Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 15:18

Ik denk niet dat we het hier over luxe hebben. Voor mij is 8 jaar lang al geen vakantie meer mogelijk, kleding komt bij uitverkopen vandaan, of inderdaad bij de kringloop. Mbt huisdieren ben ik het niet eens (dan heb ik het over honden katten en vogels). Paarden zijn een luxe (for obvious reasons), een aquarium is een luxe (want de kans dat je een band hebt met een vis is nihil). Dat is anders voor honden katten en de meeste vogels.

Kan je ze geen medische zorg meer bieden, dan ja. Maar om te stellen dat ze luxe zijn, daar ben ik het écht niet mee eens. Ze voegen wat toe aan je leven, haal ook dat weg en mensen die al in de oliebol zitten mogen dan ook nog eens massaal therapie gaan zoeken omdat 'thuis' dan echt alleen nog maar een blok aan het been is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:21

Die luxe is idd absoluut geen reden voor tegemoetkoming of iets aan regelingen. Het is een luxe en je kan er wel behoefte aan hebben, wil niet zeggen dat daar rekening mee gehouden moet worden. Of dat je er recht op zou moeten hebben.
Tuurlijk zou een vakantie of uit eten/eten bestellen leuk zijn, maar er zijn veel meer dingen die veel minder luxe zijn en wel nodig. Als je nog vakantie kan betalen heb je nog iets om op te bezuinigen. Dat klinkt hard, maar is wel zo. Kleding is al lastiger, als alles stuk gaat moet je wel iets vervangen, maar dat hoeft niet nieuw idd.

Het is gewoon een hele lastige kwestie en niet altijd zo simpel als men soms denkt. En dan ben ik het er helemaal mee eens dat vakantie en eten bestellen echt totaal onnodig is en als je dat nog kan betalen je echt nog wel flink kan bezuinigen. Nu is er bijvoorbeeld een grote groep die toeslag heeft gekregen waar niet iedereen hem nodig had vanwege gunstige oude contracten en anderen hem niet krijgen door die euro te veel maar hele ongunstige nieuwe contracten. Moeilijk hoor.

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:23

Op dit moment denk ik dat het misschien wel eerlijker is als alle vaste contracten opengebroken gaan worden. Want dat is voor een groot deel de reden van de bizarre prijzen de mensen zonder vast contract betalen het gat wat de energiemaatschappijen missen door de langlopende contracten. Als ze alle contracten open zouden breken zou iedereen een reëlere en dus lagere prijs kunnen gaan betalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:25

Dat idee heb ik ook, spenk. Hoe rot ook voor die mensen, maar nu is het ook niet oké.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:25

Ik denk dat het goed zou zijn als meer mensen een huis gaan delen, een oplossing voor het tekort aan huizen en de electra gas kosten. Vroeger was het heel normaal om een kamer of zolderverdieping te verhuren. Hoeveel alleenstaanden zitten nu in een eengezinswoning.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:27

Als je minder moet/kan stoken ivm kosten, overleg dan met je verwarmingsmonteur over hoe laag de verwarming kan zonder nadelige gevolgen voor jouw gezondheid en het huis qua vocht e.d. Voor zover ik weet is dat 14 graden. Kouder gaat je niet alleen problemen opleveren met de huurbaas/bank bij hypotheek (iets met goed voor andermans eigendom/onderpand zorgen verplichting), maar door schimmel ook jouw je gezondheid kost met enkel meer geldzorgen tot gevolg.

En al die adviezen zijn verder leuk, maar doe ik al. En hoewel er nog ruimte is, kijk ik ook al naar tot hoeveel terugschroeven is mogelijk of stomweg verstandig uitgaande van de ontwikkelingen. Dat is meer een kwestie van wat wil ik echt behouden en wat past daar hopelijk alsnog bij afhankelijk van wat andere zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:33

fokfanaat schreef:
Ik denk dat het goed zou zijn als meer mensen een huis gaan delen, een oplossing voor het tekort aan huizen en de electra gas kosten. Vroeger was het heel normaal om een kamer of zolderverdieping te verhuren. Hoeveel alleenstaanden zitten nu in een eengezinswoning.

Als we op deze manier doorgaan is daar helemaal geen ruimte voor, want blijven je kinderen tot hun 30e in huis bij gebrek aan woonruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:36

Babsiej schreef:
De overheid is niet verplicht iedereen zoveel te ontlasten dat luxe mogelijkheid blijft.
Ik ben het eens met Fokfanaat. Iedereen zal nu meer moeten bezuinigen. Er komen vast weer betere tijden aan.

Het moet namelijk wel betaald worden, en niet door de mensen die al die tegemoetkomingen krijgen.

Vakantie is luxe, kun je huisdieren niet (meer) betalen dan is herplaatsen misschien beter, kleding is ook in de kringloopwinkel te koop voor erg weinig.

Wil je dat allemaal niet, dan is het een keuze om idd geen warm gestookt huis te kunnen betalen.

Als het alleen energie was ala, maar alle prijzen stijgen exorbitant. Zorg, elektra, boodschappen etc etc. Op een bepaald moment kun je niet verder bezuinigen, want dan blijft er na de enorme kosten voor primaire behoeftes niets meer over.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:42

Mindim schreef:
fokfanaat schreef:

Als we op deze manier doorgaan is daar helemaal geen ruimte voor, want blijven je kinderen tot hun 30e in huis bij gebrek aan woonruimte.

En dan zijn er toch ook geen financiële problemen, kunnen ze prima meebetalen aan de vaste lasten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:42

Huisdelen betekent toch ook hogere kosten bij de gemeente of toeslagen kwijtraken of een uitkering die verlaagd wordt of gestopt, nederland ontmoedigt samenwonen of woningdelen daarin flink. Als je huur vraagt mag je dat deels net zo hard weer terugbetalen aan de belastingdienst. En mag je gaan worstelen met ingewikkeldere belastingaangiftes met alle risico op fouten van dien en je loopt daardoor mogelijk weer extra dingen mis omdat je inkomen hoger is.

En met wie moet je huis gaan delen? complete onbekenden? Weg privacy enz? Alleen omdat het leven zoveel duurder is geworden door omstandigheden waar je niks aan kunt doen meest van de tijd? Dat is echt een aangename oplossing ja. Even iemand je huis weer uitzetten is er ook niet bij als het mogelijk financieel weer ietsje makkelijker gaat,

Al de aangedragen oplossingen zijn voor mijn idee leuk aangedragen door mensen die er geen gebruik van hoeven maken. Zo van als jullie arme geldverspillende sloebers dit dit en dit nu maar even doen dan kun je alles op wonderlijke wijze weer gaan betalen.

Misschien bot gezegd maar zo voelt het wel. ik heb niet eens een heel beroerd maandinkomen. Maar heb geen enkel recht op welke compensatie ook. En wat krijg je te horen als je aanklopt voor hulp of advies voordat je in de financiele sjit komt, red jezelf maar helaas kunnen we niets voor u betekenen tenzij u in de schulden komt en er deurwaardes komen aankloppen. :evaw:

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:52

Het is ook een extreme situatie, en maar verwachten dat alles 123 gecompenseerd wordt lijkt me ook niet echt reëel. Dus wat opofferingen zullen zeker gemaakt moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:53

fokfanaat schreef:
Mindim schreef:

En dan zijn er toch ook geen financiële problemen, kunnen ze prima meebetalen aan de vaste lasten.

Denk jij altijd zo simpel of komt armoede in je omgeving niet voor.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:07

Wat is het probleem? Een 30 jarige kan toch heel makkelijk een steen(tje) bijdragen?

Dat is het probleem in Nederland. We zijn zo verwend en gepamperd dat heel veel mensen vinden dat ze overal maar recht op hebben. Het geld is op, de broekriem moet aangetrokken worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:09

Babsiej schreef:
De overheid is niet verplicht iedereen zoveel te ontlasten dat luxe mogelijkheid blijft.
Ik ben het eens met Fokfanaat. Iedereen zal nu meer moeten bezuinigen. Er komen vast weer betere tijden aan.

Het moet namelijk wel betaald worden, en niet door de mensen die al die tegemoetkomingen krijgen.

Vakantie is luxe, kun je huisdieren niet (meer) betalen dan is herplaatsen misschien beter, kleding is ook in de kringloopwinkel te koop voor erg weinig.

Wil je dat allemaal niet, dan is het een keuze om idd geen warm gestookt huis te kunnen betalen.

Denk dat het bij veel huishoudens niet eens gaat om een dominopizza of vakantie minder.

Maar je moet dit ook in het perspectief van de huizencrisis zien. Hoogopgeleide Schoonzus verdiende 2000 netto, dus best aardig. Moest daarvan 1100 euro besteden aan particuliere huur. Een auto kon ze niet betalen, dus moest ze leasen want zonder auto kon ze niet bij haar werk komen (en er was geen zkh waar ze op de fiets heen kon en kon werken). Dus ze leaste de goedkoopste leaseauto (250). Daar komen dan benzine (150), zorgverzekering (150) en boodschappen (200) bij op. Waardafaq haal je nog 300 euro vandaan voor je g/w/l ? Wat ga je geven als je neefje van 6 jarig is? Of hoe betaal je de tandarts dan nog? Nu is het gelukkig een hypothetisch voorbeeld want ze is net bij haar lief gaan wonen, maar toch. Er komt een punt (en volgens mij zijn we daar aarzelig dichtbij) dat hoog opgeleide middenstanders met een fulltime baan hun rekeningen niet meer kunnen betalen én helemaal geen opties meer hebben om “een vakantie minder” te doen, of een huisdier weg te doen. Oh, en je kinderen herplaatsen is mss ook een dingetje :=

En ga maar eens een huur- of koopwoning vinden die goedkoper is…. Ik heb echt het idee dat er hier een hoop geprivilegieerde mensen zijn van een net iets gelukkigere generatie die écht niet doorhebben hoe nijpend dit is :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-22 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:11

Babsiej schreef:
Wat is het probleem? Een 30 jarige kan toch heel makkelijk een steen(tje) bijdragen?

Dat is het probleem in Nederland. We zijn zo verwend en gepamperd dat heel veel mensen vinden dat ze overal maar recht op hebben. Het geld is op, de broekriem moet aangetrokken worden.

Idd, toen ik een baan had en ik woonde nog thuis betaalde ik ook kostgeld. Het bereid de jeugd alleen maar voor op de vaste lasten wanneer ze op zichzelf gaan wonen.

Alleen ben ik bang dat de gasprijzen niet meer naar beneden gesteld worden..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:17

Spenk schreef:
Op dit moment denk ik dat het misschien wel eerlijker is als alle vaste contracten opengebroken gaan worden. Want dat is voor een groot deel de reden van de bizarre prijzen de mensen zonder vast contract betalen het gat wat de energiemaatschappijen missen door de langlopende contracten. Als ze alle contracten open zouden breken zou iedereen een reëlere en dus lagere prijs kunnen gaan betalen.

Als ik Greenchoice mag geloven, hebben zij bij het afsluiten van mijn contract voor 3 jaar (in 2020) meteen dat volume voor de toen geldende prijs ingekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:20

Babsiej schreef:

Als je nu een kind van 18 hebt en die laat zich inschrijven voor een woning, dan zit ie nog wel tot zijn 30e thuis. In de tussentijd brengen ze amper tot geen geld binnen ;) Dat jeugd thuis moet blijven wonen, wordt enkel maar erger, die jeugd van 'dan' is nu nog geen 30.

Als je als uitkeringsgerechtigde je kinderen thuis hebt wonen met een baan en minimum loon, dan wordt de uitkeringsgerechtigde gekort, dus ook dan is het geen rozengeur en manenschijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:22

Menino schreef:
En ga maar eens een huur- of koopwoning vinden die goedkoper is…. Ik heb echt het idee dat er hier een hoop geprivilegieerde mensen zijn van een net iets gelukkigere generatie die écht niet doorhebben hoe nijpend dit is :=

Nou, precies. Ontzettend frustrerend om te lezen. Mensen die duidelijk geen ervaring hebben met armoede maar wél denken er iets nuttigs over te kunnen zeggen.

Armoede is aanjager van een ontelbaar scala aan problematiek. Mensen die oprecht schrijven 'bespaar op vakantie, afhaal en nieuwe kleding' : ga je schamen, je hebt geen idee hoe het eraan toe gaat.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:29

Spenk schreef:

Ik ben bang dat het hier uiteindelijk wel op uit gaat komen. En dan heb ik best een probleem! Mijn contract loopt tot juni 2023, dus nog het volledige komende stookseizoen. Deze winter wil ik gaan kijken of het lukt om gas te besparen, en bijvoorbeeld de terraria een graad lager te zetten. Maar mochten de contracten nu open gebroken worden, dan heb ik dus een probleem, want zomaar overschakelen op elektrisch verwarmen en koken gaat niet. Voor elektrisch koken moeten er een aantal groepen bijkomen in de meterkast, en die kabels moeten op de één of andere manier dan richting keuken. En ik heb geen kruipruimte of andere mogelijkheid daarvoor. Dus dat gaat héél lastig worden in de toekomst. Als je ervan uit gaat dat je tot het voorjaar 2023 safe zit kwa kosten, dan lukt het niet als ze nu ineens de spelregels gaan veranderen.

Dus ondanks dat ik snap dat het eerlijker zou zijn als de contracten opengebroken worden, (al vraag ik me ernstig af of de prijzen dan daadwerkelijk naar beneden gaan en niet dat het extra geld als winst in een paar broekzakken van een handje directeuren terecht komt)

Hoop ik niet dat het zover gaat komen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:33

fokfanaat schreef:
Iedereen moet de broekriem maar wat aanhalen, minder vakantie, geen dure abonnementen, meer fietsen, minder kleren kopen, geen voorgesneden groenten, eten bestellen ed.

Jij vertelt het zo makkelijk even maar weleens aan gedacht dat er al veel mensen zijn die nooit op vakantie kunnen, geen auto hebben en geen eten bestellen?
Zelfs de mensen die wat meer dan modaal verdienen komen in de problemen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:35

Klopt meer het geld verdelen zou goed zijn i.p.v. die grote verschillen.
Ik heb het geluk in een nieuwbouwhuis te wonen, goed geïsoleerd en zonder gas aansluiting en heb ons dak jaren terug al, uit overtuiging, vol gelegd met zonnepanelen, dus wij krijgen nog steeds geld terug i.p.v. te moeten betalen. Ik ben daar nu nog steeds dol blij mee dat we toen wel een aantal jaren de vakanties hebben overgeslagen om de zonnepanelen te kunnen leggen, je kunt je geld maar 1x uit geven en je huis is ook belangrijk.
Dat wil niet zeggen dat ik niet meevoel met de mensen die nu in geldproblemen raken, het lijkt me vreselijk als je opeens 300-500,- extra vaste lasten krijgt zonder iets verandert te hebben, dat kunnen grote groepen niet opvangen, en “ga maar verhuizen” is met een woningstekort nog lastiger en sowieso voor vele pas de laatste keuze.

Maar enkel wijzen naar onze overheid vind ik ook niet oké, 1: we hebben de blijkbaar toch zelf gekozen.. 2: met wijzen naar een ander wijzen er nog 4 andere vingers naar jezelf, ja de overheid kan (en heeft) maatregelen treffen, maar die kunnen nooit voor iedereen beschikbaar en/of voldoende zijn. Kortom, zelf in actie komen is ook nodig.
Er zijn mogelijkheden (zoals die bonnen) die verduurzamen iets goedkoper kunnen maken, of zelfs simpele dingen gratis, maar je moet het wel installeren/plaatsen. Nu uitstellen tot de volgende zomer gaat je geen besparing opleveren deze winter..
en ook niet enkel de overheid kan helpen, heb je het zelf wel goed, help dan eens een ander die het lastiger heeft. Help met het installeren van al die spullen, haal die bon wél en geef hem aan iemand die hem goed kan gebruiken, nodig iemand uit voor een gezellige avond eten en een spelletje, of help iemand met wat voor jou mogelijk is die het lastig heeft. Van iets doen voor een ander wordt je zelf ook gelukkiger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:38

Contracten openbreken gaat tegen nogal wat wetten in en ook tegen een stuk fundamenteel economisch vertrouwen. Niet alleen zouden veel mensen er op achteruit gaan, de ellende qua economie wordt er ook niet beter op.

Inductie koken moet trouwens ook op gewone stroom kunnen, zowel IKEA als Lidl hebben daar 1 en/of 2 pits opties voor met gewoon stekker in stopcontact. Maar gezien de verdere omstandigheden qua infrastructuur betwijfel ik of een grootschalige omschakeling naar electrisch deze winter haalbaar is. Hier en daar zie ik al doomdenkers langs komen die storingen voorspellen voor Europa deze winter ivm tekorten aan energie. En lastiger, een gasleidingsysteem tijdelijk sluiten (dus voor zeg X uur/dag) kan niet. Dat systeem moet dan ontlucht worden (onderhoudsmonteur/brandweer) en terug op druk gezet worden. Kost dagen. Eerder dan dat de optie wordt om stroom er af te gooien omdat gas voor energiecentrales er af gaat en je maar X uur stroom hebt om de CV te laten werken. Maar rekening houden met mogelijke storingen deze winter is zeker verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:41

boeflover schreef:
Ik heb het geluk in een nieuwbouwhuis te wonen, goed geïsoleerd en zonder gas aansluiting en heb ons dak jaren terug al, uit overtuiging, vol gelegd met zonnepanelen, dus wij krijgen nog steeds geld terug i.p.v. te moeten betalen. Ik ben daar nu nog steeds dol blij mee dat we toen wel een aantal jaren de vakanties hebben overgeslagen om de zonnepanelen te kunnen leggen, je kunt je geld maar 1x uit geven en je huis is ook belangrijk.
Dat wil niet zeggen dat ik niet meevoel met de mensen die nu in geldproblemen raken, het lijkt me vreselijk als je opeens 300-500,- extra vaste lasten krijgt zonder iets verandert te hebben, dat kunnen grote groepen niet opvangen, en “ga maar verhuizen” is met een woningstekort nog lastiger en sowieso voor vele pas de laatste keuze.

Maar enkel wijzen naar onze overheid vind ik ook niet oké, 1: we hebben de blijkbaar toch zelf gekozen.. 2: met wijzen naar een ander wijzen er nog 4 andere vingers naar jezelf, ja de overheid kan (en heeft) maatregelen treffen, maar die kunnen nooit voor iedereen beschikbaar en/of voldoende zijn. Kortom, zelf in actie komen is ook nodig.
Er zijn mogelijkheden (zoals die bonnen) die verduurzamen iets goedkoper kunnen maken, of zelfs simpele dingen gratis, maar je moet het wel installeren/plaatsen. Nu uitstellen tot de volgende zomer gaat je geen besparing opleveren deze winter..
en ook niet enkel de overheid kan helpen, heb je het zelf wel goed, help dan eens een ander die het lastiger heeft. Help met het installeren van al die spullen, haal die bon wél en geef hem aan iemand die hem goed kan gebruiken, nodig iemand uit voor een gezellige avond eten en een spelletje, of help iemand met wat voor jou mogelijk is die het lastig heeft. Van iets doen voor een ander wordt je zelf ook gelukkiger.

Ik zou het met je eens zijn als de prijzen in de rest van Europa vergelijkbaar zouden zijn, maar dat is het niet. Daar komt al een heleboel irritatie vandaan.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:47

Mindim schreef:
boeflover schreef:

Ik zou het met je eens zijn als de prijzen in de rest van Europa vergelijkbaar zouden zijn, maar dat is het niet. Daar komt al een heleboel irritatie vandaan.

Dankje, en die irritatie deel ik ook, zie de eerste zin. De minimum lonen zijn natuurlijk ook wel verschillend dus de prijzen hier en in polen zullen verschillend zijn, en dat is ook logisch. Maar idd gas exporteren vanuit Nederland naar België voor een lagere prijs is van de zotte, maar zodra dat contract verlengt moet worden neem ik toch ook aan dat die prijzen wel gelijk komen?
En ik zeg ook niet stop met wijzen naar de overheid, nee juist niet houd die ene vinger naar voren, maar met enkel wijzen en verder stil zetten ga je jezelf niet uit de financiële ellende houden vrees ik. Daarom ondanks dat het lastig is, kom in actie voor je in die ellende zit.

Mensen die ik kan helpen met wat uit zoeken, tips oid stuur me gerust een pb ik weet best veel van verduurzamen en help graag :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:55

Tamary ik heb een inductieplaat met 4 pitten in een gewoon stopcontact en werkt perfect :j