[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:27

Sonja_vR schreef:
Ja maar dan Zie ik nog steeds het belang niet van de woz waarde zo mee laten spelen in wat een huis waard zou moeten zijn
Taxatie waarde en marktwaarde zijn gewoon niet 1 op 1 over te zetten op de woz waarde

Woz is niet meer dan een belastings melkkoe en deze zal altijd achter de feiten aanlopen
Op het moment dat je iets koopt en die woz word weer geïndexeerd gaat ie omhoog of omlaag naar gelang voor hoeveel er allerlei huizen over de toonbank zijn gegaan
Maar voor de woningwaarde voegt de huidige woz niet direct wat toe

Toch wel, wat iemand neerlegt voor een woning IS niet anders dan de marktwaarde.

ElizeVdS

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:12

De WOZ ligt hier nog steeds lager dan de werkelijke waarde van onze woning. Dat ze aanpassen op de verkoopprijs wist ik niet maar is hier volgens mij destijds ook niet gebeurd (zou ik na moeten kijken en zal ook niet veel gescheeld hebben).

Desalniettemin is een lagere WOZ dit jaar nog gunstig voor je maar is het in mijn ogen simpelweg ook niet leidend voor de waarde van je woning..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:41

Janine1990 schreef:
Sonja_vR schreef:
Ja maar dan Zie ik nog steeds het belang niet van de woz waarde zo mee laten spelen in wat een huis waard zou moeten zijn
Taxatie waarde en marktwaarde zijn gewoon niet 1 op 1 over te zetten op de woz waarde

Woz is niet meer dan een belastings melkkoe en deze zal altijd achter de feiten aanlopen
Op het moment dat je iets koopt en die woz word weer geïndexeerd gaat ie omhoog of omlaag naar gelang voor hoeveel er allerlei huizen over de toonbank zijn gegaan
Maar voor de woningwaarde voegt de huidige woz niet direct wat toe

Toch wel, wat iemand neerlegt voor een woning IS niet anders dan de marktwaarde.

Dan moet de gemeente hier terug naar de schoolbanken
Woz is na koop lager gebleven dan de koopprijs
Inmiddels is hij opeens hoger terwijl er niets vergelijkbaars verkocht is in de buurt
(Ja nu net pas , maar daar kan de woz nog niet op aangepast zijn )

Maar dan nog
Woz is een getal waar ze een belasting op baseren , je hebt er als eigenaar baat bij dat die laag is , maar qua aankoop verkoop ?
Dan zegt het mij nog steeds niet veel bij aankoop en moet er wel en heel groot gat tussen de woz en de prijs zitten wil het de aandacht trekken

Edit: de woz waarde komt achter de verkoop prijs aanzetten (bij indexering word naar de verkoopprijzen van pand en vergelijkbaar in de omgeving gekeken) maar de woz waarde is noetniet marktwaarde bij verkoop.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:11

Wanneer heb je de woning gekocht Sonja en wanneer is de WOZ waarde verhoogd?
In principe kan je gewoon bij de gemeente opvragen wat het vergelijkingsmateriaal is. Mijn gemeente stuurt tegenwoordig al in november/december een voormelding WOZ, zodat er niet nog gedoe is met het wijzigen voor belastingopgave enzo. Want ja, er komen wel zoveel bezwaren dat die niet allemaal voor 1 mei klaar zijn. In de voormelding staan gewoon 3 woningen (met een klein fotootje) waarmee je woning wordt vergeleken. Inclusief verkoopdatum.

WOZ is niet een getal waar ze belasting op baseren. Dat is ook een kleine misvatting. Er is een percentage vastgesteld waarmee belast wordt. Dit percentage wordt uitgezocht door te kijken wat het benodigde budget is. Dan neemt men de WOZ-waarden en bekijkt welk percentage belasting er geheven moet worden om dat budget te halen. Dat percentage wordt vervolgens goedgekeurd door de gemeenteraad, die wij als inwoners van een gemeente kiezen. Het getal wordt dus niet zomaar uit de lucht gegrepen.

De WOZ-waarde wordt inderdaad bepaald ná aankoop. En wordt daarom als marktwaarde gezien. De verkoopsom van een woning wordt namelijk als marktwaarde gezien. Nee, dat kan een jaar later heel erg anders zijn. Op misschien zelfs korter daarop. Dat is natuurlijk ook geheel regiogebonden. Maar het gaat erom dat de burger/bewoner heeft besloten dat de woning dit waard is, en dat heet de marktwaarde.
In regio's waar ver boven de vraagprijs wordt geboden is de WOZ natuurlijk ook gewoon het probleem van de burger, maar feit blijft dat de burger de woning zo graag wilde hebben, dat ook 20k boven de VP hem de woning waard is. Dus is dat de marktwaarde. Verkoopt diegene binnen een jaar de woning weer voor nog meer geld, wordt de WOZ dat bedrag natuurlijk.
De verkoop bepaalt de WOZ-waarde en daarmee ook de marktwaarde op dat moment. Latere verkoop binnen korte tijd kan inderdaad een hele andere marktwaarde geven. Woning waarde is redelijk goed te schatten, maar het blijft wat de gek er voor geeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:14

ElizeVdS schreef:
De WOZ ligt hier nog steeds lager dan de werkelijke waarde van onze woning. Dat ze aanpassen op de verkoopprijs wist ik niet maar is hier volgens mij destijds ook niet gebeurd (zou ik na moeten kijken en zal ook niet veel gescheeld hebben).

Desalniettemin is een lagere WOZ dit jaar nog gunstig voor je maar is het in mijn ogen simpelweg ook niet leidend voor de waarde van je woning..

Maar dit jaar heb ik al aangifte gedaan ;) En woon ik nog thuis ;)
Het is hooguit iets gunstiger met die lasten die verdeeld moeten worden, maar dat kost natuurlijk ook de wereld niet.
Volgend jaar wordt de WOZ opnieuw bepaald en heb ik die woning gekocht en kost het mij geld.
Goed, dan is 117 natuurlijk nog niet idioot.

Had het er gisteravond met m'n ouders ook over, die zeiden: "Zou je het er niet voor over hebben dan?"
Maar het is voor mij het principe een beetje geworden, plus het feit dat er geen bijkeuken bij zit natuurlijk en ik dat wel graag wil. Dus gunstiger in een lening ivm bouwdepot.
Ouders vinden dat ik gewoon meteen 115 moet bieden, maar dan blijft er weinig ruimte over natuurlijk voor de verkoper.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:05

Ook de WOZ wordt bij de notaris verrekend bij de aankoop van je huis..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:07

ElizeVdS schreef:
Ook de WOZ wordt bij de notaris verrekend bij de aankoop van je huis..

Weet ik, maar dat is vanwege de aankoop. Bovendien betaal je op dit moment nog maar 2/3e deel, dus merk je er weinig van.

Zal wel tussen mijn oren zitten hoor xP

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:18

Ik blijf je beredenatie best wel onzin vinden Janine. :=
Bij een lagere WOZ wordt doorgaans minder belasting betaald, tuurlijk gaat een eigenaar daarmee akkoord maar dat wil niet zeggen dat dat dan maar de marktwaarde is.
Wij gaan ook niet tegen de WOZ waarde van onze woning in, maar de marktwaarde ligt toch wat hoger. Sterker nog, als wij dadelijk klaar met de verbouwing zijn ligt de waarde zeker 40k hoger en dat zal de eerste tijd zeker niet bijgetrokken worden. En wij gaan dat echt niet aankaarten, dan zijn we een dief van onze eigen portemonnee. Maar dat wil niet zeggen dat we daarmee maar klakkeloos akkoord gaan met dat als marktwaarde mochten we ons huis te koop zetten. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:20

Je begrijpt mijn uitleg niet helemaal, zie de edit van Sonja haar laatste bericht. Dat vat het samen, ik heb daar nog bevestigend op gereageerd.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:30

WOZ is niet van invloed op de verkoopprijs van een woning.
Als jij niet meer wil bieden dan de WOZ, dan is dat prima, maar het is geen argument dat de verkoper je het huis moet gunnen voor dat bedrag. Zeker in gebieden waar de vraag oververhit is, of juist afwezig, zoals de Randstad en in de krimpgebieden, loopt de WOZ achter de aanpassingen in de markt aan.

Ik zou een koper die de WOZ gebruikt als argument om niet mijn vraagprijs te bieden, negeren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:53

Dammie schreef:
WOZ is niet van invloed op de verkoopprijs van een woning.
Als jij niet meer wil bieden dan de WOZ, dan is dat prima, maar het is geen argument dat de verkoper je het huis moet gunnen voor dat bedrag. Zeker in gebieden waar de vraag oververhit is, of juist afwezig, zoals de Randstad en in de krimpgebieden, loopt de WOZ achter de aanpassingen in de markt aan.

Ik zou een koper die de WOZ gebruikt als argument om niet mijn vraagprijs te bieden, negeren.

Ik heb nergens gezegd dat dit zo is ;)

En ik ben ook zeker wel bereid om meer te betalen, zoals eerder vandaag ook al aangegeven.
Ik weet alleen wel wat voor woning het is, dat deze best veel verkocht zijn tot vorig jaar (aangezien huurwoningen niet meer verkocht mochten worden door woningbouwverenigingen), en dat deze best wel veel gemoderniseerd en weer verkocht zijn. Daarom vraag ik me af waarom deze zo'n lage WOZ waarde heeft. (feitelijk de waarde die de woning max heeft opgebracht bij verkoop van woningbouw naar huidige eigenaar, echter is dit al 6 jaar geleden)

Laat duidelijk zijn dat ik de woning niet per se wil kopen voor de WOZ waarde, want dan had ik nog wel veel lager geboden. Ik vraag me, gezien mijn ervaring, enkel af waarom deze zo laag is. Echter kan ik als niet-eigenaar deze gegevens niet opvragen.

Daarbij vraag ik me ook af, wat krijg ik voor de woning als ik 'm weer verkoop? Ik wil er een bijkeuken bij maken, de keuken en de tuin opknappen. Het enkele glas boven wil ik niet vervangen (de kozijnen zijn in een prima conditite), maar isoleren met folie.
Kijk, ik ben wel van plan om er voor langere tijd te gaan wonen. Maar je weet nooit hoe het in het leven loopt. Een andere baan, een vriend, noem het maar op.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:58

Wie weet heeft de eigenaar bezwaar gemaakt en is er daarna niet meer gekeken of de woning gemoderniseerd is..

Ik zou die hele woz loslaten in dit verhaal. Wat wil en kun je betalen dat is veel belangrijker.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:58

Even iets anders.
Wij zijn nu op zoek naar een bedrijf dat voor ons een bouwkundig onderzoek kan doen.
Echter waar vinden we die? Wij hebben nu bij vereniging eigenhuis gekeken, maar dan moet je eerst lid worden en waarvoor gebruik je vereniging eigenhuis dan weer voor?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:01

MarjanB schreef:
Wie weet heeft de eigenaar bezwaar gemaakt en is er daarna niet meer gekeken of de woning gemoderniseerd is..

Ik zou die hele woz loslaten in dit verhaal. Wat wil en kun je betalen dat is veel belangrijker.

Zou kunnen...

Is waarschijnlijk wel het beste inderdaad.
Ik kan prima de vraagprijs betalen, ik weet ook niet of ik de woning zou laten staan voor de vraagprijs. Aangezien er niet heel veel te koop staat naar mijn wens. Ja, laatst zag ik eentje particulier te koop staan, starterswoning in een hele leuke buurt. Maar dan heb ik maar 2 slaapkamers... Nu heb ik er 3 én een zolder. En betaal ik nog minder... Enige nadeel is dat er geen bijkeuken is. En met name daarom (dat moet ik dus zelf laten bouwen) wil ik principieel die vraagprijs niet betalen.
Probleem is echter, als puntje bij paaltje komt, ga ik het dan nog steeds niet betalen???

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:07

3 blz over woz waarde :') wauw!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:12

MarjanB schreef:

Precies. Ons oude huis had de laagste Woz-waarde van de hele straat, dat kwam omdat die gebaseerd was op de aankoopprijs, voor de crisis.
Op het moment dat wij de woning aankochten was deze nog niet gemoderniseerd, dus ook bezwaar gemaakt op de WOZ-waarde. De gemeente is daarin mee gegaan en heeft een waarde vastgesteld die zelf onder de aankoopprijs lag (wat volgens jou dus niet zou moeten kunnen, maar in ons geval toch wel degelijk is gebeurd).
Vervolgens hebben wij de woning gestript en helemaal opnieuw opgebouwd aan de binnenkant, maar dat is nooit meegenomen in de WOZ-waarde. Sterker nog: vanwege de crisis en de daling in de huizenprijzen, daalde de WOZ waarde alleen nog maar.
Op het moment dat we het huis verkochten, hebben we het 60.000 euro boven de WOZ-waarde verkocht. En dat voor een huis van nog geen 2 ton :')

Bij dit huis kan er een soortgelijk verhaal achter zitten. De gemeente weet niet alles, sterker nog: de gemeente weet helemaal niks en heeft echt geen idee :n
Dus laat dat los.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:06

M_D_H schreef:
Even iets anders.
Wij zijn nu op zoek naar een bedrijf dat voor ons een bouwkundig onderzoek kan doen.
Echter waar vinden we die? Wij hebben nu bij vereniging eigenhuis gekeken, maar dan moet je eerst lid worden en waarvoor gebruik je vereniging eigenhuis dan weer voor?

Goeie vraag! Wij gaan hiervoor lid worden van de VEH, voor een opleveringskeuring weliswaar. Maar ook ik vraag me af waarvoor je t later gebruikt.

Wij hebben ons vandaag door het koopcontract heen geworsteld. Het lijkt allemaal ok, we hebben vandaag nog 5 vragen naar de makelaar gestuurd en het energielabel is dat van het huis van de buren. Dus dat moet nog ff aangepast.

In het contract staat dat de koper (wij dus) de notaris kiest/regelt. Ik vind dat een beetje gek, die mensen moeten die dag 11 huizen passeren, omdat het nieuwbouw is en dan als t goed is t hele rijtje wordt opgeleverd. Heeft iemand met een nieuwbouwhuis hier ervaring in? Lever je echt zelf de notaris, of gaat dat toch via de verkopende partij?

We willen dit ook graag weten ivm ons samenlevingscontract. Daarvoor verschillen de prijzen nogal; het mooist zou natuurlijk zijn alles tegelijk passeren. Tenminste, dat lijkt mij de goedkoopste oplossing. Evt ervaringen hiermee delen vind ik ook lief :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:08

Als ik Google op bouwkundige keuring zie ik al een hele hoop, niet alleen VEH...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:32

Klopt, maar wij horen van verscheidene vrienden en kennisen uit onze omgeving dat de vereniging eigen huis daar het beste voor is.

Vandaar mijn vraag: waar gebruik je die vereniging nog meer voor?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:06

M_D_H schreef:
Even iets anders.

Ik ben lid geworden bij Eigen huis in de hoop op flinke korting, echter viel dat in onze regio best wel mee. Wij betalen straks 229 euro. Er zijn tal van websites waarmee je per regio je bouwkundige kan vergelijken, wij zijn uiteindelijk via bijn.nl bij onze gekomen.

Enige wat wij via eigen huis gaan doen is de taxatie, vind verder niet dat het (nog) nut heeft. Wellicht straks met energie inkopen oid.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:09

mirriezz schreef:
M_D_H schreef:
Even iets anders.

Goeie vraag! Wij gaan hiervoor lid worden van de VEH, voor een opleveringskeuring weliswaar. Maar ook ik vraag me af waarvoor je t later gebruikt.

Wij hebben ons vandaag door het koopcontract heen geworsteld. Het lijkt allemaal ok, we hebben vandaag nog 5 vragen naar de makelaar gestuurd en het energielabel is dat van het huis van de buren. Dus dat moet nog ff aangepast.

In het contract staat dat de koper (wij dus) de notaris kiest/regelt. Ik vind dat een beetje gek, die mensen moeten die dag 11 huizen passeren, omdat het nieuwbouw is en dan als t goed is t hele rijtje wordt opgeleverd. Heeft iemand met een nieuwbouwhuis hier ervaring in? Lever je echt zelf de notaris, of gaat dat toch via de verkopende partij?

We willen dit ook graag weten ivm ons samenlevingscontract. Daarvoor verschillen de prijzen nogal; het mooist zou natuurlijk zijn alles tegelijk passeren. Tenminste, dat lijkt mij de goedkoopste oplossing. Evt ervaringen hiermee delen vind ik ook lief
:)

Ik weet niet hoe het bij nieuwbouw zit, maar bij ons zeggen ze: Wie betaald, bepaald. Dus jij betaald voor de notaris dus jij mag het kiezen. Echt goed in verdiepen! Scheelt soms honderden euro's! Ken mensen die een uur verder opgaan omdat het zo 200 euro scheelt.

Wij kijken nu ook naar het samenlevingscontract, al wilt mijn vriend heeeel graag geregistreerd partnerschap doen. Je kan dit (samenlevingscontract) op hetzelfde moment doen als het huis. Scheelt ook kosten! Gewoon even wat offertes uitzetten via internet. Wij nemen ook een notaris iets verder op omdat het gewoon flink scheelt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:29

Zo'n bedrijf kan de notaris machtigen dus gok dat dat in zo'n geval gebeurt. Er zit best veel verschil tussen notarissen dus zou even goed kijken vooral als je bijvoorbeeld een samenlevingscontract oid er bij wil.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 23:40

Bij ons nieuwbouwproject bepaalt de aannemer. Is van te voren bij ons bekendgemaakt welke het is.

Valt bij mijn weten ook onder de VON prijs

Edit: even nagekeken en inderdaad houdt vrij op naam in dat de verkoper zorg draagt voor overdracht kosten waaronder dus ook de notaris. Het is niet noodzakelijk dat zij dan iemand aanwijzen maar lijkt me dan wel zo logisch.

Vanuitgaand dat jullie indd VON is het wel apart zo..

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 06:33

Ik heb van de woningbouw gekocht en die hebben gewoon iemand uit het kantoor van de notaris gemachtigd. Ik vermoed dat een bedrijf dat de huizen bouwt dat ook zo doet. Was wel fijn. Geen rekening hoeven houden met de tegenpartij kwa tijd en datum ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 08:08

Janine1990 schreef:
RoosG schreef:
Hoe lager je WOZ, hoe minder jij straks aan gemeentelijke kosten moet betalen. Mocht jouw WOZ veel te hoog zijn, moet je dus dit bij de gemeente hard maken, want anders betaal je te veel. Dus liever te laag dan te hoog.

Ja, dat gaat hier (en in de rest van het land) dus niet op. Want als ik nu dat huis koop voor 115, dan is mijn WOZ waarde volgend jaar ook 115. En dan kan ik wel bezwaar maken, maar dan zeggen ze gewoon: "Ja, maar jij kocht dat huis op/rond de peildatum (1 januari 2017 voor volgend jaar), dus hij is gewoon 115, daar kunnen we niets aan veranderen."

En dat is ook gewoon terecht, een huis is niet ineens minder waard geworden, terwijl ik onlangs nog heb geacht dat dit de waarde is voor die woning. Als ik de woning dat geld niet waard vond, zou ik 'm niet kopen natuurlijk.

Dat heb je al eerder geroepen maar is dus NIET waar, wij hebben in december onze woning gekocht en hebben een hele vragenlijst in moeten vullen en het taxatie rapport moeten opsturen voor het bepalen van de WOZ waarde en die is lager dan de aankoopprijs!