Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:44

Azijnmoeders :?

Ik koop in mijn nieuwe appartement ook een nieuwe grotere vriezer. Altijd handig voor TGTG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:10

Ik zou eens willen bekijken of ik kan leren werken met weckpotten of steriliseerpotten. Kan je ook vanalles maken dat je lang(er) kan bewaren en niet noodzakelijk hoeft in te vriezen. Of met eigen verse kruiden oliën maken om mee te koken. Confituur eten wij niet dus daar hoef ik niet aan te denken.

€300/maand aan rookwaar, dat is nog meer dan wat ik kwijt ben aan 2x/week privéles. Of is bijna evenveel als het stalgeld van mijn paard. Daar kan ik 2,5x de tank van mijn auto mee volgooien.

En nu ik het zo opsom komt ook even de waarheid binnen hoeveel mijn hobby me kost. Ik stop dat nu wijselijk weer even diep weg in de krochten van mijn hersenpan :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:15

Ik heb geen paarden meer. Ieder zijn hobby. :=
Ik tank in Duitsland dus dat scheelt ook een stukje, volgens mij heb ik laatst nog 1.66 betaald, maar in Duitsland stijgt hij ook wel hard nu. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:38

Duitsland is voor mij wat ver, dan moet ik heel België doorkruisen :)) Diesel staat hier nog 1,66 gemiddeld als ik het goed heb. Ik heb stiekem spijt dat ik tijdens de Lockdown geen gigantische tank heb volgegooid. Doordat alles hier stil lag stond de diesel toen op 90cent/liter -O- Daar had ik met alle liefde een mazouttank/stookolietank bomvol voor gepompt eerlijk gezegd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:00

En dan had je nu met een tank onbruikbaar spul gezeten. Diesel of benzine langer dan ong. 4 maanden bewaren (ook in de tank van een stilstaande auto) maakt het onbruikbaar en dan start je auto niet meer (en de bijmenging met ethanol maakt dat nog erger). Voor benzine is er een goedje dat stabil heet om dat te voorkomen en voor diesel is er ook zoiets. Bijkomend, winterdiesel is een mix met bezine, dus zomerdiesel opslaan heeft zo zijn beperkingen bij wintergebruik.
Dat nog afgezien van de gemeenteverordeningen ivm veiligheid en wat je verzekering er van vindt mocht het mis gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:10

Ik had die intussen al lang opgereden, want ik mocht mooi dagelijks naar werk en had ook nog de paarden te doen. Maar het had me toen iig wel geld bespaart :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 16:04

Mijn badkamer plus toilet kostte me vorig jaar ... 16.500 Euries... :o ^) was ook wel heel grondig en enorm nodig. Oud huis. Muren bagger, vloeren bagger, leidingen verleggen, nieuwe afzuiginstallatie etc.
Moet wel zeggen het is wel heel heel mooi geworden. Helaas te klein om in te dineren _O-

300 Euro aan rookwaar... ieder zijn ding ja... moet eerlijk zeggen qua wijn / likeurtjes / etc kunnen mijn vriend en ik er ook wel wat van... :o maar we roken dan weer niet, dat scheelt :P

Benzinekosten rijzen echt de pan uit... moet eerlijk zeggen dat ik mijn huisbezoeken wel super strak plan momenteel want mijn onkostenvergoeding dekt bij lange na niet wat ik moet verrijden...

Azijnmoeder... die term ken ik ook niet (doet me denken aan zure schoonmoeders :+ )?

Gisteren heerlijk thuis dinertje eindelijk weer eens. Flink uitgepakt qua menu en niet op de kosten gelet, ook wel eens lekker. Had voor 103 Euro boodschappen... (moet zeggen, we eten er vandaag ook weer van en nog wel wat dingetjes die nog niet op zijn). Wilde persé peche melba met frambozen saus. Waren geen diepvriesframbozen... betaal je mooi 3,98 voor een bakje frambozen van 250 gr :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:22

Azijnmoeder is een azijnstarter, net zo iets als zuurdesem voor brood.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:24

Ik vind 16500 al een stuk beter klinken dan minimaal 20000 :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 17:25

Dat is zo ja hahahaha.
Oorspronkelijke begroting was 13.500. Er kwam dus nog 3.000 bij aan allerlei kosten die we niet hadden kunnen voorzien (waaronder 2 lagen tegeltjes ipv 1 en daaronder uitermate slechte muren :7 en twee plafonds die er niet meer uitzagen toen de rest zo netjes was...).

Aha... dan begrijp ik de term azijnmoeder, thanks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:39

Je kan azijnmoeders best vergelijken met schoonmoeders.. beide zuur _O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:23

[quote="Varekaj"]Ik zou eens willen bekijken of ik kan leren werken met weckpotten of steriliseerpotten. Kan je ook vanalles maken dat je lang(er) kan bewaren en niet noodzakelijk hoeft in te vriezen. Of met eigen verse kruiden oliën maken om mee te koken. Confituur eten wij niet dus daar hoef ik niet aan te denken.

€300/maand aan rookwaar, dat is nog meer dan wat ik kwijt ben aan 2x/week privéles. Of is bijna evenveel als het stalgeld van mijn paard. Daar kan ik 2,5x de tank van mijn auto mee volgooien.

En nu ik het zo opsom komt ook even de waarheid binnen hoeveel mijn hobby me kost. Ik stop dat nu wijselijk weer even diep weg in de krochten van mijn hersenpan :')[/quote

Whaha zo maak je het nog veel erger?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:26

Badkamer 2 jaar geleden verbouwd. Rond de 10k kwijt. Kleine badkamer en het door bekende laten doen.

Eind april begint hier de aanbouw van de woonkeuken. Kosten ongeveer 100k…

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:29

Man wat een bedragen allemaal... Hier is ook veel geld het huis in gegaan. Maar gelukkig heb ik een heel handige vent die het leuk vind om zelf dingen te doen. En ik vind het leuk om gratis/ goedkope dingen op marktplaats te zoeken.

Ons komende grote project is een oude Kip K550 caravan opknappen, hij is al helemaal leeg gehaald door de vorige eigenaren, moet nu weer opgebouwd worden. Ik hoop onder de 10k uit te komen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:51

We wisten dat we hier alles moesten verbouwen. Het huis is van oma geweest, in ‘68 gebouwd en daarna niets meer aan gedaan.
Kleine vier jaar geleden gekocht en nu bijna alles gerenoveerd.
Aanbouw willen we graag omdat we een leefkeuken willen. Gaan 7,5x4 uitbouwen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:14

PSvanLot schreef:
Badkamer 2 jaar geleden verbouwd. Rond de 10k kwijt. Kleine badkamer en het door bekende laten doen.

Eind april begint hier de aanbouw van de woonkeuken. Kosten ongeveer 100k…

De grootste kosten zijn toch echt de montagekosten, mankracht is duur vanwege de enorme vraag en dat kan wel eens net zo veel zijn als de badkamer zelf. Het is dus veel slimmer en goedkoper om het door kennissen/vrienden/handige Harry’s te laten doen. Maargoed dan moet je maar net iemand kennen natuurlijk, wij hadden dat geluk niet.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:21

Ik ga m’n wc verbouwen half maart, heb een aannemer gevonden die dat voor 3000 euro doet.
Tegels wc etc komt er natuurlijk nog bij dan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:23

Prairy schreef:
Ons komende grote project is een oude Kip K550 caravan opknappen, hij is al helemaal leeg gehaald door de vorige eigenaren, moet nu weer opgebouwd worden. Ik hoop onder de 10k uit te komen.

Ow leuk! Ik ga de mijne dit voorjaar pimpen. De basis is heel degelijk, dus alleen maar stofferen, behangen en verven binnen en buiten. De gasslangen en nieuwe koudwatervoorziening zijn al gedaan en de bandjes zijn van ‘19. De huidige voortent en luifel wil ik verkopen en ik heb mn zinnen gezet op een luifel van caravanoldies <3

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:23

Wij kunnen zelf niets en kennen niemand :D dus altijd volle pot helaas.

Heel blij met mijn firma wagen met tankkaart. Ook al mis ik mijn vorige bedrijfswagen echt enorm (bmw 3). Scheelt zoveel om er nooit bij stil te moeten staan hoe ver iets is. Buitenland moet ik wel zelf betalen. Maja dan tank je net voor de grens scheelt ook weer!

Hier ook geen rokers maar wel veel uitgave aan wijn/champagne/uit eten altijd. Aan het huis hebben we wel geld gespendeerd maar het interesseert ons niet zo. Zouden er veel meer aan kunnen uitgeven. Als we hier nog een tijd blijven wonen wil ik ook wel een nieuwe badkamer.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:14

Mijn wc zijn we nu mee bezig, schrok echt van de materiaal kosten.
De ‘oude’ pot is hergebruikt, er komt een nieuw achterwandje in. Tegels op de achterwand en vloer, zijmuren stuken en dan een nieuw fonteintje met kastje eronder.

Qua materiaal zat ik al op 1300,00 geloof ik, had dat toch lager ingeschat.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:24

Ja dat is allemaal duurder geworden hè.
Ik ben voor materiaal 1400 euro kwijt. Wc, inbouw reservoir, fonteintje, en tegels. O ja en een wc rol houder inbouw.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:42

Ohja die heb ik ook, een inbouw reserverolhouder

Gelukkig kan mijn vriend een hoop zelf, maar heb wel een tegelzetter en stukadoor nodig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:49

Chubby schreef:
Prairy schreef:

Ow leuk! Ik ga de mijne dit voorjaar pimpen. De basis is heel degelijk, dus alleen maar stofferen, behangen en verven binnen en buiten. De gasslangen en nieuwe koudwatervoorziening zijn al gedaan en de bandjes zijn van ‘19. De huidige voortent en luifel wil ik verkopen en ik heb mn zinnen gezet op een luifel van caravanoldies <3

Heb je dezelfde? Of een andere? Dit is wel echt een joekel van een caravan, breed en lang en hoog. Maar we hebben een leuk voorbeeld.

Hij is heel erg zeldzaam in Nederland :D

https://glaravans.com/pages/glaravan-4-kip-k550

Waarschijnlijk gaan we deze ook als Airbnb verhuren als we er zelf niet meer mee gaan rond reizen op zoek naar een leuke plek om te wonen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:41

Zo wat gaat het topic hard :))

Wat een prijzen komen er voorbij voor badkamers!
Mijn badkamer bestaat vooral uit uitverkoop-spul :)) Ik kon destijds een hoekbad kopen met 50% korting, en het badmeubel ook volgens mij.. De douchekolom komt van VidaXL, pas geleden vervangen.. Ik gok dat onze badkamer in totaal een paar duizend euro heeft gekost. Wel alles zelf verbouwd, dat scheelt.

Wat is dat roken duur zeg :wow: €300 per maand, dat is gewoon €36.000 als je dat 10 jaar bij elkaar zou sparen, daar kun je een superluxe nieuwe auto van kopen :wow:

Een extra vriezer is echt super handig :j We hebben in de keuken een Amerikaanse koelkast met vriezer, maar in de kelder nog een vrieskist, en daar ben ik echt zó blij mee! In de zomer ligt die vol met groente uit de moestuin, en 's winters sla ik vleesvervangers in met de 1 euro acties.

idinn, wat leuk, een workshop fermenteren <3
Gaaf dat je azijnmoeders hebt gekregen! Ik heb een paar jaar geleden een grote pot met oude wijn en een scheut azijn in de kelder gezet om te laten fermenteren in de hoop dat er zelf een azijnmoeder op zou komen, maar dat is nooit gelukt helaas.
Vorig jaar heb ik mijn grote weck ketel verkocht, ik maakte nooit zo'n grote hoeveelheden tegelijk in, maar gebruik nog regelmatig mijn soepketel om te wecken. Vorig jaar heb ik veel krielaardappeltjes geweckt, dat is super handig om op voorraad te hebben!

En wat gaaf, caravans pimpen <3 Als wij geen boot zouden hebben dan stond er gegarandeerd een caravan op de oprit :)) Lijkt me heerlijk!

Wij kunnen helaas niet achter blijven met grote uitgaves, dus ook hier een hap uit de spaarpot. We zijn al een tijdje op zoek naar een elektrische auto, en vrijdag ochtend zag ik er ineens een voorbij komen. Meteen gebeld, met het idee van we gaan vanmiddag even kijken en wie weet kunnen we hem volgende week dan ophalen als het wat is.. En vrijdagavond reden we al met de nieuwe auto naar huis :') Bizar hoe snel dat tegenwoordig gaat he.. Geld overmaken, tenaamstelling, verzekering afsluiten, kan schijnbaar allemaal direct online worden geregeld!
Even €14.000 lichter, maar wel super blij ermee <3
Afbeelding
Nog geen 20.000km gelopen, 4 jaar oud en lekker luxe uitgerust met achteruitrij camera enz.
We krijgen €2000 subsidie terug, €7000 voor onze oude auto's, dus moeten we nog €5000 bijleggen.
De bedragen voor een volle accu zijn echt lachwekkend :') €9 voor 300 km range in de zomer (en nog goedkoper als we via de zonnepanelen laden). Dus we hebben de auto echt snel terugverdiend, in 2 jaar tijd hebben we uitgerekend.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:25

Poeh ik span de kroon

Onze dakkapel was lek en in slechte staat moest eruit
Aannemers die wel dakkapel wilde maar niet aftimmeren

Dakkapel geleverd en screens vergeten 8000€
Aftimmeren 21000€ incl isolatie zolder en vloer leggen 40m2
Vloer 1000€
Verf ????
Behang ????

Interieurbouwer voor kast en boomstsmbureau 3500€

Simpele zolder bijna 35000€ stomste plek in het huis omdat het moest

Domper opkomst
Ons dak de noktegels zijn slecht die moeten opnieuw cement in gegoten worden ong 2000€
Maar ze gaan kijken of dakpannen goed zijn ander nieuw dak %)