculcas Zamiifolia - Minder licht - Weinig water
Vetplant - ?? - Heel lichte standstandplaats- Weinig water
Cactus - ?? - staat nu in schaduw - Weinig water

Zo blij mensen onze urban jungle *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:10

Hoe vermoord je een lepelplant dan :') dat is de meest makkelijke plant.. hier staat ie gewoon in de zon en als ie dorst heeft laat ie z’n bladeren hangen, makkelijker kan niet

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:15

Mossel schreef:
Hoe vermoord je een lepelplant dan :') dat is de meest makkelijke plant.. hier staat ie gewoon in de zon en als ie dorst heeft laat ie z’n bladeren hangen, makkelijker kan niet

Ik kan inmiddels aardige dramaqueens in leven houden, maar die verrekte lepelplanten lukt mij ook niet :')

Mooie lijst Tutti!!

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:46

Blij dat ik niet de enige ben Kelpie :')
De eerste was al zwaar mishandeld door mijn vriend voordat we samen gingen wonen, dus was niet helemaal mijn schuld O:)

Ik zit dus wel ergens mee in mijn maag... Over een tijdje zal ik weer terug gaan naar Ghana en wil ik mogelijk wat plantjes meenemen. Kamerplanten zijn daar erg prijzig helaas... Gaan sowieso wat stekjes mee, en dan hopen dat die door de douane komen. Maar stel ik wil een plant meenemen, hoe doe ik dat het beste? Alle aarde eraf en in natte papier?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:59

Wat een lijst Tutti_Frutti _/-\o_ Heel erg handig!

Hoe je planten het beste kan vervoeren durf ik niet te zeggen.. Lastig!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:04

phoe geen idee Tutti_Frutti, ik denk dat een deel van onze huisplanten daar in het wild groeien.
Ik zou eerder in de natuur gaan zoeken :D
(Van Ghana heb ik trouwens een wildvang reuzenslakken, die natuur moet daar echt de max zijn!)

Lepelplanten gaan bij mij ook altijd dood, Onlangs heb ik er nog 1 vermoord en ik denk dat het al mijn 4de ofzo was :=
Ik heb er ook niet zoveel mee :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:42

Ohjee, ik houd jullie ook bijna niet meer bij! := Maar ik ga proberen op iedereen te reageren.

ontherun, hoe stek jij je lantaarplantje? Steek jij de strengen in het water of in de potgrond?
Ik ben benieuwd naar je nieuwe planken.
Waar heb jij je erwtjes staan? Ik heb daar ook weleens niet naar omgekeken maar dat werd me niet in dank afgenomen. Ik vind het lastige plantjes.

IsaCalixa, wat een leuk stekje. <3 Dat wordt een prachtige plant.
En een sansieveria is inderdaad gek op zonlicht dus die staat daar prima. En wat een mooie pot!

Loose, je monstera is prachtig, mooie volle bladeren en zo mooi groen maar vroeg of laat worden de bladeren te zwaar en kunnen ze niet meer op eigen kracht overeind blijven.

tessyke, wat een spannend groeisel, dat ziet er zo lief uit en een mooie calathea!

idinn, ja hij is nu nog mooi vol. Ik hoop dat, dat zo blijft.
Ik vind het er ook altijd zo mooi uitzien als planten in een grotere pot zitten, dan lijkt het ineens alweer heel wat.

_Christina, yeah je hebt je box gelukkig! En ook al van die mooie planten, leuke afwisseling in formaat ook.

Oeps, ik heb al mijn planten direct verpot. Ze zaten allemaal al wel krap in hun potje. Nu maar hopen dat ze het gaan redden. :(:)

San, die bloempjes! <3 Wat een vrolijkheid. Hoewel ik niet weg ben van bloeiende planten, vind ik dit er wel heel leuk uitzien.

Tutti_Frutti, wauwie, mooie lijst en wat een leuke foto's! :wow:
Ik heb alles in een word-bestand staan met een foto van de plant zodat ik ook kan zien hoe ze groeien en hoe ik aan de plant kom. Dat vind ik ook altijd wel leuk.
Ik kan je niet helpen met het vervoeren van de planten. :n Wat ik met stekjes altijd doe is de steeltjes en wortels in nat keukenpapier met daaromheen alufolie.

Ik heb mijn nieuwe plantenhoekje ingericht. Ik heb nu een aantal plantenhoekjes en een paar losse planten her en der staan. Ik woon in een studio waarvan 1 kant voornamelijk raampartij is op het westen. Ik heb dus een heel lichte woning met eind van de middag direct zonlicht op de ramen. Ik vind het zelf een ideale indeling en planten die liever wat donkerder staan, zet ik achter een andere plant.

Het nieuwe plantenhoekje
Afbeelding

Afbeelding
Het raam bij de slaapkamer met o.a. mijn cactusfamilie en op het bankje de kraamafdeling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En her en der staan nog wat losse planten.

En mijn balkon. Of nouja, eigenlijk is het onderdeel van de brandtrap maar omdat ik op het uiterste stuk zit, mag ik het zo indelen. Zolang de doorgaan maar vrij is.

Alles moet nog gaan bloeien maar het zit ertegenaan. Ik verwacht dat de natte dagen die eraan komen nog wel een zetje zullen geven.
Aan de ballustrade hangen bakken met lavendel Hidcote en campanula,
Afbeelding

Van links naar rechts: Olijfboompje, Japanse azalea (Rhododendron), Hortensia, Blauw schapengras met Lavandula stoechas (kuiflavendel), Bergthee, Hortensia, Leucothoe zeblid en Camelia.
Afbeelding

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:44

Wauw wat gezellig!!!
Echt heel mooi ingericht met heel leuke planten! :+:
Je balkon is ook wel super gezellig, ik zou er zo met een boek gaan zitten :D

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:49

Wat gezellig is het bij jou Jolien! Heel leuk ingericht en wat een mooie collectie aan planten :oo

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 15:54

Wat ontzettend leuk ingedeeld en ingericht! Geweldig <3

Maar even hè, Tutti_Frutti en Jolien en alle anderen met een heuse urban jungle: hoeveel uur zijn jullie per week wel niet kwijt aan water geven en plantjes controleren? :oo

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:38

Ah wat lief van jullie, dankjewel! <3
Nadat het vorig jaar uit ging met mijn toenmalige vriend, was ik heel blij dat ik iets kon vinden in Zwolle onder het mom "We moeten er maar het beste van maken" maar ik heb het helemaal mijn eigen, heerlijke plekje gemaakt en ik geniet er iedere dag van. En hoewel ik ook uitkijk naar het samenwonen in september (give or take a few) denk ik dat het echt nog wel even slikken wordt als ik hier weer wegga.
Het is niet groot met zo'n 45 vierkante meter maar ik zit aan de buitenrand van de Zwolse stadsgracht, ik kijk uit op de Peperbus en ik heb plek voor mijn planten. Wat wil een mens nog meer?

Mijn gekneusde kalanchoë mag even buitenspelen in de zon. Hij knapt zienderogen op en begint weer aardig uit te vouwen.
Afbeelding

Zo kwam hij binnen:
Afbeelding

De losse blaadjes heb ik in een schaal met cactusgrond gelegd in de hoop dat het mooie stekjes worden.

xIrlijn, bij het opstaan loop ik altijd even langs alle planten. Aangezien ik in een studio/loft woon is dat rondje snel gemaakt. Meestal doe ik eens per week een rondje met de gieter, daar ben ik zo'n 15 á 20 minuten mee bezig en vind ik heerlijk om te doen.
Het verpotten verleden week was ik wel 2 dagen mee bezig maar als het goed is hoeft dat maar eens per 1 á 2 jaar. Ik heb vrijwel al mijn planten in kweekpotten zitten dus ik kan vrij makkelijk checken of ze al klem beginnen te zitten.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:53

Heerlijk al je planten Jolien! <3 Je hebt toch wel een lekker stekkie zo te horen!
Oei kalanchoe was wel echt een kneusje volgens mij? Gelukkig issie alweer wat blijer.

Ik heb mijn chinees lantaarntje gewoon in de grond gestopt. Heb 1 met mini stekjes, 1 met al wat langere strengen en 2 potjes met alleen die 'bolletjes' erin. Geen idee of die aanslaan maar goed, proberen is te leuk.
Van mijn erwtjes hangt er eentje in de keuken onder het (matte) dakraam, en de ander hangt in een hoek boven de bank, in de schaduw eigenlijk, wel licht maar niet echt direct licht. Dus het is ook een test waar ze het het leukste vinden := Ik heb mijn erwt ook proberen te stekken, ben benieuwd of dat wat wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:54

Jolien87 schreef:
Ohjee, ik houd jullie ook bijna niet meer bij! := Maar ik ga proberen op iedereen te reageren.

ontherun, hoe stek jij je lantaarplantje? Steek jij de strengen in het water of in de potgrond?
Ik ben benieuwd naar je nieuwe planken.
Waar heb jij je erwtjes staan? Ik heb daar ook weleens niet naar omgekeken maar dat werd me niet in dank afgenomen. Ik vind het lastige plantjes.

IsaCalixa, wat een leuk stekje. <3 Dat wordt een prachtige plant.
En een sansieveria is inderdaad gek op zonlicht dus die staat daar prima. En wat een mooie pot!

Loose, je monstera is prachtig, mooie volle bladeren en zo mooi groen maar vroeg of laat worden de bladeren te zwaar en kunnen ze niet meer op eigen kracht overeind blijven.

tessyke, wat een spannend groeisel, dat ziet er zo lief uit en een mooie calathea!

idinn, ja hij is nu nog mooi vol. Ik hoop dat, dat zo blijft.
Ik vind het er ook altijd zo mooi uitzien als planten in een grotere pot zitten, dan lijkt het ineens alweer heel wat.

_Christina, yeah je hebt je box gelukkig! En ook al van die mooie planten, leuke afwisseling in formaat ook.

Oeps, ik heb al mijn planten direct verpot. Ze zaten allemaal al wel krap in hun potje. Nu maar hopen dat ze het gaan redden. :(:)

San, die bloempjes! <3 Wat een vrolijkheid. Hoewel ik niet weg ben van bloeiende planten, vind ik dit er wel heel leuk uitzien.

Tutti_Frutti, wauwie, mooie lijst en wat een leuke foto's! :wow:
Ik heb alles in een word-bestand staan met een foto van de plant zodat ik ook kan zien hoe ze groeien en hoe ik aan de plant kom. Dat vind ik ook altijd wel leuk.
Ik kan je niet helpen met het vervoeren van de planten. :n Wat ik met stekjes altijd doe is de steeltjes en wortels in nat keukenpapier met daaromheen alufolie.

Ik heb mijn nieuwe plantenhoekje ingericht. Ik heb nu een aantal plantenhoekjes en een paar losse planten her en der staan. Ik woon in een studio waarvan 1 kant voornamelijk raampartij is op het westen. Ik heb dus een heel lichte woning met eind van de middag direct zonlicht op de ramen. Ik vind het zelf een ideale indeling en planten die liever wat donkerder staan, zet ik achter een andere plant.

Het nieuwe plantenhoekje
[ [url=m/1fDxND.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Byj8lo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het raam bij de slaapkamer met o.a. mijn cactusfamilie en op het bankje de kraamafdeling.

[ [url=m/Xp4Mfh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aKLciA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BSxhvX.jpg]Afbeelding[/url] ]

En her en der staan nog wat losse planten.

En mijn balkon. Of nouja, eigenlijk is het onderdeel van de brandtrap maar omdat ik op het uiterste stuk zit, mag ik het zo indelen. Zolang de doorgaan maar vrij is.

Alles moet nog gaan bloeien maar het zit ertegenaan. Ik verwacht dat de natte dagen die eraan komen nog wel een zetje zullen geven.
Aan de ballustrade hangen bakken met lavendel Hidcote en campanula,
[ [url=m/6EZauw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van links naar rechts: Olijfboompje, Japanse azalea (Rhododendron), Hortensia, Blauw schapengras met Lavandula stoechas (kuiflavendel), Bergthee, Hortensia, Leucothoe zeblid en Camelia.
[ [url=m/Wi8aKl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel gaaf <3. Je balkon is net een tuintje, heek mooi gedaan :j.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:53

Mag ik me ook melden? Ik heb een aantal weken thuis gezeten omdat onze winkel dicht was ivm de corona en toen ben ik plantjes voor in huis gaan kopen. Eerder ging altijd alles dood,maar nu leeft het nog steeds! Ik denk dat ik mn verzameling nog wel ga uitbereidden.