Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:16

_San87_ schreef:
Jolien87 schreef:
Thanks!

Maar hoe weet je nu of je genoeg water aan je plant geeft als je het van onderaf doet?

Hygrometer :D.

Ik lees hier steeds vaker over! Wanneer heb jij besloten om die aan te schaffen? En tevreden over?

En dankjewel! :D

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:21

Bedankt!

Zo'n hygrometer, koop je daar 1 van of voor elke plant 1? :=

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:23

Dat is geen potgrond Tutti :')

Lekkere lading avocado's Tessy :D

Mijn kudde siernetels staat weer. In de grote grijze bak staat 1 plant en 3 stekken, als die aanslaan wordt het echt een gave bak *\o/*

Ik heb ook nog een donkerpaarse variant net opgepot, die staan er niet bij.

Foto gemaakt zodat ik over een tijdje kan vergelijken :Y)

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:26

xIrlijn schreef:
_San87_ schreef:

Hygrometer :D.

Ik lees hier steeds vaker over! Wanneer heb jij besloten om die aan te schaffen? En tevreden over?

Ja, werkt prima :j. Ik had er een voor m'n vleesetende planten (die geef je ook van onderaf water). Je hebt er maar een nodig, gewoon in de grond steken en dan geeft ie aan hoe vochtig t is.

Met de verhuizing kwijtgeraakt, ik moet nog eens een nieuwe kopen.

black_kelpie schreef:
Dat is geen potgrond Tutti :')

Lekkere lading avocado's Tessy :D

Mijn kudde siernetels staat weer. In de grote grijze bak staat 1 plant en 3 stekken, als die aanslaan wordt het echt een gave bak *\o/*

Ik heb ook nog een donkerpaarse variant net opgepot, die staan er niet bij.

Foto gemaakt zodat ik over een tijdje kan vergelijken :Y)

[ [url=m/NuV5MH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik begin de siernetels steeds leuker te vinden :D. Ook door jouw enthousiasme. Kunnen ze makkelijk buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:29

San, scoor jij al je leuke plantjes ook bij de oude tol? :+

Jullie gaan weer zo snel, liep opeens paar pagina' achter haha

Ik durf mijn siernetels nog niet buiten te zetten, vind het snachts nog zo fris voor ze. Maar ze moeten bijna al wel. Of ik haal een grote lange bak voor de keukenvensterbank 8-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:30

idinn schreef:
San, scoor jij al je leuke plantjes ook bij de oude tol? :+

Jullie gaan weer zo snel, liep opeens paar pagina' achter haha

Ik durf mijn siernetels nog niet buiten te zetten, vind het snachts nog zo fris voor ze. Maar ze moeten bijna al wel. Of ik haal een grote lange bak voor de keukenvensterbank 8-)

Ik heb daar mijn Fittonia, Maranta en Epipremnum vandaan :P.

Als t aan mij lag nog meer, maar er zijn even andere plantprioriteiten (tuinplanten, ook leuk).

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:37

Tuinplanten zijn ook heel leuk!

Ik woon er bijna naast, dus ga zo denk iig nog een plantje scoren als het niet te druk is :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:39

_San87_ schreef:
Ik begin de siernetels steeds leuker te vinden :D. Ook door jouw enthousiasme. Kunnen ze makkelijk buiten?

Ja zeker! Sterker nog, over een maand of 2/3 worden ze in het TC als buitenplanten verkocht.

idinn schreef:

Hier staan ze inmiddels een weekje buiten, gaat prima. Temperatuur blijft rond de 9 graden en dat trekken ze wel, als het echt nog weer kouder wordt zet ik ze wel even binnen. De net opgepotte stekken staan nog in een klein kasje 's nachts, overdag niet.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:41

Heeft iemand een linkje van zo'n hygrometer? Had al gezocht op bol maar kon niet echt wat vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:41

idinn schreef:
Tuinplanten zijn ook heel leuk!

Ik woon er bijna naast, dus ga zo denk iig nog een plantje scoren als het niet te druk is :')

Het is wel echt een mooi tuincentrum. Wel prijzig, vind ik.

black_kelpie schreef:
_San87_ schreef:

Ja zeker! Sterker nog, over een maand of 2/3 worden ze in het TC als buitenplanten verkocht.

idinn schreef:

Hier staan ze inmiddels een weekje buiten, gaat prima. Temperatuur blijft rond de 9 graden en dat trekken ze wel, als het echt nog weer kouder wordt zet ik ze wel even binnen. De net opgepotte stekken staan nog in een klein kasje 's nachts, overdag niet.

Goh, nooit geweten. Misschien een idee voor in mijn potten.

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:59

hoi, ik lees al een tijdje mee, mag ik ook meekletsen? :) jaren terug begonnen met cactussen, daarna wat vetplanten erbij en nu heb ik ook 'gewone' planten. deze week is mijn kneusjesbox binnen gekomen. ik heb even een collage gemaakt van mijn nieuwe planten en de planten die ik al had. ik ben van de winter naar de zolder verhuisd maar hier is geen vaste verwarming dus ik ben helaas een stuk of 7 planten kwijt geraakt die in 1 nacht het te koud hadden en niet hebben overleefd. dus ik ben blij met mijn 10 nieuwe planten!

er zaten ongeveer 5 'kneusjes' tussen. de eerste drie hier hadden het zwaarste. nummer 1 en 3 hadden gebroken potjes, gebroken bladeren en wortels. nummer 2, 4 en 6 hebben wat gekneusde bladeren er tussen zitten. maar ze staan er al veel beter bij dan toen ze binnen kwamen. ook heel blij met de monstera, mijn vorige is helaas overleden, dus ik hoop dat ik deze wel in leven kan houden haha.
Afbeelding

nummer 1 en 2 horen ook nog bij de kneusjesbox. die varen is echt heel erg groot, mijn eigen varen ziet er een beetje zielig uit naast. :Y) ik heb drie lantaarnplantjes, de grootste kan ik alleen niet echt op de foto krijgen want die is 1,5m lang. dit zijn stekjes ervan omdat ik hem steeds moet bij knippen. en ik heb 5 pannenkoekenplanten, die blijven ook maar babies maken. de ficus benjamina ging even heel slecht van de winter, veel blad verloren, maar sinds die in de badkamer staat is die weer blij en maakt weer nieuwe blaadjes aan.
Afbeelding

dan nog wat meer cactussen die ook maar blijven groeien, ze moeten eigenlijk in een grotere pot maar ik heb met die prikkers daar wat handen te kort voor. :D
linksonder en rechtsonder heb ik geen flauw idee wat voor planten dat zijn. ik had ze inimini gekocht in het tuincentrum maar er zat geen sticker op. ik dacht dat ze zouden gaan hangen maar ze groeien recht omhoog.
Afbeelding

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:10

Kan je die Siernetels ook in volle grond zetten of zijn ze niet winterhard?
Welkom rollyjogored, mooie verzameling!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:13

Welkom rollyjogered! Mooie verzameling zo :j

tessyke schreef:
Kan je die Siernetels ook in volle grond zetten of zijn ze niet winterhard?

Zijn niet winterhard inderdaad. Wat je wel kunt doen is de in de volle grond zetten en eind van de zomer stekken nemen, dan plant je ze het jaar erop gewoon weer opnieuw aan.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:20

Of in een grote pot op het terras en daarna haal ik hem binnen :+:
Nu nog 1 vinden maar ik ga toch nog eens naar het TC volgende week.
De tuin heeft wat vulling nodig :=

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:57

_San87_ schreef:
xIrlijn schreef:

Ja, werkt prima :j. Ik had er een voor m'n vleesetende planten (die geef je ook van onderaf water). Je hebt er maar een nodig, gewoon in de grond steken en dan geeft ie aan hoe vochtig t is.

Goh, ik dacht dat je die permanent in de potgrond moest houden. Maar het is dus eigenlijk een soort thermometer zoals voor mensen := Gebruik je hem nu ook voor de planten die je van bovenaf water geeft?

Welkom Rollyjogered! Klinkt alsof jouw box het zwaar gehad heeft onderweg, maar je hebt ze er mooi bij staan! :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:01

Stille meelezer komt even binnenvallen.
rollyjogered, hoe heet die Calathea links onderin bij de bovenste serie foto's?
Ik heb hem ook, maar kan nergens de naam vinden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:20

tessyke schreef:
Bedankt!

Zo'n hygrometer, koop je daar 1 van of voor elke plant 1? :=

1. Je steekt hem in de aarde, leest hem af. Naar je volgende plant, enz.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:25

xIrlijn schreef:
_San87_ schreef:

Goh, ik dacht dat je die permanent in de potgrond moest houden. Maar het is dus eigenlijk een soort thermometer zoals voor mensen := Gebruik je hem nu ook voor de planten die je van bovenaf water geeft?

Welkom Rollyjogered! Klinkt alsof jouw box het zwaar gehad heeft onderweg, maar je hebt ze er mooi bij staan! :)

Inderdaad net als een thermometer :D. Ik gebruik momenteel geen, maar ik moet er wel weer een aan gaan schaffen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:00

Ik volg mijn gevoel, en observeer. Ik ken mijn planten inmiddels een beetje. Dat vind ik ook het hele fijne aan voor planten zorgen, het gebruik maken van je gevoel en het afstemmen op de plant.
Klinkt lekker zweverig, maar ik word er zen van :=

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:21

amber15 schreef:
Stille meelezer komt even binnenvallen.
rollyjogered, hoe heet die Calathea links onderin bij de bovenste serie foto's?
Ik heb hem ook, maar kan nergens de naam vinden.

ik heb geen idee, er stond alleen “calathea” op de pot. mijn planten app kon het me ook niet vertellen welke soort het precies is. :(

@xIrlijn: ja ik denk dat het onderweg is gebeurd want ik neem toch aan dat ze geen platgedrukte potjes versturen. maar ze knappen goed op. die roze was eerst echt een zielig soepje maar staat nu al helemaal overeind.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:02

Bedankt voor de tips over het opbinden van planten en de hygrometer. :)

Tutti_Frutti, wat een leuke aankopen! Ik heb nu het liedje 'Ik heb mijn wagen vol geladen' nu in mijn hoofd. :=
Toevallig zagen mijn zus en ik die plant rechtsonder vanmiddag volop in het tuincentrum, het leek precies alsof het blad erop geborduurd was.

tessyke, wat een leuke familie zo. Ze doen het goed!

xIrlijn, wat leuk zeg. Is dat dan een box met luchtzuiverende planten?

black_kelpie, zijn dat allemaal siernetels? Wat een leuke partij zo bij mekaar.

Gezellig, rollyjogered :wave:
Wat jammer dat je een massasterfte had. Hopelijk blijven je nieuwe aanwinsten in leven. Ook een erg mooie inhoud van de box en hopelijk kan je ze allemaal weer in topconditie krijgen.
Je andere planten zijn ook mooi, je hebt een leuke verzameling zo bij mekaar.

Ik ben vanmiddag ook even naar het tuincentrum geweest voor potgrond. :=
Mag ik de nieuwe leden van mijn plantenfamilie aan jullie voorstellen?

Cereus paolina, oftewel: cactus.
Afbeelding

Pilea glauca.
Afbeelding

Calathea ornata.
Afbeelding

Deze twijfel ik over, volgens de pot is het een philodendron maar ik kan niet vinden welke soort het dan zou moeten zijn.
Edit: zou het de Philodendron birkin kunnen zijn?
Het potje van deze plant is ook nieuw.
Afbeelding

En dit potje kon ik ook niet laten staan. <3
Afbeelding

Dit is de grote monstera deliciosa die nu bij mij vriend staat alleen die heeft het zwaar. Vrijwel al zijn bladeren hebben bruine randen of punten. Vorige week heb ik hem verpot want hij bleek goed klem te zitten maar ik weet niet of ik wel op tijd ben geweest. Wat zouden jullie doen? Hem even zo laten en wachten tot er nieuwe bladeren komen of al het blad eraf halen?
Ik vind het zo jammer want het is zo'n prachtige plant en hij is enorm gegroeid in het afgelopen jaar.
Afbeelding

Deze pannenkoekenbaby's heeft mijn vriend ook geadopteerd. Ik heb ze zelf gestekt en ze doen het ongelooflijk goed.
Let niet op de laag stof, er wordt hier verbouwd :o
Afbeelding

En deze ctenanthe bij mijn vriend heeft het ook zwaar. Ik had hem in de vensterbank gezet maar daar bleek hij vol in de zon te staan en sindsdien laat hij zijn blad slap hangen. Ik heb hem vorige week ook een grotere pot gegeven maar ik weet niet zo goed of hij nu ongelukkig is of dat hij gewoon zo hoort.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:11

De monstera zeker niet kaal knippen. Geef 'm even tijd om bij te komen en nieuwe groei te maken. De echt heel slechte bladeren kun je best weghalen, maar zeker niet alles.

De ctenanthe lijkt wat treurig, krijgt ie genoeg water en heb je er ook voeding bij gedaan?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:18

_San87_ schreef:
De monstera zeker niet kaal knippen. Geef 'm even tijd om bij te komen en nieuwe groei te maken. De echt heel slechte bladeren kun je best weghalen, maar zeker niet alles.

De ctenanthe lijkt wat treurig, krijgt ie genoeg water en heb je er ook voeding bij gedaan?

Ja, hij heeft een vochtige kluit en ik heb hem vorige week voeding gegeven.
Ik denk dat hij een beste tik heeft gehad van zijn plekje in de vensterbank, hier heeft hij een paar weken gestaan. :(:)
Zijn wortels zagen er wel nog mooi gezond uit dus ik heb stille hoop dat hij er weer bovenop komt. Zijn bladeren zijn ook niet droog of opgekruld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:20

Oh, dan zal het vast goed komen :j. Heeft ook tijd nodig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:41

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt; mijn gigantische zamioculcas is in stukken gehakt. Nam (mn volgens mijn vrouw) véél te veel plaats in de woonkamer in. Ze had een punt. Deed wel een beetje pijn, zo'n 12 jaar geleden uit drie kleine bladstekjes gekweekt....nou ja ik heb nu een paar kleinere vervangingen (zien er nog wel wat zielig uit).
Eens informeren of er hier lokaal nog mensen stukken van willen hebben, heb er wat van bewaard.