Fun-da deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:42

Die tuin lijkt meer op een luchtplaats voor gevangen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:47

CoonArt schreef:
Uniek huis te koop met een vloedkelder.
Citaat:
... bezit namelijk vloedkamers, wat betekent dat de woonvloer bijna anderhalve meter boven straatniveau ligt. Door de vloer te verhogen voorkwam men dat bij hoog water het belangrijkste deel van het huis onder water liep.

https://www.funda.nl/detail/koop/harder ... /43601189/

Wat is daar "uniek" aan?
Vrijwel alle herenboerderijen in de polders hebben zoiets. Makelaars verzinnen ook echt de mafste dingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 23:40

Is niet verzonnen door de makelaars hoor, zo worden ze echt genoemd.
De boerderijen hebben meestal alleen een opkamer met daaronder een kelder (met raampje) en zit de voordeur gewoon op straat hoogte.
Bij vloedkamers is de eerste verdieping (veel) hoger dan straat en gaat er een trap naar de voordeur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 00:26

Ik kende die term dus helemaal niet. Wat leuk om te zien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 07:44

Als je je huis op een terp bouwt, al dan niet onderkelderd, heb je hetzelfde effect.
Hier staan alle huizen op het hoogste punt van het terrein - dus op een terp(je).

Ook expres gedaan, ondanks dat het hier de (hooggelegen) Veluwe is, met droge zandgrond. En ja, ook met een opkamer met de kelder er onder. Maar die opkamers waren er gewoon omdat het vroeger moeilijker was een (waterdichte) kelder volledig onder de grond te bouwen, en dus lagen die vaak maar 1.20 diep. Opkamer dus 60-80 cm hoger dan de rest van het huis, met het plafond op 1.80-2 meter. Want op de bovenverdieping was/is de vloer overal gelijk in dergelijke huizen.

Ook de stadswoningen met een souterrain hebben de woonkamer (ver) boven straatniveau. En die in Harderwijk kun je ook gewoon een stadswoning-met-souterrain noemen.

Ben het wel een beetje met ikke eens dat 'uniek' een overstatement is :))

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 07:46

Ja hier zie je ze in het buitengebied ook regelmatig.

Kwam van de week ergens een huis tegen met een balkon op 10 hoog zonder afzetting of railing :oo
Dat zou ik best spannend vinden :+ Maar kan het niet meer vinden op funda.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 07:47

Maar de term vloedkamer bestaat wel degelijk, en wordt in Harderwijk algemeen gebruikt :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 07:51

prompter schreef:
Maar de term vloedkamer bestaat wel degelijk, en wordt in Harderwijk algemeen gebruikt :)

Daar heb ik ook geen problemen mee. Maar het 'uniek' noemen is een beetje onzin. Half Amsterdam en Utrecht staat vol met dit soort souterrainwoningen. Of je dat souterrain nou vloedkamers noemt of niet.

Het is wel heel klimaatbestendig en ver 'avant la lettre', maar wel een wat 'viezere' oplossing voor waterberging onder woningen en wegen bij regenoverlast. In de zin van dat je bij een gewone waterberging na afloop je interieur niet hoeft schoon te maken :))

(En oorspronkelijk natuurlijk bedoeld voor wateroverlast/stormvloeden vanuit de Zuiderzee, en niet voor tropische regenbuien)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:40

Die in Harderwijk vind ik nogal overprised energielabel G, maar wel dakisolatie en dubbel glas??? Mijn stadswoning in Rotterdam met gaskachels, badgeisers en ook dubbel glas (HR++) en dakisolatie had een D label. Steensmuren met dunne isolatie en voorzetwand gips

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:43

Ibbel schreef:
prompter schreef:

Daar heb ik ook geen problemen mee. Maar het 'uniek' noemen is een beetje onzin. Half Amsterdam en Utrecht staat vol met dit soort souterrainwoningen. Of je dat souterrain nou vloedkamers noemt of niet.

Het is wel heel klimaatbestendig en ver 'avant la lettre', maar wel een wat 'viezere' oplossing voor waterberging onder woningen en wegen bij regenoverlast. In de zin van dat je bij een gewone waterberging na afloop je interieur niet hoeft schoon te maken :))

(En oorspronkelijk natuurlijk bedoeld voor wateroverlast/stormvloeden vanuit de Zuiderzee, en niet voor tropische regenbuien)

En die Zuiderzee schijnt daar berucht voor geweest te zijn, als ik de diverse geschiedenisverhalen mag geloven, wat gezien dit soort oplossingen niet overdreven zal zijn.

En wat je zegt, dat principe is niks mis mee maar er is ook niks unieks aan. Het is wijdverbreid en in vrijwel elke polder in NL te vinden. Zelfs moderne huizen worden soms op die manier gebouwd, op terp(je) of volledig onderkelderd. Ik weet er wel enkele te staan in de polders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:15

Maar die in Harderwijk waren echt voor droge voeten bij hoge waterstand.
Dus niet alleen om een kelder te hebben.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 31-08-24 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:17

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stormvloed_van_1916

Ja, er zijn aardig wat watersnoodrampen geweest in de loop der tijd.
Schokland was zo vaak de klos dat de regering ergens in de 19e eeuw het hele eiland verplicht ontruimd heeft. Daar woonden dus al heel lang geen mensen meer voor het eindelijk ingepolderd werd. Schokland lag ook maar 1,5 - 2 meter boven het normale peil van de Zuiderzee, met nauwelijks een dijkje, stelde echt niets voor.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:18

Marcella schreef:
Die tuin lijkt meer op een luchtplaats voor gevangen.

Zegggg gaan we ons mooie perkje bij de zeeberen beledigen? :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:19

Ja, de Zuiderzee: mijn opa en oma in Zwolle moesten dan met zandzakken in de weer en klei onder de deur. Midden in de stad. Maar de grachten stroomden over.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:19

Brainless schreef:
Maar die in Harderwijk waren echt voor droge voeten bij hoge waterstand.
Dus niet alleen in een kelder te hebben.

Klopt. Net zoals huizen op terpen. Of dijkwoningen, die de woonkamer op dijkhoogte hebben, en de andere kamers aan de uiterwaardekant.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:14

c_alsemgeest schreef:
Mijn huis staat te koop... en die zie ik net voorbij komen op tiktok _O-

Wat een gaaf huis en hele gave auto's <3
Ga je in het nieuwe huis je paarden aan huis krijgen?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 07:28

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 07:44

nicolanca schreef:
https://www.funda.nl/detail/koop/leersu ... /43515439/

Drie wc’s op de begane grond? En ook ieder slaapkamer een eigen wc.

Dat is allemaal state of the art en doordrenkt met luxe, als ik de bombastische tekst van de makelaar mag geloven.

Ik vraag me dan weer af waarom je zoiets drie jaar na de bouw alweer te koop zet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 07:48

nicolanca schreef:
https://www.funda.nl/detail/koop/leersu ... /43515439/

Drie wc’s op de begane grond? En ook ieder slaapkamer een eigen wc.

WC in het gastenverblijf, WC in de fitnessruimte/sauna (als je daar naakt rondloopt wil je niet naakt het huis inlopen of je eerst moeten aankleden lijkt me) en WC in het woonhuis.

Bij iedere slaapkamer een WC is handig als je vaak logees hebt, of pubers die op hun privacy gesteld zijn.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:02

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:52

die toiletten begrijp ik wel op beg grond Alleen mis ik dan de douche bij het gastenverblijf

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:01

EllyC schreef:
die toiletten begrijp ik wel op beg grond Alleen mis ik dan de douche bij het gastenverblijf

Die snap ik inderdaad ook nog. Een voor de hoofdwoning, een voor het zwembad en een voor het gastenverblijf. Als je die luxe faciliteiten hebt dan moeten die ook ieder z’n eigen toilet hebben.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:45

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 15:03

https://www.funda.nl/detail/koop/voorth ... /43684117/

Nieuw huis, 5 jaar geleden gebouwd, vlak bij de snelweg, vlakbij een camping, tegenover het voormalige MOB-complex. Mogelijk ooit een windmolen (of 2, 3) aan de andere kant van de snelweg.
Positief puntje: het hondenpension vlakbij is net verkocht en wordt vermoedelijk niet opnieuw een hondenpension...

Maar ammenooitniet dat ik daar 2 miljoen voor zou geven.

Snap overigens ook niet waarom het na 5 jaar alweer verkocht wordt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 15:14

Misschien om alles wat jij net opnoemt :D