Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:05

Kuikentjes <3 , hier ook 6 onder de kloek (van de 7 eitjes, kloek was met eitjes gaan schuiven, ergens van geschrokken?, en helaas 1 bevrucht maar koud en weg gedaan ivm risico op rot en ellende voor de rest). Volgend jaar broedhokje aanpassen. Wel 100% bevruchting en 4 eitjes waren van kloek zelf en die is inmiddels ruim 4.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:20

Wat is het mooi hè, als alles in de bloesem staat.

Ik heb van de week ons lijstje met dingen die we nog moeten /willen doen uitgeschreven, kwam op 4 A4tjes... Oeps haha. Druk druk druk.

Ik begin me al een beetje als een echte boerin te voelen, zon is goed maar niet te veel, regen, dat moeten we hebben. Niet meer echt van huis willen gaan want het is hier zo fijn en er is altijd iets te doen.

Geniet van je kuikentje!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:52

YESS! Weer een nieuw stukje! Kan er zo van genieten, droom dan helemaal weg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:43

Tof ook dat je de hoeveelheden die je zaait erbij hebt gezet!
Die haver, waar gebruik je dat voor?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 05:47

Volgens mij kun je een tiny house in je tuin zetten en dan vakanties organiseren en mensen een tijd lang laten onderdompelen in jullie levensstijl. Zijn genoeg geïnteresseerden :D

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 12:06

Hier is mijn kleine piepertje *\o/*

Afbeelding

tamary: zijn leuk hé, die kleine kuikentjes <3
Prairy: Ja, zo gaat dat hier ook, als we gaan opschrijven wat er allemaal nog even moet gebeuren dan hebben we ook pagina´s vol :')
Matheno: dank je wel :)
JudithO: ik hoop dat we het haver voor havervlokken kunnen gebruiken, maar eerst maar eens kijken wie het eerder oogst, de vogels of wij...
x_spekkie_x: Ja, misschien wel, maar dat is niets voor mij.... ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:46

Ach wat een snoepje :+:

Ik zag pas nog bij Waschbaer ofzo een mooie handmatige havervlokken maker, leuk hoor dat je ze zo zelf kan pletten zonder elektra +:)+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:08

x_spekkie_x schreef:
Volgens mij kun je een tiny house in je tuin zetten en dan vakanties organiseren en mensen een tijd lang laten onderdompelen in jullie levensstijl. Zijn genoeg geïnteresseerden :D

Yes, dan kom ik ook!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:18

TheaD schreef:
x_spekkie_x: Ja, misschien wel, maar dat is niets voor mij.... ;)

Herkenbaar hoor, toen wij ons huis kochten zat er ook een appartement boven de schuur dat goed zou kunnen dienen als B&B. Wij hebben het dus afgebroken, gasten ontvangen is veel werk en belangrijker nog: je geeft de privacy op.
Ik ben allang blij dat we zo op afstand de kans krijgen om mee te genieten met je!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:36

Wat een heerlijk verhaaltje weer.
En een kuikentje. <3

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:50

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:14

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 22:11

Mysa: ben al bezig met een nieuw stukje, morgen of overnmorgen ;)
Gabriel en Sarah Crisman ken ik inderdaad al, zijn ook hele intressante mensen :) Hoewel haar boeken niet bij iedereen in de smaak vallen naar het schijnt.... Maar ik heb ze ook niet gelezen...

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 20:12

Hier weer een nieuw stukje :) Ik hoop dat jullie het leuk vinden. Het is allemaal een beetje druk nu in het voorjaar met alle klusjes en ik denk niet echt intressant voor jullie, meest tuinwerk en onderhoud van de beestjes en de dagelijkse dingen in en rond het huis.....

Regen en zonneschijn

Hatsjoe!! poe hè, wat is die doos stoffig! Met m´n hand veeg ik wat stof van het deksel. Zo vervelend, wil je beginnen en kun je niet vinden wat je nodig hebt. Nadat ik de doos wat dichter bij het raam heb geschoven en maak ik hem open. Hmmm, ja, hier zou het wel eens in kunnen zitten. Langzaam pak ik de doos uit en leg het een voor een op een stapel naast mij neer. Nu kan ik de bodem bijna zien en nog steeds heb ik het nog niet gevonden! Het laatste stapeltje pak ik in een keer en bladder er door heen. En ja hoor, de laaste envelop, die is het, dat heb ik nu altijd, hè! Maar gelukkig, nu kan ik aan de gang! Ik prak de hele stapel weer in de doos en doe het deksel dicht. Eenmaal weer beneden klop ik het stof van mijn jurk en loop naar de kamer om er mee aan de slag te gaan.

Afbeelding

Uit het raam zie ik Sander bezig met de zeis. Het gras schiet de grond uit, nu het vochtig en warm is.
Met lange halen maait hij het gras voor de schuur mooi kort. De tuin ligt er ook mooi bij in het namiddagszonnetje. Ons kleine kuikentje is nu al 2weken oud, de tijd vliegt voorbij! Langzaam ontwikkelen de vleugeltjes zich en een heel klein staartje. Maar ik heb voor vandaag genoeg gedaan aan de tuin op naar het volgende project.

Afbeelding

In de kamer maak ik de envelop open en haal het dunne papier eruit. Voorzichtig strijk ik met mijn vlakke hand de vouwen uit het papier. Het broek-patroon is al meerdere malen gebruikt en eigenlijk zou ik hem op wat een betere kwaliteit patroonpapier moeten overtekenen... Maar deze keer kan het nog wel een keer zo....

Afbeelding

De dikke grijsgroene stof heb ik van de week al gewassen en gestreken en nu spreid ik het uit over de tafel. Eigenlijk had ik dit klusje nog wel even uit willen stellen maar nadat Sander van de week z´n knieën uit zijn broek gesleten heeft is het hoog tijd voor een nieuwe.

Afbeelding

Na wat passen en meten is het patroon met krijt overgetekend op de stof en kan ik beginnen aan het leuke werk, het knippen en naaien.

Afbeelding

Even later snort het naaimachine er vrolijk op los. Eerst de zakken naaien aan de voorkant, met de hand naai ik een trens zodat de zakken niet uit kunnen scheuren bij gebruik. Een hele rij met kleine dicht op elkaar zittende steekjes. Bij moderne broeken zit daar op die plek nu vaak een klinknagel, vandaar het woord spijkerbroek :). Nadat de voorkant klaar is verder met de achterkant. Ook hier maak ik een zak aan iedere zijde. Paspelzakken zijn altijd even lastig om aan te beginnen, maar als het lukt is het resultaat er ook naar! Langzaam begint het na een paar uur naaien al aardig op een broek te lijken. Maar nu wordt het te donker om er nog verder aan te werken en leg ik alles in de mand om het een dezer dagen af te maken.

Afbeelding

Dit moment komt sneller dan ik verwacht had. De volgende ochtend worden we wakker met het getik van de regen tegen het raam. Na het ontbijt pak ik het werk weer op. Met kleine steekjes stik rond de knoopsgaten. Daarna naai ik de knopen erop.

In plaats van dat het lichter word terwijl de dag vorderd wordt het steeds donkerder! Dan een grote lichtflits en even later gevolgt door een wild gedonder! De regen raast naar beneden en slaat tegen het glas, maar hier zit ik lekker binnen. Ik geef het vliegwiel van mijn naaimachine een zetje en met het padaal houd ik het in een rustig takt. Tjak, Tjak, tjak, gaat de naald op en neer door de stof en zo naai ik de zijnaad dicht. Als aan het eind van de middag het weer wat opklaart en een waterig zonnetje onder de wolken doorschijnt is de broek bijna af. De laaste afwerking is het maken van de zoom. Met een onzichtbare steek zet ik hem vast. Na ruim 12 uur eraan gewerkt hebben is de broek klaar voor gebruik!

Afbeelding
de broek voor het eerst aan

Het patroon stop ik weer in de envelop en ruim hem weer op in de doos op zolder. Eens kijken wanneer ik hem de volgende keer weer nodig heb :)

Afbeelding

Heb jullie dat nu ook altijd dat als je iets zoekt dat het altijd onderaan de stapel ligt? en als je dan de volgende keer eens onderaan begint ligt het bovenop.... :')

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:17

Stille Meelezer hier, laat ik me ook maar eens melden. Je verhaaltjes zijn keer op keer even wegdromen <3 Dankjewel voor het delen.

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:21

Ja hoor, maar al te vaak. En voor zo'n soortgelijk en even vaak voorkomend probleem had mijn oma zelfs een gezegde:
"De eerste plaats waar je iets moet zoeken, is op de laatste plaats waar je het verwacht te vinden!" (Geen idee of zij dat gezegde zelf had bedacht of ook weer ergens vandaan had)

Respect dat je zo'n broek op deze wijze in elkaar zet, zo gaaf!!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:35

Ongelofelijk gaaf.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:17

Dank je voor weer een kijkje in je leven

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:27

Leuk verhaal weer!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:29

Wat genieten weer je verhaal. Mooi om de dag mee te beginnen.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:50

Wauw, dat ziet eruit als een hele mooie broek, knap dat je dat zo snel met de hand maakt. Ik ben tot nu toe een stille meelezer geweest. Jullie manier van leven spreekt mij enorm aan, maar helaas mij man niet...dus dat gaat hem niet worden.

Ik ben ook heel geïnspireerd door je korset. De corselet die ik indertijd onder mijn trouwjurk droeg, vond ik ook heel fijn voor mijn rug. Maar de elastische korsetten die je kunt kopen, lijken me zo zweterig. Mag ik vragen van wat voor stof is jouw korset is gemaakt? En die draag je over een linnen/ katoenen hemd? Het lijkt me wel een heel werk om een korset zelf te werken?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:54

Leuk, weer een berichtje! Fijn dat het daar wel regent, het is hier al een tijd zo droog. En wat een mooie broek, knap zeg.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 14:53

Solistar: Ja, dit voorjaar is voor ons wel goed, voldoende regen en tussendoor redelijk mooi weer *\o/*

SassaMoon: Dank je wel voor je compliment :)
Ik heb 2 verschillende corsetten die ik draag. De ene is gemaakt van 2 lagen katoen en heeft metalen baleinen en een metalen "busk" aan de voorkant. De andere is gemaakt van 2 lagen linnen en deze heeft "cording" ipv baleinen en een geknoopte voorkant.
Afbeelding
Ik draag ze over een katoen chemise/hemd. Het is in mijn beleving niet heel veel werk om een corset te maken, maar het is van groot belang dat ze goed passen en nergens knellen als je het langdurig draagt.

Mando, mysa, Caira, Freya6, DieL_Zor: Dank jullie wel <3

Miekje1979: Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem :) Wijs gezegd van je oma!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:54

Wauw, wat een supermooie broek heb je gemaakt, hij staat ook echt fantastisch +:)+

En niet meteen een nieuw patroon gemaakt natuurlijk....zoiets komt altijd de volgende keer :P
Is het corset niet lastig / vervelend met werk waarbij je steeds moet bukken?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:59

Die broek is goed gedaan! Knap zeg.