Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:15

Idinn, zou ik met dergelijke bedragen ook niet doen :n

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:17

Het is ook belachelijk. Ze zouden gewoon moeten kunnen kijken naar wat je per jaar minimaal af moet lossen en dat van je bruto loon halen.

Dan weten ze prima wat je aan draagkracht hebt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 21:23

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -afsluiten
Ja dus....

@Prairy spannende tijden dus. Wat fijn dat je even wat lucht hebt :j

Vreselijk balen als je huurt en je kunt door bepaalde regels gewoon die financiering niet rondkrijgen. Door bijv die studieschuld. Of tijdelijke / flex banen. Dat laatste had ik... kon eigenlijk ook niets huren... maar wonderbaarlijk vond de verhuurder het toen geen probleem dat ik tijdelijke en flex contracten had blijkbaar had hij zoiets dat komt wel goed (mijn blauwe ogen, geen idee :o? ). Ben die man tot op de dag van vandaag eeuwig dankbaar want na mijn scheiding wist ik echt niet hoe ik het zou moeten doen qua huisvesting... kon de huur gewoon betalen, maar voldeed never nooit niet aan die 3 of vaak zelfs 4 x de huur verdienen eis die heel vaak gevraagd wordt. Kindalimentatie of wat je op je spaarrekening hebt staan wordt daar namelijk niet in meegenomen, ook zo vreemd... want het is toch inkomen... Zo vlieg je er vaak na de 1e inschrijfronde al uit.
Kon toen ook alleen die huurwoning krijgen omdat iemand anders net was afgehaakt en ik heel toevallig op dat moment belde.

Sociale huurwoningen zijn helemaal niet haalbaar, wachtlijst van 8 a 12 jaar.... en urgentie heb je niet als je ex nog een huis heeft (dan blijft u daar toch wonen mevrouw ... totdat u wat heeft... of uw ex (die natuurlijk never niet het huis uit wil gaan...) 8)7 )

Huis kopen was helemaal niet aan de orde want hier in de Randstad is het helemaal zo'n gekkenhuis met woningen kopen dat daar vrijwel alles naar beleggers gaat of naar mensen die het vrijwel zonder financiering kunnen betalen zeker in de lagere categorie waar ik toen in moest zoeken. En je moet flink overbieden waardoor je weer moeite kunt krijgen met financiering.... lekker zo -O-

Ben ook erg gelukkig dat die huizenstress bij mij althans er af is :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:31

idinn schreef:
Ik vind het systeem vooral slecht als je gedwongen wordt om te blijven huren. Voor ons is dat nu de optie met meeste voordelen. Prima, maar als je niet eens kan kiezen.

Relaxed, ja zo zijn er ook zat. Maar officieel moet je het gewoon opgeven natuurlijk. Die gok gaan wij niet wagen.

Badeendje, geldt dat dan voor alle regelingen of enkel de nieuwe regeling?

Voor allemaal, even van een website geplukt:

Citaat:
Studieschuld telt minder zwaar mee
Goed nieuws voor ex-studenten met een studieschuld. Sinds 2021 weegt een studieschuld namelijk minder zwaar mee als je een hypotheek gaat afsluiten. De wegingsfactor wordt naar beneden bijgesteld waardoor je vanaf 1 januari 2021 met een studieschuld meer kunt lenen. Tot 2021 werd er nog gerekend met een vast rentepercentage, maar sinds 2021 is de maximale hypotheek berekening afhankelijk van de gemiddelde rente over de laatste vijf jaar. Bron: Klik

Gezien de rente dus nu al 5 jaar 0% is, is de vermindering op de hypotheek nu precies gelijk aan je studieschuld. Dat scheelt!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:38

Ik vraag me soms wel af hoeveel anderen per maand overhouden. Ik ben echt al jaren aan het sparen en dan spaar ik naar mijn idee niet weinig :') maar als ik zie hoe vaak buren aan hun huis laten klussen dan denk ik bij mezelf hoe dan

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:54

Prairy schreef:
Sparen zal na volgende maand wel minder makkelijk worden aangezien ik in de ww kom. Gelukkig hebben we een goede buffer zodat ik even een adempauze kan nemen en mijn toekomst overdenken op mijn gemak.

Hier beetje zelfde. Ik ben straks of werkloos of ga een baan hebben die echt een pak minder verdient dan de huidige. Ik wil ook heel erg die rust en tijd om even de dingen te overdenken. Financieel wordt het dus even aanpassen maar ik heb er momenteel geen schrik van.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:44

Doen wat je leuk vindt is ook zo belangrijk!

Vandaag rondje gereden en gekeken in welke buurten we wel en niet wilden wonen. Ook stiekem op funda gekeken welke huizen er te koop waren. Dan gaat het wel kriebelen hoor. Mooie spaar motivatie!
Wilde eerst een auto kopen, maar we werken beide thuis, hebben een lease auto, dus voor mij is ie gratis, dus als ik sporadisch naar kantoor ga of wanneer ik naar de pony’s ga dan kan ik hem 9,9/10 keer zo meenemen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 22:48

Groot voordeel van werken in de zorg. Als je meer wilt werken kan dat eigenlijk altijd (minder dan contract dan weer niet maar goed :+ lijkt me logisch als je vast inkomen wilt hebben).
Succes met het heroverwegen van je baan / werk.

Ik kan er regelmatig ook niet bij als ik zie hoeveel er ge/verbouwd wordt... maar ik denk dan misschien zijn die mensen allemaal wel heel erg handig met heel handige vrienden enzo :P

@lEs_ther leuk!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:51

Dan zou ik ook echt geen auto kopen, scheelt bakken met geld. Wij hebben beide auto's op de zaak staan, scheelt privé ook veel.

Wij kunnen vrij veel sparen (maar op dit moment sparen we vooral vooruit, voor bijv de gemeente belasting of ziektekostenverzekering van volgend jaar) en investeren op dit moment 10% van het totale inkomen voor de lange termijn. Ongeveer 5% investeren we voor de korte termijn om over 4 jaar te kunnen emigreren (niet uiteindelijk samen met nog een aantal potjes minimaal 100k zijn).

Wij hebben ook heel veel geld geïnvesteerd in onze woon omgeving, in het huis maar zeker ook in het perceel. Anders hadden we al veel verder geweest onderweg naar die 100k.

En ja. Wij doen bijna alles zelf. Alleen loodgieterswerk en stucen hebben we niet zelf gedaan. Maar slopen, doorgang maken met steun balken, vloer storten, plafond plaatsen, keuken plaatsen, schilderen, elektra trekken, hell, zelfs van hout uit ons eigen bos dat we in balken hebben laten zagen, is mijn man nu zelf een schuilstal aan het bouwen. Op dezelfde manier gaan we ook een oude schuur renoveren.

Bomen planten? Allemaal zelf gedaan, incl het opruimen van zo'n 100 bomen die gekapt zijn om plaats te maken voor jonge aanplant. Die jonge aanplant zijn er in de afgelopen 3 jaar, zo'n 4.000 stuks. Voedselbos ontwerpen? Heb ik zelf gedaan.

Je kunt op een zeker moment niet meer besparen. De enige manier om dan meer geld over te houden, is door anders /meer geld te gaan verdienen. En gewoon niet bang zijn om iets anders te proberen als blijkt dat je het toch niks vind, en hard te werken. Zeuren kan iedereen, jouw probleem oplossen kan alleen jijzelf ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:04

Wij willen /moeten dit jaar de badkamer verbouwen, daarna willen we ook gaan sparen om te kunnen emigreren maar wij zullen denk ik niet in de buurt van een ton komen :') of misschien wel, maar dan qua overwaarde van ons huidige huis, we proberen namelijk ook nog af te lossen. Vind je het trouwens niet jammer dat je nu nog zo actief bezig bent met je voedselbos en dan met 4 jaar weggaan?

Alles zelf doen is natuurlijk heel handig als je ook handig bent :+ anders kan het ook goedkoop duurkoop zijn

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 07:52

moonsparkle schreef:
Wij willen /moeten dit jaar de badkamer verbouwen, daarna willen we ook gaan sparen om te kunnen emigreren maar wij zullen denk ik niet in de buurt van een ton komen :') of misschien wel, maar dan qua overwaarde van ons huidige huis, we proberen namelijk ook nog af te lossen. Vind je het trouwens niet jammer dat je nu nog zo actief bezig bent met je voedselbos en dan met 4 jaar weggaan?

Alles zelf doen is natuurlijk heel handig als je ook handig bent :+ anders kan het ook goedkoop duurkoop zijn

Dat wordt bij ons achteraf een heel duur grapje als we alles zelf gaan doen ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 07:58

Ik heb een hele dure hobby dus sparen zal iets minder worden. Schilderij wat ik zelf in elkaar ga flansen komt op 320 euro geloof ik...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:50

Ik kan deze maand ook wat minder sparen. Ik heb 500 euro op de spaarrekening gezet, maar vraag me af of ik met de rest uit kom.
We moeten volgende maand flink gaan klussen, dus ik heb al een hele lijst gemaakt met spullen en apparaten die we nodig hebben.

In het hoogseizoen kan ik meestal rond de 1000 euro per maand sparen, maar nu in het laagseizoen en ook nog met corona erbij heb ik al maanden geen werk gehad. Gelukkig krijg ik nog 1000 euro per maand via de TOZO regeling. Genoeg voor de vaste lasten en een beetje sparen voor als de regeling stopt en ik nog geen nieuwe opdrachten heb.

purny, dat is een dure hobby zeg! Maar wie weet kun je er uiteindelijk ook weer leuk wat mee verdienen. Of verkoop je je schilderijen nu ook al?

Prairy, ik hoop dat je er snel achter komt wat je wil gaan doen.
Mooie plannen hebben jullie, weet je al waar jullie heen willen emigreren? Al lijkt het me ook wel lastig om dat prachtige plekje achter te laten!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:54

Ja, zeker vind ik dat jammer moonsparkle. Misschien dat ik ook een deel van de bomen mee ga nemen. Maar het is niet anders. Bij voorkeur staat er op de nieuwe plek ook al een assortiment fruitbomen / notenbomen. In Portugal is dat vaker het geval als zuid Frankrijk heb ik het idee.

Annemiek, nee nog geen idee. We gaan dit en volgend jaar op ontdekking. Plan is om over 4 jaar te vertrekken dus we hebben nog even. Ik denk ook eerst ergens wat langer huren en dan pas kopen.

Leuke is wel dat ik dan weer opnieuw mag ontwerpen :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:58

8nnemiek schreef:
Ik kan deze maand ook wat minder sparen. Ik heb 500 euro op de spaarrekening gezet, maar vraag me af of ik met de rest uit kom.
We moeten volgende maand flink gaan klussen, dus ik heb al een hele lijst gemaakt met spullen en apparaten die we nodig hebben.

In het hoogseizoen kan ik meestal rond de 1000 euro per maand sparen, maar nu in het laagseizoen en ook nog met corona erbij heb ik al maanden geen werk gehad. Gelukkig krijg ik nog 1000 euro per maand via de TOZO regeling. Genoeg voor de vaste lasten en een beetje sparen voor als de regeling stopt en ik nog geen nieuwe opdrachten heb.

purny, dat is een dure hobby zeg! Maar wie weet kun je er uiteindelijk ook weer leuk wat mee verdienen. Of verkoop je je schilderijen nu ook al?

Mooie plannen hebben jullie, weet je al waar jullie heen willen emigreren? Al lijkt het me ook wel lastig om dat prachtige plekje achter te laten!

Het is voor jou nu wel een heel vervelend jaar zo!
Heb toevallig gisteren nog naar het filmpje gekeken wat je op onze buriloft gemaakt hebt. Het is zo mooi!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:59

8nnemiek schreef:

Meeste schilderijen die ik maak zijn voor mijzelf. Ik heb er wel eentje die ik wil verkopen maar die moet ik nog inlijsten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:00

Het vaste sparen lukt hier deze maand wel, veel extra weet ik niet.
Vrijdag een nieuwe koelkast gekocht voor de schuur waar de drank in kan.
De andere was 15 jaar oud en dat was toch wel een beetje het einde. Hij ontdooide regelmatig zelf de diepvries ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:01

Das niet zo handig inderdaad, zelf volledig ontdooien :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:04

Dat is dan wel een voordeel Prairy, dat je inderdaad weer zelf een hoop kan ontwerpen en ook al flink wat ervaring hebt met de eerste tuin en waarschijnlijk ook weer wat verbeteringen in de nieuwe ontwerpen kan toevoegen :D

PSvanLot schreef:
Het is voor jou nu wel een heel vervelend jaar zo!
Heb toevallig gisteren nog naar het filmpje gekeken wat je op onze buriloft gemaakt hebt. Het is zo mooi!

Wat leuk te horen dat je er nog steeds blij mee bent :D
Ja het is best lastig nu met corona. Regelmatig worden er bruiloften op het laatste moment verplaatst. Ook voor het bruidspaar natuurlijk enorm vervelend.

Normaal bouw ik in de zomer een spaarpotje op voor de winter, want 's winters is het altijd erg rustig.
Nu komt alles tegelijk; de TOZO stopt rond Juni, de helft van de bruiloften is dit jaar komen te vervallen, en ook nog een hoop uitgaven aan onze renovatie, en dan nog genoeg over houden om de volgende winter te kunnen overbruggen :+
Gelukkig zijn onze vaste lasten niet zo hoog.

Oei, dat klinkt niet ideaal, die no-frost vriezer :)) Voordeel is waarschijnlijk dat de moderne koelkasten weer wat zuiniger in gebruik zijn.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:27

PSvanLot schreef:
De andere was 15 jaar oud en dat was toch wel een beetje het einde. Hij ontdooide regelmatig zelf de diepvries ;)

Oh das niet handig nee :') .

Ik ben best wel gek op sparen, maar ik ben dan wel een autist die dan ronde bedragen er op wil. 1499 kan niet, 1500 wel :') .

Op m’n lopende rekening wordt dat wel lastig, daar gaan wel eens wat dingen van af waardoor dat onmogelijk is :') .

Ik ben benieuwd, heb m’n volledige grote mensen salaris gehad en heb een bedrag op m’n spaar gezet en nog wat op de lopende rekening. Even kijken of ik daar mee uitkom

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:28

Vooral het zuiniger zijn is belangrijk. Milieu technisch was dat oude ding ook heel slecht natuurlijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:29

Es_ther schreef:
PSvanLot schreef:

Oh das niet handig nee :') .

Ik ben best wel gek op sparen, maar ik ben dan wel een autist die dan ronde bedragen er op wil. 1499 kan niet, 1500 wel :') .

Op m’n lopende rekening wordt dat wel lastig, daar gaan wel eens wat dingen van af waardoor dat onmogelijk is :') .

Ik ben benieuwd, heb m’n volledige grote mensen salaris gehad en heb een bedrag op m’n spaar gezet en nog wat op de lopende rekening. Even kijken of ik daar mee uitkom

Haha ik doe hetzelfde. Sparen die je in 50 en 100 tallen en op de spaarrekening moet het ook een rond bedrag zijn... :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:31

Daar heb ik gelukkig geen last (meer) van. Mijn man had dat wel maar heeft dat gelukkig ook los gelaten :) Sparen gaat zo een stukje makkelijker :P

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:35

Je kunt het ook omdraaien.

Ik geef mezelf een bedrag per maand (kan natuurlijk ook per week of per dag)
En aan het einde van de maand (of week of dag) maak ik daar een rond bedrag van door wat ik 'over' heb over de maken naar de spaarrekening.

Dan staat er weer een rond bedrag op mijn rekening.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:44

Es_ther schreef:
Ik ben best wel gek op sparen, maar ik ben dan wel een autist die dan ronde bedragen er op wil. 1499 kan niet, 1500 wel :')

Hahaha, hoe herkenbaar :')
Ik baal regelmatig dat ik rente op de spaarrekening heb gekregen, want dan is het bedrag niet meer rond en moet ik bv 999,85 in plaats van 1000 euro erop zetten _O-