Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:29

Prairy schreef:
Heb je dezelfde? Of een andere? Dit is wel echt een joekel van een caravan, breed en lang en hoog. Maar we hebben een leuk voorbeeld.

Hij is heel erg zeldzaam in Nederland :D

https://glaravans.com/pages/glaravan-4-kip-k550

Een andere. Ik had een oldtimer maar die was technisch niet in orde (lek). En dat opknappen kan ik vast, maar wil ik niet. Nu heb ik een Knaus Südwind uit ‘97 gekocht. Met een wit interieur. Horror.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:51

Wat een bedragen hier voor verbouwen zeg. :(:) Dit is ook wel de slechtste tijd ooit om je huis te verbouwen, maar beter dan verhuizen in elk geval.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:56

Verbouwingen zijn wel duur ja :+

Vanochtend vlees gehaald. Volgens mij is de Turkse slager ook niet meer zo heel veel goedkoper als de supermarkt?
Kipfile €6/kg
Rundergehakt €7,50/kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 14:07

Ik snap anders nog steeds niet hoe het zo goedkoop kan per kilo.. iets in die keten heeft het niet heel goed :n

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:30

Voor biologische kipfilet betaal ik een €13 pkg

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:39

Ah ja, ik koop niks biologisch. Toen ik zwanger was ging mijn man regelmatig boodschappen doen. Kwam tie weer thuis met biologische paprika’s (per ongeluk :+ ). Boodschappen waren toen een stuk duurder haha.

Ik hou van deze dagen! Smiddags staat de zon bij ons aan de voorkant en warmt de hele beneden verdieping op. Hoef geen verwarming aan te zetten. In de zomer staat er gelukkig een vol begroeide boom voor. Hond geniet er ook van.
Afbeelding

Wij hadden wat scheuren in de buitenmuur. 2 bedrijven laten komen voor herstel. De een vroeg €2.100 en de andere €150 :+
We hebben die van €150 gekozen, is het niks dan is het niks maar het proberen waard := bedrijf bestaat al 25 jaar, en werd door andere aanbevolen dus ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Booooo op 07-02-22 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:39

Lieve Cody. <3

Hier ook een lekker zonnetje door de ramen! Ik moet ze wel weer zemen. :') Pokke werk.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:40

Giolli schreef:
Lieve Cody. <3

Hier ook een lekker zonnetje door de ramen! Ik moet ze wel weer zemen. :') Pokke werk.

Dat heeft mijn moeder vorige week gedaan, lang leven de smoes ik kan geen ramen zemen :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:57

8nnemiek schreef:
Zo wat gaat het topic hard :))

Wat een prijzen komen er voorbij voor badkamers!
Mijn badkamer bestaat vooral uit uitverkoop-spul :)) Ik kon destijds een hoekbad kopen met 50% korting, en het badmeubel ook volgens mij.. De douchekolom komt van VidaXL, pas geleden vervangen.. Ik gok dat onze badkamer in totaal een paar duizend euro heeft gekost. Wel alles zelf verbouwd, dat scheelt.

Wat is dat roken duur zeg :wow: €300 per maand, dat is gewoon €36.000 als je dat 10 jaar bij elkaar zou sparen, daar kun je een superluxe nieuwe auto van kopen :wow:

Een extra vriezer is echt super handig :j We hebben in de keuken een Amerikaanse koelkast met vriezer, maar in de kelder nog een vrieskist, en daar ben ik echt zó blij mee! In de zomer ligt die vol met groente uit de moestuin, en 's winters sla ik vleesvervangers in met de 1 euro acties.

idinn, wat leuk, een workshop fermenteren <3
Gaaf dat je azijnmoeders hebt gekregen! Ik heb een paar jaar geleden een grote pot met oude wijn en een scheut azijn in de kelder gezet om te laten fermenteren in de hoop dat er zelf een azijnmoeder op zou komen, maar dat is nooit gelukt helaas.
Vorig jaar heb ik mijn grote weck ketel verkocht, ik maakte nooit zo'n grote hoeveelheden tegelijk in, maar gebruik nog regelmatig mijn soepketel om te wecken. Vorig jaar heb ik veel krielaardappeltjes geweckt, dat is super handig om op voorraad te hebben!

En wat gaaf, caravans pimpen <3 Als wij geen boot zouden hebben dan stond er gegarandeerd een caravan op de oprit :)) Lijkt me heerlijk!

Wij kunnen helaas niet achter blijven met grote uitgaves, dus ook hier een hap uit de spaarpot. We zijn al een tijdje op zoek naar een elektrische auto, en vrijdag ochtend zag ik er ineens een voorbij komen. Meteen gebeld, met het idee van we gaan vanmiddag even kijken en wie weet kunnen we hem volgende week dan ophalen als het wat is.. En vrijdagavond reden we al met de nieuwe auto naar huis :') Bizar hoe snel dat tegenwoordig gaat he.. Geld overmaken, tenaamstelling, verzekering afsluiten, kan schijnbaar allemaal direct online worden geregeld!
Even €14.000 lichter, maar wel super blij ermee <3
[ [url=m/Ig03y8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog geen 20.000km gelopen, 4 jaar oud en lekker luxe uitgerust met achteruitrij camera enz.
We krijgen €2000 subsidie terug, €7000 voor onze oude auto's, dus moeten we nog €5000 bijleggen.
De bedragen voor een volle accu zijn echt lachwekkend :') €9 voor 300 km range in de zomer (en nog goedkoper als we via de zonnepanelen laden). Dus we hebben de auto echt snel terugverdiend, in 2 jaar tijd hebben we uitgerekend.

Toffe auto Annemieke!!! Krijg je op een tweedehandse ok subsidie? Dat wist ik niet!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:12

Op tweedehandse auto's krijg je €2000 subsidie, en op nieuwe auto's dit jaar €3500. De subsidie voor nieuwe auto's wordt langzaam afgebouwd, en op tweedehandse auto's blijft dat €2000 euro. Zeker op de goedkopere auto's is dat best een flink percentage!

Booo, heerlijk dat zonnetje!
Jee wat een prijsverschil voor dat herstel :wow:

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:15

8nnemiek schreef:
Op tweedehandse auto's krijg je €2000 subsidie, en op nieuwe auto's dit jaar €3500. De subsidie voor nieuwe auto's wordt langzaam afgebouwd, en op tweedehandse auto's blijft dat €2000 euro. Zeker op de goedkopere auto's is dat best een flink percentage!

Booo, heerlijk dat zonnetje!
Jee wat een prijsverschil voor dat herstel :wow:

Voor ons misschien dan ook eens interessant om naar een Zoë te gaan kijken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:31

Wij zijn er tot nu toe erg blij mee :j Lekker compacte, snelle auto, ruim van binnen, ook voor vriendlief van 1.93. De ZOE met 22kWh accu heeft een range van zo'n 150km in de zomer, 100 in de winter met slecht weer, lijkt me vooral fijn als tweede auto, boodschappenauto, en voor langere stukken ook prima als je de tijd hebt om tussendoor te laden.. Die staan regelmatig te koop voor zo'n €7000, en daar gaat dan nog de subsidie af.
En de 41kWh accu heeft een range van zo'n 200 tot 300km. Dus daarmee kom je heel ver, zeker als je niet in een uithoek van het land woont zoals wij :') Als je geluk hebt kun je er wel eens een vinden voor onder de €13.000, wij hebben wat meer betaald maar dan ook de meest luxe versie en met weinig kilometers.
Als je vragen hebt over de ZOE, laat het maar weten.. Ik heb de afgelopen weken haast niks anders gedaan dan informatie opgezocht en auto's gezocht :))

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:14

Voor de caravan en trailer kan ie zeker niet?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:47

Booooo schreef:
Ah ja, ik koop niks biologisch. Toen ik zwanger was ging mijn man regelmatig boodschappen doen. Kwam tie weer thuis met biologische paprika’s (per ongeluk :+ ). Boodschappen waren toen een stuk duurder haha.

Ik hou van deze dagen! Smiddags staat de zon bij ons aan de voorkant en warmt de hele beneden verdieping op. Hoef geen verwarming aan te zetten. In de zomer staat er gelukkig een vol begroeide boom voor. Hond geniet er ook van.
[ [url=m/KTZhxE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hadden wat scheuren in de buitenmuur. 2 bedrijven laten komen voor herstel. De een vroeg €2.100 en de andere €150 :+
We hebben die van €150 gekozen, is het niks dan is het niks maar het proberen waard := bedrijf bestaat al 25 jaar, en werd door andere aanbevolen dus ben benieuwd.

Dat snoetje...
Ik koop ook niet biologisch vlees. Kost teveel geld vind ik

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:18

8nnemiek schreef:
Wij zijn er tot nu toe erg blij mee :j Lekker compacte, snelle auto, ruim van binnen, ook voor vriendlief van 1.93. De ZOE met 22kWh accu heeft een range van zo'n 150km in de zomer, 100 in de winter met slecht weer, lijkt me vooral fijn als tweede auto, boodschappenauto, en voor langere stukken ook prima als je de tijd hebt om tussendoor te laden.. Die staan regelmatig te koop voor zo'n €7000, en daar gaat dan nog de subsidie af.
En de 41kWh accu heeft een range van zo'n 200 tot 300km. Dus daarmee kom je heel ver, zeker als je niet in een uithoek van het land woont zoals wij :') Als je geluk hebt kun je er wel eens een vinden voor onder de €13.000, wij hebben wat meer betaald maar dan ook de meest luxe versie en met weinig kilometers.
Als je vragen hebt over de ZOE, laat het maar weten.. Ik heb de afgelopen weken haast niks anders gedaan dan informatie opgezocht en auto's gezocht :))

Ik heb een tijdje terug overwogen een elektrische auto aan te schaffen, maar voor 7000 kon ik ze niet vinden, zou je eens een linkje kunnen sturen waar ik dan moet zoeken? Zeker als er dan nog subsidie af gaat van 2000 en ik kan nog ongeveer 3000 van mn eigen auto bij leggen, dan zou ik het misschien nog wel redden met mijn spaargeld. Ik rij toch alleen maar korte ritjes, vrijwel altijd onder de 40km enkele reis, mocht ik ooit echt ver willen kan ik mn moeders auto lenen, dus dit klinkt toch wel heel interessant. Wij hebben ook zonnepanelen met flinke overcapaciteit in de zomer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:38

Chubby schreef:

Die van ons niet nee. Er zijn wel wat modellen die gebouwd zijn om te trekken, maar die zijn nog allemaal vrij nieuw en flink aan de prijs.

Faelynn, je moet er meestal snel bij zijn, zeker nu de subsidie weer uitgedeeld wordt, maar ze komen regelmatig voorbij rond die prijs:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/ren ... -btw-clima
Dat zijn dan de modellen met huuraccu, maar die accu kun je overnemen als je ooit die investering zou willen doen, en dan ben je ook van die maandelijkse kosten af. Wij hebben er ook een met huuraccu, die we willen overkopen als de prijs genoeg gezakt is.
Ik had gewoon overal een prijsalert ingesteld; bij marktplaats, autoscout24, gaspedaal.nl.. en dan krijg je elke keer een mail als er een auto te koop komt binnen je budget.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:21

Klinkt goed Annemiek! Maar begrijp dat de subsidie niet altijd is? Alleen in bepaalde periode?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:50

Er is een aantal jaar lang een subsidie pot van zoveel miljoen beschikbaar en zodra die leeg is moet je wachten tot het jaar erna voordat je er weer gebruik van kan maken.
Hier zijn de bedragen te vinden, en hoe veel er nog over is in de pot: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp
Onder het kopje “bedragen” wordt elke donderdag de huidige stand bijgewerkt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:07

Chubby schreef:

Volgens mij heeft alleen de Tesla model X een goedkeuring voor trekhaak. Zo'n Zoë is overigens sowieso geen auto die ik voor een caravan, laat staan een trailer, zou willen zetten :P

Vind het wel een leuke auto! Wel weinig bereik vind ik. Daar lopen wij nu ook tegenaan met onze Ionic, in de winter is het al billen training bij 200km, dan gaat het ineens hard. Niet echt leuk als je dan in België of Frankrijk bent en je al 2 laad palen hebt gehad die het óf niet doen, óf achter een hek staan.

Wij gaan dus voor langere trips in het buitenland maar weer gewoon met de Range...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:19

Leuke auto inderdaad die Zoë! Ik zit midden in het proces van vervangen van huidige leaseauto. Rijd die ook prive en was aan het afwegen om die uit de bijtelling te halen volgend jaar, een Enyac te nemen en een kleine auto prive ernaast. Maar dit is mss een mooie combi…hij lijkt ook wat hogere zit te hebben? Beetje comfortabel ook op de lange stukken?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:51

Met 36.000 euro heb je slecht al lang geen super luxe dikke bak meer :D nog net een bmw 3 in eerder sobere uitvoering zou ik zeggen. Manueel ook nog. En benzine of diesel.

Leuke auto heb je gekocht !

Vrieskist zou ik ook graag willen.

6 euro voor een kilo vlees…. Ik ga zwijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 07:58

Volgens mij zijn er inmiddels meer elektrische auto’s die kunnen trekken..
Even opgezocht, het zijn er al 42!
https://www.mountox.com/elektrisch-rijd ... khaak.html

Wij kunnen gelukkig altijd de auto van mijn vader lenen als het nodig zou zijn. Die heeft een zware met trekhaak.

Hoeveel bereik heeft je ionic, Prairy? Voor ons was het vooral belangrijk dat mijn vriend heen en terug naar zijn werk kan (2x 50 km) en dat we er mee naar Zeeland kunnen (215km). In de winter doen we dan voor de zekerheid halverwege even 10 minuutjes laden, en dan halen we het zelfs met slecht weer zonder problemen. En ‘s zomers is dat sowieso bereik zat. Maar het is wel even iets meer plannen dan vroeger :))

Paars, hij zit vrij hoog inderdaad, omdat het accupakket van voor tot achter onder de stoelen ligt. Rijdt en zit ook erg comfortabel, daar schijnen die fransen sowieso wel goed in te zijn.

Haha poes, moet zeggen dat ik geen flauw idee heb van nieuwprijzen :)) En ik vind een auto al gauw luxe :')
Ik kan me nog goed herinneren dat we voor het eerst airco hadden in de auto van mijn vader, waaw wat waren we verwend met zo’n ‘directeursauto’ haha! Grappig toch hoe snel die techniek gaat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:16

Hebben jullie een laadpaal thuis, Annemiek? Ik vond het persoonlijk een heel gedoe en dan had mijn ex nog een Tesla met hele grote accu. Sta je op Tweede Kerstdag een kwartier bij een laadstation :n

Ik vind zelf een hybride auto wel een mooie optie. Kun je toch een stukje elektrisch en verder nog met veel minder benzine toe. Ben ook al een beetje aan het snuffelen op Gaspedaal.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:19

In de zomer 250-300 in de winter dus aanzienlijk minder. Snelweg rijden gaat ook hard in bereik naar beneden. We zijn ermee naar grens België Frankrijk in de Ardennen geweest, dat was niet leuk. Zijn 7u bezig geweest met de reis heen en terug, was alleen even een stuk grond bekijken namelijk. En dat laden duurde echt lang, vaak een uur of langer. En dan eigenlijk net te kort laden zodat je nog een keer moet, zucht...

Rijden ook regelmatig naar mijn ouders, zo'n 200km, dan moeten we dus ook altijd een snellader pakken om weer thuis te komen. Dat stoort me wel omdat de reis dan erg lang duurt.

Maar wel mooi dat er al zo veel trek auto's bijgekomen zijn!

Ik wil straks graag een Rivian haha, ook een beetje in de hoop dat mijn aandelen dan weer stijgen :+ Ik vind ze er stoer uit zien. Mijn man wil een Tundra.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:32