Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:30

Een ton?? Hoe dan...

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:16

Wij zijn het nu ook een paar keer tegen gekomen dat er een ton wordt overboden. Echt om te janken. Bij het laatste huis zaten we ook te bedenken uit welke hoekjes en gaatjes we geld konden trekken. Totdat we tegen elkaar zeiden dat we dit ook helemaal niet willen of hier aan mee willen doen. Zo bizar gewoon

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:38

Hebben wij ook gehad, dat we zeiden de vp is eigenlijk een ton te hoog… en dan ging er nog een ton bij op :+

Denk dat vooral mensen uit t westen nu gewoon veel te besteden hebben.. neemt niet weg dat wij ook 60 boven de vp hebben betaald…

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:46

Oh wat balen zeg voor jullie Idinn!
Hier hebben we ook weer een bezichtiging in de planning, eigenlijk iets kleiner dan we willen maar wel genoeg kamers en het lijkt logisch ingedeeld, nog veel belangrijker ik vind de locatie echt geweldig en manlief vind het huis van buiten mooi, oh en het is echt af als ik de foto's mag geloven. Enige nadeel: Geen eigen parkeerplek. Maar dit valt ook echt ruim in budget dus ik ben ook bang voor van die gekke taferelen. Via PB wil ik best een linkje sturen hoor!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 11:02

Ah idin wat ontzettend balen.

Hopelijk is het wat floo.

Hier wachten we nog steeds op aanbod.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:14

Ik kan er niet eens om balen eigenlijk.. helpt dat ik net aan de wijn zat in Disney in het zonnetje en het al verwacht had _O-

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 11:30

Dat is het erge hè, je kent geen teleurstelling meer omdat het continue hetzelfde antwoord is..
Hier in ieder geval wel

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:56

Herkenbaar! Ga al een tijdje ook helemaal niet nadenken over de inrichting van huizen waar we op hebben geboden of waar we in geïnteresseerd zijn. Scan de boel even om te kijken of het aan onze wensen voldoet en of we ermee uit de voeten kunnen. Maar verder zo weinig mogelijk energie in stoppen om de teleurstelling zo klein mogelijk te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:27

linda2008 schreef:
Ladyson schreef:
Herkenbare situatie. Wij hadden een makelaar die van Copaan gebruik maakte zodat je een groot gebied goed in de gaten kon houden. En afgesproken dat zij binnen hun werkgebied wel meegingen en buiten hun werkgebied we zelf voor dat gedeelte een andere makelaar zouden regelen. En ook 2 verschillende prijzen afgesproken dus. Het mee zoeken was dus los van de verdere aankoopbegeleiding.

Dit was mijn plan ook (omdat ik in meerdere regio’s zocht) maar voor mij is dit een dure les geweest... ik had ook die afspraak met de aankoopmakelaar gemaakt, maar in de kleine lettertjes (die ik dus niet goed gelezen had omdat wij mondeling anders hadden afgesproken :( ) stond dat ik wel de volle mep moest betalen als ik via een andere makelaar, of zonder makelaar, tot koop over zou gaan....

Ahja, onze aankoopmakelaar nu is niet zo duur. Althans. Ik heb bedragen gehoord.
Mijn financieel adviseur had het over een koper die in Amsterdam had gekocht en dat 'ie ineens 10.000 op de factuur zag staan :P .

Wij betalen 995 inclusief alles. Adviseert ons goed en kunnen altijd bij hem terecht voor vragen. Mocht het niet tot een aankoop via hem komen is het een enigszins duur advies. Maargoed. Niet het gekste wat we gezien hebben en het toch wel waard. Op een huis van 3 ton+ kunnen we dat wel missen + hij heeft ons nu al uitstekend voorzien van tips en tricks! Een notaris vraagt meer voor minder zegmaar :P

Wij hebben 2 huizen in de pijplijn *\o/* 1 bod gedaan. Volgens aankoopmakelaar aan de lage kant (12500 overboden %) ), maar meer eigen geld konden we niet missen. We krijgen het vandaag of morgen te horen. We verwachten weinig. Mocht dat niets zijn is er een ander huis waar we wat meer kans op maken want geen biedingen en mensen die zsm eruit willen wat allemaal mogelijk is in onze stiuatie *\o/* Nog steeds een lucky shot als het nu al zou lukken, maar het feit dat we 2 kansen hebben, want 2 huizen waar we heel blij van worden biedt toch wat hoop :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-22 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:30

Booooo schreef:
Menino: is jullie bod niks geworden?

Het andere bod hebben we teruggetrokken omdat we toch teveel twijfels hadden :j

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:18

flooooo schreef:
Oh wat balen zeg voor jullie Idinn!
Hier hebben we ook weer een bezichtiging in de planning, eigenlijk iets kleiner dan we willen maar wel genoeg kamers en het lijkt logisch ingedeeld, nog veel belangrijker ik vind de locatie echt geweldig en manlief vind het huis van buiten mooi, oh en het is echt af als ik de foto's mag geloven. Enige nadeel: Geen eigen parkeerplek. Maar dit valt ook echt ruim in budget dus ik ben ook bang voor van die gekke taferelen. Via PB wil ik best een linkje sturen hoor!

Een parkeerplaats / garage is soms ook te koop. Zeker wanneer het huis ruim binnen budget is.

Menino, ik betaal ook een stuk meer voor de aankoopmakelaar.
Maar anders zou ik ook niet weten hoe ik het moet doen.
Vrienden van mij huren hier, dus de wijken kennen ze wel.
Maar koop is toch net even wat anders.

Vandaag appartement bezichtigd. Hele mooie ligging. Mooi genoeg dat je er meteen in zou kunnen, maar nog genoeg zaken waar ik wat aan zou willen veranderen. Hoorde van de makelaar dat er al een bod lag. Na bezichtiging nog even nagepraat met mijn makelaar. Hij schat dat het bod 50, maar waarschijnlijk 70k boven de vraagprijs is. Mocht dat rond komen, dan laat hij weten waarvoor het verkocht is. Dat vind ik echt veel te veel, dus ik ga er niet mee verder.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:43

Hier alweer een berichtje gekregen dat mensen geïnteresseerd zijn in mijn woning. Goed over nadenken; …nog een jaar wachten…tijdelijk huren..

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:04

Huishoudens tot 2x modaal hebben nauwelijks kansen op koopwoningmarkt: https://www.blgwonen.nl/over-ons/nieuws-overzicht/huishoudens-tot-2x-modaal-hebben-nauwelijks-kansen-op-koopwoningmarkt.html

Bij ons komt volgende week komt een verkoopmakelaar langs voor het appartement van mijn vriend. Gelijkwaardige appartementen in deze buurt brengen staan te koop voor meer dan 2 ton (appartementen van +-65m2). Echt belachelijk en kan me niet voorstellen dat die van ons ook zoveel kan opleveren (gekocht in 2019 voor 130).

We hebben wel wat overwaarde nodig voor de koop van het nieuwe huis wat we op het oog hebben. Dus heel spannend en benieuwd wat de verkoopmakelaar denkt.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 12:17

Jeetje wat een prijs, welke regio

Wij over twee weken eindelijk weer een bezichtiging. Perceel eigenlijk wat kleiner als wat we willen maar wel direct aan het bos.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:11

2 ton voor 65m2 zou ik direct voor tekenen ;( (zonder grondhuur of andere constructies vind je dat hier niet)
Het zal eerder net onder de 3 worden hier waarschijnlijk 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:59

Walkure schreef:
Huishoudens tot 2x modaal hebben nauwelijks kansen op koopwoningmarkt: https://www.blgwonen.nl/over-ons/nieuws-overzicht/huishoudens-tot-2x-modaal-hebben-nauwelijks-kansen-op-koopwoningmarkt.html

Bij ons komt volgende week komt een verkoopmakelaar langs voor het appartement van mijn vriend. Gelijkwaardige appartementen in deze buurt brengen staan te koop voor meer dan 2 ton (appartementen van +-65m2). Echt belachelijk en kan me niet voorstellen dat die van ons ook zoveel kan opleveren (gekocht in 2019 voor 130).

We hebben wel wat overwaarde nodig voor de koop van het nieuwe huis wat we op het oog hebben. Dus heel spannend en benieuwd wat de verkoopmakelaar denkt.

Het is ook bizar,

wij hebben 2x een boven modaal inkomen + nog best wel wat vermogen uit een erfenis en moeten uit de regio vertrekken om een normale eensgezinswoning met 3 slaapkamers te kunnen betalen :+ :') We zijn echt niet veeleisend. We willen een bos in de buurt en geen bruine tegeltjes zou mooi meegenomen zijn :+ We hebben een zoekregio van 60 km2 ofzo.

Hoef er niet geheimzinnig over te zijn. We hadden ongeveer 25K op de bankrekening staan, maar daar red je het dus niet mee als starter omdat er zoveel wordt overboden in deze prijsklasse dat je het niet meer kan mee financieren -O- En je bent natuurlijk al 10K kwijt aan diensten en administratie. Moet wel zeggen dat ik er bewust voor heb gekozen om niet al mijn inkomen mee te rekenen (heb 2 banen) omdat dat wat gedoe oplevert, dus banktechnisch is het 1,5 bovenmodaal inkomen.

Kan gelukkig nog een stukje van de erfenis in steen verkopen en dan moet het allemaal wat makkelijker gaan. Maar het voelt echt ongenadig cru dat je als hoog-opgeleid stel met bovenmodaal inkomen en een aardige spaarpot afhankelijk moet zijn van een vader die zijn pensioenleeftijd niet heeft mogen halen -O-

Anyhow. Beide huizen zijn het niet geworden :+ Dus weer door. Volgende week 6 bezichtigingen *\o/*

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 21:33

Zo dan zes bezichtigingen, doe mij zoveel aanbod haha.

Ja bizar hè, je moet miljonair zijn om fatsoenlijk wat te kunnen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:13

Nou, dat is ook niet helemaal waar. Je moet doorstromer zijn uit een andere koopwoning. Dan kun je de overwaarde inzetten.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 00:38

Nou hier is alleen de overwaarde niet genoeg hoor.
Moet toch ook echt nog eigen geld bij met die overbiedingsgekte.
Maar wij willen dan ook van maisonnette naar vrijstaand of half vrijstaand.
Gelukkig een goede spaarrekening ook.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 04:30

Ik heb en heel veel overwaarde en een hele grote erfenis, wel weinig hypotheek, omdat ik modaal verdien en alleen ben.
Maar dat laatste is misschien ook wel een voordeel, gezien de lage rente... zit ik in de toekomst voor weinig :D

Vandaag 3 makelaars gehad voor mijn huis.
Positief verrast, vraagprijs was nog een stuk hoger dan verwacht.
En ik heb een makkelijk verkoopbare woning volgens de makelaars, net afgewerkt, sfeervol huis en mooie ligging in een zeer gewilde wijk,
Gemiddeld overbied 91% van de kopers hier in de regio met gemiddeld 30.000 erover.

Woensdagmiddag zelf een bezichtiging, als het bevalt dan handel ik snel *D hier dus goede vooruitzichten.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 07:17

Mooi listiglistje :j

Mijn huis is nu officieel verkocht, bedenktijd voorbij en geen ontbindende voorwaarden meer *\o/*

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 08:41

Gefeliciteerd *\o/*

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:06

Gefeliciteerd Gaucho! Goeie vooruitzichten bij Listiglisje :j
@ Fitzroy zijn jouw kopers hun huis al kwijt?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:12

Geen idee, maar de ontbindende voorwaarden zijn voorbij en de waarborgsom is gestort *\o/*

Fijn LL, dat je ook lage maandlasten kunt hebben. Doe jij ook aflossingsvrij?

Gaucho, gefeliciteerd!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:36

Da’s goed nieuws Fitzroy! Die heb je in de pocket.

Ik heb straks ook deels aflossingsvrij. Het loont in NL niet erg om alles maar af te lossen. Vandaar de keuze. Staat 30 jaar vast dus tegen die tijd zie ik wel weer. Dan is mijn uitgavenpatroon anders dan nu denk ik (ben dan 90-) 8-) dus kan de renteverhoging ws wel betalen.