[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:13

_helga_ schreef:
We krijgen vandaag of maandag ons taxatie rapport :D
Dan kan onze hypotheek adviseur alles in dienen bij de bank.
Want 25 maart moet alles al rond zijn..

Ohh heerlijk zoveel tijd :j Wij moesten binnen 2 weken de financiering rond hebben of de koop ging niet door :( Gelukkig was alles binnen 1 1/2 week rond :D Nu eindelijk stressvrij naar de sleutel toe leven.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:20

en de makelaar zei dat dat al kort was. :')
zal wel komen omdat die mensen die er nu in zitten ook nog iets anders moeten zoeken.

volgens mij hebben we nu het meeste geregeld alleen lag er net een brief van mijn vriend zijn overleidings verzekering dat hij zijn medisch dossier op moet sturen ivm. pdd-nos en adhd.

Britt

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:53

Dat klinkt als een mooie ontwikkeling, Sym!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:41

Wij hebben in oktober ons huis gekocht en de financiering nog niet rond. :+ Voorlopig koopcontract is wel getekend, de "bankgarantie" hebben we van ons spaargeld betaald.
Wij gaan waarschijnlijk volgende week een afspraak maken voor de financiering te regelen. :D

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:48

dat is wel heeel lang neon!

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:38

Sym wat een goed nieuws!!!
Nu maar hopen de mensen jullie huis kopen.

Hier heel goed nieuws!!!
Ons huis is verkocht ovv regelen van de hypotheek en starterslening. :) :) :)
Morgen naar ons droomhuis en een bod erop doen.
Valt nu wel een last van mn schouders nu we mondeling overeen zijn gekomen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:59

Wat fijn lovemyhorse1!

Dat is echt lang Neon!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:19

Taxatie is niet altijd verplicht, bij een aanvraag onder NHG wel.

Creditcard kan een probleem geven omdat, zoals ik al eerder zei, er wordt gerekend met een rente van 24% over het maximaal opneembare bedrag. Bij een creditcard van bijvoorbeeld €2500,- wordt gerekend met een last van €600,-. Deze €600,- drukt vervolgens weer je leencapaciteit. Of je nou maandelijks aflost of niet, dat maakt daar eigenlijk niet voor uit. Het hóeft geen probleem te zijn en er wordt vaak spannender over gedaan dan dat het is, maar als jij aan de max gaat zitten van wat qua inkomen kan, dan kan een creditcard wel roet in het eten gooien ja.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:29

Lmh gefeliciteerd!!! :D

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:30

Berdien schreef:
Bij een creditcard van bijvoorbeeld €2500,- wordt gerekend met een last van €600,-. Deze €600,- drukt vervolgens weer je leencapaciteit.

Wat bedoel je hiermee? Wat is een 'last' en hoe wordt dat berekend?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:32

Met last bedoel ik dat een creditcard van €2500,- zorgt voor een 'last' in de berekening voor de maximale hypotheek van €600,- per jaar. En dit drukt dus op wat je maximaal kunt lenen. Ondanks dat je je creditcard nooit gebruikt, of alleen voor vakanties of Ebay... dat maakt voor de verstrekkers niet uit, die rekenen dus standaard met een rente van 2% per maand over het maximaal op te nemen bedrag.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:41

Ik kon tot voor kort ook € 500,00 rood staan, maar heb ik al jaren geen gebruik meer van gemaakt. Heb het voor een eventuele hypotheek teruggedraaid.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:07

Ok... Maar dat komt neer op 50 euro per maand... Weegt dit dan zo zwaar door? Ik weet niet wat mensen maandelijks afbetalen aan een lening, dit hangt ook af van het geleende bedrag en de periode etc., maar als dat al zo zwaar door weegt heb je toch weinig 'marge' in je afbetalingsplan lijkt me. Of niet?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:09

Wat bedoel je precies met marge in je afbetalingsplan?

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:23

Ja, ik druk het wat verkeerd uit. Ik bedoelde met 'marge' de ruimte die je maandelijks hebt om je afbetalingsplan goed te kunnen afbetalen naast alle andere vaste kosten. Mij lijkt het dat 50 euro per maand peanuts is om door te wegen in een afbetalingsplan, aangezien je dat makkelijk moet kunnen betalen per maand, naast een lening die je afbetaald. Of zie ik het nu helemaal verkeerd? :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:30

Djeenie, dat mag je hopen, maar je kan je voorstellen dat de bank adh van je salaris je hypotheek bepaalt. En als dat 50e minder wordt heeft dat dus wel invloed. Zoals berdien zegt, het beinvloed alleen als jij aan je bovenmarge zit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:31

Die €50,- per maand is wel een reden om een aanvraag af te wijzen. Dus wat jij peanuts vindt, kan voor een ander de streep door z'n hypotheekaanvraag zijn :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:35

Reden waarom het bij ons zo lang duurt is dat een hypotheekofferte maar 3 tot 4 maanden geldig is (afhankelijk van de hypotheekverstrekker). Onze sleuteloverdracht is op 2 juni.

Maar in ons geval is het geen probleem, wij lenen ruim onder onze capaciteit en hebben ook qua eigen geld de rekening dusdanig gespekt dat de hele offerte voor ons, volgens onze hypotheekadviseur, een lachertje is. Wij lenen op 65% van wat we aankunnen aan maximale hypotheek wanneer we 100% financieren, en kunnen ruim 25% van de koopsom zo betalen. Wanneer we die dus zo betalen dan zitten we nog niet op 50% van wat we maximaal aankunnen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:36

Jullie aanvraag is inderdaad als een gebakje voor een hypotheekadviseur :D :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:52

Gelukkig wel, anders was ik er ook niet zo gerust op geweest. :D

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:10

Sja, dan vind ik dat je beter niet leent, als het allemaal zo krap zit, maar das dan mijn persoonlijke mening :)

@ Neon: wij gaan ook zo lenen, kunnen meer dan 2/3e zelf betalen, maar hebben daarnaast nog een kleine lening nodig (afhankelijk van het uiteindelijke totaalbedrag van de woning, we zijn nog op zoek :) ) We gaan dus ruim onder onze maximale capaciteit lenen, maar ik hoop dat we dan wel een hoog bedrag maandelijks kunnen afbetalen :) Maar daarvoor moet ik nog eens langsgaan bij de bank.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:18

Lekker hoor, zo ver onder je maximum kunnen kopen! Dat gaat hier niet lukken helaas. Berekenen een hypotheek wel op 1,5 salaris, dus niet op 2 volledige, en gaan er vanuit dat we uit dit huis nog wel wat meenemen maar dat willen we gebruiken om de hypotheek lager te krijgen, want we willen wel binnen de nhg blijven.

Sym dat klinkt goed! Bijzonder ook dat die mensen jullie het huis ook gunnen :j

Er is vandaag een huis online gekomen wat ons beiden erg aanspreekt. Gaat via een kantoor waarbij verkopers de bezichtigingen zelf doen dus nu een bezichtiging aangevraagd. Best spannend, gaan we nu eindelijk voor het eerst bezichtigen. Donderdag komt hier iemand kijken die al eerder in onderhandeling is geweest hier in de wijk, maar het ketste af op de prijs. Ben benieuwd of wij er dan evt uit zouden komen aangezien hij zonder het huis gezien te hebben, puur op de vraagprijs, komt kijken.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:24

Goed nieuws Sym. Misschien kunnen jullie nu eindelijk stappen ondernemen!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 10:28

Je kunt ook gewoon de creditcardmaatschappij bellen en vermelden dat je de GBF (Gespreid Betalen Faciliteit) wil opzeggen en wil afmelden bij het BKR. Kun je je geliefde creditcard gewoon aanhouden en eventueel na de hypotheek de GBF weer aanmelden mocht je dat willen.

Georgette, geweldig huis van je nicht! Die straat is prachtig, 1 van de mooiste straten van Amsterdam. Alleen jammer dat de omgeving verder echt ronduit slecht is. Zeker als je daar je kids naar school wil laten gaan of boodschappen doet.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:05

We hebben inmiddels een optie op ons droomhuis voor 3 maanden! Dat is echt lang! Als het wat wordt met die mensen die belangstelling hebben dan gaat dat wel lukken en we hadden evt. nog een mogelijkheid om nog eens met 3 maanden te verlengen en onze makelaar is er van overtuigd dat hij ons huis wel verkocht krijgt binnen een half jaar met wat we vrijdag met hem besproken hebben.

Ik wilde voor mijn verjaardag (donderdag) 'kopers voor mijn huis' en mijn vriend wilde voor zijn verjaardag (vandaag) een nieuw huis. Het lijkt er op dat het allemaal maar zo nog waarheid kan worden ook!