Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:47

Cayenne schreef:
Nou ja, ze zijn in ieder geval nog geinteresseerd! Misschien willen ze ook familie meenemen of iemand die er verstand van heeft om eventuele aandachtspunten na te kijken?

Kan dan toch als je de tweede keer komt kijken :+ ik vind het prima hoor.... haha, snap alleen de logica niet helemaal.

nuscaniels schreef:
Vanmiddag het tegenbod gedaan en begin avond te horen gekregen dat het geaccepteerd is *\o/* *\o/*

Morgen hypotheekadviseur bellen en alles gaan regelen.
En notitie voor mezelf, geen onnodige dingen meer kopen. Alleen voor het huis ( blij dat ik mijn pizzaoven al heb gekocht)

@DanielleB en Evelien_vp, gefeliciteerd. Heerlijk gevoel is het.

Gefeliciteerd!!

Electra63 schreef:
Ir1ne schreef:
Onze kijkers van vandaag willen nog een derde keer komen bezichtigen.... -O- :Z nou ja, beter dan slecht nieuws denk ik dan...

Wij zijn vorige week naar een woning wezen kijken. En morgen gaan we met een aannemer kijken; er moet nl. behoorlijk verbouwd worden en ik heb een prijsindicatie nodig.
Daarna zullen wij zeker nog 1 keer gaan kijken. Wij zijn beiden niet technisch en kunnen niet klussen, dus ik moet echt deskundigen meenemen. :D
Wij willen zeker weten, dat we de juiste keuze maken; in ons geval zijn er geen andere gegadigden op dit moment, dus ik maak daarom geen haast.

Kruip weer onder mijn meeleessteen ;)

Ik snap het ook wel hoor, maar dit keer komt er inderdaad familie mee. Verwacht dan nog een 4e keer, want dan zal er ook nog wel een aannemer mee moeten...

Ik ben meer van de korte klap, dus direct goed en geen langdradig gebeuren. Wil niet zeggen dat ik het niet snap, maar het duurt allemaal zo lang :D Wij hebben het huis al erg lang te koop...

superpony schreef:
Tja, wel lastig, maar anders had je misschien 3 verschillende kijkers gehad.....

Toen mijn familie 2jr terug verkochten, wilden de kopers nog een paar keer komen kijken en meten. Tja.....Ze waren blij er vanaf te zijn en waren aardige mensen. Maar zelf zit ik er ook niet zo op te wachten.

Wij moeten echt eerst een huis hebben voor we kunnen verkopen. Nu kom ik een huis tegen wat eigenlijk direct beschikbaar is en mensen blijkbaar snel vanaf willen.....Zit een beetje tegen onze max van budget aan, dus even zien....... Normaal konden we overbruggen.

Er zijn bij ons al heel veel mensen geweest de laatste tijd, maar haken allemaal om redenen af die ik wat bijzonder vind.. maar he, wie ben ik :)

Ik heb het andersom, wij moeten echt eerst verkopen om te kunnen kopen.
Waar zit jij en waarom wil je verhuizen?
dat heb ik even gemist :) :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:28

nuscaniels schreef:
superpony schreef:
Tja, wel lastig, maar anders had je misschien 3 verschillende kijkers gehad.....

Toen mijn familie 2jr terug verkochten, wilden de kopers nog een paar keer komen kijken en meten. Tja.....Ze waren blij er vanaf te zijn en waren aardige mensen. Maar zelf zit ik er ook niet zo op te wachten.

Wij moeten echt eerst een huis hebben voor we kunnen verkopen. Nu kom ik een huis tegen wat eigenlijk direct beschikbaar is en mensen blijkbaar snel vanaf willen.....Zit een beetje tegen onze max van budget aan, dus even zien....... Normaal konden we overbruggen.

Weet natuurlijk niet wat je voor je huis wilt hebben en wat voor soort huis het is maar volgens mij zit jij best wel in een gewilde regio.
Misschien dat die mensen toch wat kunnen en willen rekken.

Wij zoeken een huis met grond.

In onze woonplaats is dat boven ons budget en er zijn er gewoon echt te weinig. Wat er al vrijstaand is met iets grond is niet aan bos gelegen, zelfs heel erg de andere kant op vaak.

Dus wij zoeken in een grote regio en staan voor alles nog steeds open.

Eerst keken we van Amersfoort tm Assen of Emmen. Maar nu hebben we toch het zuiden en oosten er ook bij, omdat daar wel wat leuks voorbij kwam soms. Dat is alleen voor ons wat minder bekend gebied.

@moonsparkle, dat hadden wij ook. We keken of dromen eigenlijk wel van het zuiden, maar dingen veranderde, dus dat kwam op een laag pitje.
Vrienden kwamen met huizen in Dld op hoogte van Emmen/Ter Apel de grens over. Leuk, maar geen droomhuis te vinden.
Omdat ik van landschap hou en wat droger klimaat ( reuma ) hebben we ook even naar de mooiere gebieden van Dld gekeken. Is inderdaad gelijk een stukje duurder en ook wel verder weg, dus vervalt de optie, in Nederland blijven werken.

En met geen droomhuis te vinden bedoel ik eigenlijk, dat ik alleen praktisch kijk, omdat ik niet verliefd ben op wat wordt aangeboden en het hele kale, afgelegen en platte land niet geweldig vind. Net als de strakke huizen.

Alles vanaf Z Limburg en dan tot Noord Portugal is meer mijn smaak :)

Wij hebben hier werk, een plek voor de paarden etc. Als we dit verkopen, hebben we geen adres en als we kijken hoelang we rond kijken, ook geen optie om binnen enkele maanden snel wat anders te hebben. Dan kan je niet opleveren. En bij verhuizen naar een andere regio, moet je wel daar alles snel hebben.

Maar nu denken we er wel vaker aan om toch nu nog te verkopen. Dan maar lange oplever termijn. Huren of een tijdelijk chalet is geen optie. WE kunnen ons niet inschrijven dan. En chalets zijn belachelijk duur of mogen je honden en katten niet mee....

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:44

Nuscaniels gefeliciteerd!!

Wij hebben ook mooi nieuws! Gisteren een bezichtiging gehad en direct de vraagprijs geboden. Gisteren avond gebeld dat de verkoopster het bod accepteerde en de overige bezichtigingen ging afzeggen :oo

Nu alles in gang zetten en hopelijk is het financiële gedeelte ook snel geregeld!

Super spannend, dit is voor ons allebei de eerste keer dat we een huis kopen dus tips op wat er nog komt en moet gebeuren zijn zeker welkom!

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:09

Ah top Birgit!

Dat hebben wij 2 weken geleden ook gedaan maar helaas omdat er veel belangstelling was, hebben ze een einddatum gegeven dat iedereen zijn bod binnen moest zijn (hadden de vraagprijs ook al geboden).

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:56

Birgit__ schreef:
Nuscaniels gefeliciteerd!!

Wij hebben ook mooi nieuws! Gisteren een bezichtiging gehad en direct de vraagprijs geboden. Gisteren avond gebeld dat de verkoopster het bod accepteerde en de overige bezichtigingen ging afzeggen :oo

Nu alles in gang zetten en hopelijk is het financiële gedeelte ook snel geregeld!

Super spannend, dit is voor ons allebei de eerste keer dat we een huis kopen dus tips op wat er nog komt en moet gebeuren zijn zeker welkom!

Hoe blij ik dit vandaag meldde, hoe teleurgesteld we nu zijn... vanavond alsnog een telefoontje dat de bezichtigers voor ons ook een bod hebben gedaan, ruim over de vraag prijs :(

We weten niet of we daar overheen kunnen :(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:59

Sjips nou ja wat vaag zeg. -O- :(:)

robbie88

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:12

Je had toch akkoord?? MOndelige overeenkomst is ook een overeenkomst

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:16

Ja als verkoopster mondeling bod accepteert en andere bezichtigingen afzegd mogen ze geloof ik niet eens een ander bod accepteren, tenzij makelaar zich niet aan de nvm regels houdt. Of dat moet redelijk recent zijn gewijzigd

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:23

Ja inderdaad. Wat is dat voor een rare werkwijze? Accepteren is accepteren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:25

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:26

Dat is raar Birgit_, mondelinge overeenkomst geldt ook maar is altijd lastig bewijzen.
Hoop voor jullie dat het goedkomt.

Op die manier superpony snap ik het ja, als je er grond bij wilt hebben en logisch niet alles je aanspreekt is het lastiger wat te vinden.
Heb zelf paarden die mee moeten verhuizen maar voor mij zit er niet meer in financieel dan stalling zoeken. Wat ook lastig is in een onbekende omgeving en sowieso voor 3 en misschien zelfs voor 4 of 5

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:27

karuna schreef:
Even opgezocht, kennelijk mag het van de nvm, _-:( is idd kennelijk gewijzigd. -O-

https://www.nvm.nl/actueel/vraag-van-de ... dsvereiste

Jep, de makelaar gaf aan dat hij het vervelend vond, maar het mag blijkbaar wel.. pas als het koopcontract is getekend mag het niet meer.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:30

Birgit__ schreef:
karuna schreef:
Even opgezocht, kennelijk mag het van de nvm, _-:( is idd kennelijk gewijzigd. -O-

https://www.nvm.nl/actueel/vraag-van-de ... dsvereiste

Jep, de makelaar gaf aan dat hij het vervelend vond, maar het mag blijkbaar wel.. pas als het koopcontract is getekend mag het niet meer.

Dan ben ik blij dat die waar ik voor ga gelijk dezelfde dag op Funda onder bod is gezet en het koopcontract een dezer dagen verwacht. Moet er niet aan denken dat het ineens niet door zou gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:49

Wel balen zeg. De makelaar zegt dat, maar die andere bieders wisten dus wel dat ze boven de vrpr moesten gaan en die info komt ook ergens vandaan, denk ik dan.

Het is echt een lastige markt waarin dit toch wel vaker voorkomt. Maar net zo goed dat mensen bieden en er toch in bedenktijd vanaf zien, omdat ze nog meer huizen bezichtigen of de financiering niet rond krijgen.

Nuscaniels, we hebben er momenteel 6. Gelukkig zijn we niet echt regio gebonden, omdat we sowieso hier weg gaan dan. We zochten al eerder, maar er is een en ander verandert, dus nu een lastigere markt. En onze wensen zijn ook iets aangepast vergeleken bij 4jr terug.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 23:22

nuscaniels schreef:
Dat is raar Birgit_, mondelinge overeenkomst geldt ook maar is altijd lastig bewijzen.

Niet bij de aankoop van een huis.
Daar geldt de overeenkomst alleen als je het (voorlopig) koopcontract hebt getekend.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:10

Hoe vervelend het ook is kun je beter hebben dat je nu al gebeld bent dan dat ze je het voorlopige koopcontract laten tekenen en dan binnen de 3 bedenkdagen zich terugtrekken.

Ik kan me wel heel goed voorstellen dat je heel erg baalt.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:26

Ik ben al een tijdje een stille meelezer in dit topic. Wat jullie zeggen over dat huizen snel weg zijn is herkenbaar, maar wij hebben zoveel geluk gehad.

Half maart gekeken bij huis 1, leuk huis maar niet onze soort huis. We zagen onszelf hier niet wonen.
Die zelfde dag nog de makelaar opgebeld dat we graag bij huis 2 willen kijken. Een paar dagen later bij huis 2 gekeken. Het huis stond ook in de open huizen route op zaterdag. Ik snap nu helemaal wat men bedoeld me een wauw gevoel bij een huis! Gelukkig hadden we dat allebei.
We hebben op huis 2 dinsdags een bod uit gebracht. Woensdag werden wij gebeld dat er nog meer geinteresseerden zijn en dat we vrijdag voor 12 uur een bod moesten uit brengen. Ook was het huis uit de open huizen route gehaald vanwege de geinteresseerden. Vrijdagochtend een bod uitgebracht, de hele vrijdagmiddag samen in spanning gezeten. Rond 16 uur werden wij gebeld dat het huis van ons was!
De volgende dag hebben we het voorlopig koopcontract getekend. De makelaar vertelde dat ze was gebeld door die andere mensen of ze echt niets voor hun kon doen want ze wouden het huis zo graag. En dat zij door meerdere mensen is gebeld waarom het huis uit de open huizen route is gehaald want ze wouden er graag nog kijken.

We wachten nu vanaf 30 maart en krijgen 5 augustus eindelijk de sleutel *\o/* We zijn het wachten nu allebei wel zat en kunnen niet wachten tot we erin kunnen. Gelukkig hoeven we nagenoeg niks in het huis te doen.

YanaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:15

Tova schreef:
Ik ben al een tijdje een stille meelezer in dit topic. Wat jullie zeggen over dat huizen snel weg zijn is herkenbaar, maar wij hebben zoveel geluk gehad.

Half maart gekeken bij huis 1, leuk huis maar niet onze soort huis. We zagen onszelf hier niet wonen.
Die zelfde dag nog de makelaar opgebeld dat we graag bij huis 2 willen kijken. Een paar dagen later bij huis 2 gekeken. Het huis stond ook in de open huizen route op zaterdag. Ik snap nu helemaal wat men bedoeld me een wauw gevoel bij een huis! Gelukkig hadden we dat allebei.
We hebben op huis 2 dinsdags een bod uit gebracht. Woensdag werden wij gebeld dat er nog meer geinteresseerden zijn en dat we vrijdag voor 12 uur een bod moesten uit brengen. Ook was het huis uit de open huizen route gehaald vanwege de geinteresseerden. Vrijdagochtend een bod uitgebracht, de hele vrijdagmiddag samen in spanning gezeten. Rond 16 uur werden wij gebeld dat het huis van ons was!
De volgende dag hebben we het voorlopig koopcontract getekend. De makelaar vertelde dat ze was gebeld door die andere mensen of ze echt niets voor hun kon doen want ze wouden het huis zo graag. En dat zij door meerdere mensen is gebeld waarom het huis uit de open huizen route is gehaald want ze wouden er graag nog kijken.

We wachten nu vanaf 30 maart en krijgen 5 augustus eindelijk de sleutel *\o/* We zijn het wachten nu allebei wel zat en kunnen niet wachten tot we erin kunnen. Gelukkig hoeven we nagenoeg niks in het huis te doen.

Hier ongeveer hetzelfde. Vanaf januari allerlei huizen bekeken al, geen wauw gevoel bij die huizen.
Eindelijk een huis waarbij we al super enthousiast waren bij het zien van de foto’s en omschrijving. Zondags te koop gekomen en maandag ochtend gelijk om 08.30u makelaar gebeld voor bezichtiging.
Werd 1 dag gekozen waarop de eerste geïnteresseerden mochten komen kijken en meer geïnteresseerden werden al geweigerd. Dus select groepje die mee konden doen. Donderdags wezen bezichtigen.. bij binnenkomst meteen: Vandaag bezichtigen, tot aankomende maandag 15u mag je eenmalig een hoogste bod uitbrengen en hoogste bieder wordt het.
Bod uitgebracht en dinsdag ochtend werden we gebeld dat wij hoogste bieder waren met maar 500euro verschil op degene onder ons.
Wij krijgen ook 5 augustus de sleutel van ons nieuwe plekje! *\o/*

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:54

En toch vind ik dat raar dat makelaars gewoon geen bezichtigen meer aan nemen. Dan plan je toch een extra dag in voor alle nieuwe bezichtingen, het doel is toch om voor de verkoper de beste prijs en voorwaarden te krijgen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:03

Ja, echt vreselijk. Ik word doodziek van al die open dagen en geen mogelijkheid tot bezichtigen.

Ons huidige huis kochten we tijdens de crisis, waar wij niet echt last van hadden verder. Meerdere huizen bekeken, kon allemaal, zelfs 's avonds.

Nu bellen we en kunnen ze nooit of krijgen we een heel vraaggesprek. En ook echt niet vriendelijk........Mevrouw aan de telefoon wil even alles van je weten en overal vinden ze alles vermoeiend en zijn ze 0,0 vriendelijk. Met alles bedoel ik; of je huidige huis verkocht is, voor hoeveel, je inkomen etc etc.
In mn hele leven nog nooit meegemaakt als je een makelaar belde.

Of je belt voor een huis dat net ene dag max 3 dagen wordt aangeboden. Hebben ze al binnen paar dagen een open dag gepland en kan je niet meer daar buiten bezichtigen.

De huizen die langer te koop staan, mankeren dingen aan. We hebben al weleens gebeld en kregen het dan met doorvragen wel te horen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:16

Dat laatste vind ik raar wat je nu aangeeft. Er zijn genoeg huizen waar niets aan mankeert maar waarvoor gewoon teveel gevraagd wordt. Zeker in de vrijstaande huizen moet je maar net een liefhebber vinden die het ervoor over heeft.
Ik denk dat jullie het nu vooral over de prijsklasse tot 5 ton hebben?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:26

Fitzroy schreef:
Dat laatste vind ik raar wat je nu aangeeft. Er zijn genoeg huizen waar niets aan mankeert maar waarvoor gewoon teveel gevraagd wordt. Zeker in de vrijstaande huizen moet je maar net een liefhebber vinden die het ervoor over heeft.
Ik denk dat jullie het nu vooral over de prijsklasse tot 5 ton hebben?

Mee eens, zo is mijn zwager nu dus ook bezig met een huis wat al jaren te koop staat. Niks mis met dat huis, alleen de vraagprijs is te hoog in combinatie met het feit dat er een enorme schuur bij zit. Daar moet je immers maar net wat mee kunnen (slopen kan natuurlijk altijd). Inmiddels zit de eigenaar omhoog en is er over de prijs dus ook te onderhandelen.
Het is een super mooi huis voor hem, 2 jaar oud, moet alleen even een keer een nieuwe keuken en badkamer in (op termijn, is nog netjes).

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:43

Urona en superpony, over welke prijsklasses hebben jullie het dan? Wij hadden hier echt geen last van, maar zaten dan ook echt in de hogere prijsklasse.

Wij konden bezichtigen wanneer we wilden, ook in de avond. Zijn 2x keer geweest en na de 2e keer een bod gedaan.

Huis stond ook al iets langer te koop, maar huis en terrein zijn in perfecte staat van onderhoud. Mankeert niets aan, maar wellicht is het vanwege de prijsklasse?

En om eerlijk te zijn, vind ik de beginfoto op Funda (van het huis dat wij gekocht hebben) ook niet mooi genoeg. Het vertekend teveel. :o

Edit: de verkopers hoefden niet van dit huis af, ze zetten het in de verkoop omdat ze wel eens een keer kleiner wilden gaan wonen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:19

Toevallig stond ik gisteren met een buurvrouw te prate wiens huis zo snel verkocht was.Een uur heeft het te koop gestaan,Daardoor waren ze zelf wat overvallen omdat ze snel een ander huis voor zichzelf moesten zoeken.
Ze hadden het laten schatten door een onafhankelijke schatter en een makelaar.Die schatte het beiden op 385 ze dachten zelf het heeft geen haast ,dus we vragen er 415 voor .Een uur later kregen ze telefoon dat mensen het voor de vraagprijs wilde hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:25

Er zijn vast uitzonderingen, maar ik heb meerdere keren gebeld voor een huis wat al even te koop stond en dan was er na doorvragen toch iets mee. Hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar dat moet je dan even meenemen in je budget en of je dara zin en tijd voor hebt.

En vaak zijn de huizen waar meer grond bij zit met agrarische bestemming. Die blijven vaak ook wat langer te koop. Laatst stond er eentje onder bod en dat ging er weer vanaf. Bij toeval via via weet ik dat de mensen die het wilde kopen het niet rond kregen. Het was ONDER hun budget, maar vanwege de bestemming krijgen ze het niet voor elkaar.
Ik begin er al niet aan om moeilijk te gaan doen. Dan maar wat minder grond.

Als je 1mln te besteden hebt, zal dat vast anders zijn, maar ik kijk niet naar wat ik niet kan kopen.