[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:49

Dat ziet er inderdaad uit als een fijne dag met een mooie mix van ontspanning en inspanning.

LukieBradley

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:56

Die matten zijn ideaal! Ze liggen bij mijn ponys ook onder het zaagsel in de stal en ze slapen er heerlijk op.
Wij hadden ze op mp gevonden voor weinig geld :j

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 22:59

Hilary schreef:
Elke dag een stukje werkt prima, je bent idd vanzelf een keer aan het eind. Tenzij het braamstruiken zijn, dan kun je gelijk weer overnieuw beginnen :+

Het stond vast ergens, maar waar heb je de matten vandaan? En als ik zo vrij mag zijn: kost dat? Mag ook in pb :)

Haha, groeien die in de winter ook :+ ? Zei al tegen vriend dat een bosmaaier wel echt 1 van de grote volgende prio's is.

De matten, ik had de uitgave zelf al weer een beetje verbannen :+ Maar vooruit, ze komen hier vandaan;
https://stalmatten24.nl/stalmat-puzzel.html

Het is een hele uitgave, maar ben er wel heel erg blij mee!

Maflinger_S schreef:
Dat ziet er inderdaad uit als een fijne dag met een mooie mix van ontspanning en inspanning.

Nu de ontspanning weer aan de beurt :D Met z'n allen op de bank hangen.
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:15

Ah, dank je!

Voor mijn gevoel groeien braamstruiken altijd >;) Een bosmaaier is wel handig :j wij hebben er eentje, ik durf er alleen nog niet zo goed mee te werken. Laatste keer dar ik dat wel deed, was er een hovenier bij. 30 meter gemaaid, 3 dagen spierpijn #)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:19

Die matten zien er mooi uit! Ik denk dat zoiets ook wel wat voor mij is :j zijn ze lekker stroef (ook al het nat is)?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:21

Ziet er wel uit alsof het gaat werken: de stalgang als inloopstal gebruiken. Zeker nu die matten er liggen. Komt er dan nog een andere bodembedekker overheen?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:31

Heb je dan geen afvoer nodig onder deze matten? Krijg je dan geen ophoping van urine tussen de matten en het beton?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:37

Fijn dat je paarden lekker aan huis staan :D
Echt gaaf dat jullie zo'n groot renovatie project aangegaan zijn.
Ik vind het al pittig wat er in mijn nieuwe koopwoning moet gebeuren en dat stelt met jullie woning niets voor :')
Ik blijf lekker volgen en ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden <3

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:43

Heerlijk om zo 's ochtends je dag te beginnen :j
en paardjes lijken al snel gewend :))

bramen takken zijn ook geschikt voor paardjes :9
alleen de doornloze zijn dan geschikter

Groet Karin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:28

missfalki schreef:

Groet Karin.

Nou, ik ken een paard dat daar heel anders over denkt..... }:)

Die snaaide nogal eens wat onderweg, totdat ie een keer een braam te pakken had. Dat had ie niet verwacht en hij wist niet wat ie ermee moest. Hij heeft 'm de rest van de rit dus maar heel stil in z'n mond gehouden en daarna nooit meer gesnaaid }>

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:05

Hier willen ze soms een jonge zachte scheut eten maar de oudere waarvan de stekels al hard zijn laten ze meestal met rust, of ze moeten toevallig zonder prik gevaar een braam kunnen pakken :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 12:48

Hilary schreef:
Ah, dank je!

Voor mijn gevoel groeien braamstruiken altijd >;) Een bosmaaier is wel handig :j wij hebben er eentje, ik durf er alleen nog niet zo goed mee te werken. Laatste keer dar ik dat wel deed, was er een hovenier bij. 30 meter gemaaid, 3 dagen spierpijn #)

Hahaha! Rotspul is het wel ja...
Ben benieuwd hoe dat hier straks met de spierpijn gaat :+ Maar we moeten er eerst nog eentje uitzoeken en bestellen.

Nynkster schreef:
Die matten zien er mooi uit! Ik denk dat zoiets ook wel wat voor mij is :j zijn ze lekker stroef (ook al het nat is)?

Nu zijn ze in elk geval mooi stroef! Met natheid nog niet kunnen testen, maar zou in theorie ook goed moeten zijn!

Maflinger_S schreef:
Ziet er wel uit alsof het gaat werken: de stalgang als inloopstal gebruiken. Zeker nu die matten er liggen. Komt er dan nog een andere bodembedekker overheen?

Nee, wil ik bewust niet doen om de kans zo klein mogelijk te maken dat ze hier gaan plassen. Ik hoop dat ik uiteindelijk de stallen er ook bij open kan zetten voor ze. Maar dan moeten ze wel echt heel erg fijn gaan samen met oog op elkaar klem kunnen zetten.

-Namiro- schreef:
Heb je dan geen afvoer nodig onder deze matten? Krijg je dan geen ophoping van urine tussen de matten en het beton?

In de stalgang zou het beter zijn als ze niet plassen ja. De vloer ligt oorspronkelijk onder afschot, maar doordat het zo kapot is heb je daar dus niks aan. In de stallen zelf liggen ook afvoerputten, dus daar uiteindelijk komt het wel goed. En onder de matten zelf zitten drainagekanaaltjes

Lieszje schreef:
Fijn dat je paarden lekker aan huis staan :D
Echt gaaf dat jullie zo'n groot renovatie project aangegaan zijn.
Ik vind het al pittig wat er in mijn nieuwe koopwoning moet gebeuren en dat stelt met jullie woning niets voor :')
Ik blijf lekker volgen en ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden <3

Haha, wij gaan het ook gewoon per stuk aanpakken en dan zien we wel :D Vooralsnog hebben we er vooral enorm veel plezier in. Ik hoop dat we dat kunnen behouden.

missfalki schreef:

Groet Karin.

Hier zitten helaas flinke doorns aan, dus denk niet dat ze hier wat mee gaan doen. Kwamen ook door de handschoenen vol erdoor.
ikke schreef:
missfalki schreef:

Groet Karin.

Nou, ik ken een paard dat daar heel anders over denkt..... }:)

Die snaaide nogal eens wat onderweg, totdat ie een keer een braam te pakken had. Dat had ie niet verwacht en hij wist niet wat ie ermee moest. Hij heeft 'm de rest van de rit dus maar heel stil in z'n mond gehouden en daarna nooit meer gesnaaid }>

Ook een manier om het snaaien af te leren :+

De paarden reageren al vanaf het eerste moment zo goed op elkaar dat ik ze vanochtend gewoon bij elkaar heb gezet. Mijn merrie vind alleen staan echt VRESELIJK en bleef onrustig op haar kleine stukje. Zo hebben ze samen even wat meer ruimte en kunnen ze tenminste sociaal doen. Man, wat ging dat goed <3 Alsof ze al jaren bij elkaar staan...

Samen eten, samen drinken, samen op de uitkijk, samen kriebelen en samen lekker gek doen toen de schapen in het weiland er tegenover gingen rennen. Nu al jut en juul!

Afbeelding

Afbeelding

Zometeen lekker verder op de wei bezig, kan ik ze mooi een beetje in de gaten houden

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:57

Fijn dat het al zo snel goed gaat! Voor handschoenen die iets meer bestand zijn tegen doorns van de braam ga ik naar Van Cranenbroek, maar die zit niet bij jou in de buurt. Zal even kijken of ik soortgelijke kan vinden online.

Edit: deze, ongeveer https://www.werkhandschoenenconcurrent. ... -1735.html. Het leren gedeelte is een stuk dikker dan soortgelijke werkhandschoenen. Zo lang je met nog enigszins beleid de braamstruik beetpakt, komen de doorns er niet snel doorheen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:12

Oh wat super fijn dat ze al samen kunnen <3 wat moet jou dat een heerlijk gevoel geven!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:13

Oei, die stralen wel héél veel tevredenheid uit, mooi man +:)+

Zijn die nu allebei van jullie, of waarom stonden ze voorheen niet samen dan....? Volgens mij heb ik dat gemist :P

Stalgang ziet er ook prima uit. Ik geloof dat ik direct de stallen open zou zetten. In de stalgang kunnen ze elkaar immers ook al klem zetten dus gevoelsmatig maakt dat weinig uit eigenlijk vind ik.

Die intens tevreden rode snoezepoes :+:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:15

Die matten zien er wel heel goed uit zo. Ben benieuwd of ze in gebruik ook blijven bevallen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 17:02

Hilary schreef:
Fijn dat het al zo snel goed gaat! Voor handschoenen die iets meer bestand zijn tegen doorns van de braam ga ik naar Van Cranenbroek, maar die zit niet bij jou in de buurt. Zal even kijken of ik soortgelijke kan vinden online.

Edit: deze, ongeveer https://www.werkhandschoenenconcurrent. ... -1735.html. Het leren gedeelte is een stuk dikker dan soortgelijke werkhandschoenen. Zo lang je met nog enigszins beleid de braamstruik beetpakt, komen de doorns er niet snel doorheen.

Bedankt voor de tip! Wel handig om zoiets te hebben liggen. Wat een waardeloos spul, die braamstruiken :')

Mer1980 schreef:
Oh wat super fijn dat ze al samen kunnen <3 wat moet jou dat een heerlijk gevoel geven!

Het is echt enorm genieten zo ja <3

pmarena schreef:
Oei, die stralen wel héél veel tevredenheid uit, mooi man +:)+

Zijn die nu allebei van jullie, of waarom stonden ze voorheen niet samen dan....? Volgens mij heb ik dat gemist :P

Stalgang ziet er ook prima uit. Ik geloof dat ik direct de stallen open zou zetten. In de stalgang kunnen ze elkaar immers ook al klem zetten dus gevoelsmatig maakt dat weinig uit eigenlijk vind ik.

Die intens tevreden rode snoezepoes :+:

Ja echt genieten! Mijn merrie Vi (de palomino) is wel een groot deel van de dag weer druk geweest, maar Dailey vormt een prachtig tegenwicht qua energie. Blijft grotendeels lekker onverstoorbaar eten, rent af en toe een galopje mee. Geeft af en toe duidelijk aan dat ze nu normaal moet doen etc.

Het geeft wel komische situaties.

- Vi: rent rond, spring, danst, galopeert, snuift.
- Dailey: kauw kauw kauw kauw
- Vi: Daagt Dailey uit, kom dan kom dan kom dan!! Rennen!!
- Dailey: kauw kauw kauw kauw kauw
- Vi: Daagt Dailey nog wat meer uit, dans om hem heen, steigert, piafeert, danst, springt met vier benen de lucht in
- Dailey: Zucht. Ik wil gewoon eten.... Duwt 1x met zijn neus Vi weg

Vi: HOE DURF JE MIJ AAN TE RAKEN!!!! En gaat vervolgens BOOS de paddock rond in haar eentje, met dramatisch hoofdzwaaien en vier voeten de lucht in. Terwijl Dailey, jawel, weer rustig verder kauwt :')

Ze heeft het er maar druk mee...

Ze zijn nu beide van ons ja! Vi (Frederiksborgermerrie) heb ik gekocht op 2-jarige leeftijd en wordt straks van het voorjaar 5. Dailey (Schwarzwalder Fuchs) is nu 3 en heb ik afgelopen maand erbij kunnen/mogen kopen dankzij een hele bijzondere samenloop van omstandigheden. Tot dusver lijkt het een gouden combinatie!

Voor mijn gevoel is alleen stalgang als rechthoekige ruimte waar ze nog langs elkaar naar buiten kunnen stormen in geval van ellende toch anders dan met een staldeur waarin naar mijn idee makkelijker een paard klem gezet kan worden in een hoek. Nou ja, we moeten maar even zien. Hangt er ook gewoon vanaf hoe ze de komende tijd met elkaar omgaan. Tot dusver ziet het er heel hoopvol uit!

DubbelDun schreef:
Die matten zien er wel heel goed uit zo. Ben benieuwd of ze in gebruik ook blijven bevallen.

Ik ook :D Ben vooral benieuwd of ze goed blijven liggen wanneer er meer overheen wordt gelopen. Ondergrond is nu natuurlijk wel behoorlijk ongelijk. Heb in de ergste kuilen wat turf gedaan om het verschil net wat minder groot te maken (iets met, daar heb ik toch niet bepaald een tekort aan :') ). Nou ja, we gaan het zien!

Afbeelding

We zijn vanmiddag nog even samen bezig geweest op de wei, konden we mooi de paarden in de gaten houden ondertussen. Hebben weer ruim 60 meter schapengaas verwijderd *\o/* . En allebei weer wat gaatjes van de bramenstruiken erbij :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:14

60 mtr is een behoorlijk stuk !! En bramenstruiken helpen zelfs goede dikke handschoenen niet voor ;(

Blonde Vi weet zelfs haar buik te paneren ??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:27

Wat een heerlijke plek voor jullie, de hondjes en de paardjes. Die zijn helemaal happy.

Ik zou alleen kijken of je nog wat kun verharden onder de hooibak. Je hebt zo namelijk meer risico op zandkoliek.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:47

Heerlijk dat de paardjes al zo goed gaan samen ...

Groet Karin.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:36

Marlies, je moet (als je dat leuk vind natuurlijk) nog even je Dailey in je profiel zetten, ik zocht even naar wie nou wie was van de twee, maar kon alleen Vi in je profiel vinden. Daarmee kwam ik er trouwens ook wel uit hoor!

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:06

wat een heerlijk begin van de dag als je al je beesten zo heerlijk om je heen hebt! en Vi vind denk ik de kleur van Dailey wel mooi zoals ze het zelf probeert na te creëren :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 23:00

DubbelDun schreef:
60 mtr is een behoorlijk stuk !! En bramenstruiken helpen zelfs goede dikke handschoenen niet voor ;(

Blonde Vi weet zelfs haar buik te paneren ??

Vi kan dat :D :D Men grave wat zand los en ploft vervolgens je keizerlijke kont neder. Voila! Rondom paneer.

Wat dikkere handschoenen zal hopelijk in elk geval betekenen dat er iets minder gaatjes in handen komen :Y)

capopjekop schreef:
Wat een heerlijke plek voor jullie, de hondjes en de paardjes. Die zijn helemaal happy.

Ik zou alleen kijken of je nog wat kun verharden onder de hooibak. Je hebt zo namelijk meer risico op zandkoliek.

Ja, dit is even een tijdelijke situatie zo. Er zitten nu geen slowfeeder netten in, dat geeft al veel meer troep. En vooral die lage wordt het snel uitgeschoven. Maar geef ze nu even veel hooi voor het eerste wennen en kennismaken. Er moeten sowieso nog andere bakken komen (en dan met slowfeeder net). Voor nu haal ik het gevallen spul weg en ze krijgen beide volgende week preventief een kuurtje psyllium.

Daphara schreef:
Marlies, je moet (als je dat leuk vind natuurlijk) nog even je Dailey in je profiel zetten, ik zocht even naar wie nou wie was van de twee, maar kon alleen Vi in je profiel vinden. Daarmee kwam ik er trouwens ook wel uit hoor!

Goede om die binnenkort even te updaten inderdaad!

Voor nu, dit is dus Dailey:
Afbeelding

En Vi :+
Afbeelding

Vandaag voor de laatste keer naar het oude huis geweest *\o/* . Eindschoonmaak en sleuteloverdracht gedaan. Ben echt zo blij dat dat nu klaar is! Morgen komt er nog een levering hooi. En zaterdag komt er wat familie hier op bezoek en eten bij wijze van mini housewarming en verlate kerst. Ook gezellig! Maar ook zin om daarna weer lekker verder te gaan met huis en weide.

Heb de paarden vanochtend zelf de stallen uit naar buiten laten lopen en vanavond weer zelf naar binnen. Dailey had zo iets van "Ja leuk dat je mij die stal in wil. Maar ik weet heus waar het voer en hooi ligt hoor!".

Afbeelding

Op de foto overigens niet echt zichtbaar, maar heb voor nu even een stukje koord tussen de twee stallen zodat ze niet zomaar plomp helemaal naar achteren doorlopen. Maar moet nog even iets verzinnen als oplossing om het achterste stukje af te sluiten voor de paarden. Daar zit namelijk het waterpunt waar ik ze niet bij wil hebben. En die deur moet ook nog gerepareerd worden. Voorlopig nog geen ramp als ze die deur voorbij gaan (zit een 5e stalletje die nogal provisorisch in elkaar zit, maar is 'straks' gelijk de deur naar buiten).

Misschien iemand ideeën voor een pragmatische niet al te kostbare oplossing om het op een veilige manier voor de paarden af te zetten? Liefst op zo'n manier dat ik er nog wel bij kan vanwege dat waterpunt? Zat zelf richting iets als steenschotten oid te denken. Maar moet er nog even rustig over na denken. Maar wellicht dat 1 van jullie een briljant idee heeft waar ik zelf nog niet aan heb gedacht :D

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:12

Weet niet of het past (foto is niet echt duidelijk :o ) maar hindernis balk van de ene naar de andere kant plaatsen.
En anders misschien 2 als een soort van kruis en aan de spijlen vastzetten met touw.
Eventueel nog dat je de balken ergens op zet (staander) zodat het midden van het kruis hoger komt.
Kun je er zelf makkelijk onder/tussen door. En voor tijdelijk een geschikte oplossing ... ;)

Groet Karin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:28