We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:56

Sinds wanneer is Amersfoort de provincie?
Prima stad :D

Daten doe ik niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:57

Eerste date lekker traditioneel de man laten betalen O:) (uiteraard met wel aanbieden het te splitten haha)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:59

Winged schreef:
Foaly schreef:
Klopt, als je alleen bent wordt je echt genaaid en niet op de leuke manier :=

Single tax

Hier is de afvalstoffenheffing bijvoorbeeld voor 1 persoon 190,83 en meerpersoons 264,77.

Het viel mij vooral op bij een rechtsbijstandverzekering. Die had ik altijd al eens willen afsluiten. Maar vond het altijd wel erg duur. Iets van 30/35 euro of zo? Weet niet precies. Met zijn tweeen 2 of 3 euro meer. Echt bizar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:00

Daten doe ik niet aan dus dat scheelt geld.

Ik ben ook alleen. Idd, alles is veel duurder. Ook vakanties waar ik zo dol op ben. Het is niet anders.

Thuisbezorgd maak ik nooit gebruik van.

Bij mij gaat er echt heel veel geld in cadeaus zitten. Je wilt toch niet met een bosje bloemen van een tientje aankomen.
Ook neem ik regelmatig mensen mee uit eten op mijn kosten. Gewoon, omdat ik dat gezellig vind en dan ook weer eens uit eten ga. Maar kost wel aardig wat geld.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:00

Dates zijn toch ook prima met filmpje op de bank en wat drinken en lekkers erbij? Kost een paar euro. Of ga voor elkaar koken, kost ook niet zoveel.

Amersfoort zie ik ook echt niet als provincie _O- hier ook een Drent :')
Als ik dan laatst hoorde wat de kosten van kinderopvang hier zijn tov andere regio’s. En hoeveel wij voor onze vrijstaande woning met grote tuin hebben betaald tov wat je in andere regio’s voor dat geld kan krijgen. Dan mag ik zeker niet ontevreden zijn.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:02

dat scheelt ik heb nooit dates :') maar gezien het veel goedkoper blijkt te zijn om met zijn tweeën te wonen lijkt het me wel een rendabele investering

zonder grappen ik denk dat dat inderdaad sowieso wel uitgaven zijn die kunnen oplopen, maar je deels ook zelf in de hand hebt. je kunt bijvoorbeeld naar niet te dure dingen gaan, of op sites kijken waar aanbiedingen zijn voor dagjes weg, of niet te dure drankjes nemen. een avondje poolen incl darten tikt bijvoorbeeld lekker aan. escaperooms zijn vaak ook wel duur. maar dierentuintickets zijn vaak wel online te vinden met kortingen bijvoorbeeld. een kano huren is ook niet zo duur, maar daar is het niet echt het seizoen voor

Foaly

Niet daten is hier de oplossing :+

Mijn ouders wonen in Noord Groningen, en ik heb daarom denk ik een heel andere kijk op afstanden binnen Nederland. Ik snap dus ook oprecht niet dat mensen een uur met de trein/auto al ver vinden _O-

fohadie

Gitana schreef:
sowieso is het delen van de huur en de energierekening al een heel grote post, wat veel geld scheelt

Als je alletwee inkomen hebt wel ja. :Y)

En qua eten: groot verpakkingen zijn bijna altijd voordeliger en je doet er met 1 persoon doorgaans langer mee. Hoeft dus niet perse duurder te zijn dan voor meer personen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:04

Hier gaat ook het meeste geld aan etentjes. Afgelopen weken iedere week wel een lunch en diner gehad, echt overdreven/onzinnig en ga er nu ook weer meer op letten.

Thuisbezorgd doe ik eigenlijk nooit. Dan haal ik liever zelf een pokebowl of pizza in het dorp bij de afhaalzaak zelf.

Hieronder zie je mijn huishoudboekje. Links de vaste kosten die iedere maand terugkomen. Hypotheek, verzekeringen, abonnementen staan daar.
Daarnaast staan de variabele kosten. Daar staan boodschappen, benzine, kinderen, hond, huishoudelijk, etc etc.

Het eerste jaar was het wat schuiven in het variabele gedeelte, maar inmiddels weet ik wat we per variabele post ongeveer nodig hebben per maand.
Afbeelding

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:06

dat ziet er lekker overzichtelijk en gestructureerd uit
is dat gewoon excel?

linoleum

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:07

Ik zal later ook even een screenshot delen van mijn excel bestand. Toevallig net gisteren begonnen met mijn 2024 bestand, wat dingen toegevoegd weer, wil meer met spaardoelen gaan werken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:09

fohadie schreef:
En qua eten: groot verpakkingen zijn bijna altijd voordeliger en je doet er met 1 persoon doorgaans langer mee. Hoeft dus niet perse duurder te zijn dan voor meer personen.

Moet je die grootverpakkingen wel op kunnen krijgen in je eentje :+

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:10

Foaly schreef:
fohadie schreef:

Moet je die grootverpakkingen wel op kunnen krijgen in je eentje :+

Met een vriezer wil dat wel (maar wel weer een investering als je die nog niet hebt). Of zo plannen dat je er meerdere gerechten mee kan maken.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:13

Die is mooi, PSvanLot!

Ik heb die van mij van de week weer gemaakt maar dat is gewoon 1 tab met alle vaste lasten en 1 tab per maand waar alles in gaat, dan op kleur per categorie wel.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:14

Moet je wel een vriezer hebben :+

Sorry, dat was flauw :') Ik snap idd dat grootverpakkingen voordeliger zijn, ik kook nu zelf ook elke keer voor twee dagen. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat ik gewoon geen zin heb om elke dag voor mezelf te koken. En ik zou heel graag een vriezer willen, maar die kan ik oprecht nergens kwijt. Of hij moet in de woonkamer komen te staan en dat zie ik ook niet zo zitten _O-

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:14

Ik maak gerecht gewoon voor meerdere dagen dan. Ik vind het niet erg om 3 dagen hetzelfde te eten.
Maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat helemaal niets vinden.
Maar ik eet ook wel weer best veel soms.
Dan zijn verpakkingen die anderen voor meerdere personen gebruiken gewoon 1 maaltijd voor mij :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:16

Hier gaat er ook teveel geld naar afhaaleten. Toen ik alleen woonde, was ook makkelijk want er was alleen keuze uit gore friet en pizza in het dorp waar ik woonde dus kookte veel zelf, hooguit 1x per maand bestellen. Nu woon ik samen en dicht genoeg bij de stad met een man die van eten zijn hobby maakt :+ . Ik heb nu de regel erdoorheen gekregen dat we maar 1 keer per week bestellen, lukt nog niet altijd maar gaat wel al beter. Ook bestellen we alleen dingen die we niet zelf kunnen maken of teveel tijd kosten, dus geen pizza of friet. Het helpt om makkelijke dingen in de vriezer te gooien voor dagen dat je geen zin hebt om te koken. Truc is ook om niet al te lekkere dingen te kopen, want als ik een zak hotwings in de vriezer gooi is die binnen 2 dagen verdwenen :') .

Misschien is dat ook een bespaartip, ga niet in een huis wonen met een man die veel sport, de mijne vreet zo 3-4000 kcal per dag weg :Y) . Scheelt wel dat ik de meeste boodschappen doe, koop goedkopere rommel wat snacks betreft. Hij proeft het verschil toch niet als hij het achterover duwt }:0 .
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 25-10-23 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:18

Ik heb wel wat doms gedaan bedenk ik me. Gister 2 diepvriespizza's meegenomen voor 5 euro. Bedenk me nu dat we nog geen oven hebben in dit huis. Nieuwe keuken komt pas in december .. :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:29

Gitana schreef:
dat ziet er lekker overzichtelijk en gestructureerd uit
is dat gewoon excel?

Ja een excelbestand.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:30

Eef_Bam schreef:
Ik heb wel wat doms gedaan bedenk ik me. Gister 2 diepvriespizza's meegenomen voor 5 euro. Bedenk me nu dat we nog geen oven hebben in dit huis. Nieuwe keuken komt pas in december .. :')

:D :D Wie wat bewaart heeft wat (in december)

Ik ben in huis zelf degene die sport en veel eet helaas. :D
Laatst bijgewerkt door Needje op 25-10-23 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:31

Ik las iets over single tax (nooit gehoord, weer wat geleerd). Wel herkenbaar: de afvalstoffenheffing is hier E375 voor 1 persoon en E420 voor 2 personen :+ Je doet er helaas niets aan.

Over goedkoop daten: een vriendinnetje van mij deed deze zomer vaak bring-your-own-booze dates aan het strand. Dan nam zij een bijvoorbeeld een flesje wijn mee, hij hapjes, en dan op het strand keuvelen. Kan ook in een park ofzo. Dat gaat met deze temperaturen alleen niet meer op.

Eef_Bam schreef:

Gelukkig zijn ze lang houdbaar :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:37

Koekepan aan, pizza erin deksel erop en heel laag zetten en erbij blijven. Dat werkt ook wel

Mooi schema hierboven zou voor mij niet werken. Ik heb het geduld niet dat in te vullen structureel. Of ik vergeet het. Vast bedrag per maand voor boodschappen en het liefst contant betalen werkt hier goed,

Overigens airfryerfriet is zinloos duur, zit stikvol overbodige toevoegingen en de allergoedkoopste diepvriesfriet voor de frituur van de aldi werkt net zo goed. :Y) Ik mag die speciale meuk niet hebben ivm allergie. Dus een keer getest met de goedkoopste friet die bestaat uit aardappel en zonnebloemolie. En jawel die wordt ook lekker bruin en knapperig. Iets vaker schudden dat is het. Maar wel en heel stuk goedkoper. :j en sneller dan uit de gewone oven.

Dat is met meer eten overigens zo, als er iets speciaal voor zou zijn, en daardoor meteen een heel stuk duurder werkt de goedkope variant meestal ook net zo goed.

Een voedselallergie hebben is ook heel handig met uit eten willen of thuis laten bezorgen. Gewoon niks mogen hebben kant en klaar :P

Een persoons scheelt echt, ik kan nu deels de kosten delen met iemand anders en beiden zijn we een stuk goedkoper uit. Een internet en telefoon aansluiting, een stroom gas contract. De gemeentelijke lasten zijn minimaal hoger van 1 naar meer persoons (geen idee waarom de variant 2 persoons er nooit is trouwens) boodschappen werden eerder alvoor meer huishoudens tegelijk gedaan dat helpt al een stuk. Dan kun je de drie voor 1 of per 5 goedkoper wel hebben ipv in je eentje het niet op krijgen.

Ik wil nog even terug komen op dat eiwit lijstje. Die plantaardige alternatieven mag ik niet hebben ivm allergie voor peulvruchten. Handig ook maar ook meteen een heel stuk duurder, ivm ook niet dagelijks een ei mogen eten. :+ En ik moet van de ziekenhuis dietiste als niet schriele kabouter al minimaal 50 gram eiwit per dag wegknagen eigenlijk om geen tekorten op te lopen. Mij lukt het niet echt maar ik doe mijn best

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:02

leeslampje schreef:
Ik las iets over single tax (nooit gehoord, weer wat geleerd). Wel herkenbaar: de afvalstoffenheffing is hier E375 voor 1 persoon en E420 voor 2 personen :+ Je doet er helaas niets aan.

Hier zijn de gemeenschappelijke belastingen gelijk of je met 1 persoon bent of met 6. Enige verschil is dat je waarschijnlijk je grijze bak 1 a 2 keer extra neerzet. Maar dat tikt kwa bedrag nou niet echt aan. Maarja ik huur dan weer heel goedkoop dus ik mag verder niet klagen.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:20

BaileyMix schreef:
Waar ik tegenaan loop is kosten van daten := Hoe doen jullie dat? Ik vind het wel zo normaal om dates om en om te betalen, maar bij dates komen toch wel kosten kijken. Ben niet het type dat als eerste date lekker gaat wandelen met zelfmeegebrachte bammetjes o.i.d. Het kost toch al hauw 50 euro per keer, en dan spreek ik meestal één keer per week af...

Ik ging daten in lockdowntijd, dat scheelde nogal in de kosten :+ Geen andere keuze dan thuis of een wandeling oid. Ik liet wel altijd een vriendin weten waar ik heen ging of dat er iemand naar mij kwam. Bordspel oid erbij en prima date :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:26

Ik koop ook niet specifiek airfryer friet en kroketten; normale werkt inderdaad ook prima! Kroketten worden niet zo bruin maar ze zijn gaar en smaken prima, dus daar heb ik weinig moeite mee.