Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:40

Zo ziet ie er inderdaad anders uit :D Dan zou ik ook niet durven zeggen wat het voor eentje is
Een baby monstera, ze krijgen later pas gaten. Epipremnum zou nog een aureum kunnen zijn inderdaad, zo'n plantennerd ben ik nog niet zoals je merkt _O-

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:20

Ik ook niet hoor haha, ik baseer alle bovenstaande kennis op informatie van diverse websites die ik doorgeploegd heb om uit te vogelen wat er voor mijn neus staat _O- (ok en uit dit topic en een heel klein beetje wist ik zelf). De Brasil die ik daarbij tegenkwam, had niet zo zeer vlekjes, maar meer een streep. Zoals bij een (niet plant gerelateerde) Brazilian <<) Klopt het dat deze plant kan hangen? Dat is dan uit de kneusjesbox ook meteen de enige die dat kan, toch?

Wat die niet-peperomia is.. het zijn flink dikke/stevige bladeren ook. Er is vast nog wel iemand die het weet. Het lijkt geen plant die snel sterft, dus we hebben nog wel even om het uit te vogelen :') Is er niet eerder zo'n plant hier langsgekomen? Ik meen mij vaag zoiets te herinneren, maar ik kon het niet terugvinden.

Tevens vraag ik mij ook nog af, of ik ze allemaal meteen in een wat grotere pot moet zetten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:34

Sowieso minimaal 7 dagen wachten.

Staat er ergens op de kweekpotten geen naam gedrukt?

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:44

Dat is een goede, dat wist ik niet (het wachten). Bedankt!

Nee, er staat helemaal niks op het potje helaas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:46

_Christina schreef:
Dat is een goede, dat wist ik niet (het wachten). Bedankt!

Nee, er staat helemaal niks op het potje helaas.

Je planten hebben best wel een tik gehad van de reis, moeten acclimatiseren, dus dan is het het beste ze in de huidige kweekpot te laten en pas na een week te kijken of ompotten echt nodig is (meestal niet).

Zonde, een kennis van me had een kneusjesbox en daar stond op iedere kweekpot de naam van de plant gestempeld, niet heel duidelijk trouwens, maar het stond er wel op.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:55

Nu je het zegt, klinkt dat eigenlijk wel logisch.

Verrek je hebt gelijk! Het staat er inderdaad op (bij een aantal in ieder geval, ik deed even een steekproef). Maar natuurlijk precies niet bij onze onbekende :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:03

_Christina schreef:
Nu je het zegt, klinkt dat eigenlijk wel logisch.

Verrek je hebt gelijk! Het staat er inderdaad op (bij een aantal in ieder geval, ik deed even een steekproef). Maar natuurlijk precies niet bij onze onbekende :')

Uiteraard staat t net niet op die planten _O-.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:11

*nog een stille meelezer meldt zich*

Ik denk dezelfde als die in mijn kneusjesbox zat, kan alleen niet zien of hij ook wat roodachtige randjes heeft.

Afbeelding

Volgens mij een kalanchoë thyrsiflora, maar helaas stond het bij mij ook niet op de pot.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:13

Ja *\o/* die lijken wel op elkaar in ieder geval. Maar de mijne heeft geen rode randjes volgens mij, maar misschien komt dat nog.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:14

Bij mij ook alleen op de onderste bladeren, ben benieuwd of het op de bovenste ook nog komt!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:24

Wat een prachtige box ook weer _Christina! Ik heb veel dezelfde planten gekregen en had ook op basis van internet (plantje123 :+ ) een verdeling gemaakt in kamer op het noorden en zuiden. Staat op pagina 198 onderaan :)

Na drie dagen piept alleen de Dieffenbachia. Die heb ik in indirect zonlicht op het zuiden staan, maar zijn blaadjes verleppen. Weet niet of het door de verhuizing an sich komt of door te veel zonlicht. Wil je laten weten waar jij hem zet en hoe hij het bij jou over een aantal dagen doet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:48

Mijn Diefje staat in indirect (zon)licht op het oosten en doet het heel goed. Misschien ook op het oosten proberen?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:33

_San87_ schreef:
Mijn Diefje staat in indirect (zon)licht op het oosten en doet het heel goed. Misschien ook op het oosten proberen?

Oh, goed dat je het zegt!

Ik wil dus eigenlijk dat hij went aan veel zonlicht, want ik vind hem erg mooi en wil hem meenemen naar mijn zonovergoten studentenkamer. Maar als hij niet snel bijtrekt krijgt hij een herstelkuur op het oosten :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:39

xIrlijn schreef:
_San87_ schreef:

Oh, goed dat je het zegt!

Ik wil dus eigenlijk dat hij went aan veel zonlicht, want ik vind hem erg mooi en wil hem meenemen naar mijn zonovergoten studentenkamer. Maar als hij niet snel bijtrekt krijgt hij een herstelkuur op het oosten :j

Diefjes houden niet van direct zonlicht, dus je zou wel moeten kijken naar een plekje met indirect licht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:51

Afbeelding
Mijn marantha blijft maar bloemetjes spugen <3. Ergens vind ik t wel echt heel leuk :o. Ze is er ook drie nieuwe bladeren uit aan het persen.

Straks de whale fins ompotten *\o/*. Had ik al veel eerder willen doen, maar dingen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:15

Aw die bloempjes :+:

Hier staat de dieffenbachia ook in het oosten met indirect zonlicht.
Soms gaat er wel eens een blaadje slap hangen als hij wat meer water wil :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:22

Hier gister de siernetel verpot en verplaatst van woonkamer naar keuken. Hij lijkt spontaan nog groter geworden :D
Afbeelding
En een iets zieligere siernetel ernaast, met daarnaast buiten beeld de stekken. Die was deze winter echt heel zielig geworden. Hopelijk slaan ze snel aan, dan kan die ook een pot groter met de stekker erbij in.

En middenin mn kleine bakje cress :')

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:52

xIrlijn schreef:
Wat een prachtige box ook weer _Christina! Ik heb veel dezelfde planten gekregen en had ook op basis van internet (plantje123 :+ ) een verdeling gemaakt in kamer op het noorden en zuiden. Staat op pagina 198 onderaan :)

Na drie dagen piept alleen de Dieffenbachia. Die heb ik in indirect zonlicht op het zuiden staan, maar zijn blaadjes verleppen. Weet niet of het door de verhuizing an sich komt of door te veel zonlicht. Wil je laten weten waar jij hem zet en hoe hij het bij jou over een aantal dagen doet?

Dankjewel! Ik heb even gekeken naar jouw verdeling, we doen eigenlijk hetzelfde. Alleen zet ik de Monstera in de woonkamer op het zuidwesten, wel zo "donker" als het daar kan.
Wat de Dieffenbachia betreft, had ik begrepen dat die hoe donkerder standplek, hoe donkerder blaadjes groeit. Dat was mijn overweging om deze wel in de woonkamer (uit de zon) te zetten, want ik vind juist het lichte in de bladeren zo mooi. Maar misschien doe ik er dan verstandig aan om deze langzaam van slaapkamer naar woonkamer te verhuizen. Dat kan qua licht naadloos, want er zit geen hele muur tussen.

Leuk dat ieders plantjes lekker groeien en zelfs bloeien!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:57

Volgens mij valt dat wel mee Christina :j

Zo staat de mijne, s'morgens staat de zon op de raam

Afbeelding

En mooi wit hoor :+:

Afbeelding

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:20

Hoe vangen jullie regenwater op? Wij hebben hier best hard water en ik zie het terug in mijn bananenplant en pannenoekplant. Ik heb alleen geen regenpijp op mijn balkon om een ton te plaatsen, beneden wel maar daar twijfel ik nog even over.
Hoe doen jullie dat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:24

Ik heb goten en een IBC container van 1000 liter :o. Maar bij gebrek aan regen zit daar nog niks in.

Je zou gewoon emmers neer kunnen zetten en zo water opvangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:04

Mijn diefje doet het juist heel goed op zijn plekje, ook op het oosten maar dan met een uurtje of 2 a 3 directe zon in de ochtend. :j moet eens per week zn pot omdraaien omdat hij zo naar het raam groeit haha _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:09

Mijn diefjes staan allebei echt volle bak in de zon tegen een raam op het zuiden aan. Heb er vaak wel een vitragegordijn tussen hangen zodat ze niet verbranden, maar verder zijn die van mij heeeeeel gelukkig in het felle licht. Zijn sowieso best makkelijke planten, ze doen het goed op veel plekken.

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:36

Mijn dief staat op het zuidoosten, met flink wat direct zonlicht. Wel achter zo'n plakstrip op het raam, dus die zal het zonlicht wel flink filteren. En daar doet ie het hartstikke goed *\o/*

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:07

Al die bloemetjes <3

Grappig die verschillende ervaringen met de dieffenbachia, klinkt alsof de verzorging ervan eigenlijk niet kan mislukken := Sprayen jullie ze ook?

Loeky01: lastig! Ik zou ook een emmer buitenzetten, maar vrees dat je daar de komende maanden niet genoeg mee gaat vangen.. Waar merk je eigenlijk aan dat het water te hard is?