Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:59

Ik heb gewoon overdag m’n verwarming op 19,5 en snachts op 17,5. Heb een kleine rondlopen en ga echt niet zitten verreken van de kou :=

MyWishMax

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:02

De btw en heffing gaat gewoon weer terug naar wat het voor 2022 was. Dat was sowieso al een tijdelijke maatregel he? Wordt dus niet verhoogd of verlaagd ivm vroeger, maar alleen de maatregelen van 2022 gaan eraf.

Zelfs met lage btw enzovoorts betaal je nu meet als de prijs van plafond.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:10

Ik heb mijn kachel ook op 18 staan in de nacht en als ik thuis ben staat ie ook aan op 22.
Zelf heb ik reuma en daardoor pijn in mijn knieën van de kou. En heel soms ga ik eerst opwarmen onder een hete douche.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:15

MyWishMax schreef:
De btw en heffing gaat gewoon weer terug naar wat het voor 2022 was. Dat was sowieso al een tijdelijke maatregel he? Wordt dus niet verhoogd of verlaagd ivm vroeger, maar alleen de maatregelen van 2022 gaan eraf.

Zelfs met lage btw enzovoorts betaal je nu meet als de prijs van plafond.

Ja dus een sigaar uit eigen doos..

Blijf het erg raar vinden dat de burgers in alle andere landen wel gewoon normale prijzen betalen en alleen in Nederland kan dat niet.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:38

Omdat we hier besodemieterd worden waar we bij staan! Ronduit schandalig is het! En dan al die bedrijven die door deze ellende omvallen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:50

karrij schreef:
Omdat we hier besodemieterd worden waar we bij staan! Ronduit schandalig is het! En dan al die bedrijven die door deze ellende omvallen!

Door wie worden we dan besodemieterd?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:54

Dat vraag ik me ook af, Elly. Mensen zoeken ook echt redenen om te schoppen tegen de overheid. Alleen al de term Roverheid :n . De overheid zit er voor ons, niet tegen ons. In het stemhokje kun je wat veranderen. Posts op FB gaan je niet helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:56

De reactie is op het plaatje voor hetzelfde energiecontract waar je in Nederland e900,- voor betaald en in Belgie e200,-. Hoe kan dat?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:11

Daar zijn verschillende redenen voor, gewoon overal te vinden en gepubliceerd.
Te beginnen met het feit dat in België vooral gebruik wordt gemaakt van kernenergie, waar dat in NL vooral gas is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:21

Maar de overheid maakt die prijzen niet zo hoog he? Dat zijn de inkoopprijzen van de leveranciers. Want de overheid heeft nu vanalles verlaagd en verhoogd en alsnog is het veel hoger dan ooit geweest is.

Dus geen sigaar uit eigen doos,de meeste mensen gaan er met prijsplafond echt op vooruit. Degene met vaste contracten met lagere tarieven niet, maar die hebben dit jaar geprofiteerd van die maatregelen. Andere jaren hebben ze ook gewoon die btw enzovoorts moeten betalen en lagere heffing gehad. Dus komend jaar wordt het voor hen weer hetzelfde als 2021, 2020 enzovoorts.

Dus sigaar uit eigen doos? Terwijl het echt een stuk goedkoper wordt? Ja, ik had liever een lager tarief gezien, ja. Maar het is wel een stuk beter als wat ze nu of per 1 januari zijn. En dat kan je de overheid dan weer niet kwalijk nemen, de energiemaatschappijen zijn telkens aan het verhogen en daar heb ik meer twijfels bij eerlijk gezegd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:25

De grootste misser met dat met veel bombarie aangekondigde prijsplafond voor 1200 m3 gas en 2900 kWh electriciteit vind ik dat dit voor veel huishoudens helemaal niet deze hoeveelheden zijn maar (veel) minder. En zelfs als je over heel 2023 exact dat verbruik hebt je waarschijnlijk nog een deel duur moet bijbetalen, afhankelijk van wanneer het contract afloopt. _-:(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:28

Ja, eerst klonk het een stuk mooier/beter dan hoe het nu lijkt te gaan werken...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:31

Hoezo? Ze berekenen toch gewoon naar rato van het seizoen? Ik denk dat dat wel meevalt.

Ja, voor mijzelf zou het tegen kunnen vallen in de zomer. Ik heb een warm appartement maar daar pluk ik nu ook de vruchten van. Pas 3 m3 verbruikt in december. En in de zomer dus de airco aan. Contract loopt af begin mei.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:32

Roodvos schreef:
En zelfs als je over heel 2023 exact dat verbruik hebt je waarschijnlijk nog een deel duur moet bijbetalen, afhankelijk van wanneer het contract afloopt. _-:(

Ja die snap ik nog steeds niet helemaal...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:18

Roodvos schreef:
De grootste misser met dat met veel bombarie aangekondigde prijsplafond voor 1200 m3 gas en 2900 kWh electriciteit vind ik dat dit voor veel huishoudens helemaal niet deze hoeveelheden zijn maar (veel) minder. En zelfs als je over heel 2023 exact dat verbruik hebt je waarschijnlijk nog een deel duur moet bijbetalen, afhankelijk van wanneer het contract afloopt. _-:(

Het kan toch nooit veel minder zijn? Men gaat uit van gemiddelden bij de verdeling per maand.
Dan komt dit dus voor de meeste mensen goed uit. het zou een aantal kWh of m3 kunnen schelen maar goed, laten we blij zijn dat het er is.
Jammer dat dit pas later duidelijk werd, dat wel en het nu hiervan snap ik nog steeds niet maar dat misschien wel aan mij liggen.

We kunnen nu heel hard roepen dat de regering het hier fout doet omdat we meer betalen dan in Belgie, maar is dat niet wat kort door de bocht?
Waarom is het in Belgie goedkoper, beter ingekocht, andere wetgeving, minder belasting? In het laatste geval zullen ze best ook wel ergens ander meer belasting betalen maar daar hoor je dan in deze even niemand over. Kortom om het plaatje compleet te krijgen moet je er heel diep induiken, wat we niet doen omdat we dit niet willen (het is tenslotte makkelijker om de regering hier de schuld van te geven) of kunnen (omdat materie te ingewikkeld is).

Waarom kunnen we er nu niet vanuit gaan dat een minister/regering/ambtenaar over het algemeen echt zijn best doet zo goed mogelijk met ons vertrouwen om te gaan, ook fouten maken zoals iedereen maar onder de streep goed voor ons willen zorgen.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:32

Eef_Bam schreef:
sabine1979 schreef:
Ik was straks mijn verbruik aan het bekijken.
Veel te veel gasverbruik deze maand. Gister was ik werken, heeft de verwarming niet aangestaan, heb ik 7 kuub verbruikt, zit nu op dec al op 61 kuub, ik verbruik heel weinig, dus iets is er niet goed. Mijn oude ketel verbruikte nog minder. Monteur heb ik gebeld, die zei ook al, dat kan nooit. Heb wat opdrachten gekregen om te checken als ik vanavond thuis kom.

Wat is "niet aan" bij jou? Bij mij staat de verwarming in de nacht en als ik weg ben op 15 graden, normaal gebeurt er dan niets maar met dit koude weer slaat hij toch regelmatig aan. Heb maandag en dinsdag de verwarming snachts maar op 14 gezet aangezien ik toch ook heel de dag niet thuis was. Alleen in de avond 3 uurtjes op 17 gezet. Daarmee 4m3 per dag verbruikt.

"Niet aan" is bij mij 16,5 graad. Ik heb vogels binnen zitten die niet tegen kou kunnen. Monteur zij dat de ketel goed stond.

Waar gaat dit heen, ze willen iedereen in de problemen helpen, met al die hoge prijzen. Sommige mensen kunnen het echt niet betalen -:(- 7

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:36

Ik ben er echt zo moe van dat mensen zo skeptisch zijn tegenover de overheid. Alsjebelieft zeg denk je nou echt dat alle ambtenaren zich de hele week inzetten om het zo misselijk mogelijk voor iedereen te maken? Mensen gaan over het algemeen bij de overheid werken omdat ze zich graag willen inzetten voor de maatschappij en er energie van krijgen om hun land een betere plek te maken. Als men eens wist hoeveel er gestreden wordt binnen de overheid om het beter te maken voor inwoners...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:38

Ik zit op hetzelfde m3 nu in december hoor met kachel op 15 graden. Afgelopen week enorm veel aangeslagen om het 15 graden te houden naast normale verbruik qua douchen enzo.

Deze week al elke dag 5m3 of meer om het 15 graden te houden, vorige week gemiddeld al 3m3 of meer, dus zit voor december ook al op 61m3.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:44

Wat bij de meeste mensen denk ik in het verkeerde keelgat schiet is dat je mag schuiven met M3 gas en KwH per maand tot je jaarafrekening.
Krijg je de jaarafrekening in april dan mag je de maandhoeveelheden t/m maart optellen (221+189+159=569 M3 gas). Heb je in januari maar 100 gebruikt, in februari 289 en in maart 159 dan blijf je nog onder de 569 en dus onder het plafond.
Alles wat je eronder zat ben je kwijt voor de rest van het jaar. Als ik het goed begrepen heb mag je van april t/m december ook niet meer het gemiddelde van het verbruik rekenen maar wordt er echt per maand gekeken.
Heb je je jaarafrekening in december dan mag je de maanden januari t/m november gebruiken voor het gemiddelde verbruik (993 M3 gas) en heb je voor december nog 207 M3 gas te gebruiken.

Als ik naar mijn eigen gemiddelde gebruik van gas kijk zit ik meestal rond de 250 M3 gas voor de eerste 3 maanden van het jaar (ik heb de jaarafrekening in april). Ik ben dus 319 M3 gas kwijt om de rest van het jaar te kunnen schuiven tussen de maanden.
Qua gas zal ik geen echte problemen krijgen want ik zit alle maanden van het jaar onder de M3 van het gas. Maar met stroom zal ik heel goed moeten gaan opletten in de zomer denk ik.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:46

Maar jij hebt dan toch ook noot meer gebruik gas in het laatste kwartaal? Of jij doet veel gas gebruiken in de zomermaanden of blijft ruim onder plafond lijkt mij dan.

edit en dat blijkt ook wel uit je eerdere post, je zit op jaarverbruik van 650m3, waar zit dan de angst/boosheid over de 2e periode van het jaar?

ogidni schreef:
Ik krijg het wel benauwd als ik zie wat voor bedragen sommige als voorschot moeten betalen. Mijn voorschot heb ik minimaal opgehoogd van 130 naar 150. Vanaf januari zit ik met het prijsplafond goed met een gemiddeld jaar verbruik van rond de 650m3 (gerekend vanaf 2018, ik houd het zelf bij in een excelsheet). Door het excelsheet zie ik ook dat ik nu nog steeds 450 euro in de plus sta qua voorschotten. De 190 euro van deze en vorige maand gaan direct naar de spaarrekening maar ik verwacht ze aan het einde van de rit in april eigenlijk niet nodig te hebben.
Maar ik begrijp niet hoe mensen aan een voorschot van 3, 4 of 500 euro per maand komen. Dat is voor een normaal mens toch niet meer te betalen??
Laatst bijgewerkt door EllyC op 15-12-22 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:50

EllyC schreef:
Maar jij hebt dan toch ook noot meer gebruik gas in het laatste kwartaal? Of jij doet veel gas gebruiken in de zomermaanden of blijft ruim onder plafond lijkt mij dan.

Klopt, ik zit het hele jaar onder het prijsplafond met gas. Terug gekeken vanaf 2018. Ik heb er ook geen problemen mee maar snap wel dat mensen die een hoger verbruik hebben daar een flink nadeel van kunnen hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:53

Gitana schreef:
Ik ben er echt zo moe van dat mensen zo skeptisch zijn tegenover de overheid. Alsjebelieft zeg denk je nou echt dat alle ambtenaren zich de hele week inzetten om het zo misselijk mogelijk voor iedereen te maken? Mensen gaan over het algemeen bij de overheid werken omdat ze zich graag willen inzetten voor de maatschappij en er energie van krijgen om hun land een betere plek te maken. Als men eens wist hoeveel er gestreden wordt binnen de overheid om het beter te maken voor inwoners...

Ik kan me het wel voorstellen. Alles wordt alleen maar duurder, niet alleen het gas maar gewoon echt alles. En er wordt met geld gesmeten alsof het niets is.
Geld naar Oekraïne, geld naar herstelbetalingen en de meeste mensen kunnen niet eens meer rondkomen.
En hoe denk je dat het voelt? Dat wanneer jij als toeslagenouder of als Groninger zit te wachten op enige vorm van compensatie van het leed wat jij hebt gekregen door het falen van onze overheid je allemaal berichten op het nieuws hoort dat er miljoenen naar andere zaken gaan?

Dat jij door te toenemende kosten hier in NL moet kiezen om je verwarming aan te zetten geen boodschappen meer aan het einde van de rit kan betalen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:55

Gitana, nee, want het zou raar zijn dat dat hoge gebruik niet over het hele jaar verspreid is.
Je bent alleen de soepelheid van het weer dat anders kan zijn kwijt, dat is jammer maar om daar nu zo'n groot probleem van te maken.
Stel we hebben een afzonderlijk strenge winter in februari of in december 24, tja dan is het ff lastig. Maar de statistieken wijzen uit dat dit niet vaak het geval is.

https://www.weeronline.nl/nieuws/dit-zi ... schiedenis

Purny, onder de streep kost het misschien wel minder dat we geld naar Oekraine sturen dan het geld dat het kost om de mensen hier op te vangen (nog even los van het menselijke dat ik toch ook wel heel hoog in het vaandel heb staan).
Toeslagenaffaire, vreselijke toestanden, had nooit zover uit de hand mogen lopen maar hoe erg voor de mensen die het getroffen heeft, het is maar een heeeeeeeeel klein percentage van al het regeren.

Keuze tussen wel of niet verwarmen of eten, is ook niet fijn maar gelukkig heeft NL daar toch genoeg opvangmaatregelen voor. In landen waar geen belasting daarvoor betaald wordt, vriezen mensen dood in hun huis of sterven daadwerkelijk van de honger.

Laat je vooral ook niet teveel voeren door de pers, die schrijven liever over iets dat fout gaat dan over zaken die goed gaat. Dat laatste verkoopt nl. minder.

Wellicht een controle vraag voor onzelf
WAT DRAGEN WIJ ZELF BIJ OM MENSEN DIE HET ZWAAR HEBBEN TE HELPEN?
Laatst bijgewerkt door EllyC op 15-12-22 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:01

purny schreef:
Gitana schreef:

Ik kan me het wel voorstellen. Alles wordt alleen maar duurder, niet alleen het gas maar gewoon echt alles. En er wordt met geld gesmeten alsof het niets is.
Geld naar Oekraïne, geld naar herstelbetalingen en de meeste mensen kunnen niet eens meer rondkomen.
En hoe denk je dat het voelt? Dat wanneer jij als toeslagenouder of als Groninger zit te wachten op enige vorm van compensatie van het leed wat jij hebt gekregen door het falen van onze overheid je allemaal berichten op het nieuws hoort dat er miljoenen naar andere zaken gaan?

Dat jij door te toenemende kosten hier in NL moet kiezen om je verwarming aan te zetten geen boodschappen meer aan het einde van de rit kan betalen?

Inderdaad, ik kan me dan ook zeker voorstellen dat het vreselijk oneerlijk voelt en dat je je niet gehoord voelt. :( Maar dat is nog steeds niet een reden om te denken dat de gehele overheid er zit om het inwoners het leven zuur te maken. Maargoed beetje offtopic.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:09

Ik krijg in februari mijn jaarafrekening, maar zit in januari altijd onder het plafond. Ipv de 221 die zij rekenen zit ik met stoken rond de 180m3. Februari juist rond de 130 ipv 189 en maart ergens tussen de 50 en 135 ipv 159. Die februari maart kan ik dan nog gebruiken in andere maanden, als ik het goed begrijp, maar ik kan dus niet die 40m3 van januari nog gebruiken. En dat was verbruik toen ik wel stookte, omdat dat te betalen was. Met lagere tarieven als die er nu aankomen. Ik weet niet waar ik februari bij moet rekenen eerlijk gezegd, of die nog dit contractjaar is of 2023. Maar in de zomer zit ik juist wel eens boven die bedragen die zij noemen. Met een hittegolf douche ik vaker en kom ik dus wel erg dicht daarbij of erboven. Bij 1200m3 per jaar zelf te verdelen zit ik er ruim onder. Ik kom in jaren dat ik wel de verwarming aanzit aan de 900m3. Nu dus veel lager, maar wel zomer wat hoger en winter lager als gemiddelde.

Behalve dat stoken alsnog wel duur is, zorgt deze manier er wel voor dat het plafond lager wordt terwijl je over het gehele jaar onder die 1200m3 blijft. En ja, dat is alsnog kiezen tussen verwarmen of eten. Ook in Nl.

Ik ben reuze blij dat er een maatregel is en geloof niet dat het door de overheid gedaan wordt om te pesten. Absoluut niet. Wel dat ze af en toe geen idee hebben hoe het voor sommige delen van de bevolking is.