Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:22

Oh ik ga dat toch eens checken.. hij is hier ook lang bezig met verwarmen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:23

Ik ga ‘t ook checken. Ben benieuwd.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:43

EllyC schreef:
Gewoon proberen maar ik het mijn temperatuur van ketel ook weer hoger gezet. Duurde anders voor mijn gevoel te lang eer dat het opgewarmd is.

Hier hetzelfde duurde veel te lang.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:46

Ik had m ook op 60 graden gezet, maar ik verstook mega veel en vind het nog steeds niet behaaglijk in huis.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:17

Maar wat verstaan jullie onder veel verstoken?

Als ik even kijk naar een dag boven nul vorige week, dan zit ik op 3-3,5 kuub. Gister en vandaag op 5,5-6 kuub.
Dat is dus met de cv op 60 graden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:26

Gister en vandaag zat ik op 3,5 kuub.. maar dan is ie onwijs lang aan t verwarmen.. ik vraag me af of ik korter kan verwarmen met een hogere ketel temperatuur.. maar misschien kost dat juist weer meer gas.. ik heb geen idee eigenlijk

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:29

Slmt9 schreef:

Als ik even kijk naar een dag boven nul vorige week, dan zit ik op 3-3,5 kuub. Gister en vandaag op 5,5-6 kuub.

Verstook jij dat in een vrijstaand, niet geïsoleerd huis met veel enkelglas ramen tot 18 of 20 graden of juist in een zeer goed geïsoleerd appartement. Dat maakt nogal wat uit en daarom is vergelijken lastig.
Laatst bijgewerkt door insun op 14-12-22 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:32

Slmt9 schreef:

Zo is het nu bij ons, hoekwoning, stoken nu woonkamer 110m3 en de badkamer ivm lekkage.
Afbeelding
Afbeelding

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:38

Vorige week rond de 8 a 10 kuub per dag. Gisteren was ik niet thuis dus 15 graden heeft 11 gekost. (Vrijstaand huis 160m2 niet slecht geïsoleerd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:41

Slmt9 schreef:

Ja maar daar kun je niks van zeggen. In wat voor een huis woon je en hoe is de isolatie?

Hier een grote 2 onder 1 kap woning en met dit hele koude weer zitten we op 8 kuub per dag. Het huis is op het dak goed geïsoleerd maar de isolatie in de spouwmuren bleek voor een groot deel weg te zijn (en er even wat bij doen kan niet zomaar)

Dus het huis is niet geweldig geïsoleerd. Komend voorjaar wordt het kozijn en de achterdeur vervangen wat nog enkel glas is en word in elk geval de kruipruimte geïsoleerd.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:49

Ik was straks mijn verbruik aan het bekijken.
Veel te veel gasverbruik deze maand. Gister was ik werken, heeft de verwarming niet aangestaan, heb ik 7 kuub verbruikt, zit nu op dec al op 61 kuub, ik verbruik heel weinig, dus iets is er niet goed. Mijn oude ketel verbruikte nog minder. Monteur heb ik gebeld, die zei ook al, dat kan nooit. Heb wat opdrachten gekregen om te checken als ik vanavond thuis kom.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:55

Ik bedoelde ook niet dat je met mij de vergelijking kan maken. Maar wat iedereen zelf verbruikt op een dag boven nul icm nu -8 en daar de vergelijking mee kan maken of je nu veel verbruikt of niet.

Op jaarbasis komen wij nog niet aan de 800m3. Door van 20,5 naar 18 graden te gaan komen we nog lager uit.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:57

Ik hou al vanaf september de gasmeter bij in een lijstje op mijn telefoon.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:07

Hier ook elke 1e van de maand in een boekje

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:39

sabine1979 schreef:
Ik was straks mijn verbruik aan het bekijken.
Veel te veel gasverbruik deze maand. Gister was ik werken, heeft de verwarming niet aangestaan, heb ik 7 kuub verbruikt, zit nu op dec al op 61 kuub, ik verbruik heel weinig, dus iets is er niet goed. Mijn oude ketel verbruikte nog minder. Monteur heb ik gebeld, die zei ook al, dat kan nooit. Heb wat opdrachten gekregen om te checken als ik vanavond thuis kom.

Wat is "niet aan" bij jou? Bij mij staat de verwarming in de nacht en als ik weg ben op 15 graden, normaal gebeurt er dan niets maar met dit koude weer slaat hij toch regelmatig aan. Heb maandag en dinsdag de verwarming snachts maar op 14 gezet aangezien ik toch ook heel de dag niet thuis was. Alleen in de avond 3 uurtjes op 17 gezet. Daarmee 4m3 per dag verbruikt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:42

Hier staat de cv snachts op 15. Groot deel van de dag ook. In de namiddag en avond op 17. Woonkamer verwarmen we bij met airco.

Vrijstaand, klein en voor zijn bouwjaar best nog aardig geïsoleerd huis, maar toch...., op dit soort koude dagen 10 m3 per dag.

-O-

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:57

Ipsilonka schreef:
Ik hou al vanaf september de gasmeter bij in een lijstje op mijn telefoon.

Ik maak foto's , dan heb je meteen bewijs als het niet klopt

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 05:11

Hier kunnen we het gebruik nog laag houden dmv de houtkachel, tot nu toe in december 23 kuub. Maar wij gaan vanaf januari, als het prijsplafond in gaat wel weer wat meer gas verbruiken. We weten niet hoe 2024 er uit gaat zien, maar dat er dan weer een regeling komt is vrijwel uitgesloten.dan hebben we tegen die tijd nog onze houtvoorraad

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 07:49

Ik vind het wel frustrerend, ben met die koude nachten gewoon al bijna 10 euro per nacht kwijt om de huiskamer op 15 te houden. S morgens vroeg gaat de houtkachel weer aan en rest van het huis is gewoon koud.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:36

Pinacolada schreef:
Ik vind het wel frustrerend, ben met die koude nachten gewoon al bijna 10 euro per nacht kwijt om de huiskamer op 15 te houden. S morgens vroeg gaat de houtkachel weer aan en rest van het huis is gewoon koud.

Het is echt verschrikkelijk toch, vanmorgen inderdaad even de gaskachel aan en paar minuutjes douchen ,ketsjing €5,10 aan stookkosten.

Gelukkig volgende week weer boven 0 graden,ook in de nacht

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:41

-O-
karrij schreef:
Pinacolada schreef:

Het is echt verschrikkelijk toch, vanmorgen inderdaad even de gaskachel aan en paar minuutjes douchen ,ketsjing €5,10 aan stookkosten.

Gelukkig volgende week weer boven 0 graden,ook in de nacht

Ja en dan nog sta je te vrekken in de badkamer etc… wij betalen nu 3,38 per kuub, toch niet normaal. Luxe om je huiskamer op 16 te kunnen zetten zo ongeveer

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:46

daarom zijn wij naar een dynamisch contract gegaan. We moesten wel. (3,47 via Eneco)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:48

Ik zit nu de laatste dagen op ruim 43 euro per dag aan gas en dan staat de verwarming in de nacht op 15 en als we thuis zijn op 18 graden. Het is hier absoluut niet aangenaam, het liefste hou ik mn jas aan binnen en daar betaal ik me scheel voor. Kouder dan dit kan ik het niet laten zijn, kan me echt boos maken om deze asociale prijzen. Ik zit midden in de offertes voor zonnepanelen, airco, vloerisolatie enz. om te verduurzamen maar ik had heel eerlijk die zure centen ook liever anders besteed hoor.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:22

Ik vind de hele situatie misdadig! Ik kom bij ouderen thuis(voor mijn werk) van merendeel 80+jaar en daar is het gewoon koud binnen! Ze hebben geen geld om de kachel aan te doen! En veel van die mensen hebben nog reuma ook. Echt ik word er verdrietig van,het gaat me zo aan het hart die oudjes,vreselijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:56

Ik ben het met jullie eens, het maakt mij ook kwaad...vooral als je dan de prijzen in Belgie ziet. Hier in NL bij hetzelfde contract betaald iemand e900.-! en daar e200,-. Dat is toch misdadig?

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=63A04E46

Niet mijn tekst maar van FB:

́́
In ruil voor het prijsplafond gaan in 2023 de energietarieven flink omhoog.
De btw-verlaging van 9 procent wordt teruggedraaid naar 21 procent. Ook gaat de energiebelasting omhoog en de heffingskorting (die de consument terugkrijgt) wordt lager.
De allerbeste volks minnende overheid verhoogt de belastingen in ruil voor het prijsplafond.
In 2023 betaalt de consument voor de eerste 1200 kuub gas de vaste prijs van 1,45 euro en voor de eerste 2900 kilowatt stroom 0,40 eurocent. Alles boven dit volume moet je afrekenen tegen het dan geldende tarief.
Het ZOGENAAMDE voordeel wat eenieder ‘krijgt’ van de Roverheid, is hiermee een dikke sigaar uit eigen doos.
En let even goed op!
Het prijsplafond stop uiteraard op enig moment en dan blijft de energiebelasting hoog en de heffingskorting laag.
Wie niet ziet dat we hier wederom flink genaaid worden heeft de hersencapaciteit van een poffertje.
Energie wás al onbetaalbaar en zal door deze ‘overheidshulp’ uiteindelijk uitmonden in de grootste energiearmoede ooit.
We naderen 2023 en met al onze opgebouwde welvaart, kennis, innovaties, economische belangen en politieke significanties is er uiteindelijk voor gezorgd dat energie onbetaalbaar is geworden.
Deze ellende is niet ontstaan vanuit het instrument van marktwerking en de importantie van energie voor de industrie, de MKB en de bevolking.
Tekst: Rene Singels
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 15-12-22 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt