Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chitra

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:31

Je zou evt nu al een verkennend gesprek aan kunnen vragen bij een hypotheekadviseur waarin je jouw situatie bespreekt. Wat ben je bereid om maandelijks te betalen voor je huis, en hoe hoog wordt je hypotheek dan? Dan weet je ook wat je nodig hebt voor spaargeld en of het überhaupt nodig is je studieschuld versneld af te lossen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:32

Wie heeft er tegenwoordig nog NHG dan? Zijn er nog huizen te koop onder de €325K?

Je studieschuld gaat ongeveer x2 bij het berekenen van je hypotheek, maakt niet uit waar je zit of wat je verdient. Dus als je een schuld van 50K hebt kun je ongeveer een ton minder lenen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:33

Er zijn nog genoeg huizen, appartementen en flats te koop onder de 325. Heel veel zelfs.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:34

Dat is hier in het oosten nog prima te doen hoor, wij hebben 2 jaar terug gekocht voor 255.000 (al zal deze nu ook rond de 350.000 doen zouden we hem te koop zetten), maar er zijn hier ook veel goedkopere huizen

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:45

Vrijwel iedereen die nu een hypotheek aanvraagt, is met zijn of haar studie begonnen voor 1 september 2015. Je valt dan onder de oude regeling. Dat betekent dat bij een hypotheekaanvraag 0,65 % van de studieschuld meetelt. Bij een studieschuld van bijvoorbeeld € 10.000 gaat de bank ervan uit dat je hiervoor een maandlast hebt van € 65. Dat betekent zo’n € 19.000 minder hypotheek.

Bij het nieuwe leenstelsel, dat is ingegaan op 1 september 2015 en een aflostermijn heeft van 35 jaar, wordt er gerekend met 0,35 % van de studieschuld. Heb je een studieschuld van € 20.000, dan scheelt dit € 20.500 op de hypotheek.

Dit komt van de website van Vereniging Eigen Huis. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:46

Ceffyl schreef:
Nee verzwijgen zou ik ook niet doen. Je wilt toch naar waarheid je situatie uit laten rekenen na de aanschaf en inderdaad als ze je erop betrappen heb je geen recht op je NHG.
Onze hypotheekadviseur zei dat veel mensen studieschuld hebben en er daarom niet zo moeilijk over gedaan wordt. Als je gewoon werk hebt en kan aantonen dat je alles kan betalen is er niks aan de hand.

Oh er wordt niet moeilijk over gedaan. Maar je krijgt wel flink minder hypotheek. iig in het oude stelsel meer dan het dubbele minder. (80k bij een schuld van 30k bijv)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:52

Is het niet meer zo dat de waarde van je studieschuld bij aanvang telt, ongeacht hoeveel je hebt afgelost? Tenzij je alles hebt afgelost natuurlijk.
Dat was bij mij nog wel zo, en dan heeft het weinig zin om versneld af te lossen, tenzij je alles aflost voor je een huis koopt. Kan je beter sparen voor je kosten koper bijvoorbeeld.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:55

Century schreef:
Is het niet meer zo dat de waarde van je studieschuld bij aanvang telt, ongeacht hoeveel je hebt afgelost? Tenzij je alles hebt afgelost natuurlijk.
Dat was bij mij nog wel zo, en dan heeft het weinig zin om versneld af te lossen, tenzij je alles aflost voor je een huis koopt. Kan je beter sparen voor je kosten koper bijvoorbeeld.

Dat ligt wel aan je hypotheekverstrekker!

Toevallig dat een vriendin van de week vertelde dat ze bij de hypotheekadviseur was geweest voor een nieuwe hypotheek. De ene hypotheker ging uit van het startbedrag, de andere hypotheker van het aantoonbare (vele malen lagere) bedrag. Dat scheelde nogal!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:22

PSvanLot schreef:
Er zijn nog genoeg huizen, appartementen en flats te koop onder de 325. Heel veel zelfs.

Het was sarcastisch bedoeld.

Maar een beetje eengezinswoning zit je in mijn regio wel zo op 350k minimaal. En in de stad moet je dan helemaal niet willen wonen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:39

Pantykous schreef:
PSvanLot schreef:

Het was sarcastisch bedoeld.

Maar een beetje eengezinswoning zit je in mijn regio wel zo op 350k minimaal. En in de stad moet je dan helemaal niet willen wonen.

Haha oke, maar er zijn idd gemeentes genoeg waar het niet kan!

Ik woon in een van de meest vermogende gemeentes van NL. Hier zijn de huizen ook aan de prijs.

Wij hebben gelukkig een huis/bouwval van oma kunnen kopen met een waarde ver boven NHG met een hypotheek ver onder NHG.
Na verschillende verbouwingen, nog 1 grote te gaan, hebben we een extreme overwaarde.

Moet er niet aan denken nu een huis te kopen. Wij kochten echt met heel veel geluk 5 jaar geleden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:48

Century schreef:

Ik leerde in dit topic dat je een herberekening kunt laten doen. Beetje dom imo, zo moeilijk is het toch niet om te achterhalen wat er nog openstaat, maar goed. Dat kun je dus doen als het een probleem vormt :D

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:50

Century schreef:

Ik heb dit aan de hand gehad met mijn aanvraag. Ze gaan uit van je start bedrag tenzij je een grote aflossing in een keer gedaan hebt. DUO herberekend je schuld en je termijnen dan ook. Dus als je meer wil aflossen, verhoog dan je maandbedrag niet maar spaar wat extra wilt aflossen op en doe dan een eenmalige grote aflossing. Dan telt het wel mee in de vermindering op je studieschuld voor een hypotheek.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:51

Ze gaan bij een hypotheek uit van het oorspronkelijke bedrag, tenzij je een keer een flink bedrag ineens hebt afgelost. Dan mag dat extra afgeloste bedrag in mindering worden gebracht op de oorspronkelijke schuld en telt het lagere bedrag.

Althans, dat was wat ze mij een tijdje terug vertelden bij een verkennend hypotheekgesprek.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:40

Sparen en aflossen in (grote) delen (of in één keer) is wel ‘beter’ dan maandelijks aflossen voor het kunnen aanvragen van een herberekening.

Ik heb eerst gespaard en toen in twee keer afgelost.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:33

Marije_jiplover schreef:
Ze gaan bij een hypotheek uit van het oorspronkelijke bedrag, tenzij je een keer een flink bedrag ineens hebt afgelost. Dan mag dat extra afgeloste bedrag in mindering worden gebracht op de oorspronkelijke schuld en telt het lagere bedrag.

Althans, dat was wat ze mij een tijdje terug vertelden bij een verkennend hypotheekgesprek.

Dit is inderdaad helemaal waar. :j

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:18

Marije_jiplover schreef:

Ja dit dacht ik ook, daarom vroeg ik het me af of het nut heeft om versneld te gaan aflossen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:58

Ik zit nog in de aanloopfase, dus mijn 'startbedrag' is straks een stuk lager dan als ik niet sneller had afgelost. Dat scheelt en in mijn maandbedrag en in mijn maximale hypotheek. Voor elke 1000 euro schuld, krijg ik 1850 euro minder hypotheek, dus dat scheelt best veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:10

Walkure, als je al aardig extra hebt afgelost, kan je als goed is een herberekening vragen. Dat is dan weer gunstig voor je hypotheek. Maar de exacte regels zou je even bij duo moeten zoeken/navragen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:44

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:23

Thanks beide!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:52

Weer een lekker stuk afgelost deze maand! Word ik toch wel blij van als ik in mijn Wordbestand weer een goed stuk af kan schrijven!
T zal toch wat zijn als het ons gaat lukken in een jaar. Dan kan ik daarna echt grof sparen en eens kijken wat ik er verder mee kan.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:00

Aaah, lekker! Altijd fijn als er een deel we er af is.

Hier valt het deze maand tegen (al is het het dubbele van wat moet). Iets met nieuwe deken voor paard, veel spullen voor de kinderen, jaarlijkse entingen van de beestenboel, auto naar de APK a 922 euro etc. Maar standaard extra gaat er sowieso af :))

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:03

Wow... een APK van bijna 1000 euro... Dat is nog eens geld!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:36

Nouja, de APK zelf was een kwestie van 2 lampjes vervangen. Maar de roetfilter moest nog nav groot onderhoud. Duur grapje.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:45

Duur en zuur grapje haha. Gelukkig hoeft dat niet zo vaak!