Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:15

Ohh irissen :D
Toch wel handig alles in speciekuipen.
Kijk eens of je aan Dierama(engelenhengel,fishing rod) kan komen. Zijn groenblijvers.

Dana01

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:56

Spannend miesemuisje :j

Haha ik wil dat filmpje van de kat ook wel zien _O-

Zo neonlight , dat ziet er al heel erg af uit :j

Irissen, mijn mam was er gek op, ieder jaar voor haar verjaardag gaf ik haar een enorme bos , ze was in november jarig en het was altijd een uitdaging om er aan te komen .
Afgelopen week heb ik een tatoeage laten zetten ter ere van haar, een iris natuurlijk met haar naam in haar handschrift , ik denk dat ze hem geweldig had gevonden <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:10

Als je Dierama Pulcherrimum bedoeld, die is heel mooi! Goede tip! Past wel bij de vijver. Ik lees alleen dat die in de winter juist afsterft, en je ze in het voorjaar helemaal terug moet knippen en dat ie dan weer uitloopt. En hij is niet echt winterhard, moet afgedekt worden. Wij zitten in de winter zo'n beetje in het koudste plekje van Nederland, ieder jaar hebben we hier wel flinke vorst tot -15, daar kan deze niet tegen. In de zomer zitten we weer zo'n beetje op het warmste plekje van Nederland. :')
Altijd grappig om te zien, de "hot spots" op de kaart op die warme dagen zijn altijd Arcen en net bij Eindhoven (daar waar ik zit) en de "cold spots" in de winter dus ook net daar. :+

Dana, wat mooi dat je een tatoeage ter ere van haar hebt laten zetten.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:05

Neonlight heel mooi die vijver zo!

Weet iemand wat voor planten/bomen dit zijn?

1.
Afbeelding
Afbeelding

2.
Afbeelding
Afbeelding

3.
Afbeelding
Afbeelding

4.
Afbeelding
Afbeelding

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:17

Nummer 1is rhododendron. Verder, zou nr 3een vlinderstruik kunnen zijn? Door de pluimen denk ik daaraan, maar er zijn nu wel meer soorten met pluimen :+

De rest heb ik echt geen idee wat het is..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:21

Nummer 3 is sering. En verder is alles gek gesnoeid.

En om niet helemaal uit het niets te komen, laat ik onze tuin ook even zien voor zover als het af is...

Afbeelding

Afbeelding

Kruipt weer onder de meeleessteen...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:09

Nummer 4 misschien een soort laurierkers? En nummer 2 iets van een hortensia?

Neonlight, ziet er echt goed uit!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:15

2 is geen hortensia volgens mij. Heb deze ook (soort van half, hij komt onder een bult modder vandaan as we speak) en er komen alleen wat witte bloemetjes aan. Wel een leuke hoor.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:20

Ik kom ook niet verder als een rhododendron en een sering.

Mooi Annetje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:22

Neonlight schreef:
Als je Dierama Pulcherrimum bedoeld, die is heel mooi! Goede tip! Past wel bij de vijver. Ik lees alleen dat die in de winter juist afsterft, en je ze in het voorjaar helemaal terug moet knippen en dat ie dan weer uitloopt. En hij is niet echt winterhard, moet afgedekt worden. Wij zitten in de winter zo'n beetje in het koudste plekje van Nederland, ieder jaar hebben we hier wel flinke vorst tot -15, daar kan deze niet tegen. In de zomer zitten we weer zo'n beetje op het warmste plekje van Nederland. :')
Altijd grappig om te zien, de "hot spots" op de kaart op die warme dagen zijn altijd Arcen en net bij Eindhoven (daar waar ik zit) en de "cold spots" in de winter dus ook net daar. :+

Dana, wat mooi dat je een tatoeage ter ere van haar hebt laten zetten.

Als je m de winter onder een berg bladeren en jute bedekt is er geen probleem.
Het leuke van deze plant is dat de hengel ook met veel wind heel blijft.
Zal als de mijne bloeit eens een foto maken.
Heb verder op dit moment 2 potten met zaailingen staan. En die hebben deze winter binnen gestaan omdat het eerste jaar ze niet echt winter hard zijn.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:31

Neonlight schreef:
Rondom de vijver is het nu aangeplant. *\o/* *\o/* *\o/*
Zaterdagavond alles wat nog in opslag stond (in potten in de grond al 4 jaar) uitgegraven en neergezet hoe we denken dat het het mooiste is. Manlief heeft zondag alles in de grond gezet toen ik aan het werk was.

[ [url=m/82WBRp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/34mQCH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PzRlgY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als groenblijvende planten staat er een soort den (helemaal rechts op de eerste foto), 2 azalea's, een amerikaanse sering, kaukische vergeet-me-niet, heuchera's in 6 kleuren en phlox als kruipgoed. Verder heel veel soorten hosta's (ik ben gek op hosta's en heb ook bijzondere soorten), veel irissen, 2 acers (groen en rood) en een hortensia (linksachter op de laatste foto).
Moet uiteindelijk nog meer geplant gaan worden, veel planten zijn al op maximum grootte, en er is nog teveel zand waar onkruid kan groeien. :') Moet uiteindelijk met bodembedekkers helemaal begroeid worden.
Het houten schuurtje moet nog gesloopt worden (eerst leeghalen, dat was de opslag toen we bij de garage een nieuw dak erop zette en de aanbouw bouwden), daar komt een terras, dat is de enige plek waar de hele dag zon is en in het voorjaar kun je daar natuurlijk ook heerlijk van de eerste zon genieten. Verder komt daar het opzetzwembad te staan als we echt de zomer in gaan. Paadje tussen de vijver en dat schuurtje (wat naar de tuin van de buren leidt) gaat ook weg, daar komen stapstenen. Verder wordt dat allemaal gras. Ook tussen de bestrating en de vijver in ligt een strook wat gras wordt. Dit omdat er nog een overkapping is voor de auto en aanhanger/trailer, en je soms net iets meer ruimte nodig hebt om in te draaien. Ernaast zit een werkplaats, waar af en toe ook een auto of zo in moet, maar die kan zeker niet via het verharde gedeelte naar binnen gereden worden. Kunnen we smokkelen met het gras. :D
Gras op het stuk voor het huis gaat er nog helemaal uit, alles egaliseren en opnieuw inzaaien of graszoden leggen. Achter het houten hokje komt nog een strook van ongeveer 3 meter met beplanting. Komen leibomen te staan, en we hebben nog hortensia's die op een uiteindelijke bestemming wachten, is ook daar. Verder nog een hele grote rode acer.

Neonlight wat staat er op je eerste foto zeg maar linksachter de hosta's, achter de iris (volgens mij). Dat soort struikje ofzo.. Wat is dat?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:07

Prachtige vijver Neon! Jij slaat zo mooi die periode over waarin je denkt: ik moet meer planten, dit wordt nooit vol.

De tuin van Annetje is ook lekker groen.

Booooo schreef:
Neonlight heel mooi die vijver zo!

Weet iemand wat voor planten/bomen dit zijn?

1.
[ [url=m/8kphso.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VzRvet.jpg]Afbeelding[/url] ]

2.
[ [url=m/IKpFFd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/f1fvnT.jpg]Afbeelding[/url] ]

3.
[ [url=m/cccSQl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FlnQ2K.jpg]Afbeelding[/url] ]

4.
[ [url=m/jOOoZG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hDZdXc.jpg]Afbeelding[/url] ]

1 is idd een rhodondendron. 2 zou een boerenjasmijn kunnen zijn, bloeit hij ook met witte bloemetjes? 3 denk ik ook een sering. En 4 misschien een Weigela?

En nog een fotootje van mijn steeds groener wordende oase. Ik sta op de plaats waar tot vorig jaar april een schuur stond, met in mijn rug nog een grote rhodondedron en acer. Ik heb toen direct gelegenheid genomen om zo'n beetje alles te verplanten (m.u.v. een de beukenhaag, bolacacia (die helaas toch overleden is), es en perenboom). Maar alles doet flink zijn best.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:41

Heerlijk zulke groene paradijsjes!

Mijn wildernis komt helaas niet mooi over in totaalfoto's. Afbeelding

Straks maar gewoon wat van de details op de foto zetten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:06

Naath, weet helaas niet welke je bedoelt. Links op die foto's staan hosta's maar er staat niets achter.
Bedoel je een plant in de vijver of anders het plantje net voor die vijverrand? Dat laatste is namelijk ook een hosta maar dan een klein soort die maar 10cm hoog wordt. Daar weer voor staan 2 azalea's maar die staan op die foto voor de hosta's.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:43

Kaka en Malenka, leuk jullie tuinen! Ik houd wel van een flink volle tuin! Ik wil zelf dan ook geen zand meer zien, maar dat duurt helaas nog even. Vorig jaar zijn we pas in dit huis komen wonen en eigenlijk zijn we nu pas écht met de tuin bezig. Op de foto's zien jullie de helft die wel al deels klaar is, waar ik sta is het nog kaal en moet er nog veel aangepast worden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:57

:wave:

Ik meld mij ook even. Sinds maart ligt de tuin overhoop. Buurvrouw had allemaal struiken en een hele grote conifeer. Struiken had ze zo drastisch lopen snoeien. Dat er bovenin nog wel groen was maar onderin niet meer. Wij hadden een laag hekje. Dus niets geen privacy. Vorig jaar al afgesproken om de conifeer te verwijderen en een schutting te plaatsen gezamenlijk. Hoop gezeik verder staat de schutting. Maar nu het volgende probleem. Het buurjongentje, hij gluurt niet over de schutting maar hij gaat gewoon uitgebreid staan loeren. Klimt op de picknicktafel en staat zo over de schutting bij ons in de tuin te kijken. Ik vind het een ergenis maar mijn puberdochter wil niet meer in de tuin zitten die voelt zich bekeken. Nu hebben we bedacht om een pergola te maken, zodat hij niet meer kan kijken. Nadeel is wel dat je dan een heel stuk schaduw erbij krijgt. Wie heeft een idee wat daaronder neer te zetten? Ik ben wat inspiratieloos op het moment helaas.

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:18

Laat er een kiwi overheen groeien, die zijn echt heel mooi en worden ook lekker vol. En als bonus een hele hoop kleine kiwi's :D Mijn ouders hebben er ook 1. Als hij goed volgroeid is zul je wel af en toe flink moeten snoeien.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:24

Planten water geven met de slang en per ongeluk uitschieten }:)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:11

Maaike is mooi geworden zo met de planten er bij.

Verder erg mooie volle tuinen. Vind het altijd wel mooi om te zien. Maar niet in mijn eigen tuin i.v.m. onderhoud en wij een hele grote tuin hebben en kleine kinderen.

Hier foto's hoe onze tuin er nu uit ziet.

Afbeelding
Vanuit het midden gezien 1 kant op richting de poort. Links de volliere rechts de druif.

Afbeelding
Border naast de poort. Wil nog niet echt op komen.

Afbeelding
Border helemaal rechts onder de druif wil ook nog niet echt op komen.

Afbeelding
De overkapping.

Afbeelding
Border bij de overkapping.

Afbeelding
Border bij de schutting waar we vanuit de overkapping op uit kijken.

Afbeelding
Andere helft van de tuin.

Afbeelding
Border rechts langs het huis.

Afbeelding
Border links achterin achter de bamboe. Rechts van de boomstronken komt een klein terrasje zodat we daar in de schaduw kunnen zitten. Nog even bedenken wat we daar voor stoelen of bankje gaan neer zetten.

Afbeelding
De bamboe.

Afbeelding
Dit hoekje moeten we nog aanpakken.
Komen tot voor de deur van de schuur rubberen tegels en langs het hek ook. Hek word van hout.

Afbeelding
De volliere. Waarschijnlijk zaterdag de eerste 2 parkietjes er in. Nog even zitstokken er in doen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:21

Lekker speelhoekje zo! Hier ook een kleintje (nu 2), maar die doet het maar mooi met een zandbak . Ik heb wel door het struikgewas en rondom de moestuin stapstenen gelegd zodat hij verstoppertje kan spelen (hij verstopt zich al veelvuldig voor mama :)) ).

En de borders staan echt vol, zodra het dichtgegroeid is, kan ik er geen onkruid meer bij. Dan heb ik vooral werk aan de moestuin en het gras. Dat gras had van mij wat minder gemogen, maar ik wilde graag speelruimte houden. De tuin is totaal zo'n 275 m2 groot.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:48

Ik ga hier alles buiten het gras om ook volstampen Met planten
Gewoon het onkruid verdringen
(Hoewel dat nog een dingetje word... iets Met Haag en akkerwinde en zevenblad :roll: )

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:56

Als je dat lukt, wil ik heeeel graag dé ultieme tip Sonja. Ik heb ook nog heermoes én zevenblad én akkerwinde.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:08

Heermoes had ik bij het vorige huis
Ook een fijne idd
Veel kalk toevoegen aan de bodem (lavameel of gruis ) en flink blijven wieden

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:11

Lavameel hebben we al gebruikt, maar die etters komen ook tussen de stenen door en daar lukt het niet om lavameel in de grond te krijgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:38

Naath86 schreef:
Neonlight wat staat er op je eerste foto zeg maar linksachter de hosta's, achter de iris (volgens mij). Dat soort struikje ofzo.. Wat is dat?

Ik denk dat ik nu weet welke plant je bedoelt. Is geen struik maar een boompje, is een japanse esdoorn (acer).

Afbeelding