Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 21:02

Helaas..We hebben 17.500 overboden en we zijn het niet geworden!

Gefeliciteerd met de aankoop Eskimo!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 21:23

Balen Chantal! Weet je hoeveel het winnende bod eroverheen was?

Morris, waar heb jij jouw appartement gekocht? Beetje gewilde omgeving ook?

Wat goed Eskimo, gefeliciteerd met je aankoop!! Jij gaat ons straks ook weer meteen verlaten, begrijp ik? :D

Ik heb net mijn eerste bezichtiging gehad.. begon al goed, makelaar was mij gewoon vergeten.. en toen kreeg ik nog even 5 minuutjes om even snel rond te kijken en moest ze weg :+ Hoe lang duren jullie bezichtigingen normaal? Hier kwam er elke 10 minuten wel een nieuw stel, op basis daarvan kun je toch nauwelijks iets beslissen denk ik dan..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 21:27

Hier 20 minuten denk ik. Maar was elk half uur bezichtiging denk ik.
Vond je het wat? En ga je een bod doen?

Nee.. wel gemaild maar weet niet of ze het gaan zeggen. Mijn vader gaf se tip om het over 2 maanden bij kadaster op te vragen als indicatie.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 21:28

Gefeliciteerd iedereen! Weer een hoop goede berichten!

@ChantalSmook jammer zeg!

Hier vandaag ons 4e huis bekeken. Huis met veel potentie maar er moet nog net wat teveel gebeuren naar onze zin en dat zijn geen dingen die pas over een paar jaar kunnen dus qua budget wordt het dan wat lastig dus we gaan geen bod doen. Vond het wel leuk, de verkoper had de kaarsjes mooi aangedaan enzo.

@Narya dat gaat allemaal wel heel snel zeg. Hier steeds ongeveer een half uur kwijt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 21:30

Narya, in Zwolle

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 21:49

Ik heb uiteindelijk besloten om geen bod te gaan doen, ik ben niet helemaal overtuigd van de buurt en de hypotheekadviseur zei ook dat het echt een supermooi appartement enzo is, maar dat hij daar z'n dochter echt nooit iets zou laten kopen vanwege de veiligheid.. dan denk ik, die man zal er wel meer kijk op hebben dan ik, met m'n 8 maanden DH... hij doet dit al z'n hele leven :o

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:35

Narya schreef:
Balen Chantal! Weet je hoeveel het winnende bod eroverheen was?

Morris, waar heb jij jouw appartement gekocht? Beetje gewilde omgeving ook?

Wat goed Eskimo, gefeliciteerd met je aankoop!! Jij gaat ons straks ook weer meteen verlaten, begrijp ik? :D

Ik heb net mijn eerste bezichtiging gehad.. begon al goed, makelaar was mij gewoon vergeten.. en toen kreeg ik nog even 5 minuutjes om even snel rond te kijken en moest ze weg :+ Hoe lang duren jullie bezichtigingen normaal? Hier kwam er elke 10 minuten wel een nieuw stel, op basis daarvan kun je toch nauwelijks iets beslissen denk ik dan..

Haha :D Ik vind het vooral heel leuk om mee te lezen, komen hier veel goede tips voorbij, ook na aankoop huis!

De bezichtigingen die ik heb gedaan waren altijd maximaal 20 min tot een half uur. Ik vind 10 min wel heel erg kort... Sommige makelaars geven je naar mijn idee sowieso het gevoel dat als snel snel snel moet.

ChantalSmook: Dank! En wat jammer dat jullie het niet zijn geworden. In welke regio zijn jullie op zoek als ik vragen mag?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:06

Ik begreep dat het voor de kopers van ons huis zo gewaardeerd werd ...dat een makelaar echt tijd voor ze nam.

Ze waren er namelijk helemaal klaar mee om in 10 minuten tijd een huis doorgejaagd te worden.

Bizar toch ook eigenlijk... een nieuwe bank kan je op je gemak uitzoeken, maar de ruimte waarin die komt te staan moet in 10 minuten bepaald worden.

Onze makelaar had 10 bezichtigingen ingepland staan voor ons huis en rekende met max 45 minuten per bezichtiging.

Mensen konden 2x een rondje doen. Of zelfs even gaan zitten.

Ik snap wel dat dit heel royaal is in deze tijd, maar wel zo fair.

Ondanks dat het huis dat we nu gekocht hebben 40 bezichtigingen had in 1.5 week, werden we daar ook totaal niet opgejaagd.
We hebben echt rustig kunnen kijken.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:58

Wij hebben bij ons nieuwe huis ook ruim de tijd gekregen om te kijken, volgens mij had de makelaar er ook 3 kwartier voor ingepland. Ik heb vrijdag en zaterdag beide keren ook ongeveer 3 kwartier nodig gehad om de mensen rond te leiden en alles te vertellen over ons huis. En dan kennen ze de buurt heel goed, want ze wonen nog geen 100 meter verderop, hahaha.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:51

Wij hebben bij de bezichtigingen ook 30 tot 45 minuten de tijd gekregen zodat je op je gemakje een paar rondjes kunt lopen en een gevoel kunt krijgen bij het huis :)

Zometeen komt de fotograaf voor ons huis... het is nog nooit zo opgeruimd en schoon geweest :') hij heeft 2 uur en een kwartier ingepland... voor een dubbele bovenwoning... dan moeten het wel mooie foto’s worden :j

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:57

Ik kreeg inderdaad maar 10 minuten voor de bezichtiging van mijn huidige huis. Echt een hork van een makelaar, die heeft z'n centen handig verdiend. Want het verkocht toch wel, dik boven de vraagprijs. Hij zei letterlijk 'loop maar rond en als je iets wil weten vraag maar', terwijl hij een een hoekje op zn telefoon bezig was. En dan gewoon bijna niks kunnen beantwoorden, omdat hij er eigenlijk helemaal niks van wist. Echt zó klaar was ik met het makelaarskantoor. Ook bij de oplevering 'hier, sleutel, doei'. Terwijl de verkoper helemaal een fles champagne etc kreeg :').

ZO gaan gelukkig niet alle bezichtigingen hoor, bij een ander huis kreeg ik wel een uitleg, mega veel toelichting, ik mocht even gaan zitten, mocht nog een 2e keer gaan kijken etc.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:00

Bij zulke makelaars denk je de volgende keer toch ook wel.. laat maar zitten, ik ga wel naar de volgende :+

Ik mag er morgen weer drie bekijken, hopelijk zit daar wat bij *D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:55

Liex schreef:
Wij hebben bij de bezichtigingen ook 30 tot 45 minuten de tijd gekregen zodat je op je gemakje een paar rondjes kunt lopen en een gevoel kunt krijgen bij het huis :)

Zometeen komt de fotograaf voor ons huis... het is nog nooit zo opgeruimd en schoon geweest :') hij heeft 2 uur en een kwartier ingepland... voor een dubbele bovenwoning... dan moeten het wel mooie foto’s worden :j

Ik heb de fotografie voor Funda zelf gedaan. Ben fotografe, al ben ik normaal zeker geen huizenfotografe, dus t is wel nieuw voor me:D
Maar, t viel me best wel tegen qua tijd.
Dus, die tijd klinkt best realistisch.

Ik was hier zo'n 3 uur aan het fotograferen. Maar, we hebben ook een tuin met schuur, terrasoverkapping en een gastenverblijf volledig ingericht, dus was er echt druk mee.

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:25

Wij hebben ongeveer 20min door het huis gelopen met de makelaar voor de bezichting. De makelaar had zelf niet veel toegevoegde waarde, het enige wat daar uit kwam was: woonkamer, keuken, stenen vloer *wijst met vinger. Oke ja dat zien we zelf ook wel lol. De vragen kon hij ook niet beantwoorden en wát die beantwoord heeft, bleek later niet te kloppen. Verrassend genoeg is dit wel het winnende huis geworden :+.

Domme vraag misschien, maar hoeveel tijd voor de sleuteloverdracht regel je normaal de energiemaatschappij / internet etc?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:27

Mijn man is makelaar en die geeft aan dat hoe druk de markt nu ook is, je altijd je best moet doen voor de verkoper maar ook voor de koper. Je weet nooit wanneer die koper weer een verkoper wordt en jij wel of niet de opdracht krijgt. Dat hangt dan ook van jou huidige gedrag af. Bij een fijne makelaar komen de mensen toch weer. ;)
Hij rekent overigens een uur per bezichtiging, tijd die hij eerder klaar is kan hij wel wat anders doen. Als mensen graag even alleen nog een rondje lopen stemt hij dat af en gaat hij bijvoorbeeld even telefoneren. Het kan dus ook echt anders.
Overigens deed de makelaar die mijn huis verkocht dat ook hoor, nam alle tijd voor je en alles in overleg. Hij heeft mij dat huis toen verkocht, dat beviel erg goed en dus mocht hij het nu weer verkopen. Heeft de beste man mooi twee keer op verdiend.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:58

@Narya in ieder geval heb je flink wat huizen die je kunt bekijken, dat is fijn!

Bij mijn huis had ik expliciet tegen de makelaar gezegd dat ik liever heb dat ze goed kijken (en dan goed kopen plus niet nog een keer langs willen komen etc) dan alles er zo doorheen gejaagd. Vind/vond dat zelf ook niets.
Dus voor mijn mini-appartementje (50m2) hadden ze per bezichtiging half uur. Er stond elke 45 minuten iemand gepland.
Heb 13 bezichtigingen gehad, 4 biedingen en de bieding die het beste paste (was niet de hoogste) geaccepteerd.

Dacht voor energie / water etc week of 2. Internet ligt er net aan welke provider je hebt en wat de voorzieningen zijn in je eigen huis. Maar ga ook maar uit van een week of 2, soms zelfs 4.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:07

Ja, best wel wat mogelijkheden, maar ook gigantisch veel belangstelling.. eentje heeft er bijvoorbeeld al een reservelijst :+ Maar er zit er ook eentje bij die bijvoorbeeld al 4 weken te koop staat, daar word ik wel een beetje achterdochtig van.. hoezo staat zo'n mooi appartement met tuin vlakbij mijn werk al 4 weken online en zijn er nog geen onderhandelingen gaande? Hoezo zijn ze in deze gespannen markt zelfs al gezakt met de vraagprijs? Is dat puur en alleen omdat je redelijk dichtbij het spoor zit en de wijk dus niet zo sfeervol is, of is er meer aan de hand? Daar moet toch haast wel ergens een addertje onder het gras zitten? _O-

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:18

Hier kregen we ruim 45 minuten de tijd om te bezichtigen en mochten zelfs nog een 2e keer komen kijken deze week .
We willen via dezelfde makelaar verkopen dus dat komt goed uit . Nog 1,5 dag nagelbijten nu

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:25

Groot verschil dus! Ik kan mij ook wel voorstellen dat je als verkoper niet 13 mensen nog een tweede keer over de vloer zou willen hebben, maar wat hierboven ook al gezegd werd: raar eigenlijk dat je over zo'n grote aankoop binnen zo'n grote tijd moet beslissen. Maar weinig mensen zouden een paard kopen met 1x bezichtigen, maar een huis doen we gewoon :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:23

@Narya hier in Rotterdam moet je voor bepaalde wijken zelfs inloten om alleen al te mogen bezichtigen. Dus je meld je aan en krijg je na bepaalde datum berichtje of je tot de gelukkigen hoort die mogen gaan kijken. Reservelijsten doen ze niet aan.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 11-11-20 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:28

Oh wow, da's echt next level! Zo erg is het hier nog net niet :P

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:37

Wij kregen een half uur, was vrij kort maar het is voor een makelaar ook gekte op dit moment. Belangrijker vind ik hoe de makelaar zijn werk doet. Stel dat wij ooit weer gaan verkopen dan heb ik een lijstje klaar met makelaars die het kunnen vergeten door de ervaringen die wij nu als koper met ze hebben gehad.

Fijn dat je man zo’n type makelaar is Flooo, er zijn er genoeg die nu naast de schoenen lopen. Vreselijk.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 05:55

Amyyy schreef:
Ik kreeg inderdaad maar 10 minuten voor de bezichtiging van mijn huidige huis. Echt een hork van een makelaar, die heeft z'n centen handig verdiend. Want het verkocht toch wel, dik boven de vraagprijs. Hij zei letterlijk 'loop maar rond en als je iets wil weten vraag maar', terwijl hij een een hoekje op zn telefoon bezig was. En dan gewoon bijna niks kunnen beantwoorden, omdat hij er eigenlijk helemaal niks van wist. Echt zó klaar was ik met het makelaarskantoor. Ook bij de oplevering 'hier, sleutel, doei'. Terwijl de verkoper helemaal een fles champagne etc kreeg :').

ZO gaan gelukkig niet alle bezichtigingen hoor, bij een ander huis kreeg ik wel een uitleg, mega veel toelichting, ik mocht even gaan zitten, mocht nog een 2e keer gaan kijken etc.

Dit is zo herkenbaar! Misschien ligt het aan de prijsklasse? Ik keek tot 175.000 en ik kan me niet herinneren dat ik ooit een half uur officieel heb gehad, 10, 15 of 20 minuten. Maar als ik het huis interessant vond bleef ik gewoon langer hangen. Daar waren de tijdslots ook wel op gericht, elke tien minuten kwam er iemand binnen.
Vaak genoeg gehad dat de makelaar niets wist of zelfs het verkeerde antwoord gaf! Want wat je zegt, het verkoopt toch wel.

Nu al tijden geen bezichtiging meer gehad omdat de markt helemaal verziekt is. Onder de 2 ton staat er niets te koop. Toen ik begon in 2017 was er zelfs nog aanbod onder de 150.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:43

narya ik denk verstandig.... als de huizenmarkt nou op zn laatste punt zat maar als je over 3 jaar toch wilt verkopen en er komt een daling zit je mooi met een appartement wat onder water staat.

Eskimo wij zoeken regio Eindhoven.
Mijn voorgevoel zegt son en Breugel, Mierlo maar denk dat delen van Helmond inmiddels ook wel zou kunnen. volgens mij redelijk opgeknapt maar moet ik mij nog in verdiepen.

En inderdaad makelaars moeten in gedachten houden dat kopers ooit verkopers worden.. in dat opzicht altijd goed een goede indruk achter te laten voor slechtere tijden.

Liex zijn er mooie foto's uitgekomen?

Boemel wat leuk zeg fotograaf. dan kan je er vast wat moois van maken. zaterdag gaan we kijken in Mierlo. huis via via. Ik heb foto's ontvangen van de eigenaren zelf maar het geeft zo'n wazige indruk. het is puur ter oriëntatie en heb weinig info nog dus gaan er gewoon open in maar als dit op Funda zou zijn zou ik het skippen.

wauw inloten zelfs in Rotterdam. overigens gaat het hier zo snel!
binnen een dag vaak vol.

Mijn man is gisteren rondjes gaan rijden naar makelaars.
een aantal gaven aan dat er vaak mensen zijn die geen zin hebben in de gekte van funda dus dat die regelmatig huizen verkopen zonder dat het daarop komt.
We zijn geloof ik in 2 in het dossier gezet. Hij had een huis in heeze al waar nog foto's gemaakt moesten worden. die mensen wilden ook geen Funda. We worden op de hoogte gehouden.

Hoe maken jullie een inschatting wat jullie minimaal elke maand over willen houden.voor sparen, leuke dingen etc. Ik vind het zo moeilijk inschatten hoe hoog we de hypotheek willen. We kunnen best veel aan en ik woon nu in een flat via sociale woningbouw nog dus we kunnen goed sparen. Dat is ook niet standaard natuurlijk.

mijn grens lag voor mijn gevoel een beetje bij 310. Dat huis in Heeze is bijvoorbeeld 335. er zal ook een auto bij moeten dan. Aan de andere kant heb ik nu een zoon van 10.5e maand en het leven van vroeger is toch compleet anders (uit eten, festivals, vakanties is drastisch veranderd haha).

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:39

Het leven van vroeger is nu misschien heel anders, maar laten we vooral niet hopen dat dit nog 30 jaar (de looptijd van de gemiddelde hypotheek) zo blijft :D Tenzij je nu besloten hebt dat thuisblijven eigenlijk prima is en je nauwelijks meer uit eten of op vakantie wil :P